Gå til innhold

Jan Jönsson


Øyvind
 Del

Anbefalte innlegg


[om 4-2-3-1, anm.]: Du blir jo veldig smal i den formasjonen og etterlater mye rom på kantene. Har vi gode nok backer til å spille så dristig - det er ikke jeg sikker på

 

Helt riktig. Derfor må du ha løpssterke indreløpere/flankespillere i den 3'eren du velger å bruke. I tillegg er det fint å ha allsidige backer til den formasjonen med god fart. Jeg er også redd for at det ikke vil fungere så veldig bra, men det må jo være verdt å prøve dette. Hovedproblemet så langt har vært at vi har blottlagt oss selv foran forsvarsfirer. Ved å sette to blokker i Hauger og Farnerud der, tror jeg vi iallfall tvinger motstanderlaget til å spille annerledes.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synes Farnerud kom mer til sin rett i går, med en tydelig definert offensiv makker i PRP. Synd om vi ikke klarer å utnytte både Henning og Farnerud maksimalt sammen, for de er vel hver for seg blant våre aller beste.

 

Midtbanen ble også bedre med litt mer muskler i form av Keller.

 

PS. Jeg er klar over at dette sikkert kunne vært tatt opp i en annen tråd.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synes Farnerud kom mer til sin rett i går, med en tydelig definert offensiv makker i PRP. Synd om vi ikke klarer å utnytte både Henning og Farnerud maksimalt sammen, for de er vel hver for seg blant våre aller beste.

Midtbanen ble også bedre med litt mer muskler i form av Keller.

PS. Jeg er klar over at dette sikkert kunne vært tatt opp i en annen tråd.

HH spilte vel både hø og ve kant før han ble tatt inn sentralt. Med dagens stall, er det kanskje ikke så dumt å bruke Pontus som sentral def og enten CK eller HH på den ene kanten, så kan mer offensive spillere som PRP, DK, EH, JH ta sentral off og den andre kanten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg mener fortsatt at Daigo bør spille mer sentralt i banen, og jeg hadde kost meg gløgg om Janne hadde testet ut juletre formasjonen, med Pontus som anker, flankert av Henning og Mix / Keller, og med Daigo som trequartista. Jeg synes det er så åpenbart at Daigo er mye bedre sentralt, at jeg ikke fatter at dette ikke blir testet. Han har de egenskapene Daniel savner, og jeg er sikker på at Daniel ville kommet til sine tradisjonelle sjanser med Daigo mer sentralt i banen. Helst som offensiv midtbane, men han kan også testes helt der fremme. Det fysiske blir han mer og mer vant til, og da tror jeg kjapt Daigo kan begynne å herje i TL. Med Pontus, Henning og Mix rundt han, har vi nok ballspillere til å spille ut de fleste, legg til offensive backer som kan komme rundt en smal midtbane, og vi har noe spennende på gang.

 

Palmi forstår jeg ikke hvorfor Janne velger fra start i går. Jeg vil anta at det er pga fysikken han velges, men jeg synes ikke bidraget hans er tilfredsstillende til å forsvare start-11er. Når han ikke vinner dueller, så kan like gjerne Mix spille, som er langt mer bevegelig og skapende.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Palmi forstår jeg ikke hvorfor Janne velger fra start i går. Jeg vil anta at det er pga fysikken han velges, men jeg synes ikke bidraget hans er tilfredsstillende til å forsvare start-11er. Når han ikke vinner dueller, så kan like gjerne Mix spille, som er langt mer bevegelig og skapende.

 

enig!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Palmi forstår jeg ikke hvorfor Janne velger fra start i går. Jeg vil anta at det er pga fysikken han velges, men jeg synes ikke bidraget hans er tilfredsstillende til å forsvare start-11er. Når han ikke vinner dueller, så kan like gjerne Mix spille, som er langt mer bevegelig og skapende.

 

enig!

 

Et åpent spørsmål: Er Mix klar for å starte, eller er det bedre at han kommer inn i 2 omgang, med masse energi og hjelper oss å snu spillet? Vil han være like dominerende fra starten av kampen når alle andre også er uthvilt?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Palmi forstår jeg ikke hvorfor Janne velger fra start i går. Jeg vil anta at det er pga fysikken han velges, men jeg synes ikke bidraget hans er tilfredsstillende til å forsvare start-11er. Når han ikke vinner dueller, så kan like gjerne Mix spille, som er langt mer bevegelig og skapende.

 

enig!

 

Et åpent spørsmål: Er Mix klar for å starte, eller er det bedre at han kommer inn i 2 omgang, med masse energi og hjelper oss å snu spillet? Vil han være like dominerende fra starten av kampen når alle andre også er uthvilt?

 

Eller for å snu det litt, kan han domimere mot slutten av kampen med 60-70 minutter tippeligamotstand i beina?

Jeg tror det inntil videre er greit å ha Mix i bakhånd.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Palmi forstår jeg ikke hvorfor Janne velger fra start i går. Jeg vil anta at det er pga fysikken han velges, men jeg synes ikke bidraget hans er tilfredsstillende til å forsvare start-11er. Når han ikke vinner dueller, så kan like gjerne Mix spille, som er langt mer bevegelig og skapende.

 

Nå begynner dette å bli rimelig off-topic, men men: Mix har vist at han er best som innbytter foreløpig. Jeg vil også se Daigo inn sentralt, men så lenge han valgte å bruke han på venstre igår, så mener jeg at valget av Palmi er helt greit. Synes likevel at Palmi var blant våre svakeste igår og burde scoret på sin 100%-sjanse.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Etter min mening mangler Palmi noe hurtighet/tempo med og uten ball, og en del fysikk. Virker som han ofte er på etterskudd i duellene, og ofte "får dårlig tid". Daigo, on the other hand, er veldig god på å "få med seg ballen" i vanskelige situasjoner. Og har bedre overblikk/blikk for spillet/flikker osv.

 

Konklusjon: Daigo inn sentralt

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sikkert ikke lett å være trener for Stabæk om dagen.... Er det bakke som skal trene laget opp mot Start kampen? Virket sånn ifølge StabækTV. Skal vinne mot Start uansett hvem som leder! :)

 

Isåfall:

Noen som vet hvordan det fungerer mellom janne og bakke?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Takket nei til utlandet

 

Grunnen til at Jönsson ikke en gang vurderer å forlate laget som ligger på 5. plass i eliteserien er enkel.

 

- Jeg mener det ikke skjer større ting i skandinavisk fotball enn det Stabæk holder på med om dagen (mesterliga-kvalifisering). Vi har ny stadion, vi er godt i gang i eliteserien etter en litt dårlig start og vi spiller for første gang mesterliga-kvalifisering, alt dette er veldig spennende og inspirerende for meg.

 

Hyggelig lesing! At Janne etterhvert har blitt en ettertraktet man bør ikke komme som noe sjokk på noen.

Endret av hdaniels
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Takket nei til utlandet

 

Grunnen til at Jönsson ikke en gang vurderer å forlate laget som ligger på 5. plass i eliteserien er enkel.

 

- Jeg mener det ikke skjer større ting i skandinavisk fotball enn det Stabæk holder på med om dagen (mesterliga-kvalifisering). Vi har ny stadion, vi er godt i gang i eliteserien etter en litt dårlig start og vi spiller for første gang mesterliga-kvalifisering, alt dette er veldig spennende og inspirerende for meg.

 

Hyggelig lesing! At Janne etterhvert har blitt en ettertraktet man bør ikke komme som noe sjokk på noen.

Hepp,

 

Jeg gruer meg til den dagen vi må bytte...

 

Det blir interessant å se hvem vi får inn. Jeg kan ikke se at det finnes noen norske trenere som er gode nok per i dag ihvertfall, ei heller noen som har potensiale til å uvikle seg til å bli det innenfor et tidsperspektiv på la oss si 3 år...

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Feil tråd, men tenker Janne hadde slitt om han hadde hatt de spillerne som har vært innom fortsatt.

 

Alan på venstre. Men med Keller, Johan, Henning, Pontus, Somen og Annan i kamp om tre midtbaneplasser hadde blitt vanskelig å velge hvem som skulle vrakes.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Keller

Somen

Annan

Alan

 

Den midtbanen vi har mistet er etter min mening den beste midtbanen vi har sett i tippeligaen noen sinne (sånn på stånde fot). Perfekte komplementære ferdigheter. Sier bare litt om Jönssons evne til å bygge lag, og å gjenskape dette i årets sesong.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jönsson er visst tilbudt kontrakt til 2012 i følge Budstikka.

 

 

Det snakkes mye om hvilke spillere som er viktige for at laget fungerer, men jeg vet ikke hva vi skulle gjort om Janne forsvant. Pdd den viktigste enkeltpersonen for suksessen i mine øyne.

 

Håper vi får beholde Janne i lang tid. Han er jo god venn mer Arsène Wenger som har vært trener for Arsenal i ganske mange år nå - vi får håpe Janne forholder seg til det samme!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Han er jo god venn mer Arsène Wenger

Hadde ikke gjort noe om bekjentskapet medførte treningskamp(er) mellom lagene, gjerne i TA. Da vil laget få topp internasjonal matching og klubben et lite overskudd. (Hadde gjerne tatt et talent på lån også, men jeg vet at JJ helst vil bygge opp talentene selv)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Keller

Somen

Annan

Alan

 

Den midtbanen vi har mistet er etter min mening den beste midtbanen vi har sett i tippeligaen noen sinne (sånn på stånde fot). Perfekte komplementære ferdigheter. Sier bare litt om Jönssons evne til å bygge lag, og å gjenskape dette i årets sesong.

 

Hadde vi ikke Linderoth, Andresen, Svindal og Chippen samtidig på midten? Det må vel strengt tatt sies å være et lite knepp bedre?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Keller

Somen

Annan

Alan

Hadde vi ikke Linderoth, Andresen, Svindal og Chippen samtidig på midten? Det må vel strengt tatt sies å være et lite knepp bedre?

Kanskje spiller for spiller, men sistnevnte 4-er mangler en typisk kantspiller og blir i sum ikke like sterk som den første. Så skal det jo også nevnes at førstnevnte 4-er spilte bak et av tidenes beste spisspar i TL, så den førstnevnte offensiven (inkl VPG og DN) er nok kanskje det beste offensive mannskapet som er sett i TL

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis ikke Chippen var/er en typisk kantspiller har jeg misforstått hva en kantspiller er i 10 år...

 

Mangler en betyr vel kanskje at det burde vært to, men er bare èn?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis ikke Chippen var/er en typisk kantspiller har jeg misforstått hva en kantspiller er i 10 år...

Mangler en betyr vel kanskje at det burde vært to, men er bare èn?

Nettopp, både TSL og TL var/er utpregede sentrale midtbanespillere. MA var aldri en typisk kantspiller

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Keller

Somen

Annan

Alan

 

Den midtbanen vi har mistet er etter min mening den beste midtbanen vi har sett i tippeligaen noen sinne (sånn på stånde fot). Perfekte komplementære ferdigheter. Sier bare litt om Jönssons evne til å bygge lag, og å gjenskape dette i årets sesong.

Mangler en playmaker, men samtidig er den så mye off. kraft at de i stor grad ville klart seg uten. Med Veigar foran seg hadde de jo en playmaker der og knuste det meste som var i TL (*SUKK*, det var tider det)

 

Jeg ville vel dog foretrukket Somen, Henning, Farnerud, Alan med Keller på benken hvis jeg kunne valgt blant både disse og de fire vi har.

 

Edit: Men det viktigste er jo at vi har Janne som trener!

Endret av Bjornh
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Keller

Somen

Annan

Alan

 

Den midtbanen vi har mistet er etter min mening den beste midtbanen vi har sett i tippeligaen noen sinne (sånn på stånde fot). Perfekte komplementære ferdigheter. Sier bare litt om Jönssons evne til å bygge lag, og å gjenskape dette i årets sesong.

 

Hadde vi ikke Linderoth, Andresen, Svindal og Chippen samtidig på midten? Det må vel strengt tatt sies å være et lite knepp bedre?

 

Sikkert ikke det vi skal diskutere her, men Andresen, Svindal og Tobbe er alle litt like og sentrale midtbanespillere (Martin spilte riktig nok litt ving i starten). Husker at det ble eksperimentert med alle tre samtidig i 4-2-3-1, uten stort hell. Ellers enig i at alle er klassespillere, men altså uten de rette komplementære ferdighetene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tenkte jeg skulle sette opp en kombinasjon av de to midtbanene.

 

Alan på venstre.

 

Somen sentralt. Fremdriften hans var unik. Alternativene var Martin og Farnerud. Farnerud blir for dårlig en mot en, og Martin manglet litt farten.

 

Tobbe måtte være med, tenkte jeg. Jeg ser han som en ganske lik type som Henning, men fortsatt hakket bedre. Med spillestilen vi hadde i fjor tror jeg heller jeg foretrekker Annan. Han dekket mye mer rom på egen hånd. Det blir Annan

 

Siste plassen gir jeg gjerne til Chippen. Dette kan bli for offensivt, og må jeg velge mellom Chippen på høyre og Alan på venstre velger jeg Alan. Chippen hadde kanskje et større internasjonalt potensial, men Alan sin evne til å rundlure tippeligaspillere var unik. Skal jeg være realistisk tror jeg ikke midtbanen min tåler en offensiv til, og valget står da mellom Keller, Henning og Martin. Martin i kraft av den høyrekanten han var i sin første tid i Stabæk. Jeg tror jeg ender med å ville ha en omskolert Henning, og står da igjen med:

 

Alan - Somen - Annan - Henning

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Jan Jönsson
×
×
  • Opprett ny...