Gå til innhold

Dommerne I 1. Divisjon


Albert
 Del

Anbefalte innlegg


Jeg innrømmer gjerne at jeg klager på dommeravgjørelser. I hytt og pine. Jeg står på tribunen og protesterer selv når dommeren har rett. Jeg er da supporter - og har vel lov å være usakelig.

 

Men dette året har vært ille. Det har vært så mye underlige avgjørelser, så mange manglende avgjørelser og så mange merkelige kort, at det må være lov å si det: DOMMERNIVÅET I 1. DIVISJON er fryktlig lavt. (Og det er uavhengig av om vi taper, vinner eller spiller uavgjort).

 

Jeg legger selvfølgilig mest merke til feilene vi blir utsatt for, men har sett ganske mange merkelige fordeler vi har fått også.

 

Er det ingen faglig oppfølging av 1. divisjonsdommere? Er den eneste linken mellom TL og Serie A at 1. divisjon brukes som treningskamper (les: straff) for TL-dommere som har gjort en slett jobb?

 

Det er kanskje feil å klage/skylde på trioen i gult. Men når de så ofte får avgjørende innvirkning på resultatet fortjener de iallefall en egen tråd....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror vi skal være ydmyke nok til å innse at det å være dommer er drit vanskelig. Kampen mot FKT viser med all tydelighet at avgjørelsen om straffe eller ikke i 4-5 situasjoner foran begge mål avgjør utfallet av kampen. Straffen som ble idømt skulle ikke ha vært dømt. Muligens skulle vi hatt straffe - i hvertfall om dommeren hadde vært noenlude konsekvent og fikk med seg situasjonene.

 

Jeg ber bare om at dommerne:

 

Dømmer konsekvent på samme type forseelser

Dømmer konsekvent på forseelser fra begge lag

Slår ned på alt grisete spill som ødelegger fotballopplevelsen.

 

Skal det avvikes fra ovennevnte skal det være i vår favør.

 

Jeg har ufrivillig prøvd meg litt som dommer og vet at å få med seg alt i 360 graders vinkel er umulig.

 

Men, ja nivået på dommerne varierer. Vi kan ikke generalisere. Vi har hatt meget gode dommere i Adeccoligaen og vi har hatt svake dommere i TL. Gode dommere kan ha en dårlig dag, og svake dommere kan levere gode kamper. Det er ikke noe mønster i dette. Dommeren i går hadde vært helt grei om FKT-straffen ikke ble idømt. Det er den ene store brøleren han gjør.

 

Det som er mer bekymringsfullt er hvor lite vi produserer av målsjanser mot nedrykkslaget Tønsberg. Og vi var meget heldige som rodde i land 1-0 borte på Bjørnars skudd fra 20m. HVorfor skyter vi så lite fra distanse? Det presser forsvaret ut og gir bakrom som Eirik og kantene burde kunne utnytte. For å være litt positiv var forsvaret bra i hjemmekampen mot FKT.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


bla-bla

 

... konsekvent ...

... konsekvent ...

... grisete spill ...

 

47712[/snapback]

Det savner jeg også. Det er utrolig kipt å se at motstanderen ikke får straff for noe vi nettopp har fått frispark i mot på.

 

Her er for øvrig noen tips dommerene kan ta med seg.

 

Gi belønning for ønsket oppførsel. Ros og skryt er den beste belønningen som kan gis. Ros og kos er ofte bedre belønninger enn materielle ting. Et belønningsopplegg bør ikke vare lenger enn til en hensiktsmessig adferd er etablert.

 

Ros og skryt kan ikke overdrives, men den må være ekte. Alle barn liker at foreldrene viser at de er stolte av dem (spesielt når andre kan se eller høre det).

 

Det er viktig at barn opplever at de er flinke. Også i forhold til ting som vi ofte tar som selvfølger. Fortell barnet dit ofte at han/hun er flink selv i forhold til bagatellmessige ting.

 

Belønning er mer effektivt enn straff!  Straff ikke med annet enn inndragelser av goder/rettigheter. Straff aldri ved å ta bort trygghet og kjærlighet eller ved å påføre smerte.

 

Gi barnet umiddelbare og hyppige tilbakemeldinger og konsekvenser. Reaksjoner som kommer umiddelbart etter en handling er langt mer effektive enn store reaksjoner som kommer senere.

 

Det gir størst uttelling hvis belønning og straff står i sammenheng med adferden (man kan trekkes i lommepenger for ødeleggelse, men ikke for å komme for sent hjem).

 

Vær tydelig og konsekvent. Barn liker forutsigbarhet. Tydelighet gir forutsigbarhet. Ha faste regler, uavhengig av når og hvor. Gi samme reaksjon hver gang. Begge foreldrene bør reagere likt.

 

Vær føre var. Minn barna om regler som barnet kan komme til å bryte i forkant av situasjoner som kan bli vanskelige.

 

Skjenn på handlinger, ikke på person (”Det er ikke snilt å gjøre sånn” fremfor ”Du er ikke snill” eller ”Du er slem”).

 

Prøv å ikke handle i affekt. Når det koker over: Stopp opp og tenk et skritt lenger. Det er lov å trekke seg ut av en situasjon for å få oversikt for så og komme tilbake med mer overveide løsninger og reaksjoner.

 

Ikke prøv å endre alt på en gang. Ta et problemområde av gangen. Det viktigste først.

 

Tilgi! Bli ferdig med episoder som har oppstått.

 

Å oppdra barn er vanskelig. Søk hjelp når det er noe du ikke får til før du blir utslitt.

 

OK, nå var denne for barn. Men alle punktene kan vel overføres.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg vil i alla fall ha slutt på at domerne har eksamen sin på Nadderud! Dette kommer aldri heldig ut for døming for oss! Domerene har dårlige assosiasjoner med Nadderud!

47730[/snapback]

 

Det er TLdommerne/FIFAdommerne som har fysisk test på Nadderud. Ikke rart de før negative vibber når de skal ha kamp der senere. (ref. hva Øvrebø sa)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På fotball.no er det mulig å se hvilke kamper dommeren i kampen skal ha den neste måneden. Jeg har ikke gjort noen vitenskapelig analyse av det, men jeg syns det er gjennomgående at dommerne i 1.divisjon ofte dømmer for lite i 1. og 2.divisjon. Veldig ofte er de hoveddommere i yngre kamper, eller assistentdommere i 3. og 4.divisjon. Se for eksempel dommeren fra Sogndal-kampen eller dommeren fra Tønsberg-kampen.

Etter min mening burde de dømme mer på høyere nivå for å bli bedre.

Endret av Totto
Lenke til innlegg
Del på andre sider


På fotball.no er det mulig å se hvilke kamper dommeren i kampen skal ha den neste måneden. Jeg har ikke gjort noen vitenskapelig analyse av det, men jeg syns det er gjennomgående at dommerne i 1.divisjon ofte dømmer for lite i 1. og 2.divisjon. Veldig ofte er de hoveddommere i yngre kamper, eller assistentdommere i 3. og 4.divisjon. Se for eksempel dommeren fra Sogndal-kampen eller dommeren fra Tønsberg-kampen.

Etter min mening burde de dømme mer på høyere nivå for å bli bedre.

47779[/snapback]

 

Hvis dette er realiteten er jo det en skandale. Dette er tross alt Norges nest beste liga. Og nivåforskjellene mellom de 6-7 beste lagene i vår liga og lagene i tippeligaen er ikke SÅ stor. Derfor burde ikke nivåforskjellen mellom dommerne i de to ligaene være så stor som den er nå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På fotball.no er det mulig å se hvilke kamper dommeren i kampen skal ha den neste måneden. Jeg har ikke gjort noen vitenskapelig analyse av det, men jeg syns det er gjennomgående at dommerne i 1.divisjon ofte dømmer for lite i 1. og 2.divisjon. Veldig ofte er de hoveddommere i yngre kamper, eller assistentdommere i 3. og 4.divisjon. Se for eksempel dommeren fra Sogndal-kampen eller dommeren fra Tønsberg-kampen.

Etter min mening burde de dømme mer på høyere nivå for å bli bedre.

47779[/snapback]

 

Kampoppsettet til Pål Jakobsen (han i Trana alle) tyder på at Fotballforbundet har vurdert hvilke oppgaver han er kapabel til. Etter Tønsbergkampen...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Trond H. tar et oppgjør med laget

 

Tøft gjort

47840[/snapback]

 

Kankje Trond burde si noen alvorsord til Daniel også. Når en avgjørelse først er tatt, er det å fortelle dommeren hvor feil den er - under kampen - en relativt sikker måte å få gule kort på. Faktisk sikrere enn vold mot motspillere. Men det er klart, dersom Daniel fortsetter å kjefte på dommerene og Veigar og Eirik bare loffer rundt halve tida, bør vel Trond snart bli å se på banen i en 1. lags kamp?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tøft gjort, men er noe jeg mener burde bli tatt opp internt.

47842[/snapback]

Enig, i hvertfall når han bruker navn. Hadde han sagt "noen av oss..." hadde det fortont seg litt anderledes.

Det er forskjell på hva man skriver for internett og intranett!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tøft gjort, men er noe jeg mener burde bli tatt opp internt.

47842[/snapback]

Enig, i hvertfall når han bruker navn. Hadde han sagt "noen av oss..." hadde det fortont seg litt anderledes.

Det er forskjell på hva man skriver for internett og intranett!

47844[/snapback]

 

Slutt å disse gutten. Det var kult gjort å ta det opp. Klage på dommerne er ikke spillernes jobb. Punktum.

 

Og jeg tror så dypt inne på stabak.no er det så godt som intranett. (Bortsett fra at det er tilgjengelig for pressen da...)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tøft gjort, men er noe jeg mener burde bli tatt opp internt.

47842[/snapback]

Enig, i hvertfall når han bruker navn. Hadde han sagt "noen av oss..." hadde det fortont seg litt anderledes.

Det er forskjell på hva man skriver for internett og intranett!

47844[/snapback]

syntes det er helt på sin plass å nevne navn. Har alltid hatrt følelsen at Henning, Bjørnar og Inge er ulver i fåreklær...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tøft gjort, men er noe jeg mener burde bli tatt opp internt.

47842[/snapback]

Enig, i hvertfall når han bruker navn. Hadde han sagt "noen av oss..." hadde det fortont seg litt anderledes.

Det er forskjell på hva man skriver for internett og intranett!

47844[/snapback]

 

Slutt å disse gutten. Det var kult gjort å ta det opp. Klage på dommerne er ikke spillernes jobb. Punktum.

 

Og jeg tror så dypt inne på stabak.no er det så godt som intranett. (Bortsett fra at det er tilgjengelig for pressen da...)

47845[/snapback]

Dette er da ikke "dissing"! Jeg er helt enig at det var tøft gjort og riktig å si i fra! BRA! Er også helt enig med Trond i at spillerne ikke har noe inne i dommergarderoben å gjøre etter kampen, ihvertfall ikke for å kjefte ham huden full! Riktig gjort å si i fra at man synes dette er galt, for det er det!

Det eneste jeg reagerer på er å legge dette ut på nettet. Det hadde holdt å si i fra direkte face-to-face, sende en sms, henge opp en kommentar på oppslagstavlen eller lignende.

Markus har rett i at dette ikke akkurat er forsiden på stabak.no, men dog alikevel mener nå jeg.

Trond skal ha masse "cred" for ønske seg fair-play også etter at det er blåst for kampslutt.

Det er bare formen jeg var litt uenig i, det er det hele. Det kan vel ikke være "dissing"...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


OK da, "dissing" var litt sterkt, og du må gjerne være uenig i fremgangsmåten. Dersom du vet at det er kanaler som fungerer spillerne i mellom, så burde sikkert disse være prøvd.

 

Et poeng her hvem som har "lov" til å klage på dommerne. Spillere og lagledelse har ikke lov under kampen. Gule og røde kort. De samme har ikke lov etter kampen. Utestengelse. Pressen har selvfølgelig lov. Også vi da. Vi har lov under kampen, men kanskje ikke etter kampen. Jeg har sett at på NFF-sider ligger all tenkelig informasjon om dommere ute. Akkurat det syns jeg er tøft. Det fortjener faktisk respekt. Med tanke på hvor mange gærne fotballsupportere det er. Som gjerne kunne tenke seg å "disse" dommere på alle tenkelige måter.

 

Men før man "disser" dem: Husk at fotball blir enda mer kaotisk uten dommere enn med dårlige dommere...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


OK da, "dissing" var litt sterkt, og du må gjerne være uenig i fremgangsmåten.  Dersom du vet at det er kanaler som fungerer spillerne i mellom, så burde sikkert disse være prøvd.

 

Et poeng her hvem som har "lov" til å klage på dommerne.  Spillere og lagledelse har ikke lov under kampen.  Gule og røde kort.  De samme har ikke lov etter kampen.  Utestengelse.  Pressen har selvfølgelig lov.  Også vi da.  Vi har lov under kampen, men kanskje ikke etter kampen.  Jeg har sett at på NFF-sider ligger all tenkelig informasjon om dommere ute.  Akkurat det syns jeg er tøft.  Det fortjener faktisk respekt.  Med tanke på hvor mange gærne fotballsupportere det er.  Som gjerne kunne tenke seg å "disse" dommere på alle tenkelige måter.

 

Men før man "disser" dem: Husk at fotball blir enda mer kaotisk uten dommere enn med dårlige dommere...

47853[/snapback]

har'em løst, har'em lov!!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tøft gjort, men er noe jeg mener burde bli tatt opp internt.

47842[/snapback]

Enig, i hvertfall når han bruker navn. Hadde han sagt "noen av oss..." hadde det fortont seg litt anderledes.

Det er forskjell på hva man skriver for internett og intranett!

47844[/snapback]

syntes det er helt på sin plass å nevne navn. Har alltid hatrt følelsen at Henning, Bjørnar og Inge er ulver i fåreklær...

47846[/snapback]

Seriøst?

 

Uansett, fullstendig amatørmessig av Trond.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis trond har snakket med gutta først, og de har sagt at det er greit at han legger ut navn på nettet, så har jeg ikke noe imot det. Hvis han ikke har gjort det hadde jeg følt det som et svik, hvis jeg var en av dem.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg syntes det er på sin plass at gutta sier ifra til dommern. Vi snakker tross alt om jobben til gutta, og den blir til tider ødelagt av en mann som ikke kan yrket sitt. At de blir frustrete skjønner jeg jævlig godt.

47874[/snapback]

Det er ikke på sin plass å gå inn i dommergarderoben for å kjefte huden full av dommern, det gjør du rett å slett ikke. Dog jeg skjønner at dem vil reagere, men det er fortsatt ikke riktig!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har en følelse at dette er en intern spøk.

 

Hvis ikke er dette svært merkelig. Legge ut slik info, om navngitte personer, på en offisiell hjemmeside er på grensen til idiotisk.

Voksent gjort å si fra, men på den måten.....

Uansett, så håper jeg å se den karen i en A-kamp snart.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tviler sterkt på at Henning sparket inn døra og la dommern i bakken. Det finnes mellomting her.

47878[/snapback]

Var ikke poenget, poenget var at det var feil det dem gjorde bokstavelig talt

Endret av Rubbster
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Må alle ha sterke meninger om innlegget til Trond? Hvem bryr seg egentlig? Det var ikke dommerens skyld at vi ikke vant. Vi vant ikke fordi vi ikke var gode nok. Spillerne kan være misfornøyd med egen innsats. Akkurat som at vi er misfornøyd med vår egen innsats på tribunen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tviler sterkt på at Henning sparket inn døra og la dommern i bakken. Det finnes mellomting her.

47878[/snapback]

Var ikke poenget, poenget var at det var feil det dem gjorde bokstavelig talt

47880[/snapback]

 

enig i at det ikke er riktig å gå inn i garderoben å skjelle ut dommeren, men synes den måten trond "sladrer" på lagkameratene blir helt feil.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Dommerne I 1. Divisjon
×
×
  • Opprett ny...