Jump to content
elaang

Økonomi Og Annet Faenskap

Recommended Posts

Å være eid av noen som kommer fra Kina, hvor kampfiksing og gambling er nært knyttet sammen og en viktig del av fotballen, bør være uaktuelt. Også høy sannsynlighet for at formuen er tjent på en tvilsom måte. Er bare å se hva som skjedde med Alliansi i Finland etter at de fikk kinesiske eiere.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dag er vi bygget som en pyramide, der fremtidige inntekter ligger nedover i alderstrinnene. I 2009 var vi bygget som et gigantisk fuglehus på en 5m høy tannpirker - alt var avhengig av a-lagets suksess og ny arena. Tannpirkeren knakk... Pyramider består!

Derfor er nok verdien i dag større enn i 2009. Tror jeg...

Edited by Kaizer Alphonse

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Nr14

Tar ikke umiddelbart bølgen av tanken på kinesiske eller amerikanske eier. Hva med modellen tyskerne kjører?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har noen spesiell forutsetning for å skjønne hvordan man kan tjene penger i en fotballklubb har jeg jo denne personlige oppfatningen: Er det et sted å tjene penger i fotball, så er det ved spillersalg. Og er det et sted Stabæk tjener pengene sine, så er det spillersalg. Hvert eneste år, såvidt. Så hadde jeg vært en rik kynisk businessman fra utlandet hadde jeg sett på Stabæk og tenkt: Hvis jeg investerer så så mye penger i akademiet, så skal jeg ha en viss prosent, 20 for eksempel, ved hvert salg av en akademispiller til en annen klubb. Også kunne jeg gjort det samme ved kjøp eller signering av nye spillere. Leif Rolfasson koster 1 000 000 kr, jeg står for 100 000 av kjøpet og 10 % av lønna. Da skal jeg ha 15 % når han blir solgt for 10 000 000 om tre år. Resultater som hadde vært med på å øke markedsverdien på spilleren min hadde jo vært av interesse.

 

Sikkert noen økonomer som arresterer meg nå :)

Itillegg til spillersalg fra Nordens beste akademi, så er det vel mulighetene etterhvert for spill i CL som kan sikre gode inntekter, og dette i kombinasjon gjør Stabæk til et interessant case som Ingo snakker om i Nettavispodcasten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Nr14

Med 35 mnok lever vi fra hånd til munn måned for måned. Ingo du som kjenner markedet for sponsing best. Er det kun Nadderud som er svaret eller er det total tørke på sponsorsiden i vårt nærmiljø.

Edited by Nr14

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paradoksalt nok er det er problem at det er så mange virkelig store bedrifter i Bærum. De definerer seg som "nasjonale" ikke minst når det gjelder sponsing. At Statoil, Aker og Telenor har hovedkontor i Bærum er derfor ikke noen fordel. Det betyr ikke at vi får maksomalt ut av potensialet, selvsagt - men det jobbes bedre nå enn på lenge er min opplevelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Nr14

Paradoksalt nok er det er problem at det er så mange virkelig store bedrifter i Bærum. De definerer seg som "nasjonale" ikke minst når det gjelder sponsing. At Statoil, Aker og Telenor har hovedkontor i Bærum er derfor ikke noen fordel. Det betyr ikke at vi får maksomalt ut av potensialet, selvsagt - men det jobbes bedre nå enn på lenge er min opplevelse.

Ja blir spennende fra første spadetak på nye Nadderud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan sesongkortsalget og medlemstallene ser ut nå etter årets første hjemmekamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan sesongkortsalget og medlemstallene ser ut nå etter årets første hjemmekamp?

 

483 medlemmer pr. nå, noe som er omtrent på nivå med fjoråret på tilsvarende dato. Forskjellen er at vi på dette tidspunktet i fjor hadde hatt flere hjemmekamper, noe som som regel får flere til å melde seg inn.

 

Sesongkortsalget ser det litt verre ut med, i hvert fall for SS-feltet. Vi må selge ca 100 sesongkort til for å komme opp på fjorårsnivået. Resten av stadion har jeg ikke oversikt over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Usikker på hvilken tråd dette burde gå i, så legger den her. Vårt tilskuersnitt har falt fra 3960 i fjor til 3552 på de første seks hjemmekampene i år. Ikke bra i det hele tatt, men tendensen er der over hele fjøla. Det hjelper selvfølgelig ikke at lag som Viking og Aalesund er borte, men nesten alle som var i Eliteserien i fjor trekker til seg færre folk nå.

 

- Rosenborg øker, men har jo spilt tre av årets storkamper allerede og er ikke i suveren gullposisjon som i fjor, så det kommer nok til å falle igjen.
- Brann har riktignok revet en tribune, så kapasiteten er redusert, men at de ikke klarer mer 9753 i snitt når de leder serien er jo direkte komisk. Kapasiteten på Brann stadion pdd skal være rundt 12000 og snittet i fjor var på 11859 - den manglende tribunen kan altså ikke ta skylda.
- Vålerenga har mistet 400 tilskuere i snitt fra fjoråret. De har jo til gode å fylle den nye stadionen sin i år, bl.a. Ikke mye å snakke om her.
- Molde har mistet nesten 1000 tilskuere fra i fjor. Stemningen der oppe skal være veldig dårlig og de reelle oppmøtetallene er nok enda verre.
- Tross en elendig sesongåpning har Godset bare mistet drøyt 200 tilskuere i snitt fra fjoråret.
- Odd har mistet nesten 2000 fra i fjor! Noen forklaring på dette har jeg simpelthen ikke.
- Sarpsborg har en økning på 600, dette skyldes nok bl.a. den nye kortsidetribunen, som sørger for at kapasiteten på stadion har økt.
- For Lillestrøm har ca. 1000 stykker forsvunnet fra fjoråret. Er det Erlandsen som tar livet av all entusiasme?
- Haugesund har mistet 150 tilskuere i snitt. Ikke noen spesielt stor endring.
- Kristiansund kan plusse på 170 fra i fjor.
- Tromsø har mistet...3 tilskuere fra i fjor. Dette tror jeg vi skriver på kvota for fullstendig insignifikant endring.
- Vi har som sagt mistet 400 tilskuere i snitt. Dette er alvorlig, selv i marerittsesongen 2016 forsvant det bare 71 tilskuere i snitt. Samtidig tror jeg en del kan rette seg ut om vi spiller bedre i høstsesongen - det er også da mange av årets "storkamper" er. Ser bl.a. for meg at det kommer til å bli fullt hus mot Brann.
- Sandefjord har mistet ca. 1000 tilskuere - én av fire, altså. Rart hvordan entusiasmen ikke akkurat blomstrer der nede...

Blant de nyopprykkede lagene Start, Bodø/Glimt og Ranheim er tilskuersnittene henholdsvis ca. 3000, 2500 og 1000 lavere enn lagene de "erstattet". Et større problem er at ingen av disse lagene er kjent for store bortefølger. Med Aalesund kunne man ihvertfall stole på at det kom masse eksilsunnmøringer.

Det har nok ikke hjulpet på tilskuersnittet at vi startet serien i drittvær, så tok en pause og lot medienarrativet om publikumskrise bygge seg opp. Sesongen kom nok aldri ordentlig "i gang" for mange. Når vi gjør regnskap i november håper jeg at snittet kommer til å ha økt litt igjen, men vi kommer neppe opp på fjorårets tall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Usikker på hvilken tråd dette burde gå i, så legger den her. Vårt tilskuersnitt har falt fra 3960 i fjor til 3552 på de første seks hjemmekampene i år. Ikke bra i det hele tatt, men tendensen er der over hele fjøla. Det hjelper selvfølgelig ikke at lag som Viking og Aalesund er borte, men nesten alle som var i Eliteserien i fjor trekker til seg færre folk nå.

 

- Brann har riktignok revet en tribune, så kapasiteten er redusert, men at de ikke klarer mer 9753 i snitt når de leder serien er jo direkte komisk. Kapasiteten på Brann stadion pdd skal være rundt 12000 og snittet i fjor var på 11859 - den manglende tribunen kan altså ikke ta skylda.

 

 

Selvfølgelig kan de skylde på at de mangler en hel langside. Hadde vært noe annet om det var en kortside som var revet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Usikker på hvilken tråd dette burde gå i, så legger den her. Vårt tilskuersnitt har falt fra 3960 i fjor til 3552 på de første seks hjemmekampene i år. Ikke bra i det hele tatt, men tendensen er der over hele fjøla. Det hjelper selvfølgelig ikke at lag som Viking og Aalesund er borte, men nesten alle som var i Eliteserien i fjor trekker til seg færre folk nå.

 

- Brann har riktignok revet en tribune, så kapasiteten er redusert, men at de ikke klarer mer 9753 i snitt når de leder serien er jo direkte komisk. Kapasiteten på Brann stadion pdd skal være rundt 12000 og snittet i fjor var på 11859 - den manglende tribunen kan altså ikke ta skylda.

 

 

Selvfølgelig kan de skylde på at de mangler en hel langside. Hadde vært noe annet om det var en kortside som var revet.

 

Ja. Snittet hadde bare vært 10 874 i fjor, om man hadde satt tilskuertallet til 12.000 på kampene med mer enn 12.000. Altså ca. 1000 færre.

 

Og i første kamp (hvor de hadde langsiden) hadde de 12.914 tilskuere, i de neste 8-10.000 tilskuere. Noen plasser blir naturligvis ikke solgt pga. ikke-utsolgt bortefelt, segregering og mindre attraktive plasser. Så egentlig burde man trekke fra enda mer...

 

I tillegg har de hittil utelukkende spilt mot lag som de hadde få tilskuere mot i fjor også. Så nei, den kjøper jeg ikke! Brann hadde hatt mye høyere tilskuersnitt i år med langsiden, og i tillegg kommer det til å øke når de møter lag de historisk har høyere tilskuerantall mot.

 

Man kan derfor ikke lese noen utvikling i publikumantallet ut ifra tallene til Brann nå, da det er for mange usikkerhetsmomenter.

 

Forøvrig gjelder det samme oss i stor grad, selv ikke hvis du sammenligner på lag, fordi vi har møtt Start, som i fjor var Viking/Aalesund og naturligvis mye høyere tall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med tanke på det labre sesongkortsalget og manglende salg av Ohi kan jo tallene i neste rapport bli veldig interessante...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med tanke på det labre sesongkortsalget og manglende salg av Ohi kan jo tallene i neste rapport bli veldig interessante...

 

Salget av Lumanza i Januar hjelper vel? Er vi NØDT til å selge noen fler i år da?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er dyrt å være fattig; Avis: Sevilla med monsterbud på Sander Berge (20)

 

I følge spanske Estadio Deportivo har Sevilla akselerert i jakten på Sander Berge.

 

Av Erik Sergio Auklend

Den spanske klubben skal nå være svært nære den prisen som belgiske Genk ønsker seg for Sander Berge.

 

Midtbanespilleren har vært jaktet av Sevilla i over et års tid. Nå kan det gå mot en handel, på overgangsvinduets siste dager.

 

15 millioner euro, eller omlag 144 millioner kroner, skal være det siste budet Genk har fått på bordet, i følge Estadio Deportivo.

 

Dette avkreftes delvis av Viasats fotballekspert på spansk ball, Petter Veland.

 

(Et bud) er ikke gjort enda, meg bekjent, skriver han på Twitter.

 

Berge spilte 90 minutter da Genk bare klarte uavgjort mot St. Truidense i den belgiske ligaen søndag kveld.

 

N'Zonzi kan avgjøre

 

Det skal herske en nervøs stemning i Sevilla, all den tid klubbens VM-vinner Steven N'Zonzi ønsker seg bort fra klubben.

 

Forsvinner N'Zonzi fra Andalucia-klubbens midtbane, vil de ha en backup klar i Berge.

 

Italienske Fiorentina var også med i kampen om Berge en stund, i følge flere troverdige kilder, men skal ha trukket seg ut, etter å ha forsterket laget med andre spillere.

 

Genk skal ha mottatt et offisielt bud fra Fiorentina i juli, på cirka 12 millioner euro, eller 114 millioner kroner.

 

Dette budet ble avslått, all den tid Genk skal ønske seg et bud med en størrelse rundt 17 millioner euro, eller 161 millioner kroner.

 

Asker FK, hvor Berge startet karrieren, skal ha 2,5 prosent av en eventuell overgang til en europeisk toppklubb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stabæk bruker flere og flere lokale unggutter, men tilskuertallet synker

 

En rekke lokale spillere til tross Stabæks tilskuertall har falt siden i fjor.

 

Av Anders Rødaas Aspelund

STABÆK-RANHEIM 3-2

 

3.161 billetter var solgt til søndagens kamp mot Ranheim. Et lavt tall, men de som var der laget mye lyd. Og det kan ha vært medvirkende til at Stabæk tilslutt vant kampen.

 

Når du hører publikum, klarer du å løpe de ekstra meterne. Man vil gi noe tilbake, og kjenner på å ha fansen der, sier Ohi Omijuanfo.

 

Det kan være forskjellen som gir det lille ekstra, fortsetter han.

 

Omoijuanfo forteller at spillerne merker om det er mange til stede, og spissen får ubetinget støtte fra lagkameratene.

 

LES OGSÅ:

Kristoffer (17) debuterte to dager etter å ha signert A-lagskontrakt

 

- Betyr enormt mye

 

Fansens støtte betyr enormt mye. Og i hvert fall i den situasjonen vi er i nå er det viktig med god støtte. Man vil prestere, og det gir et løft, sier Moussa Njie.

 

Når det er mange på stadion, kan man høre fansen rope hver gang man gjør et bra angrep eller tar et viktig returløp. Det gir deg det lille ekstra, fortsetter han.

 

Jo flere folk det er her, jo mer gøy er det å spille. Vi håper at så mange som mulig kommer og støtter oss, sier Daniel Granli.

 

LES OGSÅ:

Matchvinneren var banens beste

 

Lokale spillere ikke nok

 

Publikumssnittet til Stabæk faller dog, i likhet med for resten av Eliteserien. Før søndagens kamp lå Stabæk-snittet i år på 3.521, mot 3.960 i fjor.

 

Dette på tross av at 11 spillere fra Asker eller Bærum er i Stabæks A-stall og ytterligere fem fra Oslo eller Hurum.

 

Mot Ranheim søndag startet bæringene Jeppe Arctander Mo og, Daniel Granli, mens Emil Bohinen, Andreas Hanche-Olsen og Hugo Vetlesen var på benken.

 

Keita sendte Stabæk til himmels

 

- Det på banen avgjør

 

Daglig leder i Stabæk, Jon Tunold, sier det ikke nødvendigvis er paradoksalt at tallet faller selv med lokal forankring og ny trener.

 

Fallet har noe med det som skjer på banen å gjøre, sier Tunold.

 

Vi har ligget der nede og ikke kjempet om så mye annet enn å unngå nedrykk, sier Tunold.

 

Jeg tror vi er avhengige av å kjempe i toppen for å løfte snittet. Det hjelper ikke å ha masse lokale spillere hvis ikke vi presterer på banen, fortsetter han, og legger til at klubben nå må stå sammen for å sikre plassen, og da har publikum mye å si.

 

Disse Stabæk-guttene deler både hjem og arbeidsplass

 

Lag som trekker folk gjenstår

 

Stabæk har igjen kamper mot både Vålerenga, Brann og Strømsgodset hjemme.

 

Normalt er alle de tre lag som trekker mange tilskuere. Det kan hjelpe oss å heve snittet. Men vi skulle ønske det var høyere.

 

Stabæks neste hjemmekamp er mot Vålerenga, siste lørdag i høstferien.

 

Optimalt sett skulle vi gjerne hatt kampen den utenom ferien. Men det er en tidlig lørdagskamp. Vi håper de som er hjemme benytter sjansen til å komme på Nadderud, smiler Tunold.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen som vet om vi har budsjettert mtp nedrykk? 

Nå håper jeg det jobbes intenst med å beholde de beste spillerne og talentene. OG at det jobbes med å frigjøre stallen for rask som opptar lønnsbudsjettet. Vi må begynne å bygge på det vi har ASAP!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den millionen teller nok minimalt sammenlignet med det å miste eliteserieplassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synes klubben har falt langt bakpå når det kommer til å engasjere, både hjemmesiden og sosiale medier er i fritt fall.
Type Nannskog filmen er ett bra tiltak, men å legge den på hjemmesiden, nei det dropper de. Hvor er logikken?

Budstikka som hovedsponsor har ei heller vært veldig flinke til å bygge opp rundt viktigheten av støtte i nedrykksstriden. De har så uendelig mye å lære av lokalaviser rundt om i landet. 

For å rekruttere nye fans, tilskuere og støtte bør og må klubben ta tak her.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De har jo en skaal på blaa som ikke er så dum da, er mest om gamle historier men får opp interessen vel? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, blaasoldat skrev:

Synes klubben har falt langt bakpå når det kommer til å engasjere, både hjemmesiden og sosiale medier er i fritt fall.
Type Nannskog filmen er ett bra tiltak, men å legge den på hjemmesiden, nei det dropper de. Hvor er logikken?

Budstikka som hovedsponsor har ei heller vært veldig flinke til å bygge opp rundt viktigheten av støtte i nedrykksstriden. De har så uendelig mye å lære av lokalaviser rundt om i landet. 

For å rekruttere nye fans, tilskuere og støtte bør og må klubben ta tak her.

Det er ingen kopling mellom Budstikkas kommersielle samarbeid og det redaksjonelle. Det bør det heller ikke være.

Når det gjelder mediearbeidet internt så er jeg enig. Sosiale medier bør i hvert fall delvis brukes til å dra trafikk inn til kanaler du eier selv, som webside. Det fordrer at innholdet der er bedre enn det du får på Facebook mm. Det er dessverre ikke tilfelle nå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, blaasoldat skrev:

Synes klubben har falt langt bakpå når det kommer til å engasjere, både hjemmesiden og sosiale medier er i fritt fall.
Type Nannskog filmen er ett bra tiltak, men å legge den på hjemmesiden, nei det dropper de. Hvor er logikken?

Budstikka som hovedsponsor har ei heller vært veldig flinke til å bygge opp rundt viktigheten av støtte i nedrykksstriden. De har så uendelig mye å lære av lokalaviser rundt om i landet. 

For å rekruttere nye fans, tilskuere og støtte bør og må klubben ta tak her.

 

6 timer siden, ShermanCostello skrev:

Det er ingen kopling mellom Budstikkas kommersielle samarbeid og det redaksjonelle. Det bør det heller ikke være.

Når det gjelder mediearbeidet internt så er jeg enig. Sosiale medier bør i hvert fall delvis brukes til å dra trafikk inn til kanaler du eier selv, som webside. Det fordrer at innholdet der er bedre enn det du får på Facebook mm. Det er dessverre ikke tilfelle nå.

Jeg synes fortsatt generalsponsor bør og SKAL promotere at vi kjemper mot nedrykk og trenger alle mann alle på stadion. Med for eksempel en gratis artikkel som omhandler gratisbilletter levert av OBOS øverst på nettsiden i en dag eller to i forkant!

 

Men vi får se hva som skjer, vi får se

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 5.11.2018 den 23.09, blaasoldat skrev:

 

Jeg synes fortsatt generalsponsor bør og SKAL promotere at vi kjemper mot nedrykk og trenger alle mann alle på stadion. Med for eksempel en gratis artikkel som omhandler gratisbilletter levert av OBOS øverst på nettsiden i en dag eller to i forkant!

 

Men vi får se hva som skjer, vi får se

Klubben kan selvfølgelig velge å kjøpe en slik annonse, enten via et standard nettbanner e.l (standard annonsering) eller content marketing.

men å skrive en redaksjonell sak ville aldri en seriøs avis gjort. Hva er nyhetsverdien? At Stabæk har et kommersielt samarbeid med en sponsor? Nei. Det er ren reklame. 

Dersom kommersiell avdeling i Budstikka tvinger redaksjonen til å skrive en slik sak så ville Budstikka mistet all integritet. Med mindre det er faktisk nyhetsverdi så SKAL ikke Budstikka gjøre noe sånt. En seriøs avis skal ikke være en reklameplakat.

Den eneste nyhetsverdien rundt Stabæk  den siste uka er Agouda-saken, Ohis uheldige uttalelse og at Boli har signert ny avtale. Mulig jeg overser noe. Men at vi har en dårlig tabellplassering og trenger en seier har ikke det. Det er gammelt nytt.

Å kjøpe en slik annonse (jeg går ut fra at Stabæk har en solid barteravtale som de kan cashe ut på noe sånt) vil jeg imidlertid oppfordre klubben til å gjøre. Kanskje kommersiell avdeling i Stikka også kan/bør gi litt ekstra eller rabatt.

Det er helt klart noen lokalaviser som holder på slik og fungerer som reklameplakater for sport, kultur, næringsliv osv i lokalmiljøet. Men da fungerer de ikke som de skal. Redaksjoner skal være 100% objektive, så leserne kan stole på at de forteller sannheten. Hvis ikke så har de ikke større integritet enn kjøpte annonser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I disse tider der det er oppslag om skattelister i øst og vest, så kan jeg ikke skjønne at vi ikke har flere rike onkler i klubben. Er det virkelig ingen av de søkkrike tøflene i Bærum som er engasjerte og vil bidra med en slant? 

 

Edited by Mikkel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...