Gå til innhold

Innlegg med flest plusspoeng

#356365 stb.guru

Skrevet av bergo 17 september 2015 - 17:19

Gladnyhet:

http://stb.guru/

På vei hjem fra en bortekamp i 2013 begynte jeg og Slum å diskutere hvor vanskelig det var å finne god informasjon og statistikk om gamle Stabæk-kamper og -spillere.

Siden den gang har jeg jobbet i det stille med å utvikle en nettside for alle som elsker Stabæk. Nettsiden er foreløpig i en slags beta-versjon, og det er mye som mangler, men en del er også på plass:

• Informasjon om alle Stabæks kamper i perioden 1979 - d.d.
  • Videohøydepunkter av Stabæks kamper i perioden 2006 - d.d. (samarbeid med Fotball Media)
  • Lenke til Budstikkas artikler før og etter kamper, også historiske (samarbeid med Budstikka)
  • Mulighet til å logge inn med Facebook og registrere hvilke kamper/baner du har vært på.
  • Spillerbiografier
  • Informasjon om stadioner
  • Runde for runde-tabeller
  • Kalender
  • Enkel statistikk
  • og sikkert ganske mye mer...

Jeg understreker at nettsiden ikke er ferdig ennå, og jeg håper dere vil hjelpe meg med å komme på nye idéer og oppdage feil/mangler. Bruk funksjonen øverst til høyre på nettsiden (rød knapp) til å rapportere feil.

Takk til Slum, Torres, Larssi, Hanse, Potter, Haugnes og flere for beta-testing og innplotting av data (som dere skjønner har det tatt en del kvelder).

Lik gjerne på Facebook: http://www.facebook.com/stb.guru

Attached Thumbnails

• screenshot.png

• 91

#287002 Opprop - VIKTIG! Holdninger i SS og forumkultur framover

Skrevet av Alzheimer 06 mars 2012 - 00:02

Virkeligheten er nå at vi har svært små økonomiske rammer for fotballagene i Stabæk.

Dette innebærer:
Svært lite lønnsbudsjett både absolutt (få spillere får lenger lønninger i nærheten av hva du selv ville jobbet for, og mange får knapt dekket kostnadene ved å bo på hybel) OG relativt (våre konkurrenter har betydelig større budsjetter og er derfor mye mer attraktive for alle gode fotballspillere)

Videre betyr det i praksis ingenting til kjøp av spillere, og minimalt med penger til støtteapparat (ledelse, trenere, baneleie, medisinsk apparat, kamparrangement etc)

NB! Dette er en situasjon som kan komme til å vedvare i overskuelig framtid (de neste 5-10 år)

Gitt slike rammevilkår er sportslig suksess nærmest en utopi: Om vi gjør det uforholdsmessig bra kommer sannsynligvis de rike klubbene til å hente ut våre beste spillere med fete lønnstilbud, og de fleste av dem kommer til å gå alldeles gratis - selv midtveis i sesongen.

Konsekvensene av dette vil sannsynlig være glisne tribuner og tynt med sponsorer (= lite penger) og vi har en klubb som hele tiden jobber i sterk motvind.

Sånn er det, og uansett hva vi måtte mene så fortsetter det slik. Men vi har et håp om at det skal bli både bra og bedre.

Gitt slike rammevilkår - hva kan vi som supportere gjøre for å få et best mulig lag å heie på og et (kvantitets- og kvalitetsmessig) best mulig supportermiljø?

Dette er nettopp visjonen vi må ha felles:

1. Et best mulig lag å heie på og
2. Et (kvantitets- og kvalitetsmessig) best mulig supportermiljø

Er vi ikke enige om disse målsettingene kommer vi ingen vei.

Jeg forutsetter derfor at alle er enige om dette - i hvert fall her på Stabæks supporterforum.

Hva kan vi gjøre?

Ad 1: Spillere Ingen spillere i blå drakt er i klubben for å ødelegge for laget. Mange av dem er unge, usikre og uerfarne. De trenger ALL VÅR UFORBEHOLDNE STØTTE. I mange år har vi hatt profesjonelle spillere som solgte sine tjenester dyrt og i mange tilfeller alt for dyrt til stb. Det er klart vi dengang kunne være kravstore og kritisere svake prestasjoner med sterke ord. Det kan vi ikke gjøre med den troppen vi har nå - amatører som spiller for drakta og for moro. Vi MÅ sørge for at alle som faktisk stiller opp for klubben vår trives best mulig gjennom UFORBEHOLDEN STØTTE. Mange av spillerne våre kommer til å ha store svakheter på banen. Vi er underdogs. Vi må ha en magisk trener for å skape gode resultater og en 100% lojal supporterskare. (Moneyball?) Uten dette kommer resultatene til å svikte og vi kommer neppe opp av Adeccoligaen med det første uten økonomiske muskler. Unntaket fra støtte er selvsagt enhver spiller som signaliserer at han vil vekk, er fristet av tilbud fra våre konkurenter eller slenger dritt om klubben vår. Aldri noensinne har vi hatt en spillertropp det står mer respekt av enn årets. Her er det spillere som virkerlig ofrer seg for den blaa trøya. Jeg kan ikke huske at det noengang har vært mer "vi-følelse" i klubben enn nå.

Ad 2: Supporterkvalitet må vi definere ut fra formålet: Støtte klubben og støtte hverandre. Aktivitet som ødelegger klubbsamholdet eller jager vekk supportere/spillere/publikum/sponsorer er negativ kvalitet og må elimineres. Kvalitet blir derfor nå målt på at vi klarer i den motvinden vi har å skape samhold og kameratskap, glede og entusiasme og inkludere nye folk og alle som er på feltet. Det betyr ikke at vi skal omfavne enhver idiot som kommer på feltet vårt - men vi skal ikke ekskludere noen som vil være med oss så lenge de tilfører SS noe som er større enn 0.

På tribunen:
Vi har i mange år vært flinke til å unngå drittslenging mot eget lag og egne spillere. Det må vi fortsette med i enda sterkere grad. Om vi beholder unggutta vi har i dag kan de utvikle seg til noe stort om noen år. Trua på dette - trua på framtidig suksess må være drivkraften vår, uansett hvor håpløst det ser ut. Vi vinner sammen og vi taper sammen - men vi gir oss aldri. Og det er ingen grunn til at vi skal tape kampen på tribunene. Vi må fortsette å synge mye på laget og støtte spillerne i enda sterkere grad. Dette er første året siden 2005 hvor vi vet at vi ikke har med oss en eneste medgangssuporter. For en tid vi hadde det året - godt hjulpet av sportslig suksess. Det er ikke seriegull eller cupgull som er målet med det vi gjør. Det er kulturen og fellesskapet vi skaper på veien fram mot det seriegull som er målet vårt. Enten gullet kommer i 2015 eller 2055.

Internt i supportermiljøet:
Nå er vi atter én familie. Inferno er tilbake, dessverre ikke så sterke som de engang var (folk blir eldre..) men vi har U1912 og vi har heldigvis med mange av "gamlegutta" ennå. I tillegg har vi fått med oss mange nye unge fans. Det er vi som må skape den nye kulturen i SS. U1912 kommer til å være spydspissen vår og trenger hjelp til tifo og å skape liv og steming. La oss nå være enige i disse målene og slutte med nedbrytende aktiviteter. La alle få støtte stabæk på sin måte så lenge bidraget er større enn 0. I praksis betyr dette: Om folk ikke vil synge med så kjefter vi ikke på dem. Da forsvinner de. Det har vi ikke råd til - vi ender opp med 65 på ståfeltet i løpet av en svak sesong. I stedet gir vi positiv feedback til alle som bidrar. De av oss som ivrer for Chixa (forresten fin mulighet til å oppleve seire på banen og på tribunene rundt om kring) må få lov til det uten å motarbeides av die hard-supportere som forsøker å leve seg inn i italiensk supporterkultur der kvinner ikke eksisterer annet enn utenfor stadion. Er noen av oss ramledritings på match så tar vi det face to face og prøver å HJELPE den som er ute å kjøre. Husk at han/hun er en av oss. Stiller noen med ansiktsmaling på tribunen, gi et diskret hint om at det ikke er vår kultur, ikke skrem vedkommende vekk. Gjentar det seg tar vi fram bøtte med vann og skureklut.

Støtteapparat/frivillige/sponsorer:
De som står vakter og i kiosker på Nadderud kommer i større og større grad til å være frivillige. La oss gjøre jobben deres triveligst mulig=ingen grising på tribunen, være hyggelige og blide selv når køen er lang og pølsene kalde. De gjør jobben som gir deg mulighet til å se TL på Bekkestua. De skaffer penger i klubbkassa og de er våre venner. Alle som støtter klubben fortjener vår støtte. Sponsorer omtaler vi med respekt.

Klubbledelsen
Innsparingene treffer administrasjonen hardest. Det betyr at vesentlig færre skal gjøre det alle de andre gjorde tidligere i tillegg til sin egen jobb. De fortjener respekt og anerkjennelse. For mange vil det innebære tilnærmet 200% stilling for 80% lønn. Da sier det seg selv at kritikk fra suporterne ikke skal sitte løst på tunga. Noen har hatt det ekstra tøft i de siste månedene (Erik Loe, Inge Andre Olsen etc.) Aldri har vel noen ofret så mye for klubben vår. Når vi treffer folk fra administrasjonen skal de ha et smil og en klapp på skuldra, ikke fikse ideer om hva de skulle ha gjort annerledes.

På forumet:
Personlig synes jeg vi har mista mye kvalitet på forumet. Mange av de som har litt fartstid ser jeg at ikke gidder å skrive på forumet, dels fordi det tidvis er mye negativitet og dels fordi interessen daler (også som følge av negativiteten). Dette må vi gjøre noe med - ASAP. Vi er vel alle enige at spillere som David Hanssen ikke sto øverst på ønskelista foran årets sesong. Likevel er det ut fra ovennevnte rammer helt fantastisk at vi får en spiller som David Hanssen til å spille for oss for knapper og glansbilder. Jeg er faktisk der at jeg elsker spillere som ofrer seg slik at de spiller bare for drakta - som spillerne våre nå gjør. Derfor unner jeg dem all suksess og vi må ønske velkommen alle som gidder stille opp på dugnadslaget vårt. Vi kan derfor ikke akseptere at noen pisser på spesielt unggutta våre eller kommer med ramsalt og tidvis usaklig kritikk av de som nå aksler den blå drakta. Brønnpisseere må vi eliminere. Enten gjennom strammere moderasjon eller ved at vi overdøver dem. Her har vi en jobb å gjøre. Gi likes til positive konstruktive og gode innlegg og imøtegå destruktive og negative innlegg. Kommer sure oppstøt fra noen av ressurspersonene i klubben tar vi det på PM. Alle ferske folk på forumet må leve med at de skal oppføre seg skikkelig - det er ingen menneskerett å få ytre seg i vårt helligste rom på internett.

På gata
Bruk supportereffekter! Vis at du er blaa. Og når du ser andre med Stabækeffekter er det hilseplikt - i det minste et nikk eller et smil, men vi viser alltid respekt for andre Stabækfans.

Ny tid - ny giv!

På Telenor Arena følte jeg at vi mista supporterkulturen på en alt for stor tribune og uten supporterpub og fellesskap i forkant av matchene. Betydningen av hver enkelt supporter nærmest forsvant. Nå får vi det vi fikk til å funke i 2005-2008 tilbake. La oss gjenskape den opplevelsen - bare enda bedre, tross vi starter med et mye dårligere utgangspunkt. Nå betyr vi supportere noe igjen - hver eneste en av oss.

La oss bruke denne kjempemulighteten til å vise for all verden hva vi er laget av. At vi er en stor familie. At vi har tro på klubben vår. At vi er lojale - også i motgang. At vi stiller opp. At vi støtter hverandre. Alltid - uansett.

På med Stabækskjerf. Det er snart seriestart.

Kjør debatt på dette. Er du enig kan du gjerne trykke +, er du uenig - ta debatten her...
  • 91

#338480 Stabak.no

Skrevet av Hr. Smith 23 september 2014 - 18:41

Hei og velkommen, Øystein. Det er alltid hyggelig med nye brukere her på forumet. Jeg håper du vil ta deg tid til å diskutere andre ting her også, men jeg synes uansett at posten din ovenfor fortjener et svar.

Du kan sikkert ha rett i at kritikken tidvis bikker over en grense. Når det er sagt ser jeg ingenting i postene rett over din som jeg vil anse som over streken. En skrivefeil kan skje den beste, men det å ikke klare og få navnet til en av Norges tre største aviser riktig på 2 (!) forsøk er rett og slett ikke bra nok. Beklager. Og da har jeg ikke en gang nevnt at både avisen og Magne Hosets egen fb-page selvfølgelig burde tagges (så slipper man i tillegg dumme skrivefeil, forresten!) for å sikre flest mulig treff og potensielle delinger. Dette er sosiale medier for dummies-kunnskap. I tillegg hadde det tatt i underkant av 7 sekunder å fikse.

Men vi må huske at vi heier på en klubb som tigger penger i pausen av kamper, har et kampprogram som består av et A4 ark osv.

Her treffer du spikeren på hodet. Bra! Det er nettopp på grunn av dette at en del av oss her inne mener det er så ekstremt viktig at alle leverer sitt ypperste til en hver tid. Jeg gidder bare såvidt å sitere mantraet til vår hovedtrener enda en gang til («We all need to raise the bar»), og for meg er det ganske åpenlyst at han mener dette må gjelde alle deler av klubben. Det er dessverre ikke situasjonen nå. Alle tillater en feil eller tre, men ikke at det skjer systematisk. Vi blir forbanna over at Fredrik glapp på free transfer etter litt rot og forsinkelse med nytt kontraktstilbud, men det går/gikk over. Hadde derimot det samme skjedd et par ganger til på rappen og vi plutselig hadde mista Mande, Anders og Boli uten å få en krone på grunn av de samme tabbene tror vi snakker om få sekunder før folket hadde krevd IA's avgang. Naturligvis - det er hans arbeidsområde. Og det er akkurat dette som skjer med Hilde, både nå og tidligere. 

Det er kanskje litt harry å trekke inn seg selv som eksempel, men skruppelløs og jævlig som jeg er gjør jeg det likevel. Jeg har tidligere jobbet i redaksjonen for en tjeneste med langt flere følgere enn Stabæk fotball på sosiale medier, men uten den unike fordelen at alle du når ut til virkelig bryr seg og har lyst til å dele, kommentere og ikke minst higer etter å få vite siste nytt. Å sammenligne mine og Hildes arbeidsoppgaver (og da arbeidsmengde) blir umulig, og du skal ikke se bort i fra at hennes dager var fullere og til og med mer varierte enn mine. Når det er sagt jobba jeg 10-12 timer hver eneste dag, med flere forskjellige ting og oppgaver enn at jeg kunne klart å ramse opp alle på stående fot. En brøkdel av arbeidsoppgaven min var å oppdatere innhold på sosiale medier og i løpet av de to, tre månedene jeg hadde ansvaret tipper jeg det ble publisert omlag 150 - 200 oppdateringer hver på henholdsvis Twitter og Facebook. Dette tok meg ikke spesielt lang tid og jeg lærte fort at ved å lese over, samt google ord jeg var usikker på, ville jo i meget stor grad forhindre leifer. Jeg tipper i snitt 10 - 40 sekunders arbeid pr. post. I disse statusene skjedde det en gang at jeg leverte en skrivefeil jeg ikke rakk å oppdage før posten hadde nådd såpass at det var for sent å slette/forandre/oppdatere. Hvordan jeg husker at det kun ble med den ene? Dagen min var ødelagt og jeg sov dårlig den natta.

Så hva er poenget med denne forferdelige skryten og selvforherligelsen? Jo, nå skal du høre. Jeg er nemlig ikke spesielt flink. Hvis du går gjennom postene mine på for eksempel dette forumet vil du finne flust av skrivefeil, særskrivingsfeil og annet ræl. I tekstmeldinger og på mine egne sosiale medier vil du finne det samme. Så hvorfor skjedde ikke dette når det plutselig var i en jobbsituasjon?  Fordi jeg forstod viktigheten i at i det jeg skrev noe, både nyhetssaker, på sosiale medier og i kommunikasjonen med samarbeidspartnere, var jeg faktisk bedriftens ansikt uttad. Respekten for mine kollegaer og meg selv tillot meg ikke å gjøre slike feil. Det at jeg vet hvor jævlig enkelt det var å unngå disse i tillegg, gjør meg frustrert og oppgitt når jeg ser hvordan klubben fremstår på internett. 

Fotballklubber lever utelukkende på å selge et produkt. Internett er nok dessverre ikke noen døgnflue, som først antatt, men kanskje den mest effektive og viktigste kanalen i vår tid for å treffe, inspirere og glede kundene våre - fansen. Både gamle og nye.

Vi er en bitteliten klubb hvor kun noen få tjener penger på jobben som gjøres. De få MÅ kunne gjøre jobben sin ordentlig.

• 89

#325295 Jeg er vist kommet på en feil klode! Her er så underligt..

Skrevet av ingo 03 april 2014 - 12:11

Gode nyheter i dag:

- Pablo Fontanello is in the building. 10 Europaligakamper for Odessa siste sesong, alle far start, alle i samfulle 90 minutter. Han må vel være skikkelig GOD??

- Billettsalg til Moldekampen ordnes nå så de kan kjøpes på nett og i butikk om svært kort tid

- Posse tror det blir utsolgt, enda det er Palmesøndag.

- To nye sponsorer har kontaktet OSS (når skjedd det sist?) og er på vei inn.

- Branntreningene denne uka (har visst bare vært tre, fordi Norling dro til Sverige etter Sarp-kampen) har i følge rapportene ikke sett ut i måneskinn.

- Mens våre har vært all-time-high.

- Akademilagene vinner og vinner

- Sola skinner.

• 79

#368600 Tor Marius Gromstad

Skrevet av vestallstar 12 mai 2016 - 08:18

Fire år siden i dag.

Glemmes aldri, Grommis!
  • 62

#381199 Cole Grossman

Skrevet av ShermanCostello 04 desember 2016 - 21:16

Må bare få dele en ting. Satt på Hovis med pappa og søss. Etter vill jubel på 1-0 spotter jeg plutselig Cole som står og gråter rett ved meg. Søss spør om en Selfie. Han avslår og sier "sorry i cant talk right now"
Han var helt manisk på slutten og vi delte en sinnsyk klem da det var slutt. Cole er IKKE ferdig!!!!!
  • 60

#328410 Mediedekning

Skrevet av msp 06 mai 2014 - 19:40

1. Jeg kan hverken fatte eller begripe hva rekdal skal ha hørt fra tribunen, som nevnt over var det primært vas om at han skulle sette seg ned, teknisk sone osv. Jeg kan faktisk ikke huske å ha reagert på noe som helst, hverken mot ham eller stengel.

2. Jeg synes det er veldig(jævlig) unødvendig å bruke tid, energi og lyd på ham fra start, uten at han har gjort særlig annet enn å være trener for vif. Det er (i mine øyne) dårlig supporterskikk, dårlig humor og, ikke minst, det tar fokus vekk fra syngingen. Det fokuseres i mine øyne alt for mye på motstanderlag, trenere, fjerdemann(!), dommer osv. lenge før de har rukket å faktisk gjøre seg upopulære. Dersom alle på ståfeltet fokuserer på å synge så høyt de kan og bidra mest mulig (ja, jeg ser alle dere som mumler eller holder helt kjeft) blir det en bedre opplevelse for alle; spillere, trenere, andre tilskuere og IKKE MINST OSS SELV!

• 55

#365927 Tippeligaen 2016 - hvordan skal det gå?

Skrevet av geirti 03 april 2016 - 20:10

Om ingen andre klarer å se det, så bør hvertfall vi klare å se det: den kampen her hadde Glimt en fantastisk flyt. To mål stang inn, og ett mål via en spiller (Næss?) og inn. Vi derimot, hadde flere avslutninger rett utenfor, tverrligger ut og så videre. Vi hadde fortjent poeng både i dag og sist mot Molde, men får det ikke. Kall det uflaks inntil videre. Dette kan helt klart snu, men sannsynligheten for at det snur minsker drastisk hvis vi hiver oss på hylekoret som fort kan komme etter 0 poeng og nedrykksplass.

Jeg kommer aldri til å glemme kampen i Follo i 2013, hvor vi (meget ufortjent) lå under 0-2, det var sjette runde, vi hadde ikke vunnet en eneste kamp, og hadde stø kurs mot enda ett nedrykk. Men vi sang gutta inn i det igjen, og til slutt vant vi 3-2 og så oss aldri tilbake etter det. Alle veit åssen det året slutta; med storming av banen.

Det er mye positivt i dag. Når det første målet kommer, har vi nettopp skutt i tverrliggeren, og fører egentlig kampen. Når det andre målet kommer, har vi hatt en kanonade av store og små sjanser mot Glimt-målet de foregående minuttene. Det tredje målet er et lykketreff etter et håpløst idømt frispark. Det er tøft å få slik goaler i trynet, spesielt med den allerede tynnslitte selvtilliten gutta sikkert har. Men gutta løfter seg gang på gang, og det er et ekstremt fortjent trøstemål vi får til slutt. Synd det bare ble med det.

Jeg ser ingen grunn til å tro at Vålerenga skal få snu sin elendige trend mot oss, derimot skjønner alle at det er to sinnsykt nervøse lag som møtes på Nadderud. Laget som taper den kampen ligger statistisk sett veldig "godt an" for nedrykk. Så nå er det helt på vippen. Om det er noen kamp det hjelper med massiv tribunestøtte, så må det være denne. La oss vise den store forskjellen på oss og supportergjenger som den i Bergen (for eksempel). De hadde pepet på gutta sine etter en sånn sesongstart. Hva gjør vi? Vi støtter gutta. Mer høylydt enn på lenge. Alltid. Uansett.

• 54

#380511 Antoni Ordinas

Skrevet av Drosselmeyer 22 november 2016 - 11:32

Gratulerer med toårskontrakt, Toni!

www.budstikka.no/stabak-fotball/toni-ordinas/sport/toni-ordinas-og-stabak-enige-om-en-toarskontrakt/s/5-55-400599

• 53

#330861 Akademiet

Skrevet av Perfect 7 02 juni 2014 - 15:30

Men kjære deg, Breitner... Dette er et Stabæk-forum. Folk synes det er moro å få vite mest mulig om hvordan det går og enhver seier til Stabæk er selvsagt ekstra hyggelig og gjør oss stolte. Her har Chr. gjort alle Stabæk-supportere en tjeneste i lang tid og holdt oss oppdaterte på turneringsresultater for akademilagene og videreformidlet tanker og analyser fra trenerne og så kommer plutselig du og kritiserer han for å være for opptatt av resultater når det faktisk er du som er så opptatt av resultatene til lagene våre at du må finne på bortforklaringer for dem, som at motstanderen måtte ha stilt med tredjelaget sitt, og en agenda som virker å gå ut på å bagatellisere Stabæk-lagenes prestasjoner.

Hvorfor dette behovet fra din side for "å sette skapet på plass"? Vi vet at det er hundrevis av gode lag i Europa og at både enkelte svenske og særlig danske lag har noen års forsprang på oss. Vi skjønner at resultater kan svinge voldsomt i barne- og ungdomsfotballen og et lag kan vinne 5-0 over et presumtivt bedre lag i en kamp for så å tape 0-5 i neste mot antatt dårligere motstand uten at det nødvendigvis sier så mye om hvor langt talentene på de forskjellige lagene kan nå. Det er tross alt snakk om barn som er i starten av en læringsprosess. Det er uansett moro for Stabæk-supportere når våre lag hevder seg godt i eliteturneringer både i Norge og internasjonalt.

Det lukter ærlig talt misunnelse lang vei av ditt behov for å fortelle oss at Stabæk egentlig ikke er så gode som vi tror; at du rett og slett ikke har så mye til overs for Stabæk og ikke liker at akademilagene våre begynner å markere seg som kanskje de beste i Norge totalt sett og blant de bedre i Skandinavia. Det er dette vi skal level av i årene som kommer, selvsagt er vi opptatte av det.

• 53

#382530 Dette er Stabæk Support 2017

Skrevet av Posse 13 januar 2017 - 08:03

Kjære Stabækvenn, dette er Stabæk Support i 2017
Vi har lagt bak oss et voldsomt år. Et år som ga oss utfordringer med hvor lenge vi kan gi ubetinget støtte før vi må kreve endring. Et år der de som håper på det beste ble tynget av de som tror undergangen kommer, og de som ser sine opplagte realiteter ble provosert av håpefulle sjeler som tilsynelatende ikke har innsett alvoret. Uroligheter i massene og heftige diskusjoner på forumet.
Året endte med oss alle sammen ute på gressmatta. Borte var komplekse problemstillinger. Borte var subjektive vurderinger, kritiske stemmer som trengte seg på og våre egne demoner som fortalte oss at det vi trodde på var i ferd med å falle. Det var enkle svar. Svaret var ja. Ja, vi klarte det. Ja, vi var akkurat gode nok. Ja, dette er noe vi bør bruke livene våre på.
15994647_10154311413641801_4950966131107
Det er det som er så fint med fotballen. Den gir ofte enkle svar i det øyeblikket vi føler det mest. I livene våre bombarderes vi med informasjon, nyheter og meninger som overlapper og motstrider hverandre. Rødvin er farlig i dag og bra i morgen. Alt vi kan velge å tro på følges av en strøm av motargumenter. Det kan være uoversiktlig, man kan bli motløs og rotløs. Men med en hensikt og et mål, i den form av å bidra på hver vår måte til at annerledesklubben Stabæk lever, reiser et fyrtårn seg i tilværelsen. I hvert fall har jeg følt det slik gjennom årene fra de grønne trebenkene med de andre 7-åringene i Tommy & Tiger'n-klubben til betongen vår nå i år.
Med Stabæk har vi et sted vi samles jevnlig, et kollektiv der mennesker med vidt forskjellige egenskaper bidrar med sitt, og uansett om det gjør vondt noen ganger vil det komme en ny dag der noen har hengt ut flagget på husveggen. Og da våkner den gode følelsen igjen igjen.
Vi er stort sett ganske siviliserte mennesker som gjør veloverveide avgjørelser, og fortrenger våre primale uttrykk så godt vi kan selv når noen skifter felt i rundkjøringa foran oss. Det er fint, sånn fungerer samfunnet. Men vi har høyst menneskelige krefter i oss som trenger utløp. Dette utløpet får vi på Nadderud, og alle andre arenaer der Stabæk spiller. Vi får utløpet når håpet har vært i ferd med å forsvinne, men situasjonen snus på hodet. En hvit kule i en bue og et rykk i nettmaskene langt der borte.
Og svaret er "ja". Gjerne med noen utropstegn og stemme som sprekker. Og vi kan tillate oss - i et vindu i vår i all hovedsak siviliserte tilværelse - å skrike, hoppe, klatre på og kanskje over gjerder. Borte er vonde tanker, bekymringer om husleia, forventningspress på jobben, stemmer i hodet som forteller oss at vi ikke duger, det ekstra blubbet på magen, usikkerhet om framtida. For vi er nå. Verden er enkel. Og alle i hørbar avstand fra Nadderud kan høre noen tusen forskjellige mennesker som er enige. Enige om at svaret er "ja".
15974884_10154311418016801_4106402651590
Dette er noen ting jeg vil Support skal jobbe ekstra med i år.
Vi vil være flere som deler opplevelsen. Det er alltid et uttalt mål for SS. Vi har fått en tilvekst av noen yngre, engasjerte supportere som skal få finne sin plass og bli tilgodesett med ansvar og verktøy for å spre engasjementet sitt. Vi har god supporterkultur som skal bli tatt vare på, men det skal være plass til alle som er nye. Det skal være lov til å gjøre feil, tenke annerledes og komme med nye tanker uten å bli skutt ned. Alle vi som er her og har vært her i noen år er formet av miljøet. Vi fikk tid og forståelse. Det skal vi gi videre også.
15974872_10154311420466801_3563330621244
En ting det har blitt snakket om lenge er lysbokstavene fra Fornebu Arena. Undertegnede og en håndfull andre frivillige kjørte ned med en stor henger og reddet klubblogoen og navnet fra å bli kjørt på dynga tilbake i 2011. De er fortsatt under hovedtribunen, og det skal gå an å gå lys i dem igjen. I første omgang de "små", som er rundt 80 cm høye. Den mest opplagte muligheten er under TV-tårnet. Jeg vil også at vi tar en av de store logoene, som er over 2 meter høy, og henger på brakkene slik at den kan lyse ut mot kunstgresset og hovedveien. For å realisere dette trenger vi en elektriker, og en montør som kan lage en ramme til oss. Bokstavene har hull til bolter, og kan monteres på en egnet skinne. Er du elektriker eller montør, eller kjenner noen som kan montere en ramme/skinne til lysbokstavene våre, ta kontakt på posse@stabaek.no. Vi vil ha disse oppe til sesongstart.
Den tredje tingen er at vi skal igjen få et Stabæk Support-banner. Etter at det forrige ble ødelagt har vi manglet en felles fane for supporterklubben, og selv om det legges ned en stor innsats for at tribunene rundt omkring farges blaa fortjener SS å bli vist fram.
Den fjerde tingen er at vi har laget oss noen helt nye og forenklede nettsider. De ligger klare på Stabaek.no allerede, om vi ikke har klart å rote noe til i 12. time. Vi fortsetter å utvikle disse for at våre medlemmer og andre besøkende kan smittes av engasjementet.
Den femte tingen er litt mer hemmelig foreløpig. Men noen ressurspersoner er samlet for å skape noe som forhåpentligvis blir noe av det kuleste vi har gjort på mange år. Vi kommer tilbake med info om dette.
Det vi ønsker av deg nå er at du melder deg inn om du ikke allerede har gjort det. Kjøp sesongkortet så klubben ser at den kan regne med deg også i sesongen som kommer. Vi kan i hvert fall love deg at det aldri blir kjedelig med Stabæk.
Å bli medlem er det aller, aller beste du kan gjøre for oss i Stabæk Support. Da bidrar du til at vi kan sende busser på tur og representere Stabæk over hele landet. Vi har dessverre blitt færre de siste årene, og nå er vi nødt til å snu den trenden. Så om du liker det du leser her, vil vi ha deg med allerede nå.
medlem.stabaek.no

Og den sjette tingen er denne.
Musikk: Nikolai Grasaasen
Jeg håper du finner stemning i disse bildene til å lede deg gjennom vintermørket og inn på Nadderud.
Supporterhilsen fra styreleder Bjørnar Posse Sandboe og resten av styret 2017

Dette er en kopi av nyhetsbrevet som gikk ut fredag 13.01.2017. For å melde deg på nyhetsbrev som dette, se stabaek.no/nyhetsbrev.

• 52

#372281 Mer liv fra $$

Skrevet av Posse 14 juli 2016 - 08:00

• 52

#349834 I A Olsen

Skrevet av enda en jævla islending 16 mai 2015 - 22:18

Nede på side 5 fantes tråden for mannen som virkelig har levert de siste sesongene. Jeg må innrømme at jeg lenge var skeptisk om han var riktig mann for jobben, men jeg tok tydeligvis grundig feil. Det kan hende det er jeg som leser for mye inn i det, men han ser også merkbart bedre og lettere ut i intervjuer nå enn under og like etter tiden da Stene og gjengen forsøkte å ta knekken på ryktet og karrieren.

Takk, IA, for at du ikke ga deg, og for jobben du har gjort for klubben etter spillerkarrieren.
  • 52

#327322 Stabak.no

Skrevet av alltidblaa 26 april 2014 - 10:27

De gjør så godt de kan.

Hvis noen savner innhold med substans, produsér det selv

Jeg trekker disse to sitatene litt ut av sammenheng, men de illustrerer godt den låste tilstanden vi er i nå. 

Et av de aller største problemene til "medieavdelingen" til STB er at de ikke evner å koordinere frivillig innsats på en god nok måte. 

Da jeg skrev for klubbsidene i fjor var jeg avhengig av at vi hadde et samarbeid. Lindmark ordnet et intervju med Bels og diverse spillere, mens jeg renskrev det og la det inn i før kampen-artikler. Jeg, som både bor og jobber (fulltid, om noen skulle ha fått et annet inntrykk...) i Oslo, har stort sett ikke mulighet til å reise ut til Nadderud for å gjennomføre intervjuer selv. 

Men, jeg kan skrive spørsmål. Jeg kan gi en artikkel en god oppbygning og god lesbarhet, med avsnittsoppdeling, underoverskrifter og korrekt grammatikk. Jeg kan luke ut de overflødige og uinteressante svarene. Jeg kan skrive om motstanderklubb og om statistikk. Jeg kan lage og legge inn et passende artikkelbilde.

Det er veldig mange som kan gjøre litt. I går ettermiddag smalt det ut 7 artikler på stabak.no, og de er produsert av tre forskjellige personer. Det er ingen tvil om at én person ikke kan gjøre alt. Men det er vel heller ingen tvil om at den ene personen som har ansvaret ikke har lykkes med å maksimere utnyttelsen av klubbens hjemmeside?

Jeg synes vi kan drive hjemmesidene våre på samme måte som Knut Bjørn arrangerer kamp. En god struktur og en standardisert kjøreplan i bunn, og en god bråte med dyktige og arbeidsomme frivillige.

Det er utrolig mange gode historier i hverdagene på Nadderud og i brakka, og det er mange som gjerne vil bidra til å fortelle dem. Om de blir spurt.

Onsdag 12. februar ble bruttern og jeg spurt om vi kunne bidra med innhold til stabak.no foran treningskampen mot LSK, ettersom medieansvarlig skulle reise bort den helgen. Vi lagde videointervjuer med Sortevik, som akkurat hadde fornyet kontrakt, Henderson, som akkurat hadde signert, og Bob. Vi lagde også en før kampen-sak med et lengre intervju med IAO om tingenes tilstand.

Vi lagde også etter kampen-sak rett etter kampen, og jeg redigerte et videointervju av Bob i bilen på vei hjem som lå ute relativt kjapt.

Etter dette har jeg ikke hørt noe. 

Det er sprøtt, men sant. Torsdag 13. februar er sist jeg hørte noe fra klubbens medieavdeling. 

2-3 uker senere mistet jeg plutselig tilgangen til Stabæk Fotballs Facebook-side, der jeg i fjor la ut en lang rekke jubelbilder og diverse andre oppdateringer. 

OK. Helt ute i kulden.

Da tenkte jeg på vegne av meg selv: Fint! Det var et tidssluk uansett.

Og så tenkte jeg på vegne av STB: Fy faen. Så trist det er at klubben ikke klarer å ta vare på folk som bidrar.

• 52

#345337 La Manga - 2015

Skrevet av ingo 14 mars 2015 - 08:27

Hei folkens,

en rapport fra la Manga.

Gutta bor på la Mangas golfhotell i år, og setter stor pris på det. Mindre brakkesjuka, bedre mat og mer sentralt. Vi er en Stabækgjeng som er her på 17. året, og ser at spillere og trenere trives. Det virker som om tonen mellom spillerne er veldig god, og vi har viktige kontinuitetsbærere som IA, Tom Schelvan og Morten Morisbakk her. Tar med meg selv, Jan Økern og Ottar Samuelsen i den kategorien, siden vi har vært på la Manga hvert år siden 1996.

Saidi fra Burundi er kommet, og har trent et par ganger. Han har spilt i Polen, Holland og sist på øverste nivå i Tyrkia. En spiller med spennende ferdigheter, god med ball og fint blikk. Kjempeliten!!:-). Blir spennende å se om han vil til Stabæk og tør å gi jernet på trening, han er nok redd for å bli skadet og litt usikker på om Stabæk er riktig. Bob hadde en lang prat med ham i går kveld for å sjekke ut om spilleren virkelig vil. En ok prat ifølge Bob, så da har den vært super. Dett er eventuelt snakk om ert kortidslån, men det var jo ok i fjor da vi hadde Adu, Fontaello, Hoseth og AJ på sånne avtaler. Ikke for mange, men én er ok hvis spilleren virkelig vil gjøre en forskjell.

Kom en hollender i går, en unggutt fra Herenveen som heter Alvin Fortes, og det kommer en mer merittert hollandsk spiller til oss på onsdag når gutta er kommet hjem.

Ikveld er det den prestisjefylte "La Manga Champions Quiz", også på 17. året, skal se om vi kan få lagt den ut så dere kan konkurrere med spillerne. De deles inn inn i lag og i årets utgave har vi lagt stor vekt på at den er internasjonal, visuell og ung. Gleder meg til dette, selv om det var aller morsomt da Nannskog var med - han var mer opptatt av å vinne quizzen enn å vinne Tippeligaen.

Bob er hele tiden tilstede, på feltet, i lobbyen, i spisesalen. Han synes vi spiller mye god fotball, men har fokus på at det må komme MER UT av finspill og ballbesittelse. Krevende, med en herlig drive. Realistisk. Passe kritisk. Man luller seg ikke inn i troen på egen fortrefffelighet når man snakker med Bob.

IA er også veldig til stede, og jeg opplever han som optimistisk. Siden han er også en realist, er det gode nyheter. Vi var klart bedre enn Bodø/Glimt, og klart bedre enn Sandefjord. Blir spennende å teste ordentlig mot RBK på mandag. Etterpå er det avskjedsmiddag og dåp av nye spillere etter prosedyrer som stammer fra André Flems storhetstid. Nye spillere må opptre med sang, dans eller sketsj, en streng jury av etablerte spillere gir kommentarer og formelt opptak i gruppa, og vi andre ser storøyd på.

Ellers: Jevgenij er småskadet, det var derfor han ikke spilte mot Bodø/Glimt. Ikke noe alvorlig. Virket som en veldig fin og åpen type, veldig god i russisk men forsto litt engelsk. Giorgi oversetter resten. Saidi er altså fra Burundi (somn ligger i sentralafrika og har 11 millioner innbyggere, fortalte han oss). Ungutta (Bensick, Meling, Emil, Haugstad etc) koser seg enormt og lærer mye om hva en A-lagstropp i Stabæk er for noe.

Mer i morra.

• 51

#321998 La Manga 2014

Skrevet av ingo 28 februar 2014 - 20:18

Dagens oppdatering fra treningene i la Manga. Det vil si, jeg så ikke den første på formiddagen, da hakket jeg i stykket en golfbane, men ettermiddagsøkta så vi og den meget fascinerende. Tror jeg må ha vært med på eller sett på 4.000-5.000 fotballtreninger, men en som denne hadde jeg aldri sett før. Bob drillet offensivt angrepsmønster, ville at spillerne skulle se nye muligheter, få i deer og også del i hans  egne synspunkter underveis. Derfor besto økta av to x 10 spillere (waoow, og alle er ganske gode synes vi - noen til og med kjempegode!) som spilte mot hverandre på halv bane og med store mål. Det laget som til envher tid hadde ballen, skulle angripe gjennom oppspill, vendinger, stikkballer og innlegg, mens det forsvarende laget skulle spille forsvar UTEN Å TACKLE. Forsvarsspillerne beveget seg, nektet rom og ga angriperende en følelse av hvordan det er å skulle bryte ned et forsvar, men angriperne fikk tid til å ta inn kula og skape noe uten risiko for å bli sparket ned bakfra. Flrst 50% intensitet, deretter 75% og på slutten nesten 100, men hele tiden med tacklingsforbud. Det var lov "to intercept, stop the ball and win it to counterattack", men altså ikke til å skli inn med knottene først. Det ble mye fint spill ut av det, tror spillerne så noen effektive mønstre, det ble scoret en del goaler og begge lag fikk altså prøve begge roller kontinuerlig - balltap = defensivt, ballvinn = offensivt. Likte veldig godt det vi fikk se av Adu, Stephens, Trondsen, Kassi, Hendersen og Luc på det ene laget, men det var mye bra fra Ville, Timmi, Nicolai, Thorsby og Sortvik (bl.a.) på det andre laget også. Høiland trente for fullt og så ganske pigg ut, han spilte midtstopper sammen med fysiologisk trener Tomic på laget til Adu, Stephens & Co. Peter Byers spilte spiss på laget til Ville, Nicolai og den gjengen. Han var kommet fra Antigua i natt og hadde i følge Bob "broken the world record for jet-lag", med en 30-timers reise fra Antigua via Miami og New York til Hamburg og Alicante. Han var stor og sterk og headet inn et fint mål, tror han kan være vond å spille mot, men "we must give him time and see what he stands for when he knows where in the world he is". 

Vålerenga trente på banen ved siden, men Rekdal sto hele treninga og så storøyd med hva Stabæk drev på med, noen VIF-fans bytta bane for å se på oss i stedet og Freddy Dos kom bort og satte seg hos for å slå av en prat og fritte ut litt. Fin fyr, forøvrig. Det knytter seg spenning til Stabæk folkens. En spiss nå, så. Bob er nok nøktern til Byers, men har lyst til å se ham når han har landet, på ordentlig.

Kamp mot Mjøndalen i morra kl 15, gutta skal ha en lett morgenøkt først. Bob sløser ikke bort tiden. Har aldri sett en trener som er mer engasjert, intens og ambisiøs på feltet, men Bob selv mente at Mourinho nok ligner litt. Vårt treningsopplegg i dag med spill uten tacklinger kalte forøvrig Tomic "the Italian way", de gjør visst dette veldig mye der. Nå gjør vi det også :-)

OK, tid for middag, dere hører fra meg.

Ingo

• 51

#383817 Gammel blaa aargang!

Skrevet av @ringo 10 februar 2017 - 12:40

Jada,

Men det handler om å være litt realistisk i forhold til hvor vi befinner oss akkurat nå både med tanke på økonomi og sportslig konkurransekraft. Forutsetningene tatt i betraktining, synes jeg vi jobber godt og gjør mye riktig. Salg av Meling var riktig! 

Ja, vi har hatt en periode hvor vi har vært inne i et blindspor, har hatt for mye fokus i nuet og ikke tenkt godt nok i de lange linjene. Du kan si vi tok 1 skritt frem og 2 tilbake. Det var sikkert morro der og da, men det kunne gått helt galt. Jeg føler ansettelsen av Toni markerer et skille fra dette, og starten på en ny æra.

Nå handler det om å overleve frem til vi får på plass et nytt anlegg som kan danne et solid fundament for drift av en Eliteserie klubb. I mellomtiden må vi finansiere driften gjennom utvikling og salg av talenter. Der synes jeg vi gjør mye riktig, helt fra valg av hovedtrener, tilsig av egne talenter og rekruttering av unge og lovende spiller med videresalgspotensiale. Samtidig er det selvfølgelig viktig å lage et stabilt rammeverk rundt disse talentene i form av rutinerte spillere. Så er det slik at det er tøff konkurranse rundt disse etablerte spillerne, og da må vi akseptere at vi ikke nødvendigvis vil få signert alle de spillerne vi ønsker oss.

Hauger til Godset kjenner jeg også at stikker litt, Hedenstad og Meling til RBK ikke i det hele tatt.

Men de valgene er gjort, og det nytter ikke å gå rundt og sparke i grusen og være sur og tverr på alt og alle fordi spillere velger bort oss. Tar vi av oss de blaa brillene så skjønner vi at dette i bunn og grunn er en jobb for spillerne, og det skal som sagt ikke så mye til å utkonkurrere oss på økonomi og sport (skjønt med Skullerud som trener så tillater jeg meg til å tvile). Stamtavle og georgafisk tilhørighet trumper dessverre svært sjeldent hard valutta, uansett hvor blaaromantiske vi supportere er.

• 50

#326849 Kamptråd: Odd - Stabæk mandag 21. april

Skrevet av alltidblaa 20 april 2014 - 19:05

alltidblaa har laget en ny video!

Morgendagens kamp blir vanskelig. Men med den rette mentaliteten vinner vi. Både på banen og på tribunen. Vi svikter aldri! 

• 50

#343101 Stabæk - Fredrikstad, Nadderud Kunstgress fredag 30. januar kl 13:00

Skrevet av EricH 30 januar 2015 - 13:50

Hoi. Jeg har fulgt Stabæk i 20+ år nå. Pga av denne streamen, og det engasjementet man kan føle gjennom den, har jeg nå gått fra å være golfklapp-tilskuer til å løse billett som SS-medlem og registrere meg her på forumet. Takk til alle som er involvert i denne proffe produksjonen. Nyyydelig promotering av klubben som et engasjert felleskap!
  • 49

#336366 Nye Nadderud Stadion

Skrevet av Robinho 22 august 2014 - 00:34

I kveld har jeg tatt for meg utformingen av kortsiden for Stabæk Support - med inspirasjon fra formen på en høytaler. Tribunen som er skissert under her har 1500 plasser, derav 1050 ståplasser og 450 sitteplasser. 15 rader gir nok høyde til å få et relativt kvadratisk mentalitetsfelt på midten. Endene på tribunen er kuttet 45 grader i plan og avsluttes i to transparente endevegger. Disse vil bidra til å reflektere lyd fra feltet ut på banen. Taket er også tegnet i henhold til den ideelle akkustikken vi ønsker å oppnå, og vil hjelpe til med å dytte lyd ut mot banen. Inngangene til tribunen vil være på sidene under nederste rad - slik som på bortetribunen i plankebyen.

Lagde forøvrig en enkel animasjon av dette forslaget, som kan sees her: http://youtu.be/dbA2x_Qpmlg

2na38nk.jpg

sb7j4p.jpg

142x3er.jpg

• 49