Gå til innhold

Nadderud


Gjest gladlaks
 Del

Anbefalte innlegg


Helt enig med siste taler:

 

Plan A : TA til en overkommelig penge.

 

Plan B : en viss utvidelse på Kadettangen. 2500-3000 bør vel holde - da kan vi vende folk til tanken at det blir utsolgt...

 

 

 

 

MEN, ett år i utlendighet får pinadø holde!

 

Da har man 16-17 måneder på seg - og enda mer hvis det er mulig med anleggsstart før sesongslutt 2019 (man skal jo ikke bygge akkurat der stadion nå står...

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Beklager til alle som nå lurte inn i seg: "Er det virkelig skøyteis på Bislett?" Nei, der har nok BelgiskBlaa helt rett.

 

For å prøve å omformulere kritkken av Bislett: Bislett er en friidrettsstadion. At den også brukes til konsertarena kan sikker nevnes, men det fjerner ikke faktumet at det er løpebaner. Hvorfor vil vi frivillig oppsøke det, når det er fotballbaner som Ullevål og Intility i tilnærmet samme avstand?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er Bislett i det hele tatt godkjent for Eliteseriespill? Mener det er noe som mangler der, enten det er garderobefasiliteter eller noe mer...

 

Dessuten ligger Bislett i et svart hull både når det gjelder kollektivadgang (må som minimum bytte til trikk) og parkering.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er egentlig ganske absurd at vi sitter og lurer på hvor vi skal spille når det står et under 10 år gammelt bygg som ble bygget for å være et eliteseriestadion noen få kilometer i luftlinje fra Nadderud. Det burde ikke vært nødvendig å nevne Ullevaal, Infidelity, Åråsen eller Marienlyst i det hele tatt i denne diskusjonen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er egentlig ganske absurd at vi sitter og lurer på hvor vi skal spille når det står et under 10 år gammelt bygg som ble bygget for å være et eliteseriestadion noen få kilometer i luftlinje fra Nadderud. Det burde ikke vært nødvendig å nevne Ullevaal, Infidelity, Åråsen eller Marienlyst i det hele tatt i denne diskusjonen.

Så lenge kommunen tar ansvar og betaler sin andel blir det bra det :)
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Asked stadion da? Med ekstra tribuner kan vi øke interessen for Stabæk i nabo kommunen

Kun kunstgresset oppe på platå 1 på Føyka som brukes til a-lags-fotball, og der er det umulig å sette opp tribuner på to av sidene pga helling ned til elva og den andre banen. Den ene langsiden er det tribune på allerede med 1500 ish kap og den siste kortsida opp til platå 2 er for bratt til å gjøre noe med.

 

Hvorfor Asker ikke satser på hoved-matta på "bakkenivå" og tribuneanlegg rundt den er et spørsmål som har blitt stilt siden jeg begynte å spille fotball i klubben på tidlig 90-tall og som ingen egentlig har fått noe godt svar på ennå. Vikarierende motiver opp gjennom årene, nå er det jo bygging av nytt på Drengsrud som har fokus, får se hva det ender opp med.

 

Det hadde vært utrolig hyggelig med STB på gode, gamle Føyka, men det tror jeg dessverre er veldig usannsynlig

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fra Budstikka om Formannskapsmøte på tirsdag:

«Politikerne skal ta stilling til videre planlegging og fremdrift for bygging av nytt stadion for Stabæk Fotball på Nadderud og friidrettsanlegg på Rud.»

 

Saksliste: https://www.baerum.kommune.no/innsyn/politikk/wfinnsyn.ashx?response=mote&moteid=2823&

Endret av Totto
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fra Budstikka om Formannskapsmøte på tirsdag:

«Politikerne skal ta stilling til videre planlegging og fremdrift for bygging av nytt stadion for Stabæk Fotball på Nadderud og friidrettsanlegg på Rud.»

 

Saksliste: https://www.baerum.kommune.no/innsyn/politikk/wfinnsyn.ashx?response=mote&moteid=2823&

 

Da har jeg lest gjennom hele saksdokumentet, gir et godt bilde av hvor ting står for de som er interessert og har tid til å lese gjennom 25 sider...

 

Noen ting å ta med seg:

 

nyenadderudfremdrift.PNG?raw=1

 

Dette virker som best case scenario fra rådmannens side. Altså fremdriftsplanen sånn det vil være hvis man ikke møter på noen problemer i det hele tatt. Allikevel så fikk Morten Skauge gjennom at dette punktet skulle legges til rapporten:

Ambisjonen skal være at Stabæk Fotballs a-lag for herrer må spille sine hjemmekamper i eliteserien på annen arena i maksimalt én sesong og at ny arena på Nadderud skal kunne tas i bruk til sesongstart 2021.

 

Rådmannen skriver også at han anbefaler å skille Nadderud Stadion, friidrettsarenaen på Rud og grøntområdet på Nadderud ut i tre separate prosjekter, og at "Dersom det er viktig å sikre raskest mulig realisering av fotballstadion, bør prosjektene gjøres fremdriftsmessig uavhengig av hverandre". Det vil jo være veldig positivt for oss, så blir man i hvert fall ikke påvirket av eventuelle problemer som er urelatert til stadion.

 

Ellers så blir det presentert to alternativer til stadion, et helt lukket et og ett med åpne hjørner. Jeg leser det som om rådmannen har en viss preferanse for alternative med åpne hjørner, selv om begge to blir ordentlig presentert med positive og negative sider. Her håper jeg klubben er 100 % klare på at man ønsker et lukket stadion.

 

Det blir presentert tre forskjellige alternativer til boligområder, ett med en boligblokk helt uavhengig av stadion, og to hvor det blir liggende rett ved stadion (enten helt sammenhengene med tribunen eller rett ved siden av). I ett av de to nevnes det "Dersom bygget blir liggende integrert i stadion kan boligene få balkonger og takterrasser med innsyn til spilleflate". Men dette er det eneste stedet i rapporten som nevner noe sånt som dette, så jeg tror ikke det er veldig sannsynlig. Igjen håper jeg at klubben er klare på at dette er helt uaktuelt.

 

Generelt gjennom rapporten så gjentas det ofte at klubben skal være veldig involvert gjennom hele design- og avgjørelsesprosessen, så forhåpentligvis fortsetter det å være tilfelle, så vi får stadion sånn som vi vil ha.

Endret av Rettep
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest Nr14

For å få til et noe raskere prosjekt bør både friidrett og fotball akseptere tid med mellomløsninger. Det kan ikke bare være fotballen som skal lide ved å flytte inntil 2 år borte fra eget anlegg mens friidretten kan flytte rett inn på nytt anlegg fra dagens Nadderud.

 

Sitat under fra dokumentet

 

Det vurderes nødvendig at Stabæk må spille sine hjemmekamper på annen stadion i to sesonger ( i 2020 og 2021 mens riving og byggearbeider pågår). Den fremdriften som er skissert har mest sannsynlig som konsekvens at Tyrving ikke kan trene på Nadderud i 2. kvartal 2020. (Dette fordi det trolig vil være behov for å starte riving på Nadderud før nytt anlegg på Rud kan ferdigstilles.)

 

Dette viser da at Stabæk må klare seg uten hjemme arenaer i 2 sesonger mens friidretten blir uten plass i 1 kvartal. Dette virker urimelig så her setter vi vår lit til politikerene så de får strammet opp rådmannen som ikke har sett denne urimeligheten.

Endret av Nr14
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er da tiden fra riving til ferdig som er viktig for oss. Og den tiden kan umulig være lengre avhengig av om det står en friidrettsstadion eller ikke og venter på Rud?

 

Kanskje gjør det at vi kommer i gang litt senere, Skyver vi byggestart et halvår tidligere, så har vi en ny stadion klar til oktober i stedet for mars..

 

Men tar det virkelig to år å bygge en stadion?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan det ikke være mulig å begynne med grunnarbeide og tribuner på den delen av ny stadion som ligger utenfor dagens bane før man river den gamle? Jeg skjønner at det er smidigst å ha en svær naken tomt å jobbe på - men det må da være mulig...? Få ferdig en kortside før man river feks?? Hvis dette kan redusere tiden uten hjemmebane med noen mndr. Bør dette undersøkes...

 

(Disclaimer: jeg er er ingen ingeniør - og det største jeg noen gang her bygd er en platting)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gå til sidens hovedinnhold

Budstikka

MANDAG 22. JANUAR 2018

Min side

Vil presse på for å rekke Nadderud stadion til 2021

Artikkeltags

SPORT

RIVES: Innen sesongstart 2021 håper man at dette er revet og ny stadion står klar på Nadderud.

RIVES: Innen sesongstart 2021 håper man at dette er revet og ny stadion står klar på Nadderud. Foto: TRINE JØDAL

 

Av Tor Bjørnar Holmlund

Publisert:22. januar 2018, kl. 19:28

Kun én sesong i «utlendighet» for Stabæk. Det er målet til kommunen når nye Nadderud stadion skal bygges.

 

 

DEL

Det er veldig viktig for oss, og vi er glad for at den beslutningen ble fattet, sier daglig leder i Stabæk Fotball, Jon Tunold.

 

I slutten av forrige uke vedtok utvalget for miljø, idrett og kultur (MIK) følgende enstemmig; «Ambisjonen skal være at Stabæk Fotballs A-lag for herrer må spille sine hjemmekamper i eliteserien på en annen arena i maksimalt én sesong og at ny arena på Nadderud skal kunnes tas i bruk i til sesongstart 2021. Også Tyrving ILs behov skal ivaretas i tråd med tidligere vedtak».

 

På forhånd hadde nemlig administrasjonen mer enn antydet at en ny Nadderud stadion ikke ville være klar før i 2022, og at Stabæk måtte spille to år på en lånt arena i byggeperioden. Det fikk politikere og fotballklubb til å uttrykke frustrasjon over administrasjonens sendrektighet. Nå har pipen altså fått en annen lyd.

 

LES OGSÅ: Stabæk risikerer borte-arena i to år

 

Ullevaal eller Telenor Arena

De kan jo selvfølgelig ikke beslutte når en stadion skal være ferdig. Det vet man aldri 100 prosent sikkert. Men at de har en ambisjon om å bli ferdig til 2021, er vi godt fornøyd med, sier Tunold.

 

Han sier at Stabæk først vil begynne å se etter reservearenaer når det blir tidfestet når de må bort fra dagens arena. Ullevaal Stadion i Oslo og Telenor Arena er de mest aktuelle kandidatene.

 

LES OGSÅ: Mener ny Nadderud må være for alle topplag

 

Setter ned referansegruppe

Utvalgsleder i MIK, Morten Skauge (H), sier han var glad for at det var et enstemmig utvalg som gikk inn for å sette fart i prosessen.

 

Det skal også settes ned en referansegruppe som skal sørge for at tempoet i arbeidet med en ny Nadderud stadion med plass til 8.000 tilskuere holdes oppe. Politikerne vedtok i fjor at det skulle bygges en ny Nadderud stadion.

 

Det er en krevende ambisjon å skulle ha denne stadion på plass til 2021. Og det kommer til å bli hardt arbeid og mange møter. Jeg har også forståelse for at administrasjonen synes det er en vanskelig jobb. Det er flere prosjekter som skal gjennomføres samtidig, sier Skauge.

 

Referansegruppen skal bestå av personer fra Tyrving, Stabæk og politikerne.

 

Gjennom samarbeid med administrasjon, idrett og det politiske liv skal vi forsøke å til dette. Referansegruppen skal selvfølgelig ikke ta beslutninger, men være en kanal for å gi tilbakemeldinger til det politiske miljøet, sier Skauge.

 

LES OGSÅ: Stabæk vil vurdere Telenor Arena i vanskelig byggeperiode

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Lik Budstikka på Facebook

 

ArtikkeltagsLes mer om: Sport Nadderud stadion Stabæk Fotball morten skauge Jon Tunold

Se kommentarer

Flere saker

 

Nå blir det tøffere krav til 2. divisjonsklubbene - lisens innføres i år

 

Fotball, fastleger og Fornebu for formannskap

 

Stabæks trener gir seg tar over utenlandsk klubb

 

Stabæk tapte skjebnekampen: Vi er ikke med i matchen

 

3-0-ledelse var ikke nok for Frisk Asker

Vis flere saker

Kommentarer til denne saken

0kommentarer

HÅVard NjÅ

 

Din kommentar

ADebattreglerKOMMENTER

Til toppen

Budstikka

Adresse: Billingstadsletta 17, 1396 Billingstad Ansvarlig redaktør: Kjersti Sortland Redaksjonssjef digital: Jørgen Dahl Kristensen Tlf. kundesenter: 32 27 70 80 Sentralbord: 66 77 00 00 Nyhetstips på epost Nyhetstips: 99 59 00 00 Leserinnlegg (debatt@budstikka.no) Botrend.no Botrend Partner Livsstil Tjenestetorget.no Anbudstorget.no Helsetjenester.no Motormagasinet - bil, båt og motor Personvernpolicy / Informasjonskapsler Redaktørplakaten PFU BUDSTIKKA COPYRIGHT © 2018

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan det ikke være mulig å begynne med grunnarbeide og tribuner på den delen av ny stadion som ligger utenfor dagens bane før man river den gamle? Jeg skjønner at det er smidigst å ha en svær naken tomt å jobbe på - men det må da være mulig...? Få ferdig en kortside før man river feks?? Hvis dette kan redusere tiden uten hjemmebane med noen mndr. Bør dette undersøkes...

 

(Disclaimer: jeg er er ingen ingeniør - og det største jeg noen gang her bygd er en platting)

Det går selvfølgelig. Bare se til hvordan Tottenham gjør det vet at mye av grunnarbeidet er gjort nesten på samme

tomt som den nye stadion skal bygges på. De trenger derfor kun å spille en sesong på «bortebane». Og det når de bygger en stadio som skal ta 60.000.

 

https://www.thesun.co.uk/sport/football/3518174/tottenham-release-new-stadium-pictures-as-white-hart-lane-prepares-to-stage-last-ever-matcch/

 

Den nye stadion vår er vel tenkt såpass langt unna den gamle at vi burde jo nærmest kunne bygge den ferdig før vi river den gamle?

Endret av StabækMykle
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sammenlikningen med Tottenham er ikke relevant. De er selvsagt i en helt annen finansiell situasjon enn Bærum Kommune, klart du kan både kjøre parallelle aktiviteter og kutte ned byggetiden bare du betaler nok for det. Skulle likt å se Bærum Kommune låne £400 mill for å bygge stadion..

Endret av hdaniels
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sammenlikningen med Tottenham er ikke relevant. De er selvsagt i en helt annen finansiell situasjon enn Bærum Kommune, klart du kan både kjøre parallelle aktiviteter og kutte ned byggetiden bare du betaler nok for det. Skulle likt å se Bærum Kommune låne £400 mill for å bygge stadion..

Jeg bare sier at det er mulig, og hvert fall ettersom man ikke skal bygge på samme tomt som den gamle stadion står på. Det handler litt om tidsperspektivet og, det er ikke rimelig med en byggeprosess som varer lenger enn nødvendig. I forhold til at vi også må leie en annen bane i tiden hvor det er en byggeplass på Nadderud, så er det fordelaktig med en kort byggetid. Og jeg tror byggetiden vil kunne bli redusert ved at man starter med grunnarbeidene på den nye arenaen før man river gamle Nadderud - slik at vi kan spille lengst mulig på den gamle stadion.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Sammenlikningen med Tottenham er ikke relevant. De er selvsagt i en helt annen finansiell situasjon enn Bærum Kommune, klart du kan både kjøre parallelle aktiviteter og kutte ned byggetiden bare du betaler nok for det. Skulle likt å se Bærum Kommune låne £400 mill for å bygge stadion..

Jeg bare sier at det er mulig, og hvert fall ettersom man ikke skal bygge på samme tomt som den gamle stadion står på. Det handler litt om tidsperspektivet og, det er ikke rimelig med en byggeprosess som varer lenger enn nødvendig. I forhold til at vi også må leie en annen bane i tiden hvor det er en byggeplass på Nadderud, så er det fordelaktig med en kort byggetid. Og jeg tror byggetiden vil kunne bli redusert ved at man starter med grunnarbeidene på den nye arenaen før man river gamle Nadderud - slik at vi kan spille lengst mulig på den gamle stadion.

 

Sånn som jeg tolker tegningene kommer ny stadion til å gå ca. inn til streken jeg har tegnet inn her:

 

nyenadderudplassering.PNG?raw=1

 

Så at man ikke skal bygge på samme tomt er feil. Ja, det er mulig å rive løpebane, kastegrop etc. fra den kortsiden på gammel stadion og begynne på delen av ny stadion som ikke overlapper, men det blir garantert dyrere. Og kommunen er selvfølgelig ute etter å spare penger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nettopp. Forsert levering av nytt stadion har en stor kostnad for Bærum Kommune. For Tottenham sin del har det antakelig en stor kostnad å ikke betale for forsert levering. Dessuten er det stor forskjell på en privat aktør med "egne" (lånte) midler kontra en kommunal aktør. Ergo er ikke sammenlikningen relevant.

Endret av hdaniels
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kunne man med litt velvilje fra NFF (haha) fått avtale om 3 bortekamper i sesongen før og etter "byggesesongen"? Da kunne man ha utvidet byggeperioden. Ikke sportslig optimalt, men bedre enn 2 hele sesonger i utlendighet

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når NFF sier nei til det, så kan de jo bare peke på Atletico som startet årets sesong med 3 bortekamper for å få ferdigstilt stadion.

 

Jeg har ingen tro på at det hjelper, for det er tross alt NFF. Er likevel verdt et forsøk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nadderud
×
×
  • Opprett ny...