Gå til innhold

Tilskuertall


elaang
 Del

Anbefalte innlegg


Budstikka og Aftenposten hevder det var 5 186 tilskuere mot Tromsø.

 

Mens VG, nettavisen og stabak.no sier det var 5 815.

 

Hvorfor denne forskjellen, og hva er korrekt?

 

(Var ikke tilstede selv på lørdag, så jeg fikk ikke anledning til å telle)

 

5186 var vel det som ble annonsert av speakeren på kampen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


hyggelig med tv2 som roter ennå mere med hodet mitt og sier det var noe med 4000

 

Det var vel rundt 4-4500 på kampen men telleapparatene teller vel også med sesongkortinnehaverne som ikke var der. Og de var det mange av.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har fått bekreftet at det optimistiske tallet som bla VG og Nettavisen la ut (5815) var feil. Det korrekte tallet for kampen mot Tromsø er 5186. Ny rekord mot Tromsø, men allikevel litt lite i forhold til å slette den totale publikumsrekorden. Vi er avhengig av tilsvarende tall i de 3 neste hjemmekampene for å klare det. På den annen side, så har vi jo solgt et betydelig antall sesongkort. Så selv om det er glissent på tribunen, så kommer vi fort opp i 5000 allikevel, all den tid også de som ferierer på Hankø (med sesongkort på innerlomma) også telles.

 

Etter Tromsøkampen fortsatte snittet å synke, til 5729, men samtidig økte vi til +187 i forhold til i fjor, mot samme motstandere.

 

Etter de 5 første hjemmekampene - uavhengig av motstander - sank vi nedover til +379 i forhold til i fjor.

 

Dette siste tallet kommer til å forsette å synke fremover. Så avgjør tabellposisjon, været og hvor mange (av de som ikke har sesongkort) som ferierer langt vekk fra Nadderud, hvor fort tallet synker. I fjor hadde vi 2 kamper i den værste ferieperioden, i år har vi 4, og dette får innvirkning på tilskuertallene.

 

Tallene for de 4 neste rundene fra i fjor, viste følgende rekke:

 

5566

6829

6469

6037

 

Å tro at vi kommer opp i tilsvarende tall på de 4 neste hjemmekampene er vel optimistisk.

 

Vår 6. hjemmkamp i fjor var mot Viking, og tilfeldighetene har fått det til at vi også møter Viking i år, i vår 6. hjemmekamp. I fjor var det altså 5566 tilskuere mot Viking. Tror nok ikke at vi slår den rekorden i år og dermed klarer å holde snittet oppe. Men kommer vi oss brukbart gjennom ferieperioden, både spillemessig, resultatmessig og tilskuermessig, så er det fortsatt håp om ny totalrekord i år.

 

Men først, cupkamp mot M/S - Møt opp !

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har sett litt på tilskuertallene for cupens 3. runde, på Nadderud, og det er ikke akkurat lystig lesning. (noen av minnene fra enkelte av kampene er heller ikke så lystig, men det er en annen historie) Det bør med andre ord være mulig å sette en ny rekord i antall tilskuere på en 3. rundekamp på Nadderud.

 

År - motstander - antall tilskuere

1995 Fana - 452

1998 Aalesund - 345

1999 Gjøvik/Lyn -487

2000 Træff - 516

2001 Raufoss - 1155

2002 Nybergsund - 633

2006 Sogndal - 854

 

Rekorden mot Raufoss står for fall - møt opp mot Manglerud Star, onsdag kl. 18.00. Kun kr. 50,- for medlemmer av $$!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Og vi hadde faktisk færre tilskuere enn i treningskampen mot IFK (som gikk klokka 1500 på en hverdag).. Om jeg ikke tar helt feil var tallet 718 (rett meg om jeg tar feil..). Ikke bra!!

 

781, men dette stinker!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg syntes faktisk det der er litt urettferdig og til en viss grad unødvendig.

 

Fordi: Folk faktisk må få lov å ha ferie, tilskuertallene på alle arenaer går ned om sommeren, selvsagt ivlle vi hatt flest mulig lange bortekamper i juli for ikke å ødelegge tilskuerstatistikken, men sånn kan man faktisk ikke velge. Det har vært fulle tribuner på Nadderud helt frem til ferien, det har vært vanskelig å få tak i billetter til nesten alle kampene.

 

Til gjengjeld så syntes jeg til en viss grad de som var på stadion i går (ikke bare $$) gjorde en bra innsats og forsøkte virkelig å heie frem gutta. Så når de ikke presterer så skal spillerne gå ut å klage på at det er lite folk?!? Unskyld meg det blir litt for dumt.

 

Presterer over tid nevner Daniel, ja kanskej ligger det noe der? En bortekamp i Drammen før ferien, en treningskamp, en hjemmekamp i serien, en i cupen og sist, men ikke minst en borte kamp på Ullevall hvor alle kampene kan sies å være spill under det jeg vil kalle god og unnerholdene fotball. Beklager, men det er faktisk sånn det er ....

 

.....Når det er sagt så var vel ikke vi nådige i vår kritikk i går heller, så kanskje Daniel skal få lov å slenge litt med leppa?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg syntes faktisk det der er litt urettferdig og til en viss grad unødvendig.

Enig. Eller, jeg vil si at det var totalt unødvendig.

4810 er historisk sett et meget godt tilskuertall for en kamp i juli. Kanskje bortimot rekord?

 

Dessuten trekker Viking av en eller annen grunn veldig lite tilskuere. Ikke bare for oss, men også for andre lag. De spilte nettopp mot Lyn og da var det vel bare i overkant av 3000 tilskuere på Ullevaal

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4810 er historisk sett et meget godt tilskuertall for en kamp i juli. Kanskje bortimot rekord?

Jeg sjekket opp. Siden 2000 kom gårsdagens kamp på 3. plass hva gjelder tilskuerer i juli. Bare slått av kampene mot Godset og VIF i fjor, to lag som trekker vesentlig bedre enn Viking.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6503 tilskuere fikk med seg ydmykelsen av Fredrikstad. (For de som leser denne posten om 7-8 år og ikke vil slå opp i historiebøkene så endte det med 5-1 seier til Stabæk).

 

Dette er bra selv om det inkluderer en del usynlige personer med sesongkort.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


NÅ var det vel fort godt over 2000 fra Fredrikstad, minus ~500 i sesongkort, så det er ikke VOLDSOMT imponerende. masse ledig på sidene, men i hvert fall godt å se bedring :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


NÅ var det vel fort godt over 2000 fra Fredrikstad, minus ~500 i sesongkort, så det er ikke VOLDSOMT imponerende. masse ledig på sidene, men i hvert fall godt å se bedring :-)

 

Med tanke på at det fremdeles er ferie i Bærum er det ikke så aller verst.. Godt over 2000 fra FFK tviler jeg også litt på, bussene er vel ca. 1000. At godt over 1000 reiser på egenhånd har jeg vanskelig for å tro.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Godt over 2000 fra FFK tviler jeg også litt på, bussene er vel ca. 1000. At godt over 1000 reiser på egenhånd har jeg vanskelig for å tro.

Enig, 1000 tilreisende med egen bil - hvor parkerte de?

 

Kommentatorene på TV2 mente at det var: "Tusenvis av FFK-supportere" på Nadderud i går... :blink:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 kamper har gått siden siste oppdatering. Dette skyldes ferie, så jeg skal ikke være den neste til å klage på dårlig oppmøte mot Viking. I tillegg så er det som påpekt av andre, et historisk godt oppmøte, til å være kamp mot Viking i juli.

 

Kun 2 ganger har vi hatt flere tilskuere mot Viking på Nadderud, i fjor (5566) og i 2000 (5112). Og vi har møtt de 13 ganger på hjemmebane.

 

I tillegg kom neste kamp mot FFK (som jeg heldigvis fikk med meg live), hvor vi igjen knuste den gamle rekorden, så da ligger vi godt ann til å holde "budsjettet". 6503 er en massiv økning fra forrige rekord, fra 2004 (5430). Tilskuertallet fra FFK-kampen passerer også kampen mot vif i fjor, og er dermed på 2. plass i forhold til tilskuere i juli. (ref. Elaangs innlegg tidligere i tråden)

 

Etter kampen mot Fredrikstad ligger snittet nå på 5708, og vi ligger på +197 i forhold til i fjor, mot samme motstandere.

 

Etter de 7 første hjemmekampene - uavhengig av motstander - fortsetter vi å synke, og ligger nå på + 116 i forhold til i fjor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gjennomsnittlig publikum på kampene mot B/G ligger på stusslige 3149 (kun seriekamper). Høyeste seriekamp har 4036 i 1999 mens en cupkamp på Nadderud hadde 4498 i 1996. Vi har ikke spilt mot BG hjemme siden 2004 da 3563 personer fant veien til Nadderud.

 

 

Det er med andre ord ikke noe stort publikumslag vi møter men muligens kan vi sette ny rekord mot denne motstanderen.

 

 

(kilde : http://www.stabak.no/component/option,com_...opt,team/id,29/ )

Lenke til innlegg
Del på andre sider


det som er irriterende er at for hver hjemmematch vi spiller klager tv2 om dårlig publikumstall på nadderud. Når er det de skal skjønne at vi er utsolgt hver hjemmekamp og ikke kan ta inn fler?

Send sint mail!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6177 mot Bodø/Glimt var all time high! Et historisk høyt tilskuertall til å være kamp mot B/G og samtidig kamp i skoleferien. Som nevnt i en tidligere post, var den forrige rekorden fra 1999, og lød på stusselige 4036.

 

Vi har nå satt ny rekord i 5 av de 8 kampene vi har spilt på Nadderud i år. I de 3 kampene vi ikke har satt ny rekord i år, satt vi ny rekord i 2 av dem i fjor. (mot Viking og Lsk) Den eneste motstanderen som ikke har ført til nye publikumsrekorder de siste to årene, er kampen mot Rbk. Men den rekorden er fra 1997 (7890) og kommer fra en tid da det ikke var sitteplasser på Fornebulandet. Alle solemerker tyder på at vi igjen setter ny publikumsrekord på et sprengt Nadderud.

 

Etter kampen mot B/G ligger snittet nå på 5767, og vi ligger på +380 i forhold til i fjor, mot samme motstandere.

 

Etter de 8 første hjemmekampene - uavhengig av motstander - har vi sunket til +65 i forhold til i fjor. Men mye tyder på at dette tallet ikke vil synke noe mer nå, men stabilisere seg, og sannsynligvis stige utover høsten.

 

Faktum er at vi ikke trenger mer enn 5 260 tilskuere i snitt på de 5 siste kampene, for å øke tilkuersnittet i forhold til i fjor. Alternativt holder det med 5000 tilskurere i snitt på de fire kampene mot Lyn, Godset, Molde og HamKam, hvis det kommer 6300 tilskuere i den siste kampen mot vif. Begge deler er høyst sannsynlig. I fjor var kampen mot Godset den med flest tilskuere (6829), og i år har vi kun hatt én kamp med under 5000 tilskuere (Viking - 4810).

 

Konklusjonen er at vi setter ny publikumrekord i år igjen. Spørsmålet er bare med hvor mye.

 

Og for de som ikke har sesongkort, er det bare å sikre seg billett til den gjenstående festen, så raskt som mulig. Dette går mot en fantastisk høstsesong.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Lenge til neste hjemmekamp i serien. Nærmere bestemt lørdag 23/8. I mellomtiden skal vi spille 2 bortekamper, samt ta imot Rennes. I tillegg skal vi spille kvartfinale i cupen. Hvem vi møter der blir avgjort i dag, og det er (i tillegg til det sportslige) interessant i forhold til publikumstallene. Enten blir det Strømsgodset, som var det laget som trakk flest tilskuere til Nadderud i fjor, eller så blir det Viking, som tradisjonelt trekker få tilskuere, og som er det eneste laget som har trukket under 5000 tilskuere i år.

 

Hvis man kun tenker publikumstall, og overlater det sportslige til andre diskusjoner, er det ingen tvil om hvilket lag det vil være en fordel å møte.

 

4 ganger tidligere har vi spilt kvartfinale på Nadderud:

 

1970 - Strømsgodset - 9000

1996 - Bodø/Glimt - 4498

1997 - Bodø/Glimt - 2056

1998 - Skeid - 2029

 

De 3 første kampene endte med tap, mens vi på 4. forsøk vant, og alle vet hvordan det gikk videre.

 

Etter 1998 har vi spilt 4 kvartfinaler, alle på bortebane, hvor vi har vunnet 3 av de.

 

Hvis vi ser bort fra kampen i 1970, er det muligheter for ny rekord for kvartfinalen. Spesielt hvis vi møter godset.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Konklusjonen er at vi setter ny publikumrekord i år igjen. Spørsmålet er bare med hvor mye.

 

Litt frisk synsing:

 

Mot Hamkam og Molde bør vi klare å trekke like mange som mot Aalesund - 5 804 tilskuere

Mot godset og enga bør vi klare like mange som (det i teorien var) mot ffk - 6503 tilskuere

Mot Lyn er jeg litt usikker, men dersom man tar til vettet og stenger kikkertsvingen for lynsupportere (man klarer vel fremdeles å leve opp til kravet om 5% (=350 plasser) vet å dytte dem inn på feltet inntil kikkertsvingen?) kan det kanskje bli skikkelig fullt her også. 6000+?

 

Sier vi 6000 mot lyn blir årssnittet 5904, noe som er ganske så bra når vi tenker at det er langt færre sitteplasser totalt, og at alle bæringer alltid pusser båten/hytta/tennene/golfballen/golfbilen/SUV'en når det er kamp.

 

Forøvrig har jeg tittet litt i glasskula, og funnet ut at stabæk-på-hjemmebane-i-eliteserien-tilskuer nummer 1.000.000 går inn porten på Telenor Arena våren/sommeren 2011. Kjekt å vite.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Konklusjonen er at vi setter ny publikumrekord i år igjen. Spørsmålet er bare med hvor mye.

 

Litt frisk synsing:

 

Mot Hamkam og Molde bør vi klare å trekke like mange som mot Aalesund - 5 804 tilskuere

Mot godset og enga bør vi klare like mange som (det i teorien var) mot ffk - 6503 tilskuere

Mot Lyn er jeg litt usikker, men dersom man tar til vettet og stenger kikkertsvingen for lynsupportere (man klarer vel fremdeles å leve opp til kravet om 5% (=350 plasser) vet å dytte dem inn på feltet inntil kikkertsvingen?) kan det kanskje bli skikkelig fullt her også. 6000+?

 

Sier vi 6000 mot lyn blir årssnittet 5904, noe som er ganske så bra når vi tenker at det er langt færre sitteplasser totalt, og at alle bæringer alltid pusser båten/hytta/tennene/golfballen/golfbilen/SUV'en når det er kamp.

 

Forøvrig har jeg tittet litt i glasskula, og funnet ut at stabæk-på-hjemmebane-i-eliteserien-tilskuer nummer 1.000.000 går inn porten på Telenor Arena våren/sommeren 2011. Kjekt å vite.

Synes ikke du tar i for mye der, det burde la seg gjøre.

 

Dessverre er det ikke mulig å kutte svingen for bortesupportere. Det er nemlig 5% regel som gjelder, og da holder ikke med Felt Å med sine 297 plasser. Det betyr at på alle kamper som har en risikoklarering så må svingen forbeholdes bortesupportere. Da blir det bare kamper som Bodø Glimt som har åpen sving for alle.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tilskuertall
×
×
  • Opprett ny...