Gå til innhold

Opprykksprosenter


gufa
 Del

Anbefalte innlegg


Vi har hatt litt forskjellige beregninger på opprykk. Jeg har laget et excel-ark der man selv kan skrive inn sannsynligheten til hver kamp, og så simulere så mange ganger man vil. Dessverre tar det noen hunre kb, så jeg får ikke lasta opp. Noen som kan hjelpe?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi har hatt litt forskjellige beregninger på opprykk. Jeg har laget et excel-ark der man selv kan skrive inn sannsynligheten til hver kamp, og så simulere så mange ganger man vil. Dessverre tar det noen hunre kb, så jeg får ikke lasta opp. Noen som kan hjelpe?

Send det på mail til admin@stabaek.net

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi har hatt litt forskjellige beregninger på opprykk. Jeg har laget et excel-ark der man selv kan skrive inn sannsynligheten til hver kamp, og så simulere så mange ganger man vil. Dessverre tar det noen hunre kb, så jeg får ikke lasta opp. Noen som kan hjelpe?

 

jepp -> her: http://www.bjolgerud.no/tull/seriea.xls

Endret av Markus
Lenke til innlegg
Del på andre sider


For å hjelpe litt:

 

De gule feltene er sannsynligheter, og bør helst bli 1 tilsammen

 

Til høyre for tabellen er noen desimaltall. For å skille lag med lika mange poeng genereres et random målforskjellstall mellom 0 og 0,2. Dette legges til desimaltallet ved siden av for å avgjøre hvem som vil gå foran på målforskjell. SÅ i min modell med 0,3 på Stabæk og Sandefjord og 0 på Pors, vil Stabæk slå Pors på målforskjell uansett, mens det er tilfeldig om Sandefjord eller Stabæk vinner på målforskjell om de får like mange poeng.

 

Over Snurrfilm knappen er det et tall. Det er antall simuleringer, og presisjonen øker selvfølgelig om dette tallet økes.

 

Sett i gang! Hvor sannsynlig er det at vi rykker rett opp?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


hm, det der var avanserte saker..... :P skjønte sånn ca ingenting :blink: hvordan i helvete har du klart å lage det? :P

 

hm, 67% sjanse for direkte opprykk, kan det stemme?

 

Sikker på at det ikke var 67% sjanse for 1. plass?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg ble sittende med min egen modell, og fant noe ganske skremmende!

 

Om Moss og Sandefjord vinner sine kamper (Moss slår Sandefjord), vi gir oss selv gode 50% sjanse for seier og 25% sjanse for uavgjort i resten av kampene. I alle andre kamper er det 35%-30%-35% sjansefordeling.

 

I såfall ender vi med 75% sannsynlighet på kvalikkplass!

 

Nå påpeker nok noen at vi vinner mer enn halvparten av kampene våre. Det gjør vi. Sålangt har vi 63% seier, 29% uavgjort og 8% tap. Legger vi inn disse sannsynlighetene i alle kampene, unntatt at vi taper mot Sandefjord, og beholder at Sandefjord og Moss vinner alt, er det fortsatt 54% sjanse for kvalik. Og 1% sjanse for 4. plass!!

 

Konklusjon: Om vi skal avgjøre dette selv, må vi spille ende bedre enn vi har gjort så langt i sesongen. Og tar vi med at vi tok flest poeng i starten av sesongen, så er det grunn til full skjerpings!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg ble sittende med min egen modell, og fant noe ganske skremmende!

 

Om Moss og Sandefjord vinner sine kamper (Moss slår Sandefjord), vi gir oss selv gode 50% sjanse for seier og 25% sjanse for uavgjort i resten av kampene. I alle andre kamper er det 35%-30%-35% sjansefordeling.

 

I såfall ender vi med 75% sannsynlighet på kvalikkplass!

 

Nå påpeker nok noen at vi vinner mer enn halvparten av kampene våre. Det gjør vi. Sålangt har vi 63% seier, 29% uavgjort og 8% tap. Legger vi inn disse sannsynlighetene i alle kampene, unntatt at vi taper mot Sandefjord, og beholder at Sandefjord og Moss vinner alt, er det fortsatt 54% sjanse for kvalik. Og 1% sjanse for 4. plass!!

 

Konklusjon: Om vi skal avgjøre dette selv, må vi spille ende bedre enn vi har gjort så langt i sesongen. Og tar vi med at vi tok flest poeng i starten av sesongen, så er det grunn til full skjerpings!

 

Konklusjon: rolig nå! Hvor stor er sjansen for at Moss og Sandefjord vinner alle kampene sine? Større sjanse for at Stabæk vinner alle kampene sine enn at Sandefjord gjør det. Moss har riktignok hatt en kjempe-periode nå, men det går nok over som alt annet.

 

HEIA STABÆK

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nu går det så meget bedre...

 

Stabæk 98 % 2 % 0 % 0 %

Sandefjord 57 % 22 % 22 % 0 %

Hønefoss BK 18 % 22 % 61 % 0 %

Bryne 10 % 21 % 69 % 0 %

Pors Grenland 9 % 18 % 73 % 0 %

Moss 9 % 16 % 75 % 0 %

Sogndal 0 % 0 % 100 % 0 %

Kongsvinger 0 % 0 % 99 % 1 %

Hødd 0 % 0 % 99 % 1 %

Strømsgodset 0 % 0 % 97 % 3 %

Follo 0 % 0 % 90 % 10 %

Mandalskameratene 0 % 0 % 68 % 32 %

FK Tønsberg 0 % 0 % 22 % 78 %

Skeid 0 % 0 % 14 % 86 %

Løv-Ham 0 % 0 % 12 % 88 %

Alta 0 % 0 % 0 % 100 %

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med 7 poeng på de siste 5 kampene er opprykket sikret. Da er det godt å vite at den dårligste poengfangsten vi har på 5 kamper på rad er 8 poeng. I snitt har vi tatt 11 poeng pr 5 kampsperiode. Den desidert beste perioden hadde vi i rundene 6-10 med full pott og 15 poeng!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med 7 poeng på de siste 5 kampene er opprykket sikret. Da er det godt å vite at den dårligste poengfangsten vi har på 5 kamper på rad er 8 poeng. I snitt har vi tatt 11 poeng pr 5 kampsperiode. Den desidert beste perioden hadde vi i rundene 6-10 med full pott og 15 poeng!

 

 

Den dårlige perioden med kun 8 poeng var mot Kil-Skeid-Sandefjord-Løv-Ham og Pors.

 

Oooops - det er jo akkurat de lagene vi har igjen gitt

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med 7 poeng på de siste 5 kampene er opprykket sikret. Da er det godt å vite at den dårligste poengfangsten vi har på 5 kamper på rad er 8 poeng. I snitt har vi tatt 11 poeng pr 5 kampsperiode. Den desidert beste perioden hadde vi i rundene 6-10 med full pott og 15 poeng!

 

 

Den dårlige perioden med kun 8 poeng var mot Kil-Skeid-Sandefjord-Løv-Ham og Pors.

 

Oooops - det er jo akkurat de lagene vi har igjen gitt

 

 

Og det holder det også gitt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med 7 poeng på de siste 5 kampene er opprykket sikret. Da er det godt å vite at den dårligste poengfangsten vi har på 5 kamper på rad er 8 poeng. I snitt har vi tatt 11 poeng pr 5 kampsperiode. Den desidert beste perioden hadde vi i rundene 6-10 med full pott og 15 poeng!

 

 

Den dårlige perioden med kun 8 poeng var mot Kil-Skeid-Sandefjord-Løv-Ham og Pors.

 

Oooops - det er jo akkurat de lagene vi har igjen gitt

 

 

Og det holder det også gitt.

 

I tillegg er jo 3 av disse kampene hjemme, og sånn sett skal vi statistisk sett ta mer enn 8 poeng på denne 5-kampsperioden. Noen med fin kalkulator og masse fritid kan jo regne ut snittet hvis man forutsetter 3 hjemmekamper i perioden...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med 7 poeng på de siste 5 kampene er opprykket sikret. Da er det godt å vite at den dårligste poengfangsten vi har på 5 kamper på rad er 8 poeng. I snitt har vi tatt 11 poeng pr 5 kampsperiode. Den desidert beste perioden hadde vi i rundene 6-10 med full pott og 15 poeng!

 

 

Den dårlige perioden med kun 8 poeng var mot Kil-Skeid-Sandefjord-Løv-Ham og Pors.

 

Oooops - det er jo akkurat de lagene vi har igjen gitt

 

 

Og det holder det også gitt.

 

I tillegg er jo 3 av disse kampene hjemme, og sånn sett skal vi statistisk sett ta mer enn 8 poeng på denne 5-kampsperioden. Noen med fin kalkulator og masse fritid kan jo regne ut snittet hvis man forutsetter 3 hjemmekamper i perioden...

 

Snitt alle 5-kampers periodene = 10,90

Snitt 5-kampers perioder med min. 3 hjemme = 10,89

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med 7 poeng på de siste 5 kampene er opprykket sikret. Da er det godt å vite at den dårligste poengfangsten vi har på 5 kamper på rad er 8 poeng. I snitt har vi tatt 11 poeng pr 5 kampsperiode. Den desidert beste perioden hadde vi i rundene 6-10 med full pott og 15 poeng!

 

 

Den dårlige perioden med kun 8 poeng var mot Kil-Skeid-Sandefjord-Løv-Ham og Pors.

 

Oooops - det er jo akkurat de lagene vi har igjen gitt

 

 

Og det holder det også gitt.

 

I tillegg er jo 3 av disse kampene hjemme, og sånn sett skal vi statistisk sett ta mer enn 8 poeng på denne 5-kampsperioden. Noen med fin kalkulator og masse fritid kan jo regne ut snittet hvis man forutsetter 3 hjemmekamper i perioden...

 

 

Vi er så og si like gode hjemme som borte. 2,25 poeng pr kamp hjemme og 2,15 borte. Fortsetter det gir det oss 11,8 poeng statistisk. Det vil gi 3.27% sannsynlighet for at vi får mindre enn 8 poeng hvis vi antar normalfordeling.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Opprykksprosenter
×
×
  • Opprett ny...