Gå til innhold

Nadderud


Gjest gladlaks
 Del

Anbefalte innlegg


Oh. Her er jeg litt usikker på hva utbyggerne bør svare..

 

Vanligvis er "leiligheter for de bemidlede" noe som brukes som argument _mot_ utbygginger (tenk: Sørenga).

 

Men dette er Nadderud. Jeg antar at naboene er mest bekymret for at det ikke skal bli det? At kommunen skal finne på å sette av noen leiligheter til rølpete ungdom, eller gud forby: sosialboliger!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Pleier man ikke bare lage et ekstra alternativ med asylmottak for å banke igjennom originalplanen da? Jeg føler jeg bare har lest om fremmedfryktige folk som snakker om å kalle en spade for en spade de siste ukene, og med slike kombinerte interesser vil grunnarbeidene for stadion kunne komme enda raskere igang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Oppsummering fra vår utsendte på kveldens møte:

 

 

Morten Skauge var tydeligvis positiv til ny stadion og negativ til at det skulle bli bygget boliger for å få inn penger. Han mente det var nok boligutvikling på Bekkestua.

 

Han var også positiv til en lukket arena, og ønsket ikke at stadion skulle bli som VIF sin. Estetikk skal være viktig. Når det kom til næringsvirksomhet knyttet til stadion var dette for tidlig i prosessen til å si så mye om, men de ser på løsninger som kan hjelpe til med å dekke driftkostnadene.
Salen kom med mye sjafs. Skriver ned noe av det:
  • Kan stadion bygges ned i terrenget? Nei
  • Hvordan blir det med lys og støy? Det blir mindre enn i dag, siden høyttalere og lys blir vinklet ned fra taket.
  • Hvorfor kan ikke stadion flyttes til Rud og friidretten være på Nadderud? Det er mindre komplisert å bygge ny stadion der det er en stadion i dag. Det er ikke noe bedre plass på Rud, og der skal det også komme en svømmehall, og naboene vil nok klage der også
  • Når er oppstart og når skal det stå ferdig? Før sommeren skal det være oppstart, 1 år med regulering, stå ferdig sesongstart 2022
  • Kan det feks være en grønn arena med klatreplanter og vekster på selve stadion? Godt innspill
  • Skal bekken graves frem? Ja
  • Høyde på stadion? Vet ikke enda
Masse prat om parkering og biltrafikk. Her var mange engasjerte. Det skal ikke bygges flere parkeringsplasser. Her var mange negative. Men det er parkeringsmuligheter på Bekkestua og Gjønnes.
En klovn mente at stadion er urealistisk stor og at Stabæk ikke trenger en stadion med 8000 seter. De har ikke flere enn 4000 på kamp så da burde det holde med 4-5K størrelse. Både STB og Skauge mente det er en liten stadion og at det må bli 8000 plasser for å ha de kravene som stilles til Europa-spill. Det er tullete å bygge en ny stadion hvis den ikke er stor nok og den skal stå der i mange år. De ønsker å se på mulighetene til at fasilitetene til stadion kan bli brukt til noe annet når det ikke er kamp. Her måtte man tenke nytt.
Halve salen vil jo være på gamlehjem før 2022 og det var de som var mest kritiske.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ferdig til 2020 har vel ikke vært i bildet på lenge. Det var snakk om at med litt flaks kunne den stå klar til sesongstart 2021, og at vi dermed skulle spille én sesong borte fra Nadderud. Det ser vi også her - oppstart i sommer betyr at dagens stadion er planlagt å være i bruk ut 2019.

 

To sesonger borte er derimot veldig problematisk. Har vi råd til det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er vel kanskje mulig at vi kan spille på gamle Nadderud i starten av 2020 også da? Siden de kan begynne å bygge nye Nadderud der kunstgresset ligger.

 

De har jo sagt tidligere at vi kun skulle behøve å spille en sesong borte.

 

Ellers må jeg si at det lover VELDIG godt! :D

 

Edit: Skriveleif (2019->2020)

Endret av Jan Fredrik
Lenke til innlegg
Del på andre sider


OK, nå er jeg forvirret - blir det to eller tre sesonger på en annen arena? Jeg trodde det var snakk om at Nadderud skal brukes ut 2019.

 

edit: Ser fra kommunens framdriftsplan som ble lagt ut for noen sider tilbake at byggefase (inkl. riving) er satt opp til å begynne i 2020.

Endret av kkh94
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tenker at vi bør søke all mulig erfaring fra BK Häcken i Sverige for hvordan vi skal løse sesongene utenfor Nadderud. De sto i samme situasjon (rive gammel stadion, bygge ny på samme sted) i 2014-2015, og valgte å spille sine kamper på Gamla Ullevi i sentrum av Göteborg. De deler andre likheter med oss - størrelse/tilskuertall, identitet og profil, osv. Den største forskjellen er at de har vesentlig bedre økonomi, særlig pga. store spillersalg.

 

Men kanskje skal diskusjonen om årene i eksil legges til en annen tråd etterhvert?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mulig det blir litt trangt, men kostnadsmessig er det et troverdig nivå å legge seg på. Sålenge vi får setefritt ståfelt bak mål og et tak som gir helvetes akustikk.

IMG_1062.jpg

Jeg jobber for Bærum kommune og har fått se en 3D modell av Nye Nadderud stadion. Jeg har ikke fått en kopi jeg kan vise dere, men den ligner faktisk veldig på dette bildet her hvis jeg husker riktig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvordan da? At det buer ned på midten? Plassering på flomlys? Det stod vel i referatet fra forrige møte at det var fokus på utseende? Noe som er lov å røpe?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Mulig det blir litt trangt, men kostnadsmessig er det et troverdig nivå å legge seg på. Sålenge vi får setefritt ståfelt bak mål og et tak som gir helvetes akustikk.

IMG_1062.jpg

Jeg jobber for Bærum kommune og har fått se en 3D modell av Nye Nadderud stadion. Jeg har ikke fått en kopi jeg kan vise dere, men den ligner faktisk veldig på dette bildet her hvis jeg husker riktig.
Casa Arena Horsens?
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvordan da? At det buer ned på midten? Plassering på flomlys? Det stod vel i referatet fra forrige møte at det var fokus på utseende? Noe som er lov å røpe?

Jeg vet ikke alt sikkert siden jeg ikke fikk sett nøye på bildet, og ikke jobber direkte med prosjektet, men jeg husker at den hadde de 4 grenene som henger over stadion. Mener også at formen var cirka den samme, hvis jeg får tak i en kopi av bildet skal jeg se om jeg kan få lagt det ut her.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det har vel blitt sagt at flomlys skal være innebygget i taket, så virker rart om illustrasjonen hadde de fire "grenene" som henger over stadion, som du sier.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå er det vel lite detaljplanlegging som er gjort ennå?

Slik jeg forstod det fra forrige møte var det fortsatt åpent (!) om det skulle være åpent eller lukket i hjørnene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I gang på Nadderud

NY STADION: Det er vedtatt at det skal bygges en ny stadion på Nadderud. Bildet er bare et forslag på hvordan det kan bli.ILLUSTRASJON: MEINICH ARKITEKTERBORER I GRUNNEN: Bærum kommune har startet boringer på Nadderud stadion for å undersøke grunnforholdene i forkant av byggingen av ny stadion. FOTO: TOR BJØRNAR HOLMLUND

NY STADION: Det er vedtatt at det skal bygges en ny stadion på Nadderud. Bildet er bare et forslag på hvordan det kan bli.ILLUSTRASJON: MEINICH ARKITEKTER

364 mill. Bærum kommune har startet med forundersøkelser av grunnen der den nye stadion på Nadderud skal ligge. Riving begynner tidligst i 2019.

Tor Bjørnar Holmlund

De siste ukene har det vært aktivitet på Nadderud stadion, og vi tenker ikke på fotballsparkende kvinner eller menn. Bærum kommune har de siste ukene gjort undersøkelser i forkant av byggingen av den nye Nadderud stadion.

Vi gjennomfører undersøkelser av grunnen, for blant annet å finne ut hvor dypt det er ned til fjell. Vi sjekker også om det er forurensning i grunnen som vi må ta hånd om, sier Christian Falkenaas, i Bærum kommune. Han er enhetsleder i Bærum kommune eiendom.

Han sier at dette arbeidet er noe kommunen alltid gjør i forkant av byggeprosjekter.

Politikerne i Bærum har vedtatt at det skal bygges en ny stadion på Nadderud. Den nye stadion skal ha plass til 8000 tilskuere, ha kunstgress og tilhørende fasiliteter. Hele nye Nadderud stadion har en kostnadsramme på 364 millioner kroner. Det innbefatter også en ny friidrettsstadion på Rud. Det er fortsatt ikke bestemt om det skal være boliger knyttet til anlegget. Boliger vil kunne bidra til at stadionprosjektet vil kreve mindre investeringer av kommunale midler.

Forberedelser

Vi gjennomfører også en miljøkartlegging av eksisterende bygningsmasse. For eksempel om det er asbest i bygget. Det ble brukt andre tilsetningsstoffer i blant annet betong tidligere, og det må vi finne ut av, sier Falkenaas.

Har nå byggingen av nye Nadderud stadion begynt?

Det er i hvert fall forberedelsene til arbeidet med ny stadion. Det er et planprogram som er ute til høring, og det vil etter hvert legge grunnlaget for hvordan man skal jobbe videre.

Når kan man begynne arbeidet på Nadderud stadion?

Hele anlegget skal gjennom en detaljregulering, og det vil ta tid. Men høsten 2019 er vår foreløpige plan for oppstart av rivearbeider, sier han.

Denne uken skal det være to folkemøter om utbyggingen av Nadderud stadion og friidrettsstadion på Rud. Tirsdag er friidrettsanlegget på Rud tema i møtet i Bærum idrettspark, onsdag er det folkemøte om Nadderud stadion på Bekkestua bibliotek.

Den reguleringsmessige avklaringen og deretter konseptvalget av stadion vil være klart i løpet av høsten, håper Arthur Wøhni, kommunaldirektør for samfunn i Bærum kommune

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I gang på Nadderud

NY STADION: Det er vedtatt at det skal bygges en ny stadion på Nadderud. Bildet er bare et forslag på hvordan det kan bli.ILLUSTRASJON: MEINICH ARKITEKTERBORER I GRUNNEN: Bærum kommune har startet boringer på Nadderud stadion for å undersøke grunnforholdene i forkant av byggingen av ny stadion. FOTO: TOR BJØRNAR HOLMLUND

NY STADION: Det er vedtatt at det skal bygges en ny stadion på Nadderud. Bildet er bare et forslag på hvordan det kan bli.ILLUSTRASJON: MEINICH ARKITEKTER

364 mill. Bærum kommune har startet med forundersøkelser av grunnen der den nye stadion på Nadderud skal ligge. Riving begynner tidligst i 2019.

Tor Bjørnar Holmlund

De siste ukene har det vært aktivitet på Nadderud stadion, og vi tenker ikke på fotballsparkende kvinner eller menn. Bærum kommune har de siste ukene gjort undersøkelser i forkant av byggingen av den nye Nadderud stadion.

Vi gjennomfører undersøkelser av grunnen, for blant annet å finne ut hvor dypt det er ned til fjell. Vi sjekker også om det er forurensning i grunnen som vi må ta hånd om, sier Christian Falkenaas, i Bærum kommune. Han er enhetsleder i Bærum kommune eiendom.

Han sier at dette arbeidet er noe kommunen alltid gjør i forkant av byggeprosjekter.

Politikerne i Bærum har vedtatt at det skal bygges en ny stadion på Nadderud. Den nye stadion skal ha plass til 8000 tilskuere, ha kunstgress og tilhørende fasiliteter. Hele nye Nadderud stadion har en kostnadsramme på 364 millioner kroner. Det innbefatter også en ny friidrettsstadion på Rud. Det er fortsatt ikke bestemt om det skal være boliger knyttet til anlegget. Boliger vil kunne bidra til at stadionprosjektet vil kreve mindre investeringer av kommunale midler.

Forberedelser

Vi gjennomfører også en miljøkartlegging av eksisterende bygningsmasse. For eksempel om det er asbest i bygget. Det ble brukt andre tilsetningsstoffer i blant annet betong tidligere, og det må vi finne ut av, sier Falkenaas.

Har nå byggingen av nye Nadderud stadion begynt?

Det er i hvert fall forberedelsene til arbeidet med ny stadion. Det er et planprogram som er ute til høring, og det vil etter hvert legge grunnlaget for hvordan man skal jobbe videre.

Når kan man begynne arbeidet på Nadderud stadion?

Hele anlegget skal gjennom en detaljregulering, og det vil ta tid. Men høsten 2019 er vår foreløpige plan for oppstart av rivearbeider, sier han.

Denne uken skal det være to folkemøter om utbyggingen av Nadderud stadion og friidrettsstadion på Rud. Tirsdag er friidrettsanlegget på Rud tema i møtet i Bærum idrettspark, onsdag er det folkemøte om Nadderud stadion på Bekkestua bibliotek.

Den reguleringsmessige avklaringen og deretter konseptvalget av stadion vil være klart i løpet av høsten, håper Arthur Wøhni, kommunaldirektør for samfunn i Bærum kommune

Enda et folkemøte... Jeg skjønner at politikerne vil at befolkningen «skal føle seg hørt», men hvilken hensikt har disse innspillinsrundene? De blir uansett bare en del av et større høringssvar som administrasjonen redigerer ned før politikerne får det presentert til orientering og konkluderer med at alt er A OK og kjører videre med ønsket tiltak. Savner politikere som bare tar rattet og kjører av gårde for å få fortgang i vanskelige prosesser, når sluttresultatet blir det samme uansett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Naboer frykter mer støy og trafikkaos med ny storstadion på Nadderud

Artikkeltags

NADDERUD STADION

BER OM INNSPILL: Kommer dere på flere forhold som bør utredes, så meld fra. Og send oss innspill. Planprogrammet legger veldig klare føringer for hvordan dette området skal utvikles videre, og det dere spiller inn vil bli en del av det planpolitikerne får på bordet, oppfordret Ståle Hansteen, arealplanlegger i Cowi, i møte med en generelt skeptisk samling naboer og beboere.

BER OM INNSPILL: Kommer dere på flere forhold som bør utredes, så meld fra. Og send oss innspill. Planprogrammet legger veldig klare føringer for hvordan dette området skal utvikles videre, og det dere spiller inn vil bli en del av det planpolitikerne får på bordet, oppfordret Ståle Hansteen, arealplanlegger i Cowi, i møte med en generelt skeptisk samling naboer og beboere. Foto: Karl Braanaas

 

Av Morten Gisle Johnsen

Publisert:09. mai 2018, kl. 22:28

Et stort stadionanlegg med 8.000 tribuneplasser bak 16 meter høye vegger, mer støy, trafikk- og parkeringskaos bekymrer dem som skal bli nabo til nye Nadderud stadion på Bekkestua.

 

 

DEL

Planene om å bygge ut nye Nadderud stadion uten å gjennomføre vesentlige trafikkmessige tiltak eller å øke parkeringskapasiteten skapte betydelig uro og engasjement blant beboere og representanter fra vellene som møtte opp på Bærum kommunes informasjonsmøte på Bekkestua bibliotek onsdag kveld.

 

LES OGSÅ: Du har mulighet til å påvirke

 

Få nyhetene servert i innboksen.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Engasjer dere og gi innspill, for denne utbyggingen handler ikke bare om en stadion og anleggene rundt. Den handler om hvordan Bekkestua og Nadderud-området skal se ut i fremtiden, Ståle Hansteen, arealplanlegger i Cowi, på vegne av kommunen.

 

En helt urealistisk tanke

Trafikk- og parkeringssituasjonen i forbindelse med storutbyggingen opptok flere:

 

 

Det er en helt urealistisk tanke at folk ikke skal komme i bil til nye Nadderud stadion og alt som planlegges i forbindelse med dette, sa blant andre Tove Heisholt, styremedlem og beboer i Signatur Bekkestua.

 

Det er ikke plass til flere parkeringsplasser på området. Ikke på bakken og heller ikke under bakken, grunnet svært krevende grunnforhold. Dessuten krysser Nadderudbekken i rør nord-sør gjennom området. Det er derfor ikke planlagt med flere parkeringsplasser, opplyste Torstein Aas, som er konstituert avdelingsleder for prosjektutvikling i Bærum kommune Eiendom.

 

LES OGSÅ: Har begynt undersøkelser på Nadderud stadion

 

Fire krevende temaer

Parkerings- og trafikksituasjonen er to av fire sentrale forhold som vedrører naboene spesielt ifølge kommunen:

 

Parkering: Det vil ikke bli tilrettelagt for økt parkering ifm selve stadionanlegget. Andre formål slik som evt barnehage og boliger vil medføre krav til opparbeidelse av p-plasser. Det forutsettes at Gjønnes innfartsparkering, parkering ved Nadderudhallen, Nadderud Arena og Bekkestua benyttes også i fremtiden.

Trafikk og sikkerhet: Trafikksikkerheten generelt i Gamle Ringeriksvei er ikke ferdig utredet. Nytt stadionanlegg vil ikke generere mer trafikk alene, da det ikke tilrettelegges for økt parkering. Nye boliger, næring og barnehage kan gi noe økt trafikkbelastning. Det vil bestrebes å finne løsninger som gir naboer og omgivelser minst mulig ulempe.

Plassering: Vedtatt plassering av nytt stadion med kortsiden ned mot Gamle Ringeriksvei.

Tribunehøyder og fasader: Undermontert lys krever 16 meter høyde. Dette vil bli synliggjort ved hjelp av 3D-modeller i regulerings- og planleggingsfasen.

Klart til seriestart 2022?

Den videre fremdriftsplanen for realisering av nye Nadderud stadion er at planprogrammet fastsettes i juni, slik at det kan utarbeides et planforslag som kan legges frem for førstegangsbehandling i januar neste år. Det blir full høringsrunde i februar/mars, med andregangsbehandling av planforslaget og vedtak av reguleringsplanen i formannskapet i juni 2019.

 

Holder vi denne planen, så kan vi starte rivearbeidene i september neste år og ha stadion klart til seriestart i 2022, sa Torstein Aas.

 

LES OGSÅ: Planene for Nadderud

 

Meld fra og gi oss innspill

En rekke forhold knyttet til stadionprosjektet på Nadderud skal utredes, slik som: stedsutvikling, næringsutvikling, bebyggelse, arkitektur og estetikk, landskap, overvann og flom, biologisk mangfold, kulturminner og kulturmiljø, trafikk og parkering, miljømangfold, teknisk og sosial infrastruktur, grunnforhold, barn og unges interesser, økonomiske konsekvenser og juridiske forhold, samt en risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS).

 

 

Kommer dere på flere forhold som bør utredes, så meld fra. Og send oss innspill. Planprogrammet legger veldig klare føringer for hvordan dette området skal utvikles videre, og det dere spiller inn vil bli en del av det planpolitikerne får på bordet, oppfordret Ståle Hansteen, som er arealplanlegger i Cowi.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nesten 2,5 sesong bort. Det var veld betydelig mer enn tidligere indikert. Det der skal bli blytung men vi må bare komme oss igjennom det. Hvis vi først er så uheldig og havner i OBOS så får det virkelig skje i de årene så vi får eliteserie i 2022

Lenke til innlegg
Del på andre sider


To sesonger borte har vel vært planen hele tiden. Og jeg tviler på at vi skal spille borte i halve 2019. Tipper de legger opp rivingen så f. eks Klokkesvingen ryker før sesongslutt e.l.

 

Men det bør for all del ikke bli mer enn to sesonger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


To sesonger borte har vel vært planen hele tiden. Og jeg tviler på at vi skal spille borte i halve 2019. Tipper de legger opp rivingen så f. eks Klokkesvingen ryker før sesongslutt e.l.

 

Men det bør for all del ikke bli mer enn to sesonger.

Nei, det har lenge vært pratet om en. To var nytt for noen uker siden og 2,5 er nytt idag...
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nadderud
×
×
  • Opprett ny...