Jump to content

Recommended Posts

Budstikka i dag: Stabæk er i forhandlinger med Ullevaal om få spille ca 3 hjemmekamper der våren 2009. Men man må først få en avklaring rundt Lyn sin situasjon. Unngår Lyn konkurs ønsker de å spille på Bislett, men om de ikke får til en flytting blir de værende på Ullevaal. Da blir isteden Biselett vår reservearena. En avklaring er ventet rundt 1. november.

Hvorfor skal vi spille 3 hjemmekamper på Ullevaal og ikke i hangar'n?

:ph34r:

Budstikka i dag: Stabæk er i forhandlinger med Ullevaal om få spille ca 3 hjemmekamper der våren 2009. Men man må først få en avklaring rundt Lyn sin situasjon. Unngår Lyn konkurs ønsker de å spille på Bislett, men om de ikke får til en flytting blir de værende på Ullevaal. Da blir isteden Biselett vår reservearena. En avklaring er ventet rundt 1. november.

Hvorfor skal vi spille 3 hjemmekamper på Ullevaal og ikke i hangar'n?

Fordi en hviterusser laget en "artig" felesang til Melodi Grand Prix og faktisk klarte å vinne. Dessverre representerte han ikke Hviterussland, men Norge, og nå skal Norge arrangere neste års Grand Prix - i Telenor Arena.

Det har vært skrevet mye om det de siste månedene, men man kan ikke få med seg alt ;)

Tja, i Norge er vel faktisk stemingen på kamp bedre enn noen gang.......supporterkulturen har vel aldri vært så levende i Norge som de siste 10 årene. Så får vi godta at det også har medført at endel tanter og klovner finner veien til stadion.

Det er utrolig mye bedre stemning nå enn for 20 år siden, det var kun noen få klubber som hadde en liten klack, resten hadde stående tause folk på kamp. Og noen sittende selvfølgelig. vi snakker om snitt i øverste divisjon på under 4000 på slutten av 80-tallet og ikke over 6000 før i 2002.

Er det ikke merkelig da? Nostalgikerne, de konservative vil tilbake til noe som sannsynligvis trekker en håndfull mennesker på kampene. Alle fremskritt har med seg elementer av ting vi ikke liker, men er det virkelig noen som vil tilbake til grådagsliaen på 80-tallet?

Nå er det en gang slik at de som er pådrivere/forsangere/klackledere på tribunen for de mest vellykede supporterklubbene i landet holder på idealene fra 70/80/90-tallet.

Det er ikke det positive i dagens fotball man har noe å utsette på når man er "mot den moderne fotballen" - det er snarere alt det negative som har oppstått i forbindelse med og rundt fotballen. Dette "rundt fotballen" peker på at det i dag dreier seg om så mye mer enn 2x45 min - det dreier seg om penger og industri. Et klart sykdomstegn kom til syne her hjemme da den første medieavtalen ble inngått og en enkelt mann kunne stikke 100 millioner kroner i egen lomme.

Skal man utvikle fotballen må man vise en viss moderasjon og se seg bakover. Det er et behov for å bevare det gode samtidig som man vil utvikle og foredle sporten. Problemet i dag er at nnhver hårete ide som har blitt lagt på bordet har blitt omfavnet av stormannsgale fotball-ledere og nyrike forretningsmenn. Wimbledon ble ødelagt av Røkke og Gjelsten. Chelsea, Liverpool, Manchester United og Arsenal er ikke annet enn klubber som livnærer seg på traficking. Det er utrolig mange triste fotballskjebner som ligger til grunn for europas feterte spillere. I Frankrike er det drøssevis av ungutter fra det afrikanske kontinent som lever som uteliggere - et resultat av pengehysteriet i fotballen.

Det er klart at den jevne nordmann digger sitteplasser, megaflatskjermer med sms-tjenester, pizza i pausen og kickass-anlegg som spiller den siste låta til JayZ.

Jeg er ihvertfall dritt lei og er fornøyd med en pølse i lompe (og gjerne en øl).

Var på møte med SF i en av losjene i Hangar'n i dag.  Merkelig opplevelse.

Midt på banen er det bygd en høy tribune - tydeligvis VIP-tribune, med bord og greier.  Den er vendt mot Juniorsupportsiden, hvor det er laget en sagflisbelagt bane omtrent på størrelse med en hockeybane.  Over hockeybanen er det en flersidig storskjerm.

Bak denne tribunen er det en haug med salgstelt (ja - telt - type party).

Innrømmer at jeg ble litt sporet av i forhandlingene med SF da det dukket opp flere titals hester med ryttere på ishockeybanen.

Yes - høstens store eventyr er i full gang.  Se opp for Oslo Horse Show på en TV-kanal nær deg...

Nå er det en gang slik at de som er pådrivere/forsangere/klackledere på tribunen for de mest vellykede supporterklubbene i landet holder på idealene fra 70/80/90-tallet.

70-tallet ja, nå skjønner jeg hvor inspirasjonen til megafon og to-stangsflagg kommer fra. Supporterkulturens storhetstid her i landet!

glimt.jpg

Jeg forstod det slik at Bislett ikke var/er godkjent arena for tippeligaspill?

Hadde vært kult å spille på nadderud igjen :rolleyes:

Hvordan hadde du tenkt til å få plass til 6-7000 sesongkortholdere + de som kjøper løse billetter på de drøyt 6000 plassene på Nadderud?

Ståplasser på hele banen?

Her lukter det klyngespill

Jeg forstod det slik at Bislett ikke var/er godkjent arena for tippeligaspill?

stemmer nok det, leste det samme et sted selv, men den er godkjent til spill i 1 divisjon.

stemmer nok det, leste det samme et sted selv, men den er godkjent til spill i 1 divisjon.

eller Adecco ;)

glimt.jpg

Når jeg ser dette bildet savner jeg tidenes tråd her på forumet, med Markus og StabækLars sine bidrag. Dessverre er flere av bildene borte.

Fin at det blir litt sving på sakene når vi ikke bruker stedet.

Håper på den gode sirkel her:

1. At arenaen kan begynne å servere overskudd.

2. At noe av dette kan tilflyte fotballklubben, som takk for både god eksponering i media og godt inntektsgrunnlag.

3. At fotballklubben kan begynne å kjøpe seg inn i arenaen igjen.

Dette vil da ha selvforsterkende positive effekter på så vel fotballklubben som øvrige arenainntekter.

Edited by geirti

2. At noe av dette kan tilflyte fotballklubben, som takk for både god eksponering i media og godt inntektsgrunnlag.

Dette vil da ha selvforsterkende positive effekter på så vel fotballklubben som øvrige arenainntekter.

er det noen som vet om vi faktisk får noe av pengene fra slike arrangementer? :rolleyes:

Åhh Gud som jeg gleder meg - "sport" uten offside er best!!

Håper det snart blir traktor pulling også..

Desto mer som skjer på Telenor Arena desto bedre! Det var hest forrige helg

Så lenge det ikke kommer til å lukte hestemøkk der inne resten av året... :ph34r:

er det noen som vet om vi faktisk får noe av pengene fra slike arrangementer? :rolleyes:

Ifølge Ingos blogg på stabak.no fra 3. juli, eier ikke Stabæk Fotball en kvadratcentimeter av arenaen, og det har vi heller aldri gjort. Derimot vil all eksponering på sikt antakelig føre til mer interesse for Stabæk fotball for sponsorer o.l. Med andre ord vil trolig alle arrangementer i arenaen føre til en synergieffekt, altså øke den generelle interessen for bruk av arenaen.

Slik jeg forstår Ingo får ikke Stabæk Fotball en krone i direkte leieinntekter for arenaen (hvorfor skulle vi det, når den ikke er vår?), men den økte oppmerksomheten vil på sikt gjøre arenaen mer attraktiv for sponsorer.

Bloggen

Edited by Haze

Slik jeg forstår Ingo får ikke Stabæk Fotball en krone i direkte leieinntekter for arenaen (hvorfor skulle vi det, når den ikke er vår?), men den økte oppmerksomheten vil på sikt gjøre arenaen mer attraktiv for sponsorer.

Det kommer vel litt an på ordlyden i leiekontrakten. Stabæk har tross alt betalt for leie av arenaen, men blir kastet på dør fordi noen skal arrangere noe annet der. Det burde kompenseres. Om du leier en leilighet, godtar du ikke uten videre at du må finne deg et annet sted å sove bare fordi utleier ønsker å leie ut til noen andre et par uker i løpet av året.

Det kommer vel litt an på ordlyden i leiekontrakten. Stabæk har tross alt betalt for leie av arenaen, men blir kastet på dør fordi noen skal arrangere noe annet der. Det burde kompenseres. Om du leier en leilighet, godtar du ikke uten videre at du må finne deg et annet sted å sove bare fordi utleier ønsker å leie ut til noen andre et par uker i løpet av året.

Men har vi leid arenaen 24/7, eller bare når vi skal spille kamper der? Det ville vel være naturlig om vi bare leier på kampdagene?

Men har vi leid arenaen 24/7, eller bare når vi skal spille kamper der? Det ville vel være naturlig om vi bare leier på kampdagene?

Nei, det er ikke snakk om noen form for fremleie (at vi leier av Ulrichsen og andre arrangementer leier videre av oss). For det første skjer bilshowet det her er snakk om tre uker etter at sesongen er ferdig; for det andre betaler ikke Stabæk noe for å leie TA i år. Nok en gang vil jeg referere til en gammel link:

Litt om leieavtalen

"TV 2 Sporten vet at Stabæk Fotball får leie Telenor Arena gratis ut årets sesong og i tillegg får sterkt subsidiert leie de neste fire årene."

Under forutsetning at disse opplysningene er korrekte (noe som er veldig sannsynlig), ville det være ekstremt rart om Stabæk Fotball vil få en eneste krone i "leie" eller "kompensasjon". Naturligvis...

Arenaen har alltid vært ment å være en flerbruksarena, men etter omstruktureringen i sommer ble det tydeliggjort at inntektene for øvrige arrangementer tilfaller eieren av arenaen - som jo ikke er Stabæk Fotball. Derimot er det innfelt i avtalen at fotballen skal ha førsterett. Dette punktet ble visst omgått for Eurovision Song Contests vedkommende.

Forøvrig er det ytterst tvilsomt at vi kun leier på kampdagene, i og med at det er trening på arenaen hver dag...

Jeg lurer på hva som hadde vært et "godkjent" arrangement for mange av supporterne.

Minigolfturnering, champagnefestival eller sjakkmesterskap?

Klarer ikke helt se hvordan det å lokke til seg verdens beste rallysjåfører på et oppvisningsløp kan være harry. Hvis man ikke greier å skille mellom WRC-biler i millionkronersklassen, og de lokale rånerne på Statoil, så bør man vel strengt tatt ikke uttale seg.

Flott med slike ting i flerbruksarenaen vår (så lenge det ikke går ut over hjemmekampene), selv om pengene tilfaller eierne av TA.

Glade eiere = hyggelig leie.

Om vi får noe for det, vet jeg ikke, men hvorfor vi burde få noe for all den andre utleievirksomheten, vil jeg forklare her:

1. Det er en hovedleietaker her, oss, og mange små leietakere. Vi er den ene faste og varige kunden*

som er, alle andre er kortvarige og/eller engangsleietakere.

2. Det bør i tillegg ikke være noen tvil om at vi er en viktig del av markedsføringen av hallen. Alltid når den omtales, er det snakk om hjemmebanen til Stabæk, som evt. skal brukes til noe annet. Hadde det samme skulle foregått i en annen hall, hadde det nok blitt langt mindre blest om såvel arrangement som hall.

Disse to tingene sammensatt, er så viktige for at de som eier hallen skal kunne tjene på den, at de nok bør ha et noe annet utgangspunkt i forhandlinger med Stabæk enn det du viser her.

* = jeg er selvfølgelig klar over at vi foreløpig ikke er en leietaker som betaler stort (direkte) til halleierene, men man har utvilsomt tro (på begge sider av bordet), på at vi vil utvikle oss til å bli det. Og det er poenget, når man eier en hall til 500+ mill, så tenker man gjerne litt langsiktig...

Edited by geirti

Det bør i tillegg ikke være noen tvil om at vi er en viktig del av markedsføringen av hallen. Alltid når den omtales, er det snakk om hjemmebanen til Stabæk, som evt. skal brukes til noe annet. Hadde det samme skulle foregått i en annen hall, hadde det nok blitt langt mindre blest om såvel arrangement som hall.

* = jeg er selvfølgelig klar over at vi foreløpig ikke er en leietaker som betaler stort (direkte) til halleierene, men man har utvilsomt tro (på begge sider av bordet), på at vi vil utvikle oss til å bli det. Og det er poenget, når man eier en hall til 500+ mill, så tenker man gjerne litt langsiktig...

Det er helt i orden å diskutere hva man synes, men i denne saken tror jeg ingen av oss har noe mer å slå i bordet med enn synsing.

Det som derimot er fakta er at Stabæk disponerer arenaen vederlagsfritt ut sesongen. Kan da ikke se et eneste argument for at vi skal få penger for at andre også får bruke den. Men nok en gang; dette er bare min mening.

Synes forøvrig du skal slutte å omtale Telenor Arena som "hallen".

Det bør i tillegg ikke være noen tvil om at vi er en viktig del av markedsføringen av hallen. Alltid når den omtales, er det snakk om hjemmebanen til Stabæk, som evt. skal brukes til noe annet. Hadde det samme skulle foregått i en annen hall, hadde det nok blitt langt mindre blest om såvel arrangement som hall.

why? kaller den hangaren eller gymsalen selv jeg.

Det blir litt merkelig å snakke om at det skal arrangeres MGP, ridestevne og motorshow i en ballbinge :lol: