Jump to content

Recommended Posts

Budstikka papir omtaler et møte mellom Schnitler, Holter-Sørensen og Reinsfelt i ettermiddag som et sjebnemøte for arenaen. Jeg er litt mer enn gjennomsnittlig interessert i utfallet.

Det er så øredøvende stille nå i kveld. Sitter de der fremdeles? Anyone?

Budstikka papir omtaler et møte mellom Schnitler, Holter-Sørensen og Reinsfelt i ettermiddag som et sjebnemøte for arenaen. Jeg er litt mer enn gjennomsnittlig interessert i utfallet.

Det er så øredøvende stille nå i kveld. Sitter de der fremdeles? Anyone?

Etter møtet i kveld:

Diderik B. Schnitler i Stabæk Holding kan ikke love at Stabæk spiller hjemme på Telenor Arena neste sesong.

Fytti katta - når jeg selv kvier meg for å kjøpe sesongkort (!) før det foreligger en avklaring, da ser jeg på det som alvorlig alvor.

Her bør noen komme på banen med muntlig eller skreven valium. Noe mindre betryggende enn det innslaget er vanskelig å forestille seg. Men nok en gang - der har du Budstikka. Samarbeidspartner my ...

Mtp sesongkort bekymrer ikke dette meg så veldig - jeg er vant til at Stabæk ikke klarer å gi meg sesongkortet før mars-april uansett hvor tidlig jeg kjøper det, så for min del er det uaktuelt å kjøpe sesongkort tidlig uansett. Da blir bare ekstra god tid til å rote bort kvitteringen.

Vi kommer sikkert til å spille i Telenor Arena neste år, men Diderik & Co spiller et høyt spill i media for å på et eller annet vis skvise mest mulig ut av klubben. Jeg skal unngå å nevne hva jeg synes om ham (og de han representerer), men det ville helt klart passet best i sinna-tråden.

Fytti katta - når jeg selv kvier meg for å kjøpe sesongkort (!) før det foreligger en avklaring, da ser jeg på det som alvorlig alvor.

Her bør noen komme på banen med muntlig eller skreven valium. Noe mindre betryggende enn det innslaget er vanskelig å forestille seg. Men nok en gang - der har du Budstikka. Samarbeidspartner my ...

Hepp,

Er det et tidspunkt det gjelder å kjøpe sesongkort så er det jo nå. Desto fler sesongkort Stabæk selger desto vanskligere blir det for Ulrichsen & Co å tuppe klubben ut av Arenaen.

Dessuten hva har man å tape? Spiller vi ikke på TA så kommer vi til å spille på Ullevåll. Kampene får du sett uansett.

@ringo

Hepp,

Er det et tidspunkt det gjelder å kjøpe sesongkort så er det jo nå. Desto fler sesongkort Stabæk selger desto vanskligere blir det for Ulrichsen & Co å tuppe klubben ut av Arenaen.

Dessuten hva har man å tape? Spiller vi ikke på TA så kommer vi til å spille på Ullevåll. Kampene får du sett uansett.

@ringo

Sesongkort salget til $$ feltet starter ikke før 1/12, om jeg ikke tar feil..

Det er snakk om 15 jævla kamper!

Det er jo 350 andre dager å velge mellom!

(Innlegget er muligens en tanke spissformulert)

Nå vet ikke jeg hva de fikk, men klarer de ikke tjene penger et år hvor arenaen er utleid 6(?) uker i strekk til MGP så høres det vanskelig ut.

Nå vet ikke jeg hva de fikk, men klarer de ikke tjene penger et år hvor arenaen er utleid 6(?) uker i strekk til MGP så høres det vanskelig ut.

Var det ikke 30 mill?

Billettene for sesongkort må ned for å ikke få et glisent TA neste år!

De største fansene kommer uansett, men for eksempel faren min er veldig usikker neste år. Prisene er alt for høye på langsidene, når pappa har valget mellom å se 15 kamper av et Stabæk lag som så vitt gidder å jobbe for alt fra 3000 kroner til 4200 kroner for et sesongkort eller å se alt fra 30 til 42 filmer på kino. Da er valget dessverre klart for pappa. Det er helt latterlig at å se en fotballkamp på langsiden på TA er like dyrt som å se 3 kinoer i Sandvika. Det er akkuratt like lang underholdningstid, burde vi ikke sammenlikne disse underholdningstilbudene litt mer?

Så klart kommer ikke det til å bli så billig på TA, men noe må gjøres for å fylle opp arenaen!

Edited by Herman.

Tror du mener 30-42 filmer på kino, ellers er det veldig billig der du bor ;)

Uansett, du kan ikke sammenligne kino og fotball. Hadde det gått mange kamper på samme sted i løpet av en og samme kveld, så hadde det vært mer sammenlignbart. Men når du kun har én kamp som skal finansiere alle ansatte, driftsutgifter osv, da må denne ene kampen koste en del. Mens på kino har du mange filmer i løpet av kvelden.

Hepp,

@ringo

Word! Gi klubben all den støtten den kan få nå, og samtidig styrk den posisjon i forhandlingene med SH. De griner sikkert ikke på nesen over litt positiv cashflow før jul heller. Jeg har gjort mitt.

I prinsippet har vi jo bygget en arena for disse "pengeguttene", håper dette løser seg innen disse 2 ukene!

Edited by Maan95

Risikoen forbundet med å kjøpe sesongkort bør være levelig. Jeg tror ikke stb går konkurs, det kommer antagelig inn noen millioner fra glade givere, vi får solgt en nøkkelspiller eller to og så er vi nesten der vi skal være. Om Schnitler & co vil lage kvalm og stb ikke får spille på TA neste år - så vil jeg tro at stb vil tilby de som har kjøpt sesongkort på TA å få returnert dette om de ikke vil være med til Ullevaal(?) i stedet.

Løp og kjøp sesongkort ASAP.

Jeg tror hele greia er litt spill for galleriet. Kan ikke skjønne hva de skal fylle hallen med, hvis det ikke er fotball. Det er ikke nok hundeutstillinger og konserter til å erstatte fotballen. Det hele er enten et forsøk på å presse NFF til å komme med terminlisten tidligere eller presse Stabæk Fotball til å bli mer fleksible når fotballkamper krasjer med messer/konserter.

Et annet poeng er vel sponsingen fra Telenor. Telenor gidder nok ikke å sponse en hall som det ikke spilles fotball i. Ikke like mye mediadekning av ”Oslo Horse Show” som tippeligaen.

Når det gjelder priser på sesongkort, så håper jeg at Stabæk prøver å legge seg i nærheten av vinningsoptimum (hvis dere husker fra bed.øk’en). Kan jo være at det overskuddet pr kamp hadde blitt større med lavere priser? Ikke tvil om at det blir dyrt for en familie på 4 å dra på kamp. En annen ting er jo at Stabæk må skape en eller annen merverdi for å gå på kamp vs det å se den på TV. Den merverdien er vel ofte god stemning (er det lov å si god stemning?) som kommer av mye og engasjert publikum.

Jeg tror hele greia er litt spill for galleriet. Kan ikke skjønne hva de skal fylle hallen med, hvis det ikke er fotball. Det er ikke nok hundeutstillinger og konserter til å erstatte fotballen. Det hele er enten et forsøk på å presse NFF til å komme med terminlisten tidligere eller presse Stabæk Fotball til å bli mer fleksible når fotballkamper krasjer med messer/konserter.

Et annet poeng er vel sponsingen fra Telenor. Telenor gidder nok ikke å sponse en hall som det ikke spilles fotball i. Ikke like mye mediadekning av "Oslo Horse Show" som tippeligaen.

TA virker ikke som om de er flinkes i klassen til å sikre seg arrangementer heller, selv om fotballen ikke er i veien. kanskje det er et bedre sted å begynne for Stabæk Holding, enn å krangle med de eneste som faktisk holder liv i hallen..

Når det gjelder priser på sesongkort, så håper jeg at Stabæk prøver å legge seg i nærheten av vinningsoptimum (hvis dere husker fra bed.øk’en). Kan jo være at det overskuddet pr kamp hadde blitt større med lavere priser? Ikke tvil om at det blir dyrt for en familie på 4 å dra på kamp. En annen ting er jo at Stabæk må skape en eller annen merverdi for å gå på kamp vs det å se den på TV. Den merverdien er vel ofte god stemning (er det lov å si god stemning?) som kommer av mye og engasjert publikum.

Slike uttrykk tror jeg ikke man bør bruke om det skal forstås av de det gjelder.

TA burde i utgangspunktet være grimlende egnet til prisdifferensiering, men er det ikke. Samme seter over alt i hallen og alle ser godt. Dette gjør det vanskelig å avkreve ulike billettpriser på ulike steder, slik man lett gjorde på Nadderud der de kjipeste plassene var vanvittig kjipe (ståplasser langt fra banen og elendig sikt) og de beste var meget bra (under tak, god sikt). Her har stb en utfordring ift "merverdi" på de "beste plassene" på langsidene, men burde ha tilgang nok på markedsførere til å fikse det. Trikset for å selge noe dyrt er at det er eksklusivt (fx blir fort utsolgt) Det er vrient på en stadion med TAs enorme kapasitet.

Man trenger ikke noen rakettforsker for å komme opp med "vinningsoptimum" og "merverdi". Du kan rolige regne med at dette er noe Stabæk-ledelsen også har i ryggmarken.

Jeg er sikker på at de med glede tar i mot konkrete forslag.

Dessverre, som for mange lettvinte businessidéer, er det ikke bare å si at vi skal få mange kunder, for da vil det være attraktivt for andre kunder også. Det er det å få mange kunder først som er hodepinen.

Husk også at om du setter ned prisen for å få 1000 tilskuere til setter du også ned prisen for de første 7000 også. Som Alzheimer påpeker har vi, ironisk nok, et for godt produkt for å kunne selge billigbilletter?

Kanskje det kan være en idé å fjerne en del seter sånn at noen blir nødt til å stå? ;-)

Steng av flere seksjoner slik at man sitter tettere på hovis. Disse seksjonene bør være stengt hele sesongen, slik at den reelle tilskuerkapasiteten er mindre. Dette vil føre til at sesongkort blir mer attraktivt, av følgende årsaker:

Dersom en typisk hovis-tilskuer vet at han ikke kommer til å dra på alle kampene vil han trolig ikke velge et sesongkort. Dette er fordi han vet at han får kjøpt enkeltbilletter uansett, da arenaen aldri er utsolgt. Han kommer billigere fra det, i og med at sesongkortprisen for et vanlig sete på hovis er såpass høy (snitt på 210,- per kamp for de billigste plassene på langsiden dersom man ser alle 15 hjemmekampene). Hvis man regner med å gå glipp av 2 eller flere kamper blir det rimeligere med enkeltbilletter. Og jeg tror ikke verdien av å ha et fast sete er så stor, men dette er selvsagt avhengig av hvor man sitter.

Ved å sette et tilskuertak på TA i tippeligaen på 10 eller 11000 vil man trolig oppleve at arenaen er oftere "utsolgt". Man gambler ikke på enkeltbilletter fordi man da kan risikere å ikke få sett kampen. Tilskuersnittet økes og man sparer trolig også noen kroner på vakthold, kioskdrift og renhold.

Steng av flere seksjoner slik at man sitter tettere på hovis. Disse seksjonene bør være stengt hele sesongen, slik at den reelle tilskuerkapasiteten er mindre. Dette vil føre til at sesongkort blir mer attraktivt, av følgende årsaker:

Dersom en typisk hovis-tilskuer vet at han ikke kommer til å dra på alle kampene vil han trolig ikke velge et sesongkort. Dette er fordi han vet at han får kjøpt enkeltbilletter uansett, da arenaen aldri er utsolgt. Han kommer billigere fra det, i og med at sesongkortprisen for et vanlig sete på hovis er såpass høy (snitt på 210,- per kamp for de billigste plassene på langsiden dersom man ser alle 15 hjemmekampene). Hvis man regner med å gå glipp av 2 eller flere kamper blir det rimeligere med enkeltbilletter. Og jeg tror ikke verdien av å ha et fast sete er så stor, men dette er selvsagt avhengig av hvor man sitter.

Ved å sette et tilskuertak på TA i tippeligaen på 10 eller 11000 vil man trolig oppleve at arenaen er oftere "utsolgt". Man gambler ikke på enkeltbilletter fordi man da kan risikere å ikke få sett kampen. Tilskuersnittet økes og man sparer trolig også noen kroner på vakthold, kioskdrift og renhold.

Jeg er av oppfattningen at prisen faktisk ikke er for høy på sesonkort - noen steder på stadion. Jeg tror det er mange nok som vil kjøpe sesongkort uansett, for å ha det - og dermed ha friheten til å velge. Stabæk blir ikke mer attraktivt av at det er vanskeligere å få tak i billetter. Derimot tror jeg årsaken til at folk ikke velger å kjøpe sesongkort er at de regner med at de ikke gidder å komme på stadion. Fram til i år har det vært noe positivt å komme på kamp, men vi er det laget som har størst elastisitet ved seildager mm. i år valgte folk å ikke bruke sesongkortene sine, neste år velger de kanskje ikke å kjøpe sesongkort i det hele tatt. dette fordi vi er alle (utenom dere her inne da seff.) er medgangssupportere.

Veldig mange av sesongkortinnehaverne på langsidene er godt etablerte mennesker, disse liker forutsigbarheten fasteplasser og sesongkort gir, og de har råd til å betale for det. hvis de har lyst på det; med andre ord så faller det ned til hvordan det går med laget og typen ball vi spiller.

min oppfattning.

Man trenger ikke noen rakettforsker for å komme opp med "vinningsoptimum" og "merverdi". Du kan rolige regne med at dette er noe Stabæk-ledelsen også har i ryggmarken.

Jeg er sikker på at de med glede tar i mot konkrete forslag.

Dessverre, som for mange lettvinte businessidéer, er det ikke bare å si at vi skal få mange kunder, for da vil det være attraktivt for andre kunder også. Det er det å få mange kunder først som er hodepinen.

Husk også at om du setter ned prisen for å få 1000 tilskuere til setter du også ned prisen for de første 7000 også. Som Alzheimer påpeker har vi, ironisk nok, et for godt produkt for å kunne selge billigbilletter?

Kanskje det kan være en idé å fjerne en del seter sånn at noen blir nødt til å stå? ;-)

Det var det som var poenget, lønner det seg å sette ned prisen for alle 7.000 for å få 1.000 til, eller kanskje sette opp prisen og få 1000 færre? For mange er det et helt feriebudsjett å kjøpe sesongkort til familien, blir fort at man heller gjør noe annet.

#Edit: ser det kom et innlegg i mellom, dette er delvis et svar til sdks post.

Tror jeg er litt uenig i det utsagnet. Husker fra Nadderud sine glansdager at familier ofte utnyttet muligheten til å kjøpe det. Når kortene lå på rundt tusenlappen, så var dette mulig og realistisk for en vanlig familie å anskaffe seg nettop dette. Jeg tror desverre ikke Stabæk er tjent ved å ha de prisnivåene de velger å kjøre med i år, spesielt ikke når Stabæk er et produkt av ymse kvalitet. Det kan argumenteres opp og ned i mente om positive og negative sider ved prisnivåene og deres inntjening, selvfølgelig vil 2000 kort à 4000,- være mer lønnsomt enn 3000 à 1500,-, men jeg tror den største utfordringen til Stabæk ligger mer i å prøve å utnytte kapasiteten og få igjen klubbfølelsen hos mange av de menneskene som i dag har falt i fra. Vi ville nok være tjent ved å ha en klubb lokalsamfunnet stiller seg bak og støtter (til den grad) alltid uansett, stiller på kamp, og aller viktigst at hele pakken er et tilbud folk kan se på som attraktivt (ikke alle ønsker å legge igjen 3-400,- på en match). Det å tilpasse seg markedet er ofte en investering i seg selv som kan bryte med logisk økonomisk tankegang, og det er her veldig mange bedrifter henger etter.

Edited by Villpuma

Jeg kan mer om dramaturgi enn økonomi, og skal derfor ikke driste meg inn på en debatt om slikt. Det jeg vil oppfordre til er at en ser på hvordan en kan styrke båndene til bæringer flest. Med godt spill og gode resultater feide STB-luer inn over skoler og barnehager i Bærum. Unge foreldre uten tilknytning til vålerengen fra før '95 tok gjerne med seg ungene på Nadderud, da det var Stabæk det ble snakket om i friminuttene. Det er en start, men det må bygges videre på. Den eneste måten Stabæk vil kunne leve som toppklubb er med solid forankring i lokalsamfunnet.

Det finnes dyktige folk på dette området tilknyttet klubben. Bruk det. Dra rundt på hver eneste skole i bærum, og gi en Stabæk-fotball til hver eneste klasse, selg en versjon i bedre kvalitet på butikken. Inviter til skoleturnering på Fornebo. La Stabækluen koste femti kroner. Spons alle barneskolefotballag i Asker og Bærum med blå overtrekksvester med Stabæklogo på, og la dem alltid håpe på å komme på det "blå laget" på trening. Spons fotballbingene i samarbeid med en sponsor. Sørg for nett i målene en sesong mot å ha klubblogo på porten. Minn alle kidsa på at Stabæk er Asker og Bærums fotballag! Det er den eneste måten å bli det, og forbli det. Så for vi andre overleve at det er mye småunger en stund, de blir eldre de også.

Jeg kan mer om dramaturgi enn økonomi, og skal derfor ikke driste meg inn på en debatt om slikt. Det jeg vil oppfordre til er at en ser på hvordan en kan styrke båndene til bæringer flest. Med godt spill og gode resultater feide STB-luer inn over skoler og barnehager i Bærum. Unge foreldre uten tilknytning til vålerengen fra før '95 tok gjerne med seg ungene på Nadderud, da det var Stabæk det ble snakket om i friminuttene. Det er en start, men det må bygges videre på. Den eneste måten Stabæk vil kunne leve som toppklubb er med solid forankring i lokalsamfunnet.

Det finnes dyktige folk på dette området tilknyttet klubben. Bruk det. Dra rundt på hver eneste skole i bærum, og gi en Stabæk-fotball til hver eneste klasse, selg en versjon i bedre kvalitet på butikken. Inviter til skoleturnering på Fornebo. La Stabækluen koste femti kroner. Spons alle barneskolefotballag i Asker og Bærum med blå overtrekksvester med Stabæklogo på, og la dem alltid håpe på å komme på det "blå laget" på trening. Spons fotballbingene i samarbeid med en sponsor. Sørg for nett i målene en sesong mot å ha klubblogo på porten. Minn alle kidsa på at Stabæk er Asker og Bærums fotballag! Det er den eneste måten å bli det, og forbli det. Så for vi andre overleve at det er mye småunger en stund, de blir eldre de også.

Dette var herlig lesing! Men, da må vi faktisk kutte varmlunchen..

(Trykket hundre ganger på +, men du fikk likevel bare en til. Du hadde fortjent så mange fler.)

Dette har nok Stabæk vært for dårlig på i det siste.

Om jeg hadde fått en telefon: "Hei Jan Fredrik. Kan du bli med på Bekkestua Barneskole og dele ut Stabæk-fotballer og arrangere Stabæk Fotballkonkurranse imorgen? Vi vil blant annet ha deg til å selge luer til 50,- og kanskje dømme et par fotballkamper. Kunne du stilt opp?" så hadde jeg absolutt blitt med. Og det tror jeg mange andre Stabæk-supportere også hadde gjort.

Hvis man hadde tatt med en Stabæk-spiller eller to, i tillegg til en håndfull supportere tror jeg noe slikt kunne blitt en stor suksess. Så kunne man i tillegg gitt skolen nye fotballmål hvor det stod "Stabæk Fotball". Og kanskje arrangert en konkurranse med billetter som premie.

Stabæk må bli bedre på å utnytte sitt enorme kontaktnett (i form av supportere) til å spre "det gode budskap".

Man kan prate frem og tilbake om prisene skal settes opp og ned, men det beste av alt er alltid å få enda flere til å gå på kamp, uansett billettpriser.

PS: Hadde ikke gjort meg noe om vi kunne fylle hele Budstikka-tribunen med smårips. Samtidig som flesteparten av foreldrene plasserer seg på hovedtribunene. Slikt kan det fort bli penger av.

Edited by Jan Fredrik

PS: Hadde ikke gjort meg noe om vi kunne fylle hele Budstikka-tribunen med smårips. Samtidig som flesteparten av foreldrene plasserer seg på hovedtribunene. Slikt kan det fort bli penger av.

...og barn.

Spillerne i seg selv er en ressurs vi ikke utnytter alt for mye utenfor banen. Andre enn ungguttene og MMS burde vist seg litt oftere på StabækTV for eksempel.

Stabæk har dessuten 15-20 samarbeidsklubber i Asker og Bærum. Spillerne burde få ansvaret for å følge opp en klubb hver i året ved å være hjelpetrener for klubbens yngre lag et par gang i året. Det ville inspirert både trenere og spillere til å bli bedre fotballspillere, samt at man får økt interessen for Stabæk et par hakk.

ca 16 klubber * ca 8 ulike lag * ca 15 barn pr trening. Da er man fort oppe i 2000 barn og ungdom i Asker og Bærum som får lov til å ha en Stabækspiller som trener en gang i året uten at det hadde kostet spillerne nevneverdige krefter.

Spillerne i seg selv er en ressurs vi ikke utnytter alt for mye utenfor banen. Andre enn ungguttene og MMS burde vist seg litt oftere på StabækTV for eksempel.

Stabæk har dessuten 15-20 samarbeidsklubber i Asker og Bærum. Spillerne burde få ansvaret for å følge opp en klubb hver i året ved å være hjelpetrener for klubbens yngre lag et par gang i året. Det ville inspirert både trenere og spillere til å bli bedre fotballspillere, samt at man får økt interessen for Stabæk et par hakk.

ca 16 klubber * ca 8 ulike lag * ca 15 barn pr trening. Da er man fort oppe i 2000 barn og ungdom i Asker og Bærum som får lov til å ha en Stabækspiller som trener en gang i året uten at det hadde kostet spillerne nevneverdige krefter.

Hvordan skal spillerne rekke å ta doktorgrad i playstation hvis de må dra ut til lokale klubber? Hver uke. Nei, det høres overmenneskelig ut. Da må vi hvertfall gi dem en skikkelig lønn først.

For 10 år siden så fikk alle Stabæk juniorlagene nominert 1-2 spillere som skulle gjøre akkurat dette - men dessverre kom aldri spillerne til en eneste trening, for dårlig av Stabæk.

SFK spillerne har derimot blitt med på flere treninger til de små jentene - imponerende!

For 10 år siden så fikk alle Stabæk juniorlagene nominert 1-2 spillere som skulle gjøre akkurat dette - men dessverre kom aldri spillerne til en eneste trening, for dårlig av Stabæk.

Ikke helt korrekt - jeg mener at det var David Hansen som var innom en trening for laget til jr. (Tror ikke han sa eller gjorde noe da...) :P