Gå til innhold

I A Olsen


Anbefalte innlegg


Sorry, han er tydeligvis blant de bedre på Brattvåg.

Kjipt han ikke var bedre i Stabæk. Mener å huske at det året han kom, satset vi i stedet på en eller annen Thorsby. Han viste seg jo aldri å bli noe annet, og måtte ut av landet for å få spilletid. Ellers var midtbanen relativt godt besatt, blant annet mener jeg å huske at en viss Trondsen måtte ta til takke med å spille back? Så hvem sin feil var dette? Var det dumt av IA å hente han, eller skulle treneren heller ha satt Thorsby på benken?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Forskjellen på ironi og sarkasme er interessant. Selv foretrekker jeg ironi best. Jeg synes også at den gjør seg best når man debatterer med "venner". Problemet med ironi er at den krever litt intelligens hos mottakeren. Sarkasme er på mange måter uintelligent ironi. Lett å avlevere, og lett å forstå.

Jaja. Så til saken.

Det er vel ikke så åpenbart hvem som burde stått bak Dahle i køen av de som ble foretrukket av Bradley. Jeg synes det er andre spillere som kommer lengre opp på listen over feilsigneringer. Det virker veldig imponerende å langt tilbake i tid, mens det er enklere å trekke frem ferskere eksempler som Valencic. Vi har et helt akademi fyllt opp av talenter. Da trenger vi ikke hente noen som kanskje blir god i OBOS-ligaen neste år. Det har vært mange Dahler i klubben gjennom tidene. Ola Kamara er ett eksempel, mens ett annet nå er tilbake hos oss som langtidsskadet.

Min definisjon på feilsignering, er ikke når vi satser på en ung spiller som skal få tid til å utvikle seg. Og som ikke gjør det hos oss. Men, når vi virkelig har behov for forsterkninger, og får keiserens nye klær.

Peace and love!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Men vi har en løkrull av en trener som ikke ser forskjell på ving og sentral midtbane, bruker gruppa feil og tror det er en god idé å forsvare seg til seier. Helt blottet for taktikk og forståelse. 

Jeg liker at du er ukuelig optimist Ingo, men Henning er bom. Og han drar oss rett ned om ikke han finner et sjukt bananskall å skli oss inn i TL2019 på. Men da rykker vi ned neste år for tomme tribuner om HB får fortsette sin destruktive stil

Endret av knutta
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja vi ble kastet en liten nødline i kveld, spørsmålet er om vi makter å holde på den. 

Men uansett hvordan det går i år, håper jeg man tar en fot i bakken og tar en skikkelig evaluering av den overgangspolitikken vi har ført disse årene. En overgangspolitikk som har ledet oss dit vi er i dag. Skal vi fortsette å tråkke vann, eller skal vi bygge sten på sten? Eller finnes det andre mellomløsninger?

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er umulig å definere Valencic som noe annet enn et bomkjøp, gitt den introduksjonen han fikk av ledelsen da han kom - og hvilket behov vi hadde. Det er selvfølgelig også sinnsykt (psykt) bra hvis vi overlever denne sesongen, men det er isåfall overhodet ikke vår fortjeneste. Å tro det, er en enkel forklaring på hvorfor vi er der vi er.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 timer siden, @ringo skrev:

Skal vi fortsette å tråkke vann, eller skal vi bygge sten på sten? 

Når du ligger i havet og holder på å drukne, da trår du vannet. Du bestiller ikke redningsvest som leveres om 2-4 dager. 

Du presenterer det som om vi har valget mellom å tenke kortsiktig og å tenke langsiktig. Men med like gode kortsiktige resultater. Og deretter at klubben bevisst har valgt å ikke tenke langsiktig. Har du så lave tanker om ledelsen? 

Så hvor var det du mener det gikk galt? Gullaget i 2008? Da vi hentet avdankete spillere som Haugsdal og Hadar, som mot alle odds spilte oss opp, i 2013? Da vi innså at vi ikke ville holde plassen med den samme gjengen i 2014? Da vi solgte Dio etter bare få måneder i klubben? Da vi solgte Mehmeti, selv om han hadde mange år med kontinuitet foran seg? 

Det var noen forslag fra min side. Du har sikkert bedre og mer konkrete avgjørelser du har reagert på. Kunne du delt noen av dem med forumet, i stedet for å bare skrive "langsiktig" gang på gang? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tja,

 

Om du bare blir liggende å trå vannet og håpe på julenissen så drukner du jo til slutt...

 

Man har ALLTID valg, og det er jo ikke som om alle de kortsiktige løsningene har gitt gode resultat. Snarere tvert i mot. Det fremstår mest tilfeldig fra vindu til vindu om vi treffer eller bommer. Det er bra jobbsikkerhet for IA, men det er ikke holdbart for Stabæk i lengden. 

 

Jeg tror ikke det går å pinpointe eksakt når i tid da det gikk galt, det er en glidende overgang.  Men det hele koker ned til at så lenge vi har begrenset økonomi, må vi være veldig nøyaktig med det vi driver med. Det være seg om vi signerer en Mehmeti på 3 år eller en Escoe på 6 måneder. Forskjellen er at du har mer å bygge videre på med langsiktige signeringer, mens en leieknekt setter spillertroppen din i status quo om 6-12 måneder.

 

Du må vite hvor du er, hvor du skal og hvordan du skal komme dit. Se nå hvordan vi bare i år har byttet mellom to spillefilosofier på A-laget. Man kan se bakover til Billy og Bob, det er ingen åpenbar rød tråd der heller. Samme med akademiet – Toni ut, en antikvarisk svenske med et helt annet syn på spillerutvikling inn. Det er vingling! Kast på en hel haug med kortsiktige bomkjøp, og du blir stående å trå vannet uten å komme videre og til slutt går du tom for krefter…    

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det ble sagt at vi til slutt fik nei på ca 15 spillere i sommer pga at spiller sa nei eller at det strandet pga økonomi. Hadde vært interessant å se hvilke spillere dette var. Siktet vi for høyt eller er vi bare jævlig lite atraktive om dagen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå betalte vi visstnok for Valencic, så noe penger var det. Men leste akkurat at Viking betalte 7-sifret for en 32-åring fra Nest Sotra i sommer. Så om budsjettet var "prute på utdanningskompensasjonen" var det neppe lett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


58 minutter siden, Hanse skrev:

Det ble sagt at vi til slutt fik nei på ca 15 spillere i sommer pga at spiller sa nei eller at det strandet pga økonomi. Hadde vært interessant å se hvilke spillere dette var. Siktet vi for høyt eller er vi bare jævlig lite atraktive om dagen?

Tippet det heller mot det siste....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvor mange store varp har IAO egentlig gjort siden Bob Bradley stakk? Lumanza er jo den som stikker seg fram mest. Men de fleste signeringene hans i 2016-18 er signeringer andre Eliteserielag med lignende økonomi også kunne gjort. Har innsett at jeg muligens undervurderte hvor viktig Bob var for spillerlogistikken vår. En ting er at vi ikke kan hente inn Enoch Adu, Dio, El-Ghanassy o.l. lenger, men når vi har fått nei på 15 stk i et livsviktig overgangsvindu sier det ganske mye.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Spørsmålet er vel om man har god nok oversikt, både internt og eksternt egentlig.

Har man god nok kompetansen til å vurdere hva klubben trenger av spillerforsterkninger? Valencic f.eks. En spiller av tvilsom kvalitet, og en spillertpe det går 13 av på dusinet i troppen vår. En uforståelig signering gitt det behovet vi hadde på det tidspunktet. Når man i tillegg vet at Finnene var rimelig ivrige etter å selge... Eller Basit Agouda, som godset har tilbudt til gud og hvermann i lang tid - gjett hvem som tok agnet...

Har man planene klare - om f.eks. Boli blir solgt har man en shortlist på 2-3 spillere i vår prisklasse som er ferdig kartlagt og kan gå inn og gjøre en jobb umiddelbart?

Også er det denne stadige jakten, spillet om man vil, etter å slå over klubbens vektklasse istede for å satse nært hvor usikkerhetsmomentene er mer kontrollerbare og det vil være mindre behov for å bruke ressurser til miljøtilpassning av spillerne. 

Slurv

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tviler på at vi har en shortliste på 2-3 spillere som vil ta over som toppscorer i Eliteserien, samtidig som de koster ca 0 kroner og vil spiller for småpenger. 

Tror mer på at vi trenger å forholde oss til hva som til en hver tid blir ledig på markedet, enten det er på grunn av forhold i andre klubber (økonomi, nedrykk osv) eller spilleren (interne relasjoner, familiesituasjon, ambisjoner osv). 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


8 timer siden, @ringo skrev:

Spørsmålet er vel om man har god nok oversikt, både internt og eksternt egentlig.

Har man god nok kompetansen til å vurdere hva klubben trenger av spillerforsterkninger? Valencic f.eks. En spiller av tvilsom kvalitet, og en spillertpe det går 13 av på dusinet i troppen vår. En uforståelig signering gitt det behovet vi hadde på det tidspunktet. Når man i tillegg vet at Finnene var rimelig ivrige etter å selge... Eller Basit Agouda, som godset har tilbudt til gud og hvermann i lang tid - gjett hvem som tok agnet...

Har man planene klare - om f.eks. Boli blir solgt har man en shortlist på 2-3 spillere i vår prisklasse som er ferdig kartlagt og kan gå inn og gjøre en jobb umiddelbart?

Også er det denne stadige jakten, spillet om man vil, etter å slå over klubbens vektklasse istede for å satse nært hvor usikkerhetsmomentene er mer kontrollerbare og det vil være mindre behov for å bruke ressurser til miljøtilpassning av spillerne. 

Slurv

Agouda, Ovenstad og Steinstar Strømnes kan jo kvalifiseres som å «satse nært» hvis du tenker utenfor Bekkestua, men typ folk fra Oslo og området rundt. Det gikk jo heller ikke så bra. Samtidig som Demidov, Sandberg, Ohi og Njie alt i alt kan vel kalles vellykket. Mauritz- Hansen har enda ikke vært en hit hos oss, men kan bli det neste år. 

Så alt i alt virker det ganske 50/50 om du henter en fra «miljøet» eller en langt vekk fra. Valencic er enn så lenge en dårlig signering, mens lånet av Keita var bra. Når IA sier de vil hente spillere som er vant til å være på et høyere nivå enn det Stabæk tilbyr høres jo det veldig riktig ut. Selv om det er veldig vanskelig. 

Endret av Andreas
La til Ovenstad
Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 timer siden, @ringo skrev:

Valencic f.eks. En spiller av tvilsom kvalitet, og en spillertpe det går 13 av på dusinet i troppen vår. En uforståelig signering gitt det behovet vi hadde på det tidspunktet.

Hadde ikke både Ville og Annan gått god for han? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


16 minutter siden, ingo skrev:

Jo. Phillip er MYE bedre enn vi har sett - eller stort sett, ikke fått se, siden han vel til sammen har en halvtime i Eliteserien. Min gut feeling (berømt for å være ekstremt treffsikker unntatt da jeg videreformidlet at Richard Ackon var en "värdsspelare)  sier meg at Valencic blir en hit neste sesong. 

 

Jeg er på ingen måte sikker på at du tar feil angående neste sesong, og jeg håper selvfølgelig du har rett. Men vi må nesten forholde oss til det vi har, ikke de ti fuglene på taket. Akkurat som vi i år er et bunnlag, er Valencic en spiller som ikke er god nok for Eliteserien (med mindre man mener at Henning er en komplett idiot som ikke har tatt ham ut i førsteelleveren). At du ikke får spilletid på en midtbane som har hatt tildels store problemer, i en sesong hvor klubben har hatt enorme problemer, det sier ganske mye.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg betviler ikke att Philip vil bli en god spiller. MEN jeg forstod det som om han ble kjøpt inn for å forsterke nåværende tropp i sommer . ikke neste sesong. Og derfor er det et feil kjøp av IAO. Spesielt hvis vi ikke beholder plassen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 timer siden, Andreas skrev:

Agouda, Ovenstad og Steinstar Strømnes kan jo kvalifiseres som å «satse nært» hvis du tenker utenfor Bekkestua, men typ folk fra Oslo og området rundt. Det gikk jo heller ikke så bra. Samtidig som Demidov, Sandberg, Ohi og Njie alt i alt kan vel kalles vellykket. Mauritz- Hansen har enda ikke vært en hit hos oss, men kan bli det neste år. 

Så alt i alt virker det ganske 50/50 om du henter en fra «miljøet» eller en langt vekk fra. Valencic er enn så lenge en dårlig signering, mens lånet av Keita var bra. Når IA sier de vil hente spillere som er vant til å være på et høyere nivå enn det Stabæk tilbyr høres jo det veldig riktig ut. Selv om det er veldig vanskelig. 

Mhm, poenget var at det er lettere å kontrollere riskoen på spillere man har nært rundt seg, men det krever jo at man har kompetanse og innsikt i det markedet også. Det går ikke av seg selv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden, Mikkel skrev:

Hadde ikke både Ville og Annan gått god for han? 

Jo... men betyr det egntlig noe? Annet enn at han sansynligvis er en fyr det går ann å ha i garderoben...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 timer siden, odd skrev:

Jeg tviler på at vi har en shortliste på 2-3 spillere som vil ta over som toppscorer i Eliteserien, samtidig som de koster ca 0 kroner og vil spiller for småpenger. 

Tror mer på at vi trenger å forholde oss til hva som til en hver tid blir ledig på markedet, enten det er på grunn av forhold i andre klubber (økonomi, nedrykk osv) eller spilleren (interne relasjoner, familiesituasjon, ambisjoner osv). 

Selvfølgelig skal man ha en slik oversikt, det er sågar ekstra viktig om man har stram økonomi.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden, geirti skrev:

 

Jeg er på ingen måte sikker på at du tar feil angående neste sesong, og jeg håper selvfølgelig du har rett. Men vi må nesten forholde oss til det vi har, ikke de ti fuglene på taket. Akkurat som vi i år er et bunnlag, er Valencic en spiller som ikke er god nok for Eliteserien (med mindre man mener at Henning er en komplett idiot som ikke har tatt ham ut i førsteelleveren). At du ikke får spilletid på en midtbane som har hatt tildels store problemer, i en sesong hvor klubben har hatt enorme problemer, det sier ganske mye.

 

Sikkert riktig og realistisk, men spillere blir av og til vurdert feil. Ackon som et eksempel den ene veien (overvurdert), Alanzinho som Janne J ville gi bort etter 2004-sesongen fordi han aldri ville nå nivået taktisk og fysisk (undervurdert). Valencic hadde over tjue målpoeng i finsk eliteserie i fjor, og HJK er trolig bedre enn Stabæk anno 2018 - men ikke anno 2019 da vi slåss om medaljene...! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Interessant - er ikke sikkert Alanzinho ble undervurdert av den grunn. Alan hadde klare begrensinger som spiller og ble spilt god av veldig gode lagkammerater som etterhvert lærte seg å kompensere for Allans manglene spilleforståelse. Slik kunne laget igjen dra nytte av Alans tempo og tekniske ferdigheter (offensivt og defensivt), slik det skal være i gode lag. Så slik jeg ser det er nok Allan jevnt over litt overvurdert og mer et produkt av laget enn omvendt, men bevares det var jo morro  å se på når han fikk det til. :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

I A Olsen
×
×
  • Opprett ny...