Jump to content

Recommended Posts

Jørgen Roll, mannen med et stort nettverk innen musikkbransjen, er ikke lengre i klubben. Han hadde vært en fantastisk ressurs i arbeidet med booking av artister, planleggingen av innendørsfestivaler osv. Hvor fett hadde det ikke vært med en innendørs musikkfestival i februar for eksempel? En hovedscene i den enden som er konstruert for scene og en mindre scene i den andre enden. Konsertene veksler mellom disse to slik at man kan rigge ned/opp mens den andre scenen benyttes.

Han var i klubben, og det var han som bygde opp Stabæk Event. Stabæk Event ble bygget ned igjen ved forrige runde, da Stabæk Holding tok over arenaen og Stabæk Event. Jørgen Roll klarte ikke å skaffe en enste konsert (kanskje en eller to). Derimot har du helt rett i at hele jule/ vinterperioden burde det være høysesong for alt av konserter og show i TA. og i tillegg burde det gå flere ganger i løpt av sesongen også. blant annet i en 4-6 ukers sommmerferie.

Derimot så er det veldig risikabelt om Stabæk nå skal bygge opp et eget eventbyrå. Dette må ha kompetanse og de vil måtte konkurere med alle andre, nasjonale og internasjonale, eventbytåer om å holde eventer. Stabæk burde heller satse på tilrettelegging og utleie til allerede etablerte proffe eventbyråer eller overta et ferdig stort og godt et. I tillegg tror jeg det at eventer som ikke er konserter som f. eks. Jerry Sindfeld er optimale eventer i løpet av sesongen, så kan man heller ha andre ting i midtpausen og i vintersesongen.

Hvor fett hadde det ikke vært med en innendørs musikkfestival i februar for eksempel? En hovedscene i den enden som er konstruert for scene og en mindre scene i den andre enden. Konsertene veksler mellom disse to slik at man kan rigge ned/opp mens den andre scenen benyttes.

Ser meg nødt til å bifalle forslaget. Hvorfor ikke???? Kjør på!!

Er det en dum ide med en skikkelig musikkfestival om vinteren inne i arenaen? Det må jo ligge noe potensiale der, og konkurransen er jo ikke akkurat stor.

Nå er det viktig at vi støtter opp om klubben!

Om de skulle overta event-driften tror jeg faktisk at det kan gå utrolig bra om man legger mye arbeid i det.

Festivaler, LAN-parties, håndballkamper (Ikke skyt meg), liveshow (Putti plutti pott, Disney on ice. Igjen, ikke skyt meg), ishockeykamper, innebandykamper, i tillegg til kinopremierer, konserter og messer som har vært testet tidligere.

Tenk dere for eksempel å arrangere Håndball-EM/VM i Telenor Arena, istedenfor på Lillehammer. Jeg tipper at publikumsproblemet ville vært betratelig mindre. Uten at jeg vet nøyaktig hvor stor en håndballbane er tipper jeg at man kunne satt opp tribuner på midten av banen og satt opp to baner til innledende kamper, i tillegg til tidenes feteste finalearena. Selv om noen sikkert ikke liker tanken på håndball i Hangar'n "vår" er det mye bedre enn at den står tom.

Noen andre arrangementer som nettopp har vært eller som snart skal være som kunne blitt arrangert i TA:

• X-Factor-finalen
  • Kurt Nilsen m/kringkastingsorkesteret
  • Håndball-EM
  • Cupfinalene Håndball
  • Melodi Grand Prix Finale 2011
  • Landskamp Norge-Sverige Håndball
  • Disney On Ice
  • Taylor Swift
  • Top Gear Live
  • Jobb&Utdanningsmessen
  • Kaizers Orchestra
  • Robyn
  • Fotomessen og reiselivsmessen (parallellt, arenaen er stor)
  • A-ha-konsert

De fleste av disse har sannsynligvis ikke vurdert TA i det hele tatt, det synes jeg er trist! TA må markedsføres som et godt alternativ og når man får høre at noen er interesserte i å arrangere noe i Oslo-området i en tidsperiode hvor arenaen sannsynligvis står tom burde man være frempå og gi arrangør et godt tilbud.

Edited by Jan Fredrik

Arenaen må kunne deles inn, f.eks. halvere hallen etter formål. Kunne koble ut lyskastere på den siden hallen ikke er i bruk. Kunne sperre av korridorene til den ubrukte delen. Dermed kan man lettere ha mulighet til arrangement som ikke trekker et like stort publikum som f.eks. Metallica og andre. På den måten får man "fullsatt" arrangement etter hva publikumsinteressen skulle være. Få opp disse forhengene som de bruker bak scenen ved mange av arrangementene til også å dekke seter som skal være tomme. Dermed får man nok en bedre "atmosfære" når hallen ikke virker så stor og "tom", utgiftsdelen blir lavere pluss pluss.

Arenaen har også fantastisk bra utstyr på kontrollrommet til storskjermen. Dette kan sikkert leies ut til lokaltv-stasjoner til studioinnspilling på arenaen. Nok av steder til å kunne ha provisorisk studio. Da har man klart å skaffe noen penger der også. De har jo tilogmed arrangert skiskyting inne på fotballarena før. Hvor mulig det er her aner jeg ikke, men det må finnes mange alternativer til å gjøre arenaen aktuell.

Men selvfølgelig, klubben bør se til at dette er noe de 100% sikkert kan gå inn for. Jeg har ihvertfall troen på at dette er mulig å gjennomføre, med forbehold om avtalene Stabæk Holding legger i forslaget på 1 krone.

Edit: Og sensorstyrte lyskoblinger på deler av arenaen hvor det ferdes folk sjeldent!!!

Edit 2: Vurdere mulighet til utleie av arenaen til lag som ønsker kamptrening vintermånedene? Skandinaviske lag, eller kvinnelag osv. Ihvertfall se etter hva mulighetene kan være for at det blir et plussprosjekt fordel Stabæk FOTBALL.

Edited by JonasM

Synes ikke Stabæk skal begynne med messedrift. Dette medfører 11 mill mer i husleie og kanskje 10 mill i andre kostnader, og en ukjent innteksside. Er det ikke bedre å bruke all energi og alle penger på å bli en bedre fotballklubb?

Hvis det er sånn at det bare er å tinglyse leiekonrakten, så er vi sikret spill der i 39 år, er det vel bare å gjøre det og saken er ferdig??

Synes ikke Stabæk skal begynne med messedrift. Dette medfører 11 mill mer i husleie og kanskje 10 mill i andre kostnader, og en ukjent innteksside. Er det ikke bedre å bruke all energi og alle penger på å bli en bedre fotballklubb?

Hvis det er sånn at det bare er å tinglyse leiekonrakten, så er vi sikret spill der i 39 år, er det vel bare å gjøre det og saken er ferdig??

Hva hjelper det å ha en rett til å bruke arenaen i 39 sesonger hvis arenaen er stengt? Dessuten kan vel en domstol underkjende avtalen som urimelig etc. om den skulle være det. Løsningen er å møtes på midten, helst få NFF med i samtalene, og reforhandle avtalen. Stabæk Holding vil ha mer penger, men aller mest mer forutsigbarhet om når kampene er og mere fritid i hallen som de kan leie ut til andre. Stabæk Fotball vil ikke betale mer, men vil hjelpe til med alle andre punkter. NFF klarer vistnok ikke lage terminlister med forbehold om spesifikke datoer. Om begge parter skulle gå i hver sin skyttergrav vil løsningen komme mye vanskeligere, og mest sannsynlig bli mindre optimal for begge.

Å overta halldriften og betale husleie til Kjellebass må da være den beste løsningen vi kan få.

Det er klart det kan gjøres. Spørsmålet er om det er mulig å tjene penger på det, noe som er litt lettere med 50000 tilskuere og ølservering enn 15000 og pølse i lompe. Bare det å fylle hallen med snø koster nok en del. Musikkfestivaler er en enda mer usikker affære - de fleste av dem går vel med underskudd hvert eneste år, til tross for statsstøtte. Å være arrangør for sånt er risikofyllt og noe jeg håper vi aldri kommer til å satse på. Utfordringen er, som utleier av arenaen, å finne mange nok andre som er villige til å løpe slik risiko.

Det er klart det kan gjøres. Spørsmålet er om det er mulig å tjene penger på det, noe som er litt lettere med 50000 tilskuere og ølservering enn 15000 og pølse i lompe. Bare det å fylle hallen med snø koster nok en del. Musikkfestivaler er en enda mer usikker affære - de fleste av dem går vel med underskudd hvert eneste år, til tross for statsstøtte. Å være arrangør for sånt er risikofyllt og noe jeg håper vi aldri kommer til å satse på. Utfordringen er, som utleier av arenaen, å finne mange nok andre som er villige til å løpe slik risiko.

Men gjennom å finne måter å begrense arenastørrelsen, gjennom å dele inn på en eller annen måte, må det jo være mulig å gjøre konserter o.l. lønnsomt?

Vet ikke om noen har nevnt det, men med Stabæk FOTBALL som drivkraft bak arenavirksomheten må jo ståplassmuligheten øke betraktlig for SS?

Vet ikke om noen har nevnt det, men med Stabæk FOTBALL som drivkraft bak arenavirksomheten må jo ståplassmuligheten øke betraktlig for SS?

Det tror jeg ikke vi skal sette så altfor mye penger på.

Det tror jeg ikke vi skal sette så altfor mye penger på.

Det er i så fall altfor mye penger vi må bruke på det. Men det gir et lite fortrinn, i mine øyne. Jo tettere man er på de som drifter arenaen, jo bedre.

Ståplasser på deler av feltet vårt (kompromiss) og overbygg (tak) for bedre akustikk må nå være mulig etter at SF-ledelsen klarer å tromme sammen 20 millioner for å overta halldriften.

...Jørgen Roll klarte ikke å skaffe en eneste konsert (kanskje en eller to)...

Her må jeg rette på deg. Jørgen har vært ansvarlig for å skaffe alt som har vært av konserter og show i arenaen. Han har et sykt nettverk. AC/DC, Tina Turner, Melodi Grand Prix, Metalica, Bocelli, The Wall, X-Factor, Iron Maiden… mere til. Han var leder av Stabæk Event det året sponsorinntektene ble tredoblet og det hadde nok ikke vært noen sponsoravtale med Telenor (verdi 100 mill +) for verken Stabæk eller arenaen uten Jørgen. Dessuten har han en veldig bra Stabæksang :)

Her må jeg rette på deg. Jørgen har vært ansvarlig for å skaffe alt som har vært av konserter og show i arenaen. Han har et sykt nettverk. AC/DC, Tina Turner, Melodi Grand Prix, Metalica, Bocelli, The Wall, X-Factor, Iron Maiden… mere til. Han var leder av Stabæk Event det året sponsorinntektene ble tredoblet og det hadde nok ikke vært noen sponsoravtale med Telenor (verdi 100 mill +) for verken Stabæk eller arenaen uten Jørgen. Dessuten har han en veldig bra Stabæksang :)

Det er ikke uten grunn han nå er sjef for Norwegian Wood

Sikkert mye riktig. Men det var ikke Stabæk Event som hadde alle de konsertene, Live Nation hadde mange av dem. MGP hadde vel sannsynligvis valgt TA uavhengig av Jørgen Roll. Telenor var jo sponsor for alt.

Feilen med alle disse artistene er at de var populære den gang Roll var ung. Det handler også om å følge med i hva som skjer i dag. Band som Avenged sevenfold fyller spektrum, og det samme gjør artister som Rihanna etc. Jørgen Roll tror jeg ikke er særlig interessert i hva som har skjedd etter 1988 på musikkfronten.

Det er begrenset hvor ofte det er moro med Dylan, Abba, Doors, Police, Stones, Jackson, Springsteen, Village People og U2. Det er ikke lett å få tak i disse gamlingene, særlig ettersom mange av dem har gitt seg eller tatt kvelden. La dem nå få hvile i fred.

(Og jada, jeg skal på Maiden, men det finnes da massevis av bedre band nå for tida)

Kjør konserter med flere band, så får man nok tilskuere (aka "Festival")

Uansett må man kunne kjøre et opplegg med mindre scene (halv hall?) for å favne flere artister. Litt kreativitet må til som fx fast PA-rigg etc., slik at man reduserer lead-time i for- og etterkant av arrangementer.

TA har enormt potensiale om man virkelig jobber med det.

Feilen med alle disse artistene er at de var populære den gang Roll var ung. Det handler også om å følge med i hva som skjer i dag. Band som Avenged sevenfold fyller spektrum, og det samme gjør artister som Rihanna etc. Jørgen Roll tror jeg ikke er særlig interessert i hva som har skjedd etter 1988 på musikkfronten.

Det er begrenset hvor ofte det er moro med Dylan, Abba, Doors, Police, Stones, Jackson, Springsteen, Village People og U2. Det er ikke lett å få tak i disse gamlingene, særlig ettersom mange av dem har gitt seg eller tatt kvelden. La dem nå få hvile i fred.

(Og jada, jeg skal på Maiden, men det finnes da massevis av bedre band nå for tida)

Kjør konserter med flere band, så får man nok tilskuere (aka "Festival")

Uansett må man kunne kjøre et opplegg med mindre scene (halv hall?) for å favne flere artister. Litt kreativitet må til som fx fast PA-rigg etc., slik at man reduserer lead-time i for- og etterkant av arrangementer.

TA har enormt potensiale om man virkelig jobber med det.

Hei Finn. Ble gjort oppmerksom på at det var noe konsertuttalelser på forumet. Skal prøve på litt forklaring. TA, Stabæk eller Fornebu Event booker eller arrangerer aldri konserter selv. Den dagen man begynte med det ville man blitt en konkurrent til alle leietagere. Det er således ingen i de nevnte selskap som hentet f.eks. Bocelli eller Maiden, for den saks skyld. Det vi har gjort er å lage en flerbruksarena som kunne favne så mange som mulig. Det er forøvrig en "dødssynd" å booke etter egen platehylle.

Det å dele opp arenaen i mindre rom er ingen ny idè. Men det er ingen automatikk i at en halv TA-sal er rimeligere å rigge eller bedre enn f.eks. Spektrum.

Hvis du tror jeg ikke følger med på ny musikk tar du veldig feil. På Norwegian Wood arrangerer vi hvert år Norwegian Underwood i samarbeid med P3, Urørt og Gramo. Tipper jeg hører ca 500 nye norske band på vår parten hvert år. (Have pity on me!)

Og sjekker du www.norwegianwood.no ser du at band som f.eks. Korn, QOTSA, System og A Down, Foo Fighters, Evanescence. Og dessverre er Avenged Sevenfold booket til Download UK samme helgen som Wood neste år. Mvh. Jørgen

Edited by elaang

Fin oppklaring, Jørgen.

Men må man virkelig låse seg til et samarbeid (kun?) med Livenation? Den norske konsertscenen er jo såpass liten at det høres jo forferdelig begrensende ut.

Om vi nå får en konstruktiv løsning på arenaproblematikken bør man vel virkelig snu noen steiner.

Det kan jo ikke være noe i veien for å lage minifestivaler som fx. Norwegian Ice (en miniversjon av den berømte Norwegian Wood) midtvinters med to scener på midten (der metallica hadde sin scene) pekende hver sin vei og så kjører man konsert annenhver gang hver sin vei? Det krever to lydrigger men mulgigjør kjøring av 6-8 konserter praktisk talt uten dødtid (annet enn 15 min soundcheck) Javisst er det et "problem" at arenaen ikke har spesielt egnede "vrimlearealer", kanskje men halve hallen vil jo være "konsertfri" når det spilles på motsatt scene? Bare en idé - alt bør vel vurderes når man ikke klarer å drive hallen med overskudd...

Uansett hvis man har låst seg til å "kun bruke livenation" er jaggu utbyttet for dårlig, hyppigheten er alt for lav. TA er jo en fantastisk konsertarena men krever jo dessverre stort publikum og derved store navn, slik den en sjelden gang brukes nå.

Livenation booker jo til Rektum også - de går da bare etter pris - hvor er lojaliteten der?

Alle festivaler går jo sommerstid så det må jo være tilgang på vanvittige mengder med band på vinteren om man gjør dette i egen regi..

Kjør en rockfestival, en popfestival, en rnb, metal, køntry, dansbænd etc med en ukes mellomrom med riggen oppe i 1-2 måneder i januar/februar - det må da være både rasjonelt og effektivt og marked for dette?

Hvorfor kan ikke en gammel ringrev som du bli Norges største konsertarrangør - Roll Bookingz?

(ps .. 500 nye norske band - skrekk og gru... det må være forferdelig mye dritt)

Hei igjen. Telenor Arena er ikke låst til en samarbeidspartner. I tillegg til Live Nation har NRK/EBU (ESC), TV2 (X-Factor) og Stork Ent. (Bocelli) også leiet seg inn i arenaen. Og AEG (som er det andre store internasjonale aktøren i tillegg til Live Nation) hadde vært der allerede med Britney Spears. Men da måtte vi si nei fordi vi muligens fikk hjemmekamp i Ch.League kvalik sommeren 2009. De store turneene settes så lenge i forveien at det må være en langsiktig forutsigbarhet ift. tilgjengelighet. Vi vet enda ikke når vi spiller hjemmekamper i 2011! Roger Waters The Wall ble booket i mars 2010. Man kunne ikke bedt hans mangement vente til nå for å vite om TA er ledig den helgen eller ikke. Da velger hans management et annet sted. Sånn er det. AEG er jo på vei med Jerry Seinfeld så de kommer sikkert også til å bruke TA fremover. Jeg tror vi måtte si nei til 8 eller 9 konserter i 2009 fordi Stabæk måtte holde av dager for alle hjemme/borte eventualiteter ifm Ch.League spill. Vi måtte holde av for hele Europa League også. Vi visste jo ikke når vi eventuelt tapte i Ch.League og måtte over i Europa League. Det var jo litt kjipt å bli kritisert for ikke å ha skaffet nok konserter med det bakteppet.

Tror du arrangøren av Prince hadde Vestlandshallen som førstevalg? Det var bare det at det var 250 hester på Fornebu den uken. Og Lady Gaga holdt hus i Spektrum.

Det er begrensede muligheter å flytte rundt på datoene med disse artistene også. De har som oftest en dato de kan spille i Norge ift. det øvrige turnèpuslespillet for Europa. Iron Maiden driter i om vi har Hødd hjemme i cupen..for å si det sånn.

Når det gjelder din idè om en vinterfestival har det også vært jobbet med. :) Det kunne vi arrangert sammen med partnere i sponsornettverket og promotorer, men så langt kom ikke jeg den tiden jeg jobbet der. Håper noen får tid og mulighet til å jobbe videre med de planene. Mye av dette krever ytterligere investeringer også.

Ikke for å være slem, men disse argumentene (CL, EL, cupkamper) har vi akkurat hørt fra et annet hold også.. Vi klarte da å spille på Ullevaal da det var European Badtasteival i sommer når det kræsja som verst.

Betyr nest siste setning at du er helt ute av systemet - fullstendig, uansett? :(

Det at vi fikk dispans til å spille 3 hjemmekamper i TL på Ullevål i 2010 var resultatet av at ESC var et helt spesielt arrangement av nasjonal betydning..eller noe sånt. Og noen hadde sikkert snakket sammen i NRK, NFF og et departement...uten at jeg vet det sikkert. :)

Jeg snakket med en hyggelig fyr i UEFA i Sveits en ved et par anledninger for å sjekke muligheter for å bytte hjemme/borte i forståelse med motstanderlaget i 2009. Det var dønn låst. Ufravikelig regel er: opp av hatten først osv.. han fortalte at en eneste gang var en Ch.League kamp flyttet ift allerede foretatt trekning. Det var visst da både AC og Inter ble satt opp med hjemmekamp på San Siro samtidig. Det hadde blitt en eller to sprø kamper.

Nøkkelen er også smidighet og forståelse i arrangementsavdelingen i NFF ift nødvendigheten for å legge til rette for klubbøkonomiene.

Heldigvis har andre norske fotballstadioner også konserter på stadion, men det er oftest kun èn. A-ha i Fredriksted, Dolly Parton på Sør Arena, noe Lerkendal Live i Nidaros, men det ett arr pr. år. og det klarer man fint. Det går ikke an å sammenligne dette med Globen. Der har man 3 rom i Globensystemet som ligger rett ved hverandre. Globen Arena, Johanisshov (hvor hjemmelaget spiller hockey) og Annexet som er en kapasitet 3-4 tusen. Hovet brukes også til konserter. Så Grateful Dead der i 1990. En fint aften.

Fedig i Stabæk? Jeg satte meg i en krok med en champis da Eurovisionfanfaren dudret ut til 18.000 i salen og 130.000.000 mennesker som så Telenor Arena på TV. Og sa opp!

Roger Waters The Wall med to utsolgte hus gikk i salg uken før og det var 2-3 ting som ville bli bekreftet fremover, Maiden er jo ute og det kommer mer rock snart..et band til jeg booket som ikke er offenliggjgort . Følte det totalt sett var levert etter planer og budsjett. Jeg har hatt jevlig kontakt med forskjellige avdelinger på TA utover høsten om forespørsmål, info og overlapping, men jeg føler jeg har gjort det jeg skulle og jeg var dønn sliten av alt. Reisen fra 4-5 ansatte over Kiwi'n til å jobbe opp et hus og samtidig forberede innhold for et helt nytt hus og et helt ny oragnisasjon. Alt av mediaavdelingen med nye webflater og innhold til innhold og produksjoner med Håkon, Lars og Paul og mange flotte frivillige. Og alle sponsoratene. Og så kom festene for gull og CUPEN. og så kom jentene som tregte sponsorer. Siri trengte også en sponsor som kunne fly henne frem og tilbake for 20.000 gjennom vinteren fra Bergen. Han var bare veldig glad i Siri han :)

Har fatisk sett kun en kamp i høst ..mot Trondheims Ørn. Det var en fin dag. Har virkelig ikke følt for å se andre Stabækkamper.

Ellers har jeg vært å fisket ørret på Sør-Øya på New Zealand i nesten en måned. Det ble det kun litt rugby på TV...som man blir øltørst av å se på.

God jul til alle. Nå skal onkel Jørgen bikke. Ny dag i morgen vet dere, den tyvnde dagen i Blaafjell.

Usj. Det gjør ikke akkurat konsertfiksinga noe enklere framover at du med nøkkelkompetansen og nettverket har gått i hi...

FUCK!

TØ var imidlertid et ekstremt godt valg i årets sesong. Var ikke mange bedre og viktigere kamper enn den i år.

Du har i allefall et hav av åpne armer som tar deg i mot når du kommer tilbake

Jeg må bare si at du har et forbilledlig åpent forhold til massene, Roll. :) Det hadde vært mye lettere å få mange til å forstå/jobbe sammen om krevende oppgaver dersom mer informasjon hadde blitt gitt fra ledelsen underveis. Bare nå etter siste brevet fra Ingo og Co har selv kritikere av TA engasjert seg for å beholde stedet.

Jeg må bare si at du har et forbilledlig åpent forhold til massene, Roll. :) Det hadde vært mye lettere å få mange til å forstå/jobbe sammen om krevende oppgaver dersom mer informasjon hadde blitt gitt fra ledelsen underveis. Bare nå etter siste brevet fra Ingo og Co har selv kritikere av TA engasjert seg for å beholde stedet.

Innleggene til Rollern har ikke akkurat overbevist meg om at Stabæk skal satse på messedrift ved siden av fotball. Hvis vi forutsetter at de som har drevet med utleie frem til nå, vet hva de driver med og ikke klarer å drive med pluss. Hvorfor skal Stabæk fotball klare det noe bedre? Det er kanskje vanskeligere å drive med utleie, enn vi tror.

Tar vi over driften av hallen, og ikke klarer det så vil det være veldig vanskelig å stå på kravet om fortsatt spill i hallen til den leien i 39 år. Vi vil vel tape alt av sympati hvis vi fortsatt står på kravene.

Som nevnt tidligere, er vi sikret ved tinglysning, hvorfor gidder vi å krangle. Er det ikke bare å betale leien vår, å holde munn??

Hepp,

Tiltredes, tror vi skal holde oss til det vi sånn nogenlunde kan. Krigen er ikke over selv om vi tilsyneltatende vant første runde. Tilbudet om å overta event/messe drift lukter bakholdsangrep lang vei...

@ringo