Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Enige om stadionløsning på Fornebu

Fornebu Boligspar overtar næringsdelen

Stabæk får tomt og 50 mill.

Vi er enige om en skisse, og har fått et godt grunnlag for å realisere stadion på Fornebu, bekrefter Are Njåstein i Fornebu Boligspar.

Skissen er noe Stabæk Fotball ASA og Fornebu Boligspar (FB) har diskutert hele våren - der Boligspar overtar utviklingen og byggingen av næringslokalene i og rundt stadion - mot en økonomisk kompensasjon til Stabæk som betyr gratis tomt og 50 millioner kroner.

- Det er en sum vi har diskutert ut fra, bekrefter Njåstein.

- Verdt mer

- 50 millioner kroner kan jo høres ut som veldig mange penger, men for oss er dette helt i nedre grense av hva vi mener det er verdt, sier styreleder i Stabæk Fotball ASA, Sverre Koch.

I det ligger en sammenligning med tilsvarende prosjekter.

- Viking fikk 50 millioner kroner, men beholdt næringsandelen. Fotballforbundet fikk 70 millioner av Kulturdepartementet på Ullevaal, sammenligner Koch.

Samtidig legger han ikke skjul på at lettelsen er stor over at stadionsatsingen er på skinner igjen. Og Stabæk hadde uansett ingen planer om å drive næringsdelen på et stadion selv.

- Vi ville selge ut næringen uansett, så for vår del er ikke noe forandret. Forskjellen er at det nå skjer tidligere, sier Einar Schultz i Stabæk Fotball ASA-styret.

Mindre risiko

At summen er spikret allerede nå, betyr samtidig at risikoen for Stabæk blir mindre.

- Jeg mener vi kunne fått en høyere verdi ved å gjøre dette på et senere tidspunkt, men risikoen i stadionutbyggingen blir samtidig redusert, bekrefter Schultz.

Som understreker at størrelsen på selve stadion er uforandret. Og selv om det gjenstår flere uavklarte spørsmål, er Stabæk kommet langt i de planene.

- Vi har også jobbet frem avanserte modeller for utgifter ved drift av et stadion og hvilke inntektsmuligheter som ligger der, fortsetter Schultz.

- Vi har tross alt investert utrolig mange penger og enda mer tid i dette prosjektet, sier Sverre Koch.

Stort behov

For det er ingen tvil om at stadionplanene på Fornebu har tatt veldig mye lengre tid og vært mye mer kronglete enn noen hadde drømt om. Men på dagen etter at Nadderud var full av Stabæk- og Vålerenga-patrioter, kommer altså signalene om at stadiondrømmen er mange hakk nærmere.

- Noen har spurt hva vi skal med en ny stadion. Men på Nadderud er det bare 4.000 mennesker som ser ordentlig. I denne kampen mot Vålerenga var det 5.700. Samtidig har jo nye stadioner hos Viking og Molde vist at tilskuertallene øker kraftig, sier Sverre Koch.

Samtidig skal Fornebu Arena bli mye mer enn seire over Vålerenga.

- Konserter, blant annet. Vi har brukt mye tid på å reise rundt og se på løsninger, sier Einar Schultz.

Nå håper Stabæk alle skisser og planer snart kan bli til spadetak og byggestart. For det er jobben med å bli enig med Fornebu Boligspar som hele tiden har vært den store utfordringen.

- Vi er fornøyde med dette, men det er fortsatt enkelte punkter vi ikke er enig om. Det blir vi enige om i god tid før formannskapsmøtet onsdag, mener Are Njåstein.

Dermed er det politikerne som får det neste ordet i det som kan bli et endelig klarsignal for realisering av Fornebu Arena.

http://www.budstikka.no/redaksjonelt/sport...rticleID=151934

Da er det endelig klart.......yess!!! :D:D:D:D:D:D:D:D

Nesten klart ;) nokså klart :) Snart helt klart :D

FORZA STABÆK

Endret av Rubbster

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig!

2005 blir vel litt for tidlig. Men i 2006 har vi ny arena.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dette går som skissert er det jo helt fantastisk. Men det har vært så utrolig mye frem og tilbake i denne føljetongen at man nesten ikke tror det før man står på den ferdige stadion.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

59707_2_jpg_62517f.jpg

GJENNOMBRUDD: Einar Schultz og Sverre Koch i Stabæk Fotball ASA føler de aldri har vært nærmere en Fornebu Arena enn nå.

- - - Klassisk Budstikka - - -

Som alle som er i Stabæk miljøet vet er jo dette Peter Sand og Sammy Wowoah

Endret av Markus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig!!! Jammen på tide, men holder likevel litt igjen på jubelen, ingen champis før første spadetak er tatt.....jeg har trodd at alt var i orden mange ganger før.

Nå håper vi bare på en best mulig STADION og at det er det som står sentralt i prosjektet!

Så får alle vi som har ropt på Gjønnesjordet venne oss til tanken på at det er Fornebu som gjelder.

Ha en fin dag alle sammen :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger også veldig spent med. Vi trenger en skikkelig stadion, hvor jubelen etter scoringer ikke bare forsvinner ut i begge svingene.

Er likevel litt redd for at dette kan bli et nytt vikingskip. Gutta som spytter inn penger her har nok ikke fotball som hovedgrunn, men det er kanskje et greit skjul for å invistere i messehall ettersom NorgesVaremesse har flyttet til Lillsestrøm og det trengs en messearena også på denne siden av byen. I allefall om det blir noe IT fornebu........ Vil ikke være pessimist, men det er bare å følge med på rud/hauger og se hva som er i ferd med å skje der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, vel. Dette tar jeg med fatning, gitt. Har ingen tro på at dette er i orden, slik vi har sett utallige ganger før. Akkurat før alt skal signeres viser det seg at det er enda et skjær i sjøen.

ser at det skal avholdes et formannsskapsmøte onsdag, men jeg tror ikke det er det siste hinderet som gjenstår.

Et par ting jeg ikke fatter:

1 Tomta skulle jo Stabæk ha fått allerede av kommunen - og nå får vi den en gang til??

2 Vi får 50 mill for næringsdelen. Er ikke det billig når vi må ut med 300 +++ mill for stadion? Eller er det det som ligger i "gratis tomt"? Ellers høres jo 50 mill for alt som genererer inntekter jævlig billig ut. Og i så fall - hvor får vi de resterende 250 mill fra når Stabæk ikke klarer å sanke inn 2 mill til spillerkjøp?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vel, vel. Dette tar jeg med fatning, gitt. Har ingen tro på at dette er i orden, slik vi har sett utallige ganger før. Akkurat før alt skal signeres viser det seg at det er enda et skjær i sjøen.

ser at det skal avholdes et formannsskapsmøte onsdag, men jeg tror ikke det er det siste hinderet som gjenstår.

1 Tomta skulle jo Stabæk ha fått allerede av kommunen - og nå får vi den en gang til??

2 Vi får 50 mill for næringsdelen. Er ikke det billig når vi må ut med 300 +++ mill for stadion? Eller er det det som ligger i "gratis tomt"? Ellers høres jo 50 mill for alt som genererer inntekter jævlig billig ut. Og i så fall - hvor får vi de resterende 250 mill fra når Stabæk ikke klarer å sanke inn 2 mill til spillerkjøp?

Noen momenter :

Ikke at jeg vet noe mer enn andre, men etter hva jeg husker så er det noen investorer på gang, blant annnet styremedlem Ulriksen (tror jeg). Det vil si at det står egenkapital å banker på døren, som kan adderes til de 50millene som kommer inn fra salg av næringsdelen. Samtidig så legges det opp til alternativ bruk av stadion, konserter, messer, ol, og dette er verdiskapning i aller høyeste grad. Sannsynligheten for både økte publikumsinntekter og økte sponsorinntekter er stor, og da er det enda et inntektsgenererende ledd føyet inn i prosjektet. Resten må følgelig finansieres med lån, noe som er svært vanlig i slike prosjekter. Regner med at selv Molde / Røkke har stor gjeldsandel på sin løkke, det er nemlig få som kan betale en slik stadion kontant, svært få.

Et annet poeng er reduserte kostnader ved opphør av leieforholdet til Bærum Kommune, dette er en alternativ inntekt. Nå vil sikkert driftkostnadene på en ny stadion være større enn på Nadderud, og der står da også kommunen for en del av disse kostnadene. Men alt i alt, vil nok reduserte leieinntekter bli en kostnadsbesparelse.

Et siste poeng er at dette reduserer risiko betraktelig, fordi en nå vet at denne avtalen er i boks. Risiko er alltid en kostnad i et investeringsprosjekt, det kan nemlig bety høyere utlånsrente for eksempel. Samtidig så kommer pengene raskere inn, og det er en kjent sak at penger i dag er mer verdt enn penger i morgen (inflasjon mm). Dette kan bankmannen Rich sikkert skrive under på ?

Jepp, det var noen synspunkter.

Takk. Hei.

Forza Stabæk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg føyer meg til i rekken av de som tar alt om ny stadion med en klype salt helt til første spadetak er tatt.

Men når de klarer å bygge ett hus på en uke i en eller annen reality serie jeg ikke husker navnet på, bør vel ikke en stadion ta så mye lenger tid? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også Steen Jensen venter med å juble.

sitat

Jeg tør ikke innkassere noen seier her før alt er spikret. Til det har det vært for mange utsettelser på veien, sier Steen Jensen.

sitat slutt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
"Jeg tør ikke innkassere noen seier her før alt er spikret. Til det har det vært for mange utsettelser på veien", sier Steen Jensen.

Skal vi bygge Stadion av tre ??? Litt Fredrikstad liksom !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 Vi får 50 mill for næringsdelen. Er ikke det billig når vi må ut med 300 +++ mill for stadion? Eller er det det som ligger i "gratis tomt"? Ellers høres jo 50 mill for alt som genererer inntekter jævlig billig ut.

Jeg må si jeg er enig med alz..

50 mill høres veldig lite ut.

Synes det bør legges ved et prosent beløp av fremtidige intekter, og evt redusere engangsbelopet litt hvis det er nodvendig

På den måten påtar Stabæk seg riktig nok litt risiko, men holder muligheten åpen for å trekke inn gunker hvis utleie/salg av disse kontorlokalen skulle gå til himmels..

Skulle ikke stabæk ogsaa ha lokaler i samme bygg som stadion..?? Hva skjer med de?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til og med denne damen i kommunen, Fru rådmann eller noe slikt, kommenterer summen som latterlig lav, i en artikkel i budstikka. Det er jo snakk om et stort tomteområde i en attraktiv del av Fornebu. Cowboyene i FB er jo klar over at Stabæk er veldig presset og at denne stadionen er et været eller ikke-været for Stabæk. Det er jo grenser for hvor mye en stadion kan generere av inntekter som skal dekke inn investeringene som gjøres utover disse usle 50 millionene. Jeg har dessverre ikke peiling på penger i slike størrelsesordener, har ikke engang sett en million-seddel overhodet noen gang - men har planer om å få det til - den først millionen skal visst være den vanskeligste. Men jeg reagerer på at alle involverte parter, bortsett fra FB-cowboyene, har kommentert at beløpet er usselt. Når kun FB er fornøyd med beløpet, er det vel et dårlig tegn, men vi får stole på økonomene som hjelper Stabæk, og satser på at de har full kontroll.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker ikke dette i det hele tatt, en prosentandel må være det rette, noe som gir klubben en jevn flytt av penger så lenge vi bruker stadion, er for dumt å dra ned buksene for å dekke kortsiktig gjeld, for så å sitte igjen med ingenting om 2 år.

Det er som med lønna mi, uansett hvor mye jeg får i bonus er jeg like blakk på slutten av måneden.

Nei - denne stadionen kommer uansett hva FB ønsker å røske ut av Stabæk Fotball, ha litt is i magen og ikke godta alt.

Jeg kan faktisk klare å vente et år på den nye stadion hvis dette medfører at vi kan leve i en nogenlunde økonomisk trygg verden i fremtiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De 50 millionene var vel for salg av næringene - som ville blitt solgt uansett, muligens litt i underkant av det de forventet...

Uansett har jeg tro på det du sier Kjakan; økonomene som hjelper Stabæk har nok kontroll på dette, sikkert mye vi ikke vet. Koch og han andre så jo fornøyde ut på bildet ihvertfall..

Forstod det slik at prosjektet blir godkjent eller no på onsdag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Koch og han andre så jo fornøyde ut på bildet ihvertfall..

Sikter du fortsatt til dette bildet

59707_2_jpg_62517f.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja,

Kan du venligst informere meg om hvem som er Koch ? Hvis du klarer det skal jeg klare å finne han andre !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja,

Kan du venligst informere meg om hvem som er Koch ? Hvis du klarer det skal jeg klare å finne han andre !!!

Han andre, (han til venstre) er Einar Schultz! Det vet da alle. Det står jo i avisen. Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig, ass.

59707_2_jpg_62517d.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke han med klokke Koch?

Uansett; De gjør fremskritt. Vi får vente og se hva resultatene av det som skjer på onsdag blir. Har ikke skjønt alt helt jeg men er mer optmist enn noe gang! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

han kødder selvsagt! Alle ser jo at han med klokke er Collina! :P

de vil bare illustrere at det er Pierreluigi? selv som skal dømme åpningskampen på Blue Dream mellom Stabæk og RævBeKå! :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider