Åpent brev om nye Nadderud Stadion

Posse · mars 03, 2021 · Ukategorisert · 0 comments

Åpent brev om nye Nadderud Stadion

Jeg skriver til dere som styreleder i Stabæk Support, og som lokal guttunge som vokste opp på Stabekk og så mange ganger har tuslet opp småveiene til Bekkestua og Nadderud. Jeg skriver til dere fordi jeg ønsker at dere skal forstå hvor viktig denne møteplassen er for oss som bor her.

På tribunene på Nadderud samles et snitt av Bærums innbyggere. Her kan man sitte eller stå mellom en banksjef, en elektriker og en doktor. På tvers av politiske retninger, saldo på brukskonto og hvem man forelsker seg i. Her kommer småbarnsfamilien ruslende fra Ørneveien og studentene med T-banen fra kollektivet i byen. På Nadderud deler vi opplevelser vi husker for resten av livet og arver nedover i generasjonene.

Min far tok meg med på Nadderud for å se Stabæk slå Brann 3-0 i 1995. Det vekket entusiasme, stolthet og et ønske om å være med på å skape flere slike øyeblikk. Siden har det blitt hundrevis av kamper hjemme og borte, et tiår i styret og minner, bilder og historier som vil knyttes til vårt liv i Bærum for alltid.

Nadderud ser dønn likt ut i dag. Det er et akutt behov for å oppruste. Ikke bare for oss som er glade i å se fotball på tribunen, men for all lokal ungdom som har glede av idrettskultur og aktivitet. Vi har topplag både på herre- og damesiden, tross alle vanskelige forutsetninger. Vi har kjempet i årevis for at kommunens eneste topplag skal klare seg.

Det er skuffende å se noen av våre folkevalgte villede hverandre med oppblåste kostnadsestimater og sette dette opp mot eldre og barnehager. Det er populistisk og fordummende å gå ut med en påstått kostnad som kan være flere hundre millioner kroner mer enn den faktiske utgiften/investeringen for kommunen. Vi som bor her vil også at mormor skal ha et godt tilbud, og at barna kan gå i barnehagen. Men kostnadsbesparende tiltak kan og må utredes i samarbeid med utbyggerne som deltar i anbudet. Vi ønsker oss ikke et slott, men vi trenger et hus. Og vi forlanger at det ikke går folkevalgte rundt og feilinformerer om hvor mye det vil koste.

Derfor ber jeg kommunestyret innstendig om å la planene for nye Nadderud Stadion gå videre til reelle anbud, der vi kan finne fornuftige løsninger med konkrete planer. Bærum trenger tilbudet nye Nadderud Stadion kan gi oss. For eliteidretten, barneidretten, fritidsaktivitetene og som en arena for opplevelser vi deler.

Bjørnar Posse Sandboe, styreleder Stabæk Support

Sorry, the comment form is closed at this time.