Jump to content

Recommended Posts

6 minutter siden skrev elaang:

Nå er det bare mørkt og kaldt og ikke minst glissent

Jeg synes flomlys-kamper gir en helt egen atmosfære. Glissent, men tror ikke det hadde vært så mye bedre kl. 15 eller 13. Jeg vil tvert imot tro at noen kan tenke at det er "bortkastet" å bruke en så fin dag som i går på fotballkamp. Det er lettere å forsvare når det allerede er mørkt.

Tilskuertallene de par siste kampene har vært rimelig krise. Det bør ringe noen alarmklokker for norsk fotball som helhet når det gjelder interessen. Vet ikke om folk sitter hjemme og ser på Liverpool som jeg skjønte spilte samtidig, men nesten under 3000 er det vel en stund siden vi var på sist?

4 timer siden skrev Ace:

Jeg synes flomlys-kamper gir en helt egen atmosfære. Glissent, men tror ikke det hadde vært så mye bedre kl. 15 eller 13. Jeg vil tvert imot tro at noen kan tenke at det er "bortkastet" å bruke en så fin dag som i går på fotballkamp. Det er lettere å forsvare når det allerede er mørkt.

Tilskuertallene de par siste kampene har vært rimelig krise. Det bør ringe noen alarmklokker for norsk fotball som helhet når det gjelder interessen. Vet ikke om folk sitter hjemme og ser på Liverpool som jeg skjønte spilte samtidig, men nesten under 3000 er det vel en stund siden vi var på sist?

Du er nok inne på noe. Sitte hjemme i en god varm stue, med kake og kaffe og se en ellevil Liverpool- Tottenham kamp. Eller.... småhutre bort til Nadderud, se ett lag som riktignok ikke slipper inn mål, men heller ikke skaper noe særlig målsjanser i løpet av 90 minutter... Jeg valgte hutring igår, men litt usikker på om det var riktig valg... Man er nødt til å underholde, særlig på kalde kvelder :D

13 minutter siden skrev elvis:

Du er nok inne på noe. Sitte hjemme i en god varm stue, med kake og kaffe og se en ellevil Liverpool- Tottenham kamp. 

Bare for at jeg skal kunne vurdere mest mulig presis; Hvordan kake snakker vi om?

10 minutter siden skrev Latmann:

Og hvor gammel er man når man koser seg hjemme med kaffe og kake?

Fyrstekake blir aldri feil! 😁

49 minutter siden skrev elvis:

Fyrstekake blir aldri feil! 😁

Elvis ville vært 84 år nå. Checks out.

Elvis ville nok heller gått for Andreas Strands hjemmelagde brownies.

Hvis man gjør en investering som ikke gir (tilstrekkelig) avkastning er man normalt henvist til å selge objektet. Ser ingen grunn til å behandle TA annerledes. De har allerede fått tomten i gave fra fellesskapet, så sliter med å føle stor sympati her. Det har for øvrig heller ikke inntruffet noe som endret forutsetningene siden investeringen ble gjort, annet enn at Stabæk forlot arenaen etter eiers ønske.

Nå vil Telenor Arena stoppe tapene – kan bli solgt

Arenaeier Kjell Chr. Ulrichsen vil kutte tapene på Telenor Arena og er i dialog med flere aktører om å videreutvikle anlegget. Salg kan bli ett av utfallene.
31. oktober 2019, kl 16:53

– Ja, det kan godt være at arenaen blir solgt. Men før vi går videre i dialog med andre, ønsker vi å undersøke om det er grunnlag for et samarbeid med kommunen, da vi ser at den store boligutbyggingen det legges opp til i kommunedelplan 3 (KDP3) gir visse utfordringer for kommunen, sier Rasmus Sandnes, administrerende direktør i Euforum Holding, som er finansmannen Kjell Christian Ulrichsens eierselskap bak Telenor Arena (TA).

Kommunedirektøren ArthurWøhni i Bærum kommune fastslår at omregulering ikke er aktuelt.

Mandag sendte han et brev til rådmannen i Bærum der han skriver at det vil bli behov for «betydelige arealer/lokaler til skoler, barnehager, aktiviteter for barn og unge innenfor og utenfor skoletid, øvrige fritidsaktiviteter for Fornebus befolkning med videre».

Vi har egnede lokaler for slik virksomhet, slik at noen av disse behovene vil kunne dekkes på vår eiendom, sier Sandnes og foreslår at Euforum og kommunen møtes «for å se nærmere på om det kan være grunnlag for et slikt samarbeid».

Halv milliard i minus

TA-sjefen har sine ord i behold når han sier at selskapet har plass til å huse opptil flere offentlige formål: Telenor Arena drives med under halvt belegg, og halvparten av det 10.000 kvm store kontorbygget står tomt.

For arenaeier Ulrichsen har TA vært et eneste stort tapssluk. Euforum har gått med et samlet underskudd før skatt på 472 millioner kroner i 2006–18.

– Vi har tapt store penger i alle år, og det er klart at vi må bevege oss inn i en ny og bærekraftig driftsmodell for å kunne snu denne situasjonen. Da må aktiviteten i TA økes betydelig. Vi må ha minst 100 arrangementer i året for å klare det. I fjor hadde vi 35, forteller Sandnes.

Regulering til besvær

Euforum har jobbet en god stund med en utviklingsplan for å gjøre anlegget lønnsomt.

– Jeg har sett sikkert 40 arenaer rundt om i verden, og det er klart at rammene for driften av vårt anlegg må endres. TA må gå fra å være en «av-og-på-arena» til å være i jevn drift med flere ukentlige arrangementer og løpende aktivitet. Og anlegget må bygges om, slik at det også egner seg for mindre konserter og arrangementer med et publikum på 3.000-9.000. Her ligger det et stort potensial.

– Er det reguleringsbestemmelsen om flerbruk med kunstgress som er problemet?

– Den legger helt klart begrensninger på våre muligheter til å utnytte arenaen på en bedre måte, til fordel for andre idretter enn bare fotball. Vi skulle mye heller hatt en løsning med lett vendbar parkett, og en mindre en for gress. Vi har et økende antall henvendelser fra lokalmiljøet og regionen knyttet til sport og samfunnsaktiviteter, forespørsler vi i dag ikke kan imøtekomme fordi vi har feil dekke, ikke kan dele av hallen og så videre, sier Sandnes.

– Hvem snakker dere med om utvikling av nye løsninger?

– Det er store utenlandske aktører som er eksperter på arenadrift og -utvikling. Men først vil vi altså snakke med kommunen. Vi har et pragmatisk forhold til hva som blir utfallet av denne prosessen. Det kan ende med salg, eller videre utvikling i partnerskap med andre. Arenaeier er uansett opptatt av å finne en løsning som er til beste for Fornebu.

Obos: – De kommer sent på banen

Storutbygger Obos stiller seg foreløpig avventende til utspillet fra Euforum:

– Jeg forstår utgangspunktet deres for å tenke alternativt når det gjelder driften av Telenor Arena, men de kommer sent på banen. Kommunestyret tok stilling til hvor på Fornebu tilbud som skoler, barnehager og andre offentlige formål skal ligge da de vedtok KDP3 i mars i år, sier Obos-sjefen på Fornebu, Kristine Tveitnes Seip.

Det er viktig at forutsigbarheten i den nylig vedtatte kommunedelplan 3 ligger fast, mener Kristine Tveitnes Seip, Obos-sjef på Fornebu.

– Hvor ligger utfordringen i dette?

– Det er at politikerne allerede har fastsatt det boligvolumet som skal bygges på Fornebu, og hvilke offentlige tilbud vi som utbyggere skal være med å finansiere gjennom inngåtte utbyggingsavtaler. Det har vært jobbet lenge og grundig med denne helhetlige planen, som balanserer en rekke hensyn og behov. Forutsigbarheten i dette må ligger fast.

fjernet bilder og slikt 

Guest Nr14

Det er vel ingen grunn til at kommunen atter en gang skal komme Ulrichsen til unnsetning. La de kjøre xgames, hesteshow og back to the 80’s. Som konsertarena er de helt ubrukelig.

Hvordan er det mulig å tape 150 mill i året på å eie en hall? Antar det er mye renteutgifter der, men likevel? 

17 minutter siden skrev odd:

Hvordan er det mulig å tape 150 mill i året på å eie en hall? Antar det er mye renteutgifter der, men likevel? 

472/13=36.3 millioner i snitt.

Se der, ja. Jeg leste 2016-2018. Uten at jeg helt vet hvordan jeg fikk 2016 til å bli logisk 🙂

TA er uansett lite bærekraftig i lengden. Ulrichsen har nok håpet på en omregulering, men det kan bli vrient politisk (håper jeg). Jeg tipper vi kunne fått en bra deal, hvis vi fortsatt var interessert. Det kunne kanskje spart kommunen for en del penger også, i tillegg til at problemet med kunst/naturgress ville løst seg. Naturgress er flott, men koster mye i drift. Jeg ville presset på for å flytte STB til TA, hvis jeg var en ansvarlig politiker. De har også ledige kontorlokaler som kunne vært benyttet av både STB og NTG.

14 minutter siden skrev mbh:

Jeg ville presset på for å flytte STB til TA, hvis jeg var en ansvarlig politiker.

Takk Gud for at du ikke er politiker!

23 minutter siden skrev jensemann:

Takk Gud for at du ikke er politiker!

Jeg er politiker, men fullstendig uansvarlig.

Guest Nr14
59 minutter siden skrev Offside:

Hvis det med dette kan bli en bedre konsertarena og brukes til andre idretter Og vi får ny stadion på Nadderud så bør det være En vinn/vinn/vinn for alle parter. 

https://www.aftenposten.no/sport/i/vQ25vB/varsler-stor-ombygging-av-telenor-arena-planlegger-superanlegg-for-idretten?

Lio er en smarting og det går mye fortere oppe i hodet hans enn i gubbegjengen i NFF.  Han er flink til å skaffe penger rundt om og greier kanskje å skaffe midler ved å skvise Bærum Kommune som har en lite ærerik historie om TA.  Norge trenger en innendørs fotballhall og det er synd at det ikke blir fotball der.