Gå til innhold

I A Olsen


Anbefalte innlegg


For å understreke det med Ovenstad. Jeg var vel ikke alene om å tenke at det var en bra løsning, men at det var kjipt det bare var lån. Sparte oss tre år med relativt høye lønnskostnader der... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden, M-A-N skrev:

Ang Ovenstad. Alle er enige om at det ikke funka, men på forhånd tilsa jo alt at det skulle være et scoop. Man lykkes ikke med alt, men dette er etterpåklokskap. Seriemester med Godset, solgt til utlandet, trengte å revitalisere karrieren, riktig spillertype/posisjon. Det funka ikke, men kan ikke kalle det en nødløsning eller klandre IA i særlig grad.

Ovenstad hadde hva, en halv god sesong i TL før han overraskende ble solgt til utlandet. De godset folka jeg snakket med var ganske lunkene egentlig.

Men igjen vi er veldig kjappe til å dømme og det er veldig svart hvitt og jeg har en fornemmelse av at vi (les forumet) tenderer til å ha mer tålmodighet og optimisme til utenlandske for oss ubeskrevne blad, enn til norske spillere. 

Har f.eks. Strømnes fått prøvd seg skikkelig? Hva har han - 3 kamper fra start, med en håpløst svak Hanche Olsen ved siden av seg?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 minutter siden, @ringo skrev:

Ovenstad hadde hva, en halv god sesong i TL før han overraskende ble solgt til utlandet. De godset folka jeg snakket med var ganske lunkene egentlig.

Men igjen vi er veldig kjappe til å dømme og det er veldig svart hvitt og jeg har en fornemmelse av at vi (les forumet) tenderer til å ha mer tålmodighet og optimisme til utenlandske for oss ubeskrevne blad, enn til norske spillere. 

Har f.eks. Strømnes fått prøvd seg skikkelig? Hva har han - 3 kamper fra start, med en håpløst svak Hanche Olsen ved siden av seg?

Tja, Ovenstad var jo regnet som et stort talent lenge, men mulig han først var skikkelig god siste sesongen i Godset. Uansett mener at at overgangen så veldig god ut på papiret. 

Ovenstad var god første kampen mot Godset, og så hadde han noen veldig uheldige episoder i de to neste kampene og ble dømt nord og ned av mange supportere. 

Enig med Strømnes og, han har ikke fått sjanser til å vise seg frem på et velfungerende lag. Tror ikke trenerteamet har gitt opp Strømnes og regner med at han blir en bra «squad player» neste år. Får håpe han holder seg skadefri. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sikkert sant det - Sherman hadde jo også gode referanser på han. Mulig vi ikke lot han få prøve seg nok heller...? Jeg vet ikke, og er nok farget av min egen skepsis til Ovenstad fra da han ble signert.

Men slik vi holder på, så er vi nesten avhengige av umiddelbar suksess, mens det vel sies at en spiller trenger omtrent en sesong på å gli sømløst inn i et lag (ref. forfatterene bak fiks fotballen).

Men vi har ikke noe tanker om langsiktig lagbygging. Vi virrer mellom trenere med ulik spillefilosofi og lever fra hånd til munn på overgangsmarkedet. Stundom med for mange leieknekter, stundom med for mange jr.’er. Aldri i balanse og på vei i rett retning. 2 nedrykks kvalifikasjonsspill på 3 sesonger sier mye om hvor fruktløs denne måten å drive på er. Så kommer forsvarerene trekkende med økonomikortet og selvsagt har vi dårlig økonomi så lenge vi hverken har kontroll eller plan over det sportslige.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


23 minutter siden, @ringo skrev:

 

Men slik vi holder på, så er vi nesten avhengige av umiddelbar suksess, mens det vel sies at en spiller trenger omtrent en sesong på å gli sømløst inn i et lag (ref. forfatterene bak fiks fotballen).

Veldig godt poeng. Har ofte vært uenig med deg før når du klager på strategien etc, men vi har egentlig ikke råd til å avfeie nye spillere basert på noen kamper, vi er nødt til å gi dem tid.

Men som du sier rekrutterer vi på et vis hvor vi er avhengige av umiddelbar suksess fordi nye spillere skal fylle nøkkelroller alene og være bærebjelker rundt «juniorene». 

Ser man på Haugesund og Sarpsborg f. eks så er det klubber dom gradvis inkluderer nye spillere inn i et lag med fast spillemønster, noe som gir dem soliditet og suksess. 

IA kan finne gull innimellom, som vil være en god bonus. Men man kan ikke basere seg på det, man må bygge en sammensatt tropp og treneren må utvikle et lag/system som vil utvikles gradvis på lang sikt og som ikke er så avhengige av enkeltspillere. Slik at man også kan rekruttere tidligere og gradvis innlemme nye spillere slik at de er klare når andre skulle forsvinne. 

Endret av M-A-N
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg mener det kanskje blir litt uinteressant å prøve å finne nøyaktig hvilken person det er sin skyld at f.eks. Ovenstad ikke slo til (som det finnes ett soleklart svar på det spørsmålet). Jeg tenker at vi har et sportslig team, med blant annet trenerne og IA (og delvis også de som styrer finansene). som tilsammen er ansvarlige for at vi får noen vedvarende bærebjelker i laget. Det har ikke laget per nå, ergo har ikke sportslig team gjort jobben sin godt nok. Jeg er særdeles lite glad i å gi folk sparken - derfor er det ikke så innmari vesentlig for meg å vite/konkludere hvilken enkeltperson som har den største delen av skylda. De får heller sette seg ned og sammen finne ut hvordan de kan gjøre dette bedre framover. Det har jeg tro på at de gjør. For det må jeg bare ha.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mye bra i de to siste innleggene. Jeg tror vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved at vi ALLTID UANSETT skylder på økonomi. Nå har vi et godt utgangspunkt fremover med et ungt lag med mange landslagsspillere. Rydd opp litt i de kortsiktige leiekontraktene og få inn 2-3 rutinerte  spillere som kjøper visjonen og drømmen om spill på Nadderud. Vi har en trener som kan ta er lite oppgjør med det til tider naive  tiki-taka ballbingespillet og få et defensivt solid spill i bunn for hurtig fremoverrettet og direkte spill. Får vi til dette tror jeg vi kan spille oss gradvis oppover tabellen og være en seriøs gullkandidat til første sesongen på Nye Nadderud.

Kom igjen Ingo selg oss den nye visjonen mange er sultefôret og trenger løfte blikket litt lenger frem enn neste sesong.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det blir muligens vanskelig å lokke spillere til oss på grunn av spillestilen fremover (hvis vi fortsetter som nå). Vi begynner å ligne mer og mer på et barn som bare en mor kan elske.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er da ikke spillestil vi har lokket spillere med - det er vel heller "eiersstilen" vår som er ganske populær; "Vårt mål er å få deg til å lykkes, dersom det kommer et godt tilbud fra utlandet, så skal vi strekke oss langt for at du skal kunne gripe den muligheten." Og dette er noe vi i årevis har vist i praksis, så jeg mistenker at denne er ganske godt kjent blant agenter og spillere.

At vi i tillegg er såpass svake at det er lettere enn hos flere av de andre klubbene å spille seg inn på laget er vel heller ikke en ulempe - bare man "pakker det inn" litt bedre enn jeg gjorde her.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 timer siden, Andreas skrev:

Ang. langsiktighet i neste års Stabæklag. Med forbehold om at de spillerne jeg nevner er her neste år:

Luc Kassi, 25 år neste år. Tar sin åttende sesong siden 2012. 

Daniel Granli, 25 år neste år. Tar sin syvende sesong siden 2013.

Franck Boli, 26 år neste år. Tar sin sjette sesong

siden 2012. 

 

Tvert imot, dette viser problemet, ikke den kjempegode kontinuiteten.

Moteksempel: vi rykket ned i 2004, kom sterkt tilbake i 2005 og bygget under ny trener opp et nesten helt nytt lag fram mot 2008-sesongen. Keller, Høiland, Austbø, Tchoyi, Alan, Nannskog, Segers osv. Haugevis med gode spilere inn i perioden 2005-2008. Likevel, dette er lista over de som hadde vært lenge i klubben, og hvilken sesong nummer de gikk løs på i 2008:

Stenersen : 14. sesong
Stenvoll : 11. sesong
Knudsen : 9. sesong
Kjølø : 9. sesong
Skjønsberg : 8. sesong
Holmvik : 6. sesong
Hauger : 6. sesong
Gunnarsson : 5. sesong

Det er lett å se forskjell på disse to listene. Den øverste viser et lag med minimalt med kontinuitet. Ta med at Boli har vært borte og kommet tilbake for en ny periode, at Kassi må ha vært skadet i minst to av sesongene tilsammen, og at Granli vel ble fast på laget først i løpet av forrige sesong, så er det ikke all verdens med kontinuitetsbærere her.

Det har jo ikke akkurat vært lugnt på trenersiden heller. 2008 var Jönsson 4. sesong, før det hadde Gaute 3,5 sesong. I løpet av de siste fire sesongene har vi nå hatt fire trenere inne, og dersom Guyeye hadde scoret i det andre målet på søndag, hadde vi kanskje hatt en femte hovedtrener klar for neste sesong.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når det skrikes om kontinuitet, hvor var dere da store deler av forumet var lei av Sayouba? Jeg kan ikke huske å ha lest noe om at det var viktig å beholde han for kontinuitetens skyld. Snarere husker jeg motsatt at det var stor jubel da vi fikk inn en 35 år gammel svenske i fjor. Var det da viktigere med kvalitet enn kontinuitet? Hvor var skuffelsen da El-Amrani måtte pakke sammen og dra videre? 

Ganske symptomaitsk med den listen du har. Stenersen som var i sin 14. sesong spilte vel ikke nok kamper til å bli seriemester, og ble lånt ut til Enga? Stenvoll var stort sett innbytter, og etter hvert back da Holmvik signerte for Brann? Kjølø var kaptein, men så mye skadet at han ikke fikk ny konrakt.

Men viktigst: Troppen var mye større. Vi hadde råd til å ha spillere som Stenersen og Stenvoll på benken år etter år. Samtidig som spillere som Hedenstad, Kamara og Rogne knapt fikk spilletid. Ganske åpenbart har vi nå en plan der vi _ikke_ har kontinuitet på spillere fra nummer 12 til 18, men snarere gir mer spilletid til Hugo, Tobbe, Ola osv. Så kan vi håpe at det gir noe tilbake feks når Bohinen nå skal bestemme seg for hvor han skal spille neste år.

Kontinuitet er fint når det er landslagskeeperen som blir her år etter år. Men kanskje ikke like fint om det er Agon Mehmeti eller Ahmed El-Amrani?

Jeg tror egentlig vi er én spiller fra at alle hadde vært fornøyde: Hadde Lumanza hatt litt respekt for klubben som investerte tid og ressurser på å bygge han opp fra et personlig vrak, ville vi vært happy.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 minutter siden, geirti skrev:

 

 

Stenersen : 14. sesong
Stenvoll : 11. sesong
Knudsen : 9. sesong
Kjølø : 9. sesong
Skjønsberg : 8. sesong
Holmvik : 6. sesong
Hauger : 6. sesong
Gunnarsson : 5. sesong

Det er lett å se forskjell på disse to listene. Den øverste viser et lag med minimalt med kontinuitet. Ta med at Boli har vært borte og kommet tilbake for en ny periode, at Kassi må ha vært skadet i minst to av sesongene tilsammen, og at Granli vel ble fast på laget først i løpet av forrige sesong, så er det ikke all verdens med kontinuitetsbærere her. 

 

 

Helt klart, vi er jo ikke på nivået i 2008. Men så måtte jo hele klubben starte på nytt og nullstille i 2012, så at noen skal ha mer enn syv sesonger i årets tropp er jo faktisk nesten umulig utifra forutsetningene IAO har hatt. Vi kan jo ta med Sayouba, som også har vært her siden 2012 hvis vi tenker årets tropp. Men i 2012 tviler jeg på at mange forlangte at vi skulle hente spillere som kunne bli klubbspillere over tid. Og i tillegg skulle kunne spille fast hver sesong godt nok for å holde laget i eliteserien uten at de stakk til utlandet og mer penger ved første korsvei.  Så utifra forutsetningene synes jeg vi har gjort mye riktig. 

 

Så hvis vi sier at det langsiktige målet er seriegull på ny stadion i 2022. Da er jo ikke listen du kommer med fra 2008 så gæren iforhold til den listen vi potensielt har i 2022: 

 

Luc Kassi, 11. sesong. 

Daniel Granli, 10.sesong

Franck Boli 9.sesong.

Ohi Omoijuanfo 7.sesong.

Moussa Njie, 7.sesong.

Jeppe Moe, 7.sesong.

Andreas Hanche Olsen, 7.sesong. 

 

Men såklart, vi skal ikke være helt blinde. Jeg har vanskelig for å tro at alle disse gutta er her i 2022. Men da sitter vi kanskje med noen andre spennende kontinuitetsbærere som kan supplere de "gamle traverne" som mest sannsynlig er Hanche, Moe og Granli. Da har unggutta begynt å bli voksne i Børkeeiet ( 23 år), Vetlesen ( 22 år), Brynhildsen (23 år), Askildsen ( 21 år) og Oscar Aga ( 21 år). 

 

Så jeg er ikke så stressa for den kontinuiteten på spillersiden. På trenersiden, der kan jeg absolutt si meg enig. Det beste er jo hvis Berg klarer å få til et spillesystem vi alle setter pris på neste år, får godkjente resultater og forlenger 2 år til minst. Akkurat nå handler det om å få en slagkraftig 11er til neste års eliteserie, og samtidig ta vare på den kontinuiteten vi har og er i ferd med å få. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her er det minst to debatter i én:

 

1. Har vi kontinuitet i spillerstallen vi har i dag?

Svar: Nei, mener jeg. Det er helt minimalt i nåværende tropp. Å trekke opp linjene 4 år inn i framtida, når vi like gjerne kan rykke ned allerede neste år, tror jeg vi like gjerne kan la ligge.

 

2. Hvor viktig er kontinuiteten for dagens spillestall?

Svar: Som ble skrevet for et par dager siden, av bl.a. @ringo, så er hovedproblemet med store utskiftninger at spillerne må spille sammen en stund før det gode samspillet setter seg. Det ble vel antydet ett helt år før dette begynner å sitte skikkelig. Dersom vi i snitt har spillerne (i førsteelleveren i ca. to år, betyr dette at halvparten av tiden de er her strever de med å tilpasse seg. Det virker helt klart billigere å ha spillere som fungerer godt sammen, enn å skulle prøve å skaffe spillere som er så gode at de kan kompensere for at laget ikke er samspilt nok. Dette er selvfølgelig vesentlig for alle lag, men kanskje spesielt for laget som sammen med Ranheim befinner seg på den økonomiske bunnen i Eliteserien?

Konklusjon: viktig, primært fordi det styrker laget.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veldig god diskusjon og særdeles behagelig at man ikke går ned i skyttergraven da det definitivt er gode poenger fra flere her. Det viktigste signalet fra klubben må være at vi før årets sesong forlenger med HB i 2 år til. Da får vi den kontinuiteten vi er helt avhengig av inn mot å bygge gullaget for 2022 på Nye Nadderud. Vi trenger helt sikkert den tiden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For å følge opp Nr.14. Disse innleggene er forumgull. Det er akkurat slike diskusjoner som innimellom gjør det forumet helt forbaska bra. 

Personlig synes jeg kontinuititen har vært god blant de yngste spillerne, og tilsvarende dårlig hos de etablerte. Frem til i fjor var det kun Morten, og nå er også han borte.

Samtidig: Vi har mange unge spillere som vi har vært tvunget til å stole på, men det har medført mye utvikling. Et av hovedpunktene til Ordinas fra hans tid som akademisjef var at gode spillere ikke automatisk skulle forsvinne ved ferdig videregående fordi de som 19-åringer ikke er gode nok for startoppstillingen. Det er naturligvis enklere for et lag som ikke skal kjempe om gull, men jeg synes vi er blitt bedre. Og det må vi nesten, for er talentene store nok så risikerer vi det motsatte. De rekker ikke bli 20 før storklubbene blir svært interesserte. Ref. Geelmuyden og Hugo.

At vi da har hatt så god oppfølging på spillere som Daniel, Hanche og Jeppe gjør at de står her nå med flere sesonger på baken og sikkert opp mot 250 eliteseriekamper fordelt mellom seg, og jeg er så ufattelig glad for at vi er en klubb som gir meg troa på at flere av tenåringene som er i vannskorpa nå kommer til å være i samme posisjon øm noen år. 

Endret av Marius
Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden, geirti skrev:

 

 

2. Hvor viktig er kontinuiteten for dagens spillestall?

Svar: Som ble skrevet for et par dager siden, av bl.a. @ringo, så er hovedproblemet med store utskiftninger at spillerne må spille sammen en stund før det gode samspillet setter seg. Det ble vel antydet ett helt år før dette begynner å sitte skikkelig. Dersom vi i snitt har spillerne (i førsteelleveren i ca. to år, betyr dette at halvparten av tiden de er her strever de med å tilpasse seg. Det virker helt klart billigere å ha spillere som fungerer godt sammen, enn å skulle prøve å skaffe spillere som er så gode at de kan kompensere for at laget ikke er samspilt nok. Dette er selvfølgelig vesentlig for alle lag, men kanskje spesielt for laget som sammen med Ranheim befinner seg på den økonomiske bunnen i Eliteserien?

Konklusjon: viktig, primært fordi det styrker laget.

Her er det vel også et stort potensial at de gutta som kommer opp igjennom akademiet allerede har et godt samspill siden de har spilt sammen der i mange år allerede og lært " The Stabæk way". De må bare bli vant til Eliteserien i hvert sitt tempo. Kan godt hende vi snart har en knall treer på midten med Børkeeiet, Bohinen og Vetlesen. Pluss en Brynhildsen som herjer på høyrekanten. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden, geirti skrev:

spillerne må spille sammen en stund før det gode samspillet setter seg. Det ble vel antydet ett helt år før dette begynner å sitte skikkelig.

Dette er selvsagt ideelt. Fra Rosenborg sin gullalder under Eggen var det vel sesonger der de var nede i 15-16 spillere som fikk spilletid. Det hjelper.

Dessverre er det vanskelig å være fattig. Vi skulle jo gjerne sett at Thorsby, Næss, Dio, Meling og Lumanza fortsatte i klubben. Når vi først er et dårlig lag i Eliteserien er vi avhengig av å selge, og salgene vil nødvendigvis være de spillerne som har mest spilletid. En gang i skuddåret har vi kanskje et talent som selges "usett" før han har vært mye involvert. Thorsby er et eksempel. Hugo kunne vært solgt i fjor om han ville, men selv han har nå vært to år mer eller mindre på førstelaget.

Så er løsningen å satse på spillere som vi tror kommer til å bli akkurat så gode at de ikke blir interessante for klubber i nederland og 2. bundesliga? Burde vi droppet Tobbe og Vetlesen og satset på de talentene som er hakket under? Selge Ohi og Boli og satse langsiktig på Fredrik Brustad (oops, selv han fikk jo et godt tilbud fra Sverige)?

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi sitter utvilsomt på mye gull i Akademiet, og gutta som har fått sjansen på A-Laget har grepet sjansene de får, likevel sitter jeg med følelsen av at de virkelige stjerneskuddene har kommet i andre klubber (mens vi har vært nødt til å sette innpå ungdommen i fravær av alternativer, har andre fått matchet de mer forsiktig og fremstår da som litt større stjerneskudd). Dette er ikke helt unaturlig mtp vårt unge lag og manglende rutine. Vi mangler helt klart en stamme av mer erfarne spillere (når blir man erfaren?) som gjør det tryggere for unggutta når de får sjansen. 

Likevel begynner nå den langsiktige planen til klubben å bære frukter, da vi ser at vi stadig kan hente opp talenter som kan ta nivået. "Problemet" med disse unggutta ligger jo i at de er så gode og har ambisjoner som gjør at de kan forsvinne før de blir kontinuitetsbærere. Dermed er det viktig å få inn spillere med erfaring (i siste del av 20-årene) som har potensiale til bli i klubben noen år. Det som virkelig blir spennende er å se om vi etterhvert kan få tilbake egenutviklete spillere fra utenlandsopphold på noe sikt. Egenutviklete spillere som har kompiser i klubben og som er gode nok til å bidra på banen og benken i noen år (slik som MMS og Skogseid). Mtp så mange spillere vi utvikler til toppfotballen burde vi klare å få noen tilbake også, men det er nok noen år for tidlig ennå...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mulig man er overdreven optimist iforhold til kvalitet på troppen og Bergs trenerkvaliteter, men skulle ikke forundre meg om vi ikke allerede har et lag, om det holder seg skadefritt, som bør kunne slå godt fra seg neste år. Hvis vi tar for gitt at Berg får kontroll på det defensive. Sandberg, Demidov og etterhvert også Granli inngir trygghet, Hanche er i vater igjen, Skogseid tilbake (?), mer erfaring og muskler på unge spillere som Tobbe, Hugo, Emil, Askildsen, Ronald og Jeppe ... så har vi jo mer enn nok offensiv kraft nok til å kunne straffe de fleste lag på hurtige, presise overganger; Boli -årets toppscorer i ES med 17 mål, Ohi - fjorårets nesttoppscorer med 17 mål, Njie - får han en skadefri oppkjøring og sesong så tror jeg vi kommer til å se en spiller som plukker langt fler målpoeng, Kassi - klassespiller - målscorer og assistkonge. Ola - kantspiller som lukter mål, ett år eldre med kyla og muskler. Raymond - hadde fort blitt en hit allerede iår hvis det ikke var for skadene, Filip - spennende joker, fotballklok ... og da er ikke SMH, Agouda eller Aga engang nevnt. Blir spennende å se hva som skjer med Keita. Har vært viktig for oss i høst med sine lange bein og gode ballvinneregensksper, og har potensiale til å bli den nye Lumanza, bare han for luket ut de mest unødvendige feilpasningene, men skulle veldig gjerne hatt han med hele sesongen. På bildene av feiringene å dømme så ser det ihvertfall ut som en spiller som er blitt genuint glad i klubben.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig i mye du skriver her, men...

...laget holder seg neppe skadefritt - at det jevnlig er to på sykestua må man jo nesten bare anta.

...noen må sannsynligvis selges, og da helst de det er vanskelig å erstatte (jfr. Boli), siden de vil skaffe oss mest cash.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det som er interessant i diskusjonen om kontinuitet er det som @ringo dro opp. 

1. Vi som er så fattige, har vi råd til å avfeie  nye spillere etter 3-4 dårlige kamper? Her har supporterne også en rolle med hvor kjappe vi er til å dømme. (Hou sæter, Ovenstad, Valencic). Se på Ohi hvor lang tid det tok for å få han til å blomstre. (Alanzinho, Veigar for å ta eldre eksempler)

2. Måten vi rekrutterer på fordrer at vi er nødt til å hente bærebjelker som vi er avhengige at har umiddelbar suksess fordi de skal fylle så store hull i troppen alene (Ovenstad, Mehmeti). Vi lyktes med dette noen år med geniale signeringer, men vi kan ikke forvente at den flaksen fortsetter. Troppen må bygges på et annet vis for å sikre kontinuitet og soliditet (stjerneeksempler her er Haugesund og Sarpsborg).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


22 minutter siden, odd skrev:

Er klar over at de har hentet veldig mye mellom noen sesonger. Men de har kontinuitet i laget med Joakim Thommasen, Askar, Matti Lund Nielsen, Mortensen, Halvorsen for å nevne noen (alle har ikke vært der superlenge, men har tydelige og viktige roller som stammen i laget de siste 3-4 årene). Når de henter Rashad Mohammed fra Florø jobber de han inn i laget over et års tid for å tilpasse han til deres spill, han spilte på 2. Laget første halvåret og nå blomstrer han for fullt, se på Heintz, Zachariassen og Tveita - unge spillere som gradvis har blitt matchet og tatt nye steg slik at de etthvert er blitt viktige spillere i startelleveren. De har ikke blitt kastet ut i nøkkelroller i laget hvor veldig mye avhenger av om de lykkes den dagen eller ikke. De unge i Stabæk lærer sikkert mye av det, men det er ikke sikkert det er like sunt for alle. 

Sarpsborg har prioritert en bred tropp med lavt lønnstak (det taket er borte nå iom at de har fått bedre økonomi) fremfor å satse på 1,2 eller 3 spillere «for gode for Tippeligaen» slik som vi har gjort. 

Det er mange nyanser her, og jeg ville ikke vært foruten Lumanza, men det er interessant å se på hvordan de stabile klubbene med tilsvarende ressurser som oss tenker og gjør. 

Det er lett å se forskjellen på jojo-lag og stabile lag når man ser på troppsammensetning/innkjøpspolitikk. 

Har bare lest bruddstykker av boken Fiks fotballen som @ringo refererer til, men de viser et klart mønster på hvordan kontinuitet særlig på trenersiden, men også på spillersiden, kjennetegner klubbene som klarer å gjenskape resultater år etter år.

Endret av M-A-N
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja, og det hjelper å ha noen styringsprinsipper.

S08’s rangering:

1. Omdømme

2. Økonomi

3. Sportslige resultater

Kan lese mer her:

https://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/Sarpsborg-far-mest-ut-av-pengene-i-Eliteserien---Vi-har-vel-de-darligst-betalte-spillerne--236971b.html

 

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå som vi har ett lag i EL og ett lag i 3 divisjon, bør vel vi som utviklingsklubb ha muligheten til å tilby våre spillere muligheten til spill i OBOS eller 2 divisjon, men er det noen klubber, helst i nærområdet mtp skolegang/alder til spillerne som hadde vært ideel? 

 

Muligens hadde det vært smart å finne en klubb med noe liknende spillerfilosofi også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

I A Olsen
×
×
  • Opprett ny...