Gå til innhold

Økonomi Og Annet Faenskap


elaang
 Del

Anbefalte innlegg


Vi fikk jo aldri 115 mill i hånden.. Avtalen var vel gjeldende for 10 år, noe som gir 11,5 mill i året. Null problem å bruke alt det på å dekke gammel moro.

 

Sant nok. Men jeg hadde inntrykk av at sponsoravtalen var vel så mye knyttet opp mot arenaen som klubben, så er spent på hva som skjedde da vi først "solgte" arenaen, og nå sliter med å få låne den.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


IAO Quote: 'Alle spillere er til salgs til rigtig pris' eller et eller annet. Er velldig spent på hvor mange tilskuere som tar turen på kamp etter alle dagens 'stjerner' er solgt og vi spiller på Ullevål / Bislet neste år med dagens juniorer. OK kostnadsiden er betydelig redusert, men er mulig vi må ta en titt på det som skal drive inntektssiden også frewover. Dessverre går det nok en smertegrense et sted for den jevne Stabæk-supporter, og det er når en ikke kan forvente å bli underholdt på kamp lengre. Stabæk-tilskuerne har lenge kanskje vært bortskjemte med blendene angrepsfotball, men det er jo også det som har gjort oss så unike, og det er en iboende og vital del av vår fotball-filosofi. Men da trenger vi ogsâ de riktige spillerne!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


enig med deg.

et lag som funker i sin helhet og spiller god (til og med veldig god) fotball trenger ikke nödvendigvis stjernespillere. men ofte trekker disse stjernene publikum. og skulle vi - gud bevare - flytte til ullevaal kunne det jo vaere lurt med noen stjerner og flere tilskuere...

 

hebbe: aa vaere og forbli unik burde ikke vaere vaart förste og eneste maal naa da vi er naere til aa drukne. föles kanskje fremmed for mange naar stabaek begynner aa spille "vanlig" fotball. men heller lite underholdning paa banen enn null poeng i lomma.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Godset er vel ikke helt sammenlignbart da de kommer nedenfra og de har nå vært inne i en lang periode som er preget stadige fremskritt. De er inne i en slags over-achievement!" loop der de stadig slår ekspertenes forventninger med et ungt lag som er godt satt sammen og coachet. Fremtiden begynner å se lys ut med solide publikumstall og stadionplaner Klart det hele tiden skaper fornyet entusiasme. Minner meg om noen for noen sesonger siden, men tror Godset tenker smartere og ser ikke ut til å gå i den fella at de binder seg til mange tunge kostnadselementer.

 

Dagens situasjon for Stabæk er ganske annerledes, vi er i en sterk nedadgående trend der vi tvinges til å selge de beste spillerne våre og dette preger både spillet vårt og prestasjonene. Det er klart publikumssvikten vil forsterkes, og i denne loopen med fallende inntekter tvinges vi til å kutte/selge mer. Og vi ser jo at vi ikke har nok unge spillerere av tilstrekkelig kvalitet til å fylle opp med, så da er vi avhengige av å gjøre flere jævli smarte kjøp/signeringer.

Er noen her som synes at det ikke er noe problem å stå igjen med 2000-4000 tilskuere som er mere hardcore og ikke medgangs, men da må en også ta inn over seg hva mer dette innebærer. For vi har et jævlig stort problem, vi har ikke noen stadion som passer til denne profilen. Hverken Ullevål, Bislet eller Fornebu tåler et så skralt inntektsfundament, og de kommer også til å være en stemingskiller ala det Lyn opplevde, man kan selvsagt drømme om en stiftelse, men det løser bare det første problemet.

 

Jeg for min del hadde vært helt fine med Nadderud, men Nadderud er som kjent ikke er godkjent for Eliteseriespill.

 

Skal vi få løst denne igjensveisede floken er jeg redd man enten må håpe på et under i form at en eller annen gavmild / naiv investor, ellers så MÅ vi ta turen i hvert fall en divisjon ned og mest sannsynlig bli der noen år og bygge opp på nytt fra A til Å. Jeg tror at dette må uansett gjøres før eller siden, så er like greit å ta de nødvendige grepene nå, fremfor å utsette dette med noen skarve investorpenger som bare fører til seigpining og nye illusjoner.

Dette innebærer å kutte stadionkostnader som vi bare kan på Nadderud, adminstrasjonen må kuttes til beinet, juniorene blir førstelaget, Stabæk-butikken må kanskje legges ned/flyttes til Nadderud igjen, og i denne hverdagen tror jeg det de første årene kommer til å mere dreie seg om lokaloppgjør mot Asker og Bærum, fremfor noe opprykk. I tillegg blåser vinden slik antall lag i eliteserien mest sannsynlig vil kuttes med 2 eller 4 lag, så opprykket vil bli betydelig tøffere og det å holde seg oppe blir også en utfordring. Like greit å vente da til en er solid og rustet igjen.

Håper virkelig at man i et slikt scenarie driter i hele innendørsarenaen og satser på utbygging av Nadderud istedet dersom drømmen om et gjentatt eliteseriespill skulle materialisere seg igjen.

Endret av hebbe
Lenke til innlegg
Del på andre sider


OK kostnadsiden er betydelig redusert, men er mulig vi må ta en titt på det som skal drive inntektssiden også frewover. D

 

De siste årene har jeg hatt inntrykk av at det ikke har handlet om noe annet enn inntektssiden. Er det noe det er enkelt å budsjettere er det kostnader. Lønnskostnader vil aldri være overraskende. Reisekostnader til kamper og trening er forutsigbart. Leie av hall har trolig vært avtaleregulert i lang tid.

 

Alt har handlet om å finne inntektene.

 

Så langt har vi bare klart å vise en ting: Det produktet vi leverer gir ikke overskudd. Det er ikke noe problem å lage en restaurant som er bedre enn Bagatelle eller et flyselskap med bedre service enn Norwegian. Problemet er at det koster penger. Og er ikke folk villig til å betale det det koster er det ikke business.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det geniale med fotball er at .............................................................................................................................................

Grunnen til at sporten har blitt såå populær er at..........................................................................................................

Bakgrunnen til at spillet fremdeles sprer seg i slummen i afrika og i favelaene i sør-amerika er at.................

 

..........................................................................................................................................................................................man bare trenger en ball, noen stenger og kanskje et par nett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Et underskudd på 10 millioner kroner som de sier er dessverre langt fra sannheten. Men er vel bedre å si mindre enn det virkelige, da klubber ellers vil forsøke å presse prisene kraftig ned om Stabæk sa for eksempel 30 mill. Selger vi unna et par spillere for 8 mill vil andre tenke at Stabæk nå ikke selge.

Endret av BlaaSeier
Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Husk at journalistens jobb er å få folk til å lese det de skriver. Ikke oppplyse oss om hva som faktisk skjer. Det er langt fra permisjonsvarsel til å faktisk permittere folk. Bra gjort. Hadde faktisk vært ennå værre om de ikke hadde gjort dette

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dæven, dette syntes jeg luktet mange fjærkre ut av en fattig fjær. Ettersom arena-situasjonen ikke er avklart er det vel bare fornuftig og ansvarlig å varsle ansatte om permitering / oppsigelse. Som Holter-Sørensen sier, så skyldes dette forhold (Ullrichsen?) som er utenfor selskapets kontroll. Slik jeg leser artikkelen er alt arbeid med 2012 lagt på vent, i påvente av hvor vi spiller hen.

 

Å gå derifra til å annonsere en nært forestående konkurs er ikke bare slett journalistikk, men også direkte uansvarlig. Og budstikka kan gjøre klokt i å lese vær-varsom-plakaten, alternativt skaffe en. Det er ingen sitater ifra Stabækledelsen om konkurs så vidt jeg kan se.

 

Situasjonen er ikke akkurat rosenrød, men vi får stille på kamp (stående/sittende/liggende) og bidra med vårt, og så ha tillit til at ledelsen gjør alt de makter. Som AndersBD skrev i en annen tråd (Og Chruchill sa til britene under WW2) : Keep calm and carry on...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dæven, dette syntes jeg luktet mange fjærkre ut av en fattig fjær. Ettersom arena-situasjonen ikke er avklart er det vel bare fornuftig og ansvarlig å varsle ansatte om permitering / oppsigelse. Som Holter-Sørensen sier, så skyldes dette forhold (Ullrichsen?) som er utenfor selskapets kontroll. Slik jeg leser artikkelen er alt arbeid med 2012 lagt på vent, i påvente av hvor vi spiller hen.

 

Å gå derifra til å annonsere en nært forestående konkurs er ikke bare slett journalistikk, men også direkte uansvarlig. Og budstikka kan gjøre klokt i å lese vær-varsom-plakaten, alternativt skaffe en. Det er ingen sitater ifra Stabækledelsen om konkurs så vidt jeg kan se.

 

Situasjonen er ikke akkurat rosenrød, men vi får stille på kamp (stående/sittende/liggende) og bidra med vårt, og så ha tillit til at ledelsen gjør alt de makter. Som AndersBD skrev i en annen tråd (Og Chruchill sa til britene under WW2) : Keep calm and carry on...

 

 

 

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dæven, dette syntes jeg luktet mange fjærkre ut av en fattig fjær. Ettersom arena-situasjonen ikke er avklart er det vel bare fornuftig og ansvarlig å varsle ansatte om permitering / oppsigelse. Som Holter-Sørensen sier, så skyldes dette forhold (Ullrichsen?) som er utenfor selskapets kontroll. Slik jeg leser artikkelen er alt arbeid med 2012 lagt på vent, i påvente av hvor vi spiller hen.

 

Å gå derifra til å annonsere en nært forestående konkurs er ikke bare slett journalistikk, men også direkte uansvarlig. Og budstikka kan gjøre klokt i å lese vær-varsom-plakaten, alternativt skaffe en. Det er ingen sitater ifra Stabækledelsen om konkurs så vidt jeg kan se.

 

Situasjonen er ikke akkurat rosenrød, men vi får stille på kamp (stående/sittende/liggende) og bidra med vårt, og så ha tillit til at ledelsen gjør alt de makter. Som AndersBD skrev i en annen tråd (Og Chruchill sa til britene under WW2) : Keep calm and carry on...

 

 

 

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv!

 

 

Lufta har gått helt ut av meg i dag. Ser at Budstikka bør se på hva de skriver her, MEN intervjuet med vår Direktør sier mye "mellom linjene". Hører med skrekk at permiteringer er et ledd i "ikke tro på lisens" og dermed 2 div neste år? Noen som kan belyse hva vi faktisk kan ha i vente? OG være realist og ikke tenke håp, tro og kjærlighet?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg ser på dette som at styret i Stabæk Fotball heller vil være forutseende, en etterpåkloke. Noen ansatte har sikkert jobbet i Stabæk i en del år, og da har de også ganske lang frist fra permiteringsvarsel kommer og til de blir permitert. De sender altså ut varsellet for å ha muligheten dersom behovet kommer. Det er ikke sikkert at noen blir permitert, og vi får håpe det ikke kommer til å skje.

Noe tilsvarende kan skje med Stadion, vi sender inn til NFF at vi skal spille på Nadderud, og så kan det hende vi får en avtale med TA i februar og da sender vi søknad til NFF om å få endre stadion til TA, noe som er lettere å få til, en å endre fra TA til Nadderud.

 

Jeg har ikke noe problem med å betale det samme for mit $$ sesongkort på Nadderud, som det jeg i dag betaler på TA. De kan i alle fall selge $$ kortene for 2012 fra sesongslutt i år så får de i alle fall inn noe penger til å holde driften i gang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Voldsomt så mye faenskap om økonomi media skulle grave opp nå da?

 

Når det er sagt, så hadde jeg ikke sagt nei takk til 4 linjer fra Ingo her om hva dette egentlig dreier seg om. Leser jeg det riktig at dette gjelder dersom Nadderud blir aktuelt på nyåret? Eller er det noe som gjøres umiddelbart fordi pengeknipen akutt har blitt forverret?

 

Hvis det første er riktig så forstår jeg det godt, selv om det høres ut som en noe lang frist og noe lite gjennomtenkt siden man da heller burde analysert noe bedre hvilke funksjoner man strengt talt kunne klart seg uten. Hvis det siste er riktig blir jeg langt mer bekymret.

 

Men - jeg tar et kraftig forbehold om at tabloidpressen vrir og dramatiserer enhver ting, som de så ofte før har gjort.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


regn med at maks 10% av det du leser i avisen er fakta (maks!). Men ser gjerne at IA slutter å gjenta i enhver sammenheng at alle spillerne er tilsalgs...

Det er jo hvertfall 100% sant..!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Finansavisen graver i dag litt om salget av spillerrettighetene til Spiller. Ikke mye nytt der, bortsett fra at det hele blir hengende litt i luften da Holter-Sørensen ikke rakk å svare da FA slo på tråden. Samtidig skriver de om arenaen, og intervjuer Schnitler. Der kommer det frem at Euroforum Holding er ferdig med akkordløsning, hvor blant annet Stabæk Fotball har måtte ta et tap over 2,2 millioner. De hadde i utgangspunktet et krav på i overkant av 3050K, og sitter igjen med snaut 800K. I tillegg sier Schnitler at de fortsatt ikke har hørt noe fra de som rigger opp stiftelsen mhp hva de skal ha for arenaen.

Endret av superblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Finansavisen graver i dag litt om salget av spillerrettighetene til Spiller. Ikke mye nytt der, bortsett fra at det hele blir hengende litt i luften da Holter-Sørensen ikke rakk å svare da FA slo på tråden. Samtidig skriver de om arenaen, og intervjuer Schnitler. Der kommer det frem at Euroforum Holding er ferdig med akkordløsning, hvor blant annet Stabæk Fotball har måtte ta et tap over 2,2 millioner. De hadde i utgangspunktet et krav på i overkant av 3050K, og sitter igjen med snaut 800K. I tillegg sier Schnitler at de fortsatt ikke har hørt noe fra de som rigger opp stiftelsen mhp hva de skal ha for arenaen.

 

Det som overrasker meg er at det ikke virker som "stiftelsen" og arenaeier har noen form for dialog. Det antas at stiftelsen kan få inn ca 250 mill for tomten og bruke det til kjøp av stadion. Men hva hjelper det dersom eier av stadion vil kreve opp mot 500 mill? Jeg håper og tror at de har en form for dialog med eier slik at summen på 250 mill faktisk kan bli en reell kjøpssum. Krever eier 500 mill kan man jo legge saken død, for det klarer vi vel neppe. Og da er det vel bare begynne å planlegge Nadderud.

Minner meg litt om OL søknaden. Først bruker vi en haug med penger og ikke minst tid og når vi har bestemt hvor vi ønsker OL så spør vi far (regjeringen) og får nei. Dette med forbehold om at "stiftelsen" og arenaeier har hatt innledende samtaler om forventet salgssum. Kan jo hende de har klart å holde det konfidensielt. Men jeg har ikke inntrykk av at det er noen form for kommunikasjon utenom det vi leser i media. Noe som vet noe mer rundt dette?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Finansavisen har en ny artikkel i dag:

 

"Etter det Finansavisen erfarer krever Ulrichsen rundt 300 millioner kroner, som er mer enn det stiftelsen er villig til å betale. - Prisen ligger noe i overkant., ja, sier ordfører i Bærum, Oddd Reinsfelt til Finansavisen og legger til: - Men kanskje passer de bedre på Nadderud med den elendige økonomien de har."

 

"Reinsfelt sier at kommune gjør det de kan for at Telenor Arena skal forbli en fotballarena... Dersom det ikke blir fremforhandlet en avtale, vil kommunen hjelpe klubben å finne nye investorer til Nadderud-planene. Selv vil de ikke bidra. - Kommunen kan ikke bistå. Vi kan hjelpe til med prosessen, ikke med penger, sier Reinsfelt og legger til: - Men Ulrichsen sa for en tid tilbake at dersom Stabøk flytter tilbake til Nadderu skulle de få med seg 30 millioner kroner. Styrelder Schnitler bekrefter at et slikt forslag har ligget på bordet. - Det er riktig at vi har prøvd med et slikt forslag via formelle kanaler i gjenom lang tid, og mer enn ett år før dette skjedde. Det ville gitt klubben en ny start, men jeg vil ikke gå i detals på hva forslaget innebar, sier han til Finansavisen".

 

"Finansavisen vet at forslaget innebar at Stabæk måtte forlate Telenor Arena før enne sesongen, til fordel for spill på Nadderud. Istedet har disse pengene gått med til å dekke kostnadene det medfører å kombinere toppseriefotball og andre arrangenmenter i Telenor Arena".

Endret av Langemann
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Økonomi Og Annet Faenskap
×
×
  • Opprett ny...