Gå til innhold

Landslaget


Buss1 Marius
 Del

Anbefalte innlegg


Synes det er bittelitt merkelig at Caro tar straffen, hun ser tydelig ukomfortabel ut jeg og tror hun er den som klart tar det tyngst å bomme der (basert på hvor tungt hun tar ett tap).

 

Men siden det var Ada som ble tatt så har vi kanskje ingen andre til å ta den.

 

 

Nei Norge gjorde det mye bedre i EM når halve laget spilte på Stabæk :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har sett på Sveriges kamp mot Italia. De går mot tap 3-2, men avanserer likevel (med seier 3-2 hadde svenskene sannsynligvis vunnet gruppa).

 

Jeg må si at jeg er særdeles imponert over Sveriges spill med ball. Angrepsspillet deres er massivt, og det er utrolig at de kun har scoret to mål, det er i det hele tatt utrolig at de ser ut til å tape. Men hvordan er det så mulig med tap? Jo, de har et forsvar som ikke er like rævva som Norges har vært i dette EM, og en keeper som på ingen måte er noen Ingrid.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da får jeg fortsette min oppsumering av det utenomsportslige fra årets EM Suksess. I Breda virket det som om nordmennene var noen lunde samlet og ikke spredd utover de 60% av stadion som var i bruk. De 2 havpartene av kortsidene som var i bruk virket å være 100% okupert av Belgiere og vi satt på et omeråde på ca 20 rader oppover og 100 plasser bortover. Her utgjorde vi 30-40% 20% var ledig og resten var nøytrale eller Belgiere. Slik jeg ser det, var vi 2 fra Stabæk, 2 fra Avaldsnes 2 fra Bergen 1 fra Kolbotn og 1 fra Potsdam!! som Hadde Follow your team bilett med Norgen. Vi hadde mye samvær med gutta fra Avaldnes og stilte oss sammen med dem et sted det var en del tomme seter, antakelig var det NFF som haddde disse setene, da Thorisdottir`s familie satt foran oss og ovenfor oss hadde vi Hegerberg og Graham Hansen. I pausen gikk vi rundt og fikk fylt opp ledige seter med folk som satt mer spredt, dermed ble vi faktisk samlet en del folk slik at vi fikk laget i alle fall litt lyd. 1/3 av ropene ble faktisk dratt igang av mor Hegerberg. Ellers er det merkelig, når vi kommer i Norsk landslagsdrakt, med caps, der hele toppen er det norske flagget, at alle vakter og annet alikevel må snakke til oss på Flamsk/Nederlandsk. Nok en gang var nesten alt som ble sagt på stadion på Nederlandsk. På denne stadion måtte man dessuten kjøpe noen bonger, som man så kjøpte kioskvarer med. Ikke lett å finne ut av dette heller.

 

En liten Digresjon: Dagen etter kampen i Breda kjørte vi innom i Nijmegen for å se på 4dagers marsjen, som visstnok skal være en stor fest. Jeg har hele mitt liv hørt om Nijmegen marsjen, da min bestefar er den yngste som noen sinne har vunnet olympisk gull i Nijmegen marsjering, fra OL i Amsterdam i 1928. En beskrivelse er: ta 17mai i Oslo, fjern barna, la folk være kledd som for Beach party, tillat drikking på offentlig sted og gang det med 10. I tillegg la det være 40.000 deltakere i et idretts arrangement. MAO ett vanvittig party i hele byen. Vi kom først langt utpå dagen og fikk bare sett ett par tusen, av de over 40.000 deltakere passere der vi stod, mellom målgang og hovedtribunnen med festomrråde. men etter 15 min så kom jaggu Johan Haavik, sliten men fornøyd, forbi.

 

I Deventer bodde vi på Campingplassen, tvers over elven for sentrum og 20 min gange fra Stadion. Her traff vi et par fra Bergen med bobil, en familie med 2 barn på rundt 10-12år fra Karmøy i telt og vi fikk overnattingsbesøk av Sexxes. I tillegg var det 5-6 Danske familier. Vi var i "Fanzone" på "torget" fra kl 14 men det regnet tilnærmet hele tiden Værmeldingen tilsa også regn hele tiden. Alikevel hadde ikke arrangørene klart å stable på beina noe telt vi kunne være i, så vi okkuperte en av restaurantene rundt torget og hang opp vårt store flagg. Flagget tiltrakk seg andre Nordmenn, så da det ikke var noe organisert prosesjon iverksatte vi vår egen, med flagget først og var da eksakt 25 personer i opptoget. Mor, far og tante Hjelmeset var med og gikk, dog litt motvillig. 3 av deltakerne var lokale Nederlendere i Norsk landslagsdrakt. På stadion var det vel 13 seksjoner som var "åpne" av disse var, i henhold til billettbestillingen, 2 forbeholdt Norge. 10 var til Danmark og 1 var nøytral. Til alt overmål var de 2 norske delt av den nøytrale. I tilegg kom feltet der NFF hadde fått biletter til familie og annet, denne lå mellom den norske og de danske. Bakkerst på denne satt det skotske landslaget. Vi med FYT billett satt stort sett på rad 1. Hanne og jeg på feltet lengst ut på siden. Her satt det knapt en normann. Disse biletten var bestilt i November, men setene hadde vi ikke fått tildelt før rundt påsketider. Bortsett for de 6 setene bortenfor oss var dette de aller dårligste setene på hele stadion. De resterende med FYT bilett satt jevnt fordelt på de neste 3 sonene. Til og med på nøytralt felt. De klarte altså ikke en eneste gang på 3 kamper å samle alle 8 med FYT bilett på samme felt. Og heller ikke la Norge få et eget felt, der de ikke fylte opp med andre. Et felt er på 324 seter.....

Nå er det veldig vanskelig å anslå hvor mange nordemnn som har vært tilstede på de norske kampene, men jeg antar rundt 1000 tilsammen, halvparten på åpningskampen. Jeg har prøvd å prate med så mange som mulig der vi har vært og alle savner mer informajon og at vi hadde stått mere sammen slik at stemningen ble bedre. Om 2 år er det VM i Frankrike, det går i Juni. 2 år senere er det EM i Storbritania, det går også i Juni, I 2020 er det OL i Tokyo, men kanskje OL 2024 som går i LA eller Paris, mest sansynlig Paris, kan det være mulig å forhåndsplanlegge og tilrettelegge for å lage en ramme rundt damelaget og deres supportere.

Ellers hadde Norge antakelig nest færest supportere, da vi antar Russland har færre supportere.

 

Og for de som leste om åpningskampen, den andre Norske på seksjon G, var en Nederlandsk norge-fan. Dermed var vi 2 norske av ca 2000 på felt G på denne kampen.

 

Avslutningsvis får jeg bare gratulere både NFF og de nederlandske arrangørene med godt gjennomført og ikke minst godt organisert arrangement. Vi gratulerer!!! Dette må gjentas!!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Island-supporterne fikk politieskorte til stadion hvor de hadde en halv langside og en kortside. Her var det minimalt med blanding av supportere. Var vel kanskje 200 fra Østerrike. Grovt anslag siden vi ikke kunne se dem fra der vi satt. Vakten som sjekket meg på stadion snakket ikke engelsk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Og i England er Community Shield kampen för herrer flyttet for ikke å kollidere med EM-finalen. Det forbeholder tok ikke NFF, og har full serierunde samtidig med finalen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


DBU arrangerer både buss og flyreise til semifinalen mot Østerrike. Hadde NFF gjort det?

Neppe. Man har også kunnet bestille billetter til Danmarks kamper på nettsiden til DBU. Har ikke lagt merke til noen slik ink på fotball.no. Å nei det er sant vi driter i jentene, sånn var det hilsen NFF

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det er noe nydelig nedlatende i at NFFs generalsekretær mener han vet hva som er best for Ada Hegerbergs karriereutvikling.

 

Hun er toppscorer på det beste klubblaget i verden, hun har vunnet prisen for beste kvinnelige spiller i Europa, hun har vunnet ligatitler, cuptitler og CL-titler både her og der...

 

men neida, å ta seg en pause fra landslaget, det er, og jeg siterer: "(...) uklokt for hennes karriere, fordi sammenhengen mellom klubb og landslag er en åpenbar nødvendighet for å utvikle seg videre."

 

Av og til kan man spørre seg hvem som er mest høye på seg selv. NFF eller Skiforbundet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Norge-NordIrland endte 4-1, i det 88ende minutt reduserte NordIrland til 3-1 og på overtid fikk Norge inn sitt siste. Fakstisk var det tendenser til at jentene fant hverandre i det siste kvarteret og det var bra spill selv om man slapp inn ett mål. Men selvfølgelig motstanderen var ikke allverden.

Ellers merker man at Fredrikstad er en by i de lavere divisjoner. Det er mange inganger på stadion, ca 10 men noe merking av den ene som var åpen var det ikke. man måtte gå bort til hver enkelt trapp og kikke opp for å se om det var noe slags bilettt salg der. Og salget var fra et enkelt bord. I kiosken (I entall) var det kø fra det 15 til det 80ende minutt. De kunne kanskje klart å bemanne 2 kiosker.... Men toppen av kransekaka tokk ballhenterne. Jenter på 14-16 år. Var det en rytmisk sportsgymnastikk trupp? Noen av dem virket ekstremt kjeitete og virket ikke å ha noe som helst peiling på hvordan man utførte jobben. Jeg vil påstå at de 7 åringene vi tidvis bruker på Nadderud er vesentlig bedre en dette. Storskjermen de hadde på stadion er forøvrig også fjernet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Danskene sliter, og stiller ikke mot Sverige. Skal visstnok spille mot Kroatia tirsdag. Også er det islendingene. Presterer faktisk å slå Tyskland borte i kval kamp som er av viktighet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Landslaget
×
×
  • Opprett ny...