Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk-Vålerenga lørdag 7. oktober 15:00.


sexxes
 Del

Anbefalte innlegg


Bare en uke siden siste oppgjør mellom lagene, og dermed kan man egentlig lese forhandsomtalen om forrige match, og legge til en uavgjort i statistikken.

 

Siden den gang har Vålerenga kommet seg til en cupfinale, og det er en gigantisk opptur for et lag som ikke har prestert som forventet denne sesongen. Så får vi se om de får en utladning her, eller om finaleplassen gir et ekstra kick i sesongavslutningen.

 

For vår del ble det seier borte mot Sandviken i går hvor vi hadde mer kontroll enn resultatet skulle tyde på (Sandviken har for øvrig syv etmålstap denne sesongen, og var ubeseiret på Stemmemyren før møtet med oss (inkl seire over Arna Bjørnar og Vålerenga)).

 

Startoppstillingen vår sier seg vel selv, men Kjørum fikk en smell, og kan bli erstattet av Mykland eller Pratt. Så spørs det hvor mye Trine tåler, men hun fullførte med stil i Bergen uten synlige plager.

 

Seier gjør at vi nesten sikrer medalje, samt at vi er helt opp i ryggen på Avaldsnes. Uavgjort og tap er heller ingen krise med tanke på medalje, men med tanke på at vi har igjen de to topplagene er det nok mest betryggende å vinne.

 

Kan jo bli spennende om Klanen greier å mobilisere med tanke på at de har nådd finalen. Jeg tror det egentlg ikke. At de greier å mobilisere til finalen har jeg derimot tro på.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En liten ting til er at etter å ha snakket med en Vålerenga-spiller i dag noterer jeg med at de virkelig ikke har fått med seg årets nye regler. Tenker da på det røde kortet i seriestarten, og også reaksjonen på den ene offsidesituasjonen på Åråsen i CL-kampen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En liten ting til er at etter å ha snakket med en Vålerenga-spiller i dag noterer jeg med at de virkelig ikke har fått med seg årets nye regler. Tenker da på det røde kortet i seriestarten, og også reaksjonen på den ene offsidesituasjonen på Åråsen i CL-kampen.

Hva tenker du på?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

En liten ting til er at etter å ha snakket med en Vålerenga-spiller i dag noterer jeg med at de virkelig ikke har fått med seg årets nye regler. Tenker da på det røde kortet i seriestarten, og også reaksjonen på den ene offsidesituasjonen på Åråsen i CL-kampen.

Hva tenker du på?

 

I seriestarten ble en spiller på Vålerenga utvist etter å ha holdt igjen en motstander i straffefeltet. Det var målsjanse. Vålerenga mente at spilleren ikke kunne utvises siden det ble straffe, men regelendringen er jo slik at det skal være et ærlig forsøk på å nå ballen for å unngå utvisning. Holding er ikke det.

 

I går var det en Lillestrøm-spiller som var i offsideposisjon i det ballen ble spilt. Hun løper tilbake på egen banehalvdel og tar ballen. Dommeren blåser for offside, og frisparket tas på Lillestrøm sin banehalvdel. Regelendringen er nemlig slik at frisparket skal tas der spilleren mottar ballen, ikke der offsidelinjen er. Ingen av disse tingene hadde Vålerenga-spillerne fått med seg på møte før sesongen. Så kan man lure på hvor godt de fulgte med.

 

Angående det med offsiden så var faktisk dette første gangen jeg har sett det bli utført i praksis (at frisparket tas på den andre banehalvdelen). Hvorfor denne endringen har kommet har jeg ikke noe godt svar på annet enn at de om har med det å gjøre nettopp må ha noe å gjøre :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

 

En liten ting til er at etter å ha snakket med en Vålerenga-spiller i dag noterer jeg med at de virkelig ikke har fått med seg årets nye regler. Tenker da på det røde kortet i seriestarten, og også reaksjonen på den ene offsidesituasjonen på Åråsen i CL-kampen.

Hva tenker du på?

I seriestarten ble en spiller på Vålerenga utvist etter å ha holdt igjen en motstander i straffefeltet. Det var målsjanse. Vålerenga mente at spilleren ikke kunne utvises siden det ble straffe, men regelendringen er jo slik at det skal være et ærlig forsøk på å nå ballen for å unngå utvisning. Holding er ikke det.

 

I går var det en Lillestrøm-spiller som var i offsideposisjon i det ballen ble spilt. Hun løper tilbake på egen banehalvdel og tar ballen. Dommeren blåser for offside, og frisparket tas på Lillestrøm sin banehalvdel. Regelendringen er nemlig slik at frisparket skal tas der spilleren mottar ballen, ikke der offsidelinjen er. Ingen av disse tingene hadde Vålerenga-spillerne fått med seg på møte før sesongen. Så kan man lure på hvor godt de fulgte med.

 

Angående det med offsiden så var faktisk dette første gangen jeg har sett det bli utført i praksis (at frisparket tas på den andre banehalvdelen). Hvorfor denne endringen har kommet har jeg ikke noe godt svar på annet enn at de om har med det å gjøre nettopp må ha noe å gjøre :)

Takk.

 

Vedr offside: da er det ikke mange dommere som har fått med seg dette. Virker på meg som frispark stort sett blir tatt der offsidelinja sto. Merkelig regel, da kan man jo nesten spekulere i å motta ballen lengst mulig vekk for å skape kinkige frispark for forsvarende lag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg var enig med foregående taler om at det virker som et ytterst merkelig regelendring å skulle gå fra det stedet man gikk i offside, til det stedet man evt. er når man mottar ballen. Satt på sin ekstremitet kan det jo bli et definisjonspørsmål om når man har mottatt ballen. Må du berøre den, holder det å være ganske nærme, i så fall hvor nærme? Hva hvis man ikke er nærme i det hele tatt - tilbake til gammel regel?

 

Jeg synes også det er helt unødvendig at flere linjedommere venter med å heve flagget for offside til spilleren har løpt en stund mot ballen. Kan ikke linjemann vinke, så ser spillerene - både forsvarere og angripere - at det er offside med en gang?

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


OK. Du skal i utgangspunktet berøre den, men de fleste vil nok vinke om det er soleklart at det kun er den offsideplasserte spilleren som kan nå den. Og ja da kan man selvsagt spørre seg hvor frisparket skal tas, men det vil være hvor spilleren er når flagget kommer opp. Det samme vil gjelde når man har fordel av sin posisjon, som strengt gjør at man hindrer forsvarsspiller til å spille ball. Van Nistelroy var jo ekspert på å ta fordel av å være i offside uten at det var straffbar offside. Forvirret?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ta ellers en titt på høydepunktene fra Arna Bjørnar Medkila. Ikke for å oppfordre til stygge ting, skulle jeg gjerne sett at spillerne våre hadde litt av det samme tenningsnivået som hjemmelaget. Arna Bjørnar har et rødt og 17 gule, mens vi har et gult i serien.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Faktisk en endring i startelleveren, men ikke den man ventet.

 

Startoppstilling: Hjelmseth - Liane, Reinås, Rønning, Grønli - Wilmann, Ellingsen, Jensen - Kjørum, Ludvigsen, Mykland.

Benken: Watts - Bjørneboe, Bjånesøy, Pratt, Vangsnes, Østmo.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


At Pratt ikke får spilletid er uforståelig. Og når vi ligger under med et mål er hun absolutt en spiller vi trengt.

 

Uansett så er det enten gjort en stor feil ved å hente henne, eller så er det en stor feil å ikke bruke henne. Det jeg har sett av henne i trening og kamp gjør at jeg heller mot det siste. Nå får jeg vel noen uvenner et eller annet sted.

 

Ellers hører det vel til sjeldenhetene at vi reagerer på at ikke en av våre spiller får kort.

Endret av sexxes
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har enga tatt et stort steg fremover? Nå har de ungått tap mot oss i to kamper og de har slått LSK ut av cupen. Har enga fått bedre økonomiske resurser? De er også første lag fra sentrale østlandet som ankommer i buss. De har flere spillere fra utenom EØS ommerådet, spillere som krever minstelønn for å kunne få arbeids og oppholds tilatelse. Har VIF sluttet å la damene seile sin egen sjø etter som de nå alle er samlet på VKI?

 

Ang Pratt, så er visst noe av "problemet" at hun er veldig varierende i prestasjonene. Noen ganger god og noen ganger veldig dårlig.

 

Bjånesøy har fått seg en liten smell. For håpentlig bare det og ikke noe mere, men dette er ikke helt fastslått.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det lille jeg har sett av Pratt (de gangene hun har fått 5-10 minutter) synes jeg hun har vært flere nivåer over resten av laget teknisk. Mangler på sluttproduktet, men det er heller ikke så rart når hun kommer inn etter at resten av laget har lagt inn årene og/eller motstanderen har parkert bussen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det skal være et møte til uken. Hva som skal diskuteres da vet jeg ikke, men utelukker ikke at Pratt kan være et emne. Vet at folk i styre og ledelse undres over at hun ikke brukes.

 

Mulig vi bør fortsette en diskusjon om dette i en annen tråd?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk-Vålerenga lørdag 7. oktober 15:00.
×
×
  • Opprett ny...