Gå til innhold

Nadderud


Gjest gladlaks
 Del

Anbefalte innlegg


Ny stadion med 8-10000 plasser under tak ingen løpebane og vips vi vil doble snittet vårt på kampene.

 

Eller flytte til Fornebu. Siste sesong der, da vi kom på 10. plass og alt var trist, hadde vi dobbelt så mange tilskuere som nå. Og det var før det bodde folk på Fornebu..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Ny stadion med 8-10000 plasser under tak ingen løpebane og vips vi vil doble snittet vårt på kampene.

 

Eller flytte til Fornebu. Siste sesong der, da vi kom på 10. plass og alt var trist, hadde vi dobbelt så mange tilskuere som nå. Og det var før det bodde folk på Fornebu..

Det er noen som eier TA som ikke er helt klar for å ha oss tilbake på betingelser som lar seg regne hjem. Vi må først få sving på dagens Nadderud så får vi se hvilken løsning som dukkert opp om 4-6 år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


"Ny stadion med 8-10000 plasser under tak ingen løpebane og vips vi vil doble snittet vårt på kampene" og "få sving på dagens Nadderud" er to forskjellige ting.

Helt enig jeg ser det for meg i 2 faser. Først få gjort de endringene vi kan for å få det ok i perioden til en endelig beslutning fattes. Deretter ny stadion som skissert. Vi må passe på så vi ikke rotner på rot mens politiske prosesser går. Jeg har ingen tro på at vi kan tvinge oss til en raskere beslutning ved å prate om hvor jævlig ting er. La politikerene heller på bidra med de millionene som må til for å pusse det mest nødvendige mens klubben snakker om dette i positive ordelag. Da blir det letter med engasjement og økt sponsorinntekt pga feks bedre VIP fasiliteter osv.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

"Ny stadion med 8-10000 plasser under tak ingen løpebane og vips vi vil doble snittet vårt på kampene" og "få sving på dagens Nadderud" er to forskjellige ting.

Helt enig jeg ser det for meg i 2 faser. Først få gjort de endringene vi kan for å få det ok i perioden til en endelig beslutning fattes. Deretter ny stadion som skissert. Vi må passe på så vi ikke rotner på rot mens politiske prosesser går. Jeg har ingen tro på at vi kan tvinge oss til en raskere beslutning ved å prate om hvor jævlig ting er. La politikerene heller på bidra med de millionene som må til for å pusse det mest nødvendige mens klubben snakker om dette i positive ordelag. Da blir det letter med engasjement og økt sponsorinntekt pga feks bedre VIP fasiliteter osv.
Er så enig ... Det blir viktig å bruke Alanmomentet nå ... Å fylle Nadderud nok engang mot Rosenborg på søndag vil være den beste måten å vise det prekære behovet for en ny Nadderud Stadio ... Vi er en klubb med fans som bryr seg, og en dugnad for å pusse litt på Nadderud er en kjempeidé. Det vil være et sterkt statement ovenfor politikerne ... Først er vi med og henter Alan, så vasker vi pisserenna på Nadderud ... Kan kjærlighet uttrykkes sterkere?
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg slår et slag for nye Nadderud på Kiwibanen.(mellom dagens og Gamle Ringeriksvei)
Da slipper vi penger til ny friidretts bane og Bekkestua Arena (skatehall). Det er 30-40 mill spart!
Og nedbygging av Nadderud med en masiv boligutbygging tror jeg ikke er spesielt lettsolgt hos politikerene heller.
Politisk lett å selge inn, ihvertfall mye lettere.

Og ingen (betydelig færre) naboklager

Stadion på Kiwibanen.

Lage budsjettstadion selvfølgelig

Tar utgangspunkt i stadion på Notodden så trengs bredde på 105-110 meter (med tilsvarende sittetribune på motsatt side) Det er 115 meter tilgjengelig mellom fotau og friidrettsbanen på det smaleste. Med litt skrå tribune over friidrettsbanesvingen blir det noen meter til. (Alle andre overspekkede Eliteseriestadioner får selvfølgelig ikke plass i bredden)

Notodden har 3000 sitterplasser på en side med VIP fasiliteter på 2/3 av den ene langsiden. Kun tribune på motsatt side og i endene vil gi en stadion med 9000 sitteplasser.
Kostnadden for Notodden var 30 mill for en langside/VIP/garderober og Speaker/TV tårn på motsatt side. Bryne har kostnadsberegnet det samme konseptet med flomlys og gressmatte for 50 mill. Legg på tribuner rundt med nøyaktig samme byggkonstruksjon så har vi et stadion til ca 100 mill. Nøkkelen blir å ikke overspekke hva som skal inn av fasiliteter. Ikke noe "nice to have", kun det som MÅ være der. Nøkternhet (eksempel: treningsrom til klubben, ikke Bærums flotteste treningsstudio)
Dette kan neppe bli mye dyrere ennå å bygge ut dagens Nadderud.
Om mann ser på hva Bærum spytter inn med penger i Bærum idrettspark så burde det være mulig?
Noe stadion sponsor penger og tippemidler er muligens tilgjengelig også??

Med beliggenheten kan det eventuelt legges inn butikklokale/kontorer i første etasje og lengs hele stadions lengde, men det må eventuelt finansieres separat av næringslivet som vil ha disse lokalene og bære seg selv økonomisk. Fordelen for forballen blir en helhetlig fasade og mere intim stadion (kortsider og en langside bundet sammen. (nice to have)) Blir kanskje for optimistisk at noe av dette skal finansiere stadion. Kan i beste fall trekke ned kvadratmeterkostnadden for de som må bygges av stadionfasiliteter.

Endret av ekstra
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg slår et slag for nye Nadderud på Kiwibanen.

Da slipper vi penger til ny friidretts bane og Bekkestua Arena (skatehall). Det er 30-40 mill spart!

Og nedbygging av Nadderud med en masiv boligutbygging tror jeg ikke er spesielt lettsolgt hos politikerene heller.

Politisk lett å selge inn, ihvertfall mye lettere.

Og ingen (betydelig færre) naboklager

 

Stadion på Kiwibanen.

Lage budsjettstadion selvfølgelig

Tar utgangspunkt i stadion på Notodden så trengs bredde på 105-110 meter (med tilsvarende sittetribune på motsatt side) Det er 115 meter tilgjengelig mellom fotau og friidrettsbanen på det smaleste. Med litt skrå tribune over friidrettsbanesvingen blir det noen meter til. (Alle andre overspekkede Eliteseriestadioner får selvfølgelig ikke plass i bredden)

Notodden har 3000 sitterplasser på en side med VIP fasiliteter på 2/3 av den ene langsiden. Kun tribune på motsatt side og i endene vil gi en stadion med 9000 sitteplasser.

Kostnadden for Notodden var 30 mill for en langside og VIP/garderober. Bryne har kostnadsberegnet det samme konseptet med flomlys og gressmatte for 50 mill. Legg på tribuner rundt med nøyaktig samme byggkonstruksjon så har vi et stadion til ca 100 mill. Nøkkelen blir å ikke overspekke hva som skal inn av fasiliteter. Ikke noe "nice to have", kun det som MÅ være der. Nøkternhet (eksempel: treningsrom til klubben, ikke Bærums flotteste treningsstudio)

Dette kan neppe bli mye dyrere ennå å bygge ut dagens Nadderud.

Om mann ser på hva Bærum spytter inn med penger i Bærum idrettspark så burde det være mulig?

Noe stadion sponsor penger og tippemidler er muligens tilgjengelig også??

 

Med beliggenheten kan det eventuelt legges inn butikklokale/kontorer i første etasje og lengs hele stadions lengde, men det må eventuelt finansieres separat av næringslivet som vil ha disse lokalene og bære seg selv økonomisk. Fordelen for forballen blir en helhetlig fasade og mere intim stadion (kortsider og en langside bundet sammen. (nice to have)) Blir kanskje for optimistisk at noe av dette skal finansiere stadion. Kan i beste fall trekke ned kvadratmeterkostnadden for de som må bygges av stadionfasiliteter.

Spennende tanker!
Lenke til innlegg
Del på andre sider


@Ekstra Jeg har sans for Notodden Stadion. Men ikke så mange, på dette forum, har vert på den stadion, da Stabæk aldri har spilt der. Den minner meg veldig om Hønefoss. Hønefoss (AKA arena)ble bygd i 2009 med en langside og en kortside og som jeg liker litt bedre. AKA har plass til 3500 på den opprinnelige stadion og 1000 på bortefeltet på kortsiden. Dette ble satt opp som et permasorium i 2010 da de rykket opp til Tippeligaen. Noe av problemet med Nadderud er løpebanene, så politikkerne skal ikke bare bygge én stadion, men 2, en friidretts stadion, forhåpentlig på Rud og en fotball stadion på Nadderud. Jeg kan godt tenke meg Nye Nadderud som en, nesten blåkopi av Aka, helst med plass til 4000 Vi får da bedre garderober, kontorer og VIP fasilteter, og så får vi plass til 2000 på de 2 sidene som ikke er bebygd. Her kan vi da ha en enklere standard, f.eks som bortefeltet på AKA. Etter hvert som økonomien tilater kan man bygge ut de 2 gjenværende sidene og få en stadion med plass til 8-9000 tilskuere. Vi kan faktisk leve med en fullverdig langside som i dag, alla Notodden og AKA, med VIP fasiliteter, som er det vi ført og frems trenger. Kostnadene er vel 3xDiomande salg, eller ca 1,5 års budsjett for STB.

Og trekker man den tankerekken litt lenger, så må vi øke omsetningen med 10% uten å øke utgiftene så kan vi nedbetale den på 15år

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvor er Kiwibanen?

Kunstgressbanen nærmest Kiwi. Også kalt 'KG2', 'nye kunstgresset' (hvilket stemmer dårlig nå) og 'Sparebank1-banen'. Endret av Chr.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gode tanker oppover her!

 

Når det gjelder forbilder så synes jeg at Marienlyst bør være et realistisk mål? Publikumskapasitet som er realistisk å fylle på de største kampene, fullt trøkk og godt tilrettelagt for integrering av skole, kontorer, boliger osv osv. Kanskje Norges kuleste stadion innenfor nøkterne rammer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hovedpoenget med a lansere Kiwibanen er at jeg er redd Satbæk har kjørt seg inn i tre blindspor.

Telenor Arena - kjørt seg fast, politikker ikke interessert i å rydde opp.

2 nye dyre stadion på Nadderud og Rud - altfor dyrt for kommunen

Masse store blokker i park område - det blir for drøyt for politikeren som har regulert feil tidligere (telenor) og naboer.

Da gjenstår kun opprusting av gamle Nadderud med løpebane.

Det må da være bedre med et lite intimt anlegg ved siden av. Det er plass om mann ikke tenker for stort.

Endret av ekstra
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hovedpoenget med a lansere Kiwibanen er at jeg er redd Satbæk har kjørt seg inn i tre blindspor.

Telenor Arena - kjørt seg fast, politikker ikke interessert i å rydde opp.

2 nye dyre stadion på Nadderud og Rud - altfor dyrt for kommunen

Masse store blokker i park område - det blir for drøyt for politikeren som har regulert feil tidligere (telenor) og naboer.

Da gjenstår kun opprusting av gamle Nadderud med løpebane.

Det må da være bedre med et lite intimt anlegg ved siden av. Det er plass om mann ikke tenker for stort.

Spennende tanker. La oss i det minst pushe på så vi får pusset opp Nadderud og lage noe bedre fasiliteter og tak. Veldig mye kan helt sikkert gjøres for 20-30 MNOK så rotter ikke alt på rot. Skulle det mot formodning bli OBOS neste år klarer vi oss fint med en stadion som tar feks 4500 tilskuere og noen nye VIP fasiliteter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Valget tror jeg står reelt mellom å pusse opp gamle Nadderud eller trøkke inn noe mindre enn de hadde tenkt seg på Sparebank1 banen (Kiwibanen). Bruker de først 20-30 mill på gamle Nadderud tar det enda flere år til det blir noe en ny egen bane for fotball.

Går for en beskjed opprusting av Naddrud i første omgang.
Nadderud er vel reservearena for Bislett Games? og vil uansett bli en av de flotteste friidrettarenaene i Norge så det kan jo trøste litt at en opprusting ikke er helt forgjeves selv om det planlegges egen fotballstadion om 4-5 år. Jeg håper jo de snur seg rundt og og går for stadion på Sparebank1 banen. Synd at det ikke ble utredet og ikke bare avskrevet i første omgang.

 

Med litt nøkternhet og kreativitet er det plass på Sparebank1 siden. Den er avskrevet tidligere fordi det er tenkt for stort. Reduser bredden på VIP/garderobe areal, maks bratthet på tribune etc. Bygg det det er plass til.

Jeg har målt opp flere stadioner (på flyfoto) med VIP fasiliteter og de er 105-110 meter brede, da med 2500 til 3000 seter på hver langside. Det blir 5-10 meter igjen med tumlerom før fortauet som er der idag, altså 7-12 meter ut til veibanen. Det er nok lite, men tumleplass/møteplass må lages på kortsiden/hjørnet mot Bekkestua sentrum.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Valget tror jeg står reelt mellom å pusse opp gamle Nadderud eller trøkke inn noe mindre enn de hadde tenkt seg på Sparebank1 banen (Kiwibanen). Bruker de først 20-30 mill på gamle Nadderud tar det enda flere år til det blir noe en ny egen bane for fotball.

Går for en beskjed opprusting av Naddrud i første omgang.

Nadderud er vel reservearena for Bislett Games? og vil uansett bli en av de flotteste friidrettarenaene i Norge så det kan jo trøste litt at en opprusting ikke er helt forgjeves selv om det planlegges egen fotballstadion om 4-5 år. Jeg håper jo de snur seg rundt og og går for stadion på Sparebank1 banen. Synd at det ikke ble utredet og ikke bare avskrevet i første omgang.

 

Med litt nøkternhet og kreativitet er det plass på Sparebank1 siden. Den er avskrevet tidligere fordi det er tenkt for stort. Reduser bredden på VIP/garderobe areal, maks bratthet på tribune etc. Bygg det det er plass til.

Jeg har målt opp flere stadioner (på flyfoto) med VIP fasiliteter og de er 105-110 meter brede, da med 2500 til 3000 seter på hver langside. Det blir 5-10 meter igjen med tumlerom før fortauet som er der idag, altså 7-12 meter ut til veibanen. Det er nok lite, men tumleplass/møteplass må lages på kortsiden/hjørnet mot Bekkestua sentrum.

Jeg tror definitivt at du er inne på noe her. Hadde vært spennende om klubben snart kunne uttalt seg og ikke vingle så mye frem og tilbake mellom Nadderud, TA osv

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest Nr14

Husk at et anlegg også må ha en del parkeringsplasser, blant annet til delegater og andre vip'er. Er det plass til det noe sted?

P-hus på Gjønnes T bane. Ullevål har heller ikke flust med parkering oppå stadion

Endret av Nr14
Lenke til innlegg
Del på andre sider


VIP parkering på overflaten på kortsiden mot Kiwi. Husk det er et budsjettforslag, P-kjeller er kostnadsdrivende.

Ellers er det masse tilgjengelig parkering på Bekkestua/Gjønnes. Veier inn fra 7 retninger og ett kollektivknutepunkt med buss, trikk og bane. Bekkestua er som skapt for å ta unna denne folkemengden. Med ny vei fra Gjønnes direkte til E18 kommer til og med utenbygdsfolk til å finne frem på første forsøk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når jeg måler på Google Maps får jeg at Notodden stadion er 28 meter fra ytterkant av tribune til sidelinjen. Vanlige mål er 68 meter bred bane, som gir 2*28+68 = 124 meter. Tilsvarende måler jeg ca 114 meter fra veikanten til på Gml. Ringeriksvei til kanten av løpebanen på Nadderud. Ta med at det kanskje trengs noen meter utenfor tribunen for å komme seg inn etc, så er jeg usikker på hvordan det skal bli plass?

 

Skjermbilde.png

 

Dagens kunstgress ligger litt lavere i terrenget enn Nadderud, men likevel. Kunne det vært mulig å bygge tribune mot dagens Nadderud på en måte som gjør at løpebanene kan gå under tribunen? Altså at en ny stadion bygges delvis inn over dagens Nadderud.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du må trekke fra VIP delen av tribunen på Notodden når den legges på andre siden av stadion.

Jeg måler VIP+Tribune+bane(helt til reklameskilt motsatt side) til 94 meter. Kun tribune til 15 meter. Får da 109 meter totalt.

Ser for meg å bygge i høyden over friidrettsbanen med 2 meter. Blir da 8 meter igjen. Det bør holde, har noen meter å gå på også da.

Jeg måler AKA stadion (Hønefoss) til 97 meter (VIP+tribune+bane(helt til reklameskilt motsatt side)

Mjøndalen 92 tilsvarende.

Hele Marienlyst er 114 meter (og der kan det trekkes fra litt)

Haugesund er 120 meter bredt og går helt ut til fortauet (lite plass frem til veibane)

Dette bør gå utmerket!

Puss opp Nadderud for 10-15 mill nå (garderrober, speakerbygg med litt høyere tribuner på midten på Hovis og enkle tak på Hovis) og start planlegging av ny stadion.

Endret av ekstra
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har forøvrig blitt overbevist om at tribunedelen på AKA stadion er et bra forbilde med inngang i tunnell lavt nede (men de er lavt ned og seter ikke så attraktive der). Det stjeler riktig nok noen plasser, men du unngår kostnad til trapper bak og plassen det vil ta, noe som er veldig viktig med de plassbegrensningene som er i bredden ved Sparebank1 banen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er sikkerheten for folk ut i Gamle Ringeriksvei du er redd for?

Stadion må smalnes inn 4-5 meter for at branvesenet blir fornøyd. Det blir da 7 meter ut til veibanen. Må muligen opp gjerde også.

Plassen er en utfordring ja.

Alternativet er gamle Nadderud forever.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er sikkerheten for folk ut i Gamle Ringeriksvei du er redd for?

Stadion må smalnes inn 4-5 meter for at branvesenet blir fornøyd. Det blir da 7 meter ut til veibanen. Må muligen opp gjerde også.

Plassen er en utfordring ja.

Alternativet er gamle Nadderud forever.

 

Nei, det er det faktisk ikke. Du har spennende ideer, men du kommer mye lenger om du ikke kjører my way or the highway fra starten av.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nadderud
×
×
  • Opprett ny...