Gå til innhold

I A Olsen


Anbefalte innlegg


Dette overgangsvinduet (som er stengt for spillere til oss, men som i praksis er åpent et par uker til for utgående spillere):

 

- Tao. Vi får se hva det blir at denne. Kanskje en ny Gorozia, eller kanskje han slår til ordentlig. Var det kontrakt ut neste sesong?

- Rubio. Så han en omgang mot Sogndal, og ble ikke helt frelst, så for min del får han også stå litt på usikker-delen av blokka.

- Alvbåge. Kortsiktig og (antageligvis) billig overgangsløsning.

- Sæter. Dette tror jeg er en veldig god signering, begynner allerede å vise god form. 4,5 års kontrakt på en meget talentfull 19-åring er bare helt strålende!

- Hernandez. Akkurat som over, bare enda bedre. Dette er en signering som jeg innbiller meg er helt vanvittig. Åssen i huleste fikk du til dette IA?

 

 

Vi har mistet en keeper som var i ferd med å gi inntrykket at han aldri ville klare å kjempe seg inn på laget, en strålende midtbanespiller som fullstendig hadde mistet motivasjonen, og en kortsiktig spissløsning som var helt ok, men ikke noe mer. Ingen tap dette. Og vi går helt klart i pluss, rent sportslig. Ser heller ikke for meg at vi har lagt ned nevneverdige beløp (om noe) i overgangssummer. Ei heller høye lønninger (for så dumme er vi ikke). Kanskje får vi prikken over i'en mot slutten av august, når et salg av vår superspiss berger økonomien for minst ett år framover (vi går vel drøye 10 mill i minus årlig?). Dette er bare fabelaktig!!

 

 

Herregud så glad jeg er for at du sa nei til bønda på Sørlandet, IA. Du er faen meg helt gull!!!!!

 

 

(egentlig ville jeg uttrykt meg mye sterkere, men det ville bare blitt pinlig når jeg treffer på deg neste gang)

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


[quote name="geirti" post="393195" timestamp="

 

 

Herregud så glad jeg er for at du sa nei til bønda på Sørlandet, IA. Du er faen meg helt gull!!!!!

 

 

(egentlig ville jeg uttrykt meg mye sterkere, men det ville bare blitt pinlig når jeg treffer på deg neste gang)

 

Tja... jeg liret av meg til Palmi en kveld etter seriegullet; "Palmi you are my new hero" så jeg vet ikke om det blir særlig mye pinligere enn det

Endret av knutta
Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lover sportslig bedring på lørdager i Budstikka idag:

 

– Det er alltid sånn at når man blir gjort oppmerksom på en statistikk, så klarer man å snu det. Godt at vi fikk vite om det, kommenterer sportslig leder Inge André Olsen om de sportslige resultatene på lørdager.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Lover sportslig bedring på lørdager i Budstikka idag:

 

– Det er alltid sånn at når man blir gjort oppmerksom på en statistikk, så klarer man å snu det. Godt at vi fikk vite om det, kommenterer sportslig leder Inge André Olsen om de sportslige resultatene på lørdager.

Løftet innfridd!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Liker holdningen så krysser vi alt vi har for at vi fortsetter det mer direkte spillet vi hadde i andre omgang i går. Det er mer fremtidens fotball en balltrillingen rundt midten vi har drevet med tidligere.

Synes de burde brukt anledningen også til å slakte VIF sin henting av spillere fra vårt akademi like før sesongstarten også!

Skitten måte de spiller på, over alt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En fin og romantisk historie, men reagerer på undervurderingen av Petter, diverse faktafeil, samt at fortellingen om «nødvendig nedrykk» er ekstremt naiv og lar være å ta hensyn til økonomiske faktorer. Men gøy å ha slike ambassadører. Fra Bradley og ut var det ganske spot on.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Æres bør den som æres kan, men dette var vel litt i overkant unøyaktig. Det drar opp verdien av IAO, og det er ikke vi tjent med.

 

Tror ikke et innlegg på VG Debatt er egnet til verken å dra opp eller ned verdien på noen som helst. Nøyer meg med å konkludere med at det er hyggelig at IAOs fenomenale jobb blir lagt merke til også blant andre supportere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Leser man litt rundt på VGD og andre fora får man også se at de fleste fortsatt avfeier IAO som en kjeltring. Fett nok, det er visst kjeltringaktig å være smart, om den typen holdninger har forplanta seg opp i klubbledelsene også, tror jeg vi skal få beholde ham i mange, mange år. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Smilte godt for meg selv da jeg kom over denne IAO-hyllesten i Vikings klubbtråd på VGD:

 

http://vgd.no/sport/fotball-norsk/tema/1742449/tittel/viking-fk-klubbtraad/side/1977

 

 

Jeg og mange andre (blant annet en av landets fremste eksperter, Kjetil Rekdal) tippet Viking på nedrykksplass før sesongen. Nå er Viking i Obos, og stallen de rykker ned med er dårligere enn stallene Bodø/Glimt, Start, Brann og de andre har rykket ned med. Det kan kan bli lenge til vi ser Viking i Eliteserien igjen.

 

Og da kan man spørre seg: Hva kunne styret gjort annerledes?

 

Jo, de kunne gått for Inge André Olsen-modellen. Da Inge André Olsen, eller IA som han blir kalt blant de som holder med Stabæk, tok over styringen i 2011, skjønte han raskt hvilken oppgave han stod ovenfor. Tallene var blodrøde og Stabæk var på randen av konkurs, takket være at klubben i mange år hadde levd på kreditt. I og med at situasjonen var som den var valgte Olsen å si opp de spillerne som kostet klubben mest penger, samt at han lot trener Jörgen Lennartsson dra tilbake til Sverige og Allsvenskan-klubben Elfsborg. Man kan gjerne si at det var kynisk å si opp spillere som var under kontrakt, men i dette tilfellet var det nødvendig. Stabæks eksistens stod på spill.

 

Så kom 2012-sesongen, og Olsen skjønte det de fleste andre sportsdirektører i lignende situasjoner ikke forstår, nemlig at et nedrykk er nødvendig. Olsen valgte å gå for urutinerte Petter Belsvik som ny hovedtrener, noe som ble lunkent mottatt av Stabæk-tilhengerne - men mannen fra Søgne hadde en plan. Belsvik fikk en kontrakt som strakk seg over to år, noe som var nøye planlagt fra Olsens side. Når det kom til spillerlogistikken brukte han sitt gode nettverk og fikk hentet noen gode TL-spillere - gratis. Han hentet også spillere som akkurat ikke var gode nok på det øverste nivået, men som han visste ville gjøre det bra i Adeccoligaen i 2013. Nedrykket var planlagt og fokuset gjennom 2012-sesongen var å sette et lag som ville rykke opp igjen på første forsøk.

 

Som nevnt tidligere; det var ikke alle i Stabæk-miljøet som var så begeistret for Petter Belsvik, men på tidspunktet han ble ansatt tenkte Olsen at det var viktigere å bruke de små midlene de hadde til rådighet på spillerlønninger, så laget ville bli så bra (i Adecco-målestokk) at de ville komme seg tilbake til Tippeligaen umiddelbart, selv med en høyst middelmådig trener. Det gikk akkurat, og Stabæk kom seg tilbake til Tippeligaen - på første forsøk. Hadde de hatt råd til å ansette en bedre trener enn Belsvik før sesongen, ville de antakelig kjempet med Bodø/Glimt om førsteplassen.

 

Da 2013-sesongen var over, og Stabæk var klare for å spise kirsebær med de store igjen, tok Olsen nok en kynisk, men genial beslutning (som dog var planlagt fra dag én da Belsvik ble ansatt - uten at Belsvik selv var klar over det). Planen var å bruke sesongen i Adeccoligaen til å delvis få orden på økonomien, samt å rykke opp. Noe Stabæk lykkes med. Olsen ga Belsvik en toårskontrakt, nettopp fordi han allerede i 2012 visste at Belsvik ikke er en mann som er egnet til å lede et lag i TL. Dermed valgte Olsen, kontroversielt nok, å ikke forlenge kontrakten med personen som hadde ført klubben tilbake til det gjeve selskap. Det var jo tross alt ikke Belsvik sin fortjeneste at Stabæk rykket opp. Han var jo i ferd med å rote det til med et mannskap som var mer enn gode nok til å rykke direkte opp. Selve laget, bestående av spillere som enten var for gode for Adecco, eller veldig gode Adecco-spillere, skal ha mye av æren for at Stabæk kom seg tilbake på første forsøk. Men den som skal ha mest ros er Trollmannen fra Søgne: Ingé André Olsen!

 

Alt gikk etter planen.

 

Olsen hadde brukt høsten 2013 godt, og gjennom sitt solide nettverk, et nettverk norsk fotball ikke har sett maken til - noengang, hadde han fått kontakt med den amerikanske trenerlegenden Bob Bradley. Olsen greide, med sin utrolige overbevisningsevne, å få Bradley til å undertegne en toårskontrakt. Dette var mildt sagt sensasjonelt. Verdenskjente Bob Bradley i lille Norge, og attpåtil i vesle Stabæk - en nyopprykket klubb med et av ligaens laveste budsjetter! Olsen kunne heller ikke denne gangen tenke veldig langsiktig. Økonomien var på bedringens vei, men fortsatt langt fra god. Olsen brukte sitt nettverk, og Bradley brukte sitt, noe som resulterte i at den ene kvalitetsspilleren etter den andre tok turen til Bærum - og de kom gratis, på lave lønninger. Olsen og Bradley er to vinnertyper av dimensjoner, og målet var i første omgang å overleve, men duoen hadde skumle planer på gang. Etter en imponerende niendeplass i comebacksesongen klinte Stabæk til med en, mildt sagt, utrolig tredjeplass det påfølgende året! De hang også lenge med i gullkampen, men Rosenborg med sin brede stall ble for sterke da skadene kom og spillerne ble slitne. På tampen snek Strømsgodset seg forbi og tok andreplassen, men Stabæks prestasjon var rett og slett enormt solid. Dette hadde ikke vært mulig uten Ingé André Olsen.

 

 

Bob Bradleys kontrakt gikk ut etter 2015-sesongen og Olsen måtte igjen bruke nettverket sitt i jakten på ny trener. Økonomien i klubben var bedre og man kunne endelig begynne å tenke langsiktig. I første omgang skal Olsen ha sett for seg Antoni Ordinas, spanjolen som hadde gjort en fenomenal jobb med akademiet (som for øvrig er norges beste), og som Olsen så på som et stort trenertalent. Dessverre for Olsen og Stabæk var ikke Ordinas interessert i jobben på det tidspunktet, og Olsen måtte fortsette jakten. Etter en liten stund ble den tidligere skotske landslagsspilleren og David Moyes-assistenten i Real Sociedad, Billy McKinlay, ny hovedtrener i Stabæk. Også dette var noenlunde sensasjonelt, men her gjorde Olsen sin hittil eneste feil. McKinlay og Stabæk var ingen god match, og Stabæk lå an til å rykke ned. Men da sommeren nærmet seg slutten slo geniale, og litt kyniske Ingé André Olsen til igjen. Olsen hadde omsider greid å overtale Antoni Ordinas, og skotten fikk sparken. Ordinas fikk etterhvert sving på sakene og reddet Stabæk fra å rykke ned, riktignok etter to kamper mot Jerv. Olsen rettet elegant opp sin egen feil.

 

I år har Olsen og Ordinas' mannskap tatt ytterligere steg, og skal etter alt å dømme spille på øverste nivå også neste år. Økonomien er fortsatt ikke der at man kan punge ut millioner for spillere, men så fort Stabæk får på plass nye Nadderud stadion kan man begynne å tenke enda større. Inntil da vil Stabæk være en stabil ES-klubb som kan overraske i enkeltsesonger.

 

Viking har egentlig alle forutsetninger for å bli en stabil medaljekandidat, men styret har ødelagt klubben helt. Joda, treneren er udugelig han også, så det kan være greit å bytte ut både det ene og det andre.

 

Om det ikke er for sent (dere startet jo ikke å planlegge spill i Obos allerede et år i forveien, sånn som Stabæk - som dermed skaffet seg et bedre utgangspunkt), og dere ikke går konkurs, så se og lær av norges beste sportsdirektør:

 

Inge André Olsen!

Hadde man ikke visst bedre så kunne man neste mistenke IA for å ta en Edvartsen ?
Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Skal man ta Inge André Olsen på ordet, får Stabæk-supporterne mye å glede seg over de neste årene.

DEL

ODD - STABÆK 0-5

Klubben fra Bærum er kjent for å sette seg hårete mål, og Stabæks sportslige leder legger ikke lokk på ambisjonene når han får spørsmål om hvor han ser Stabæk om fem år.

– Da har vi vunnet ligaen og spiller i Europa med et lag av egenproduserte spillere. Det er jeg ganske sikker på at vi skal få til. Vi ser at vi nå kan hevde oss blant de beste i eliteserien, sier Inge André Olsen.

Søndag kveld spilte Stabæk opp til festfotball og slo Odd hele 5-0. Og en av spillerne som kom på scoringslisten var nettopp en av klubbens egne unggutter, Ola Brynhildsen.

LES MER: Stabæk knuste Odd

Han begrunner dette med at akademiet har fått jobbet godt i noen år.

– Der er det spillere som kan bli blant de beste i Skandinavia. Jeg tror det er et realistisk mål å komme inn blant de beste i Norge om tre til fem år med egenproduserte spillere, fortsetter Olsen.

Vil skape sulten kultur

Som Budstikka tidligere har skrevet har Stabæk svært mange spillere som ikke er på utgående kontrakt i 2017. Dette er en faktor som også den sportslige lederen trekker frem som positivt. Målet for 2018 er klart. Stabæk skal fortsette å utvikle egenproduserte spillere som får spilletid på toppnivå.

– Vi ønsker å skape et kultur med sultne og profesjonelle spillere hver dag. Klarer vi det vet vi også at resultatet kommer til å komme, forklarer Olsen.

Vetlesen er enig

Midtbanespiller Hugo Vetlesen er blant dem av Stabæks unggutter som har fått mest spilletid i årets sesong. Han tror flere av Stabæks spillere kan ta ytterligere steg i 2018, og håper flere kan få sjansen på A-laget.

Vetlesen tror det er fullt mulig å innfri ambisjonen til Stabæks sportslige leder om å vinne ligaen innen fem år.

LES MER: Her er Stabæk i Europa-toppen

– Det tenker jeg er fullt mulig med tanke på at vi klarer mye med lite ressurser nå. Får vi på plass en stadion og flere gode unge spillere tror jeg vi kan heve oss godt i toppen i Norge og komme oss ut i Europa, sier Vetlesen.

Også han påpeker at det å ha kontinuitet i spillergruppa er viktig.

– Det har vært mange utskiftninger de siste årene, så det er viktig at vi får satt en god stall som vi kan bygge videre på, forklarer Vetlesen.

LES MER: Surt NM-tap for Stabæk

Optimistiske supportere

Stabæk-supporterne ser også optimistisk på neste sesong. De gleder seg til å se at unggutta tar flere steg.

– Det vi har sett til nå har til tider vært vanvittig oppløftende. Og det er godt for oss som står på tribunen også, at dette er lokale gutter som ønsker å spille for Stabæk. Så skal vi slippe dem til utlandet når tiden er riktig også, sier styreleder Bjørnar Posse Sandboe i Stabæk Support.

På kort sikt inn mot neste sesong håper han laget kan slippe inn færre mål. Om fem år håper han Stabæk har fått seg et nytt stadion.

LES MER: Nå blir fotballsesongen lenger

– Der har vi setefrie ståplasser på kortsiden og vi kan skru opp og ned Safe Standing-seter når vi spiller Europacup. Rosenborg prøver nå å hente spillerne våre rett fra akademiet, fordi de fra førstelaget går rett til store klubber i utlandet. Morten Skjønsberg har nesten slått klubben konkurs på grunn av målbonus-utbetalinger, og Inge André Olsen har fått en statue i fontenen på Bekkestua, legger Sandboe humoristisk til.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Det er ikke rettferdig at Toni får all æren alene. Det er IAOs fortjeneste at vi slipper å ha en Lumanza-type på midtbanen i år, og at Morten er erstattet av en kjekk kar fra Strømmen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er vel strengt tatt mange i klubben (samt enkelte andre) sitt ansvar at vi er i den situasjonen vi er i. Økonomien ødelegger jo nesten alt, godt hjulpet av arenautkastelse, forhåndsdømming i media for "Stenegate" osv. Skal vi si det begynte i 2010?

 

 

Det er dyrt å være fattig...

 

 

 

 

Når jeg tenker meg om: det er jo egentlig helt naturstridig at vi har et så sinnsykt godt akademi som vi har.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er vel strengt tatt mange i klubben (samt enkelte andre) sitt ansvar at vi er i den situasjonen vi er i. Økonomien ødelegger jo nesten alt, godt hjulpet av arenautkastelse, forhåndsdømming i media for "Stenegate" osv. Skal vi si det begynte i 2010?

 

 

Det er dyrt å være fattig...

 

 

 

 

Når jeg tenker meg om: det er jo egentlig helt naturstridig at vi har et så sinnsykt godt akademi som vi har.

 

Det er ubehagelig å tenke på hvor naturstridig det er at vi fremdeles spiller i Eliteserien. Det er som å stå på taket og begynne å tenke på at om du sklir nå så er det slutt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Eneste Ovenstad har bidratt med er frispark imot og gule kort. Her har vi virkelig funnet gråstein. Savnet av Lumanza er enormt. Men Demidov ser jeg ikke på som noen svekkelse i forhold til Skjønsberg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

I A Olsen
×
×
  • Opprett ny...