Gå til innhold

Juniorlaget


Anbefalte innlegg


Hvor mange var det der?

 

Det er det ingen som vet :lol:

 

Alle under 20 ble ikke telt og banen dems er jo ikke akkurat så veldig innesperret :P

 

 

Står 985 på VG.

Hvor mange var det på Juniorfinalen?

I så fall er det nok 985 + De under 20.

 

Her kommer nok Røa til å få en del bøter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Utrolig trist å se at så mange går før kampen er ferdigspilt! Håper bare at juniorene, som fortsatt er amatørutøvere per definisjon (de fleste av dem lever ikke av fotballen) tolker dette som det sviket det kan se ut som. :ph34r:

Dessverre var det det, men de var mest fornøyd med det strålende oppmøtet til kampen slik at akkurat det gikk ikke hardt inn på så mange av dem.

 

På banketten etterpå skrøt Sondre Kåfjord og "en-eller-annen-viktig-person-i-Rosenborg-som-jeg-ikke- vet-navnet-på" over hele arrangementet og at dette var noe av det mest profesjonelle de har opplevd. Rosenborgkaren skrøt også veldig av hvordan de var blitt mottatt av Stabækledelsen og av de som ellers jobber rundt på stadion, og påpekte også at Stabæk vant sjansestatistikken med 11-9 i følge RBK-analyse. Sondre gikk så langt i å antyde at dette var det best arrangerte finalen, og den beste kampen han noen sinne har sett i en juniorfinale. Han fortalte også at til tross for Rosenborgseier, og til tross for at han skal være nøytral, så måtte han klappe spontant over noe av spillet til Stabæk som han kalte "klikk-klakk"-spill som imponerte ham.

 

Men over til dere supportere, fantastisk trøkk fra dere i store deler av kampen. Og med tanke på at dere ikke var like mange som i en tippeligamatch, våger jeg likevel å påstå at dere lagde like mye lyd! Helt strålende, dritbra! Dette var den tilbakemeldingen mange hadde om innsatsen deres.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Men jeg håper det er første og siste gang at Rosenborgjuniorene får lov til å feire scoring foran Stabækbenken. På høydepunktene ser man at en spiller løper mot benken og "lytter" med hånden til øret retning spillerne på benken etter 0-1 scoringen. Ufyselig og skammelig. Stor ripe i lakken.

RBKmotSTB-benken.jpg

1:39 ut i opptaket under...

Høydepunktene:

http://webtv.tv2.no/webtv/sumo/?treeId=201...p;progId=356595

Med livekommenteringen fra kampen!

Endret av JonasM
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Surt at den kampen røyk, synes mange av RBK-spillerne var ganske cocky i framtoninga hele tiden, tror de at det er om å gjøre å være mest mulig lik Steffen Iversen for å bli god? Eller kanskje det er noe med vannet der oppe i det kalde, forblåste Midt-Norge.

 

Anyveis har unggutta gjort en formidabel innsats i år, særlig de av unggutta som har spilt både for første-, andre- og juniorlaget. Kudos!

Spørs vel om juniorlaget blir like sterkt neste år, så vidt jeg kan se "mister" vi da Rogne, Mix, Ager, Scheel, Kristoffer Jensen og Remman.

Et betimelig spørsmål er vel hva klubben skal gjøre med disse? Hvem av dem har vist nok til å satses på i a-lagsstallen (minus Rogne og Mix som allerede er etablerte), hvem må slippes? Er det ønskelig å ha alle som stallfyll og la dem spille for andrelaget? Eller bør noen bort? Kjør debatt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Av det lille jeg har sett av juniorlaget, så er det helt klart de riktige spillerne som er tatt opp i A-laget allerede. Bak Mix, Hedenstad, Skjelvik, Andersen Aase og Rogne er det mye gjennomsnittlige spillere. Kanskje kaptein Ager kan bli bra, men utenom han så har jeg ikke sette det helt store potensiale. Men sånn er det med juniorfotball. Vi kan ikke ta opp 4-5 stk i a-stallen hver sesong. Vi skal prise oss lykkelige for de vi allerede har, så kanskje det dukker opp noen nye i 2011-2012.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synes jeg snappet opp at to til av gutta, om ikke var tatt opp i A-lagsstallen, så ihvertfall trente med dem?

 

Ager virker bra, og Scheel på venstrebacken virker også moden og solid.

 

Jeg synes Stabæk spilte på et høyere nivå en RBK, men synd de ikke omsatte de mange sjansene i mål. De er kanskje litt preget av at Mix og Hedenstad ikke spiller like ofte med laget som tidligere, og at samhandlingen blir litt deretter. Alle a-lagsgutta imponerte i går, og jeg håper for all del at vi får beholde hele bunten. Vegar minner veldig mye om Henning i spillestilen, og bruker bla den samme vendingen med utsiden av foten som Hauger. Rogne er helt sjef i forsvaret, og han er virkelig en stopper for fremtiden i Stabæk. Mix er Mix, han har en litt udefinerbar x-faktor på banen. Han får ikke potensialet sitt helt ut, men jeg tror det kommer med litt mer spilletid og erfaring. Da kan han bli genial. Skjelvik viser at tempoet holder på dette nivået, og det skal bli spennende å se om han kan applikere det han gjør her, opp til øverste nivå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Framtiden til 90-gutta:

Jeg håper at de resterende 1990-gutta får mulighet til å fortsette på andrelaget slik at de får ett år til til å jobbe for muligheten inn på a-laget. Klubbens vanlige rutine innebærer jo at disse må finne annen klubb, da klubbens mål er at 2. laget kun består av a-spillere og juniorspillere.

 

Mulig jeg snakker med hjerte foran noe annet, men jeg tror at både Remman og Scheel har noe på a-laget å gjør, om ikke nå så ihvertfall snart.

 

Ager skal til USA og studere.

 

Jensen satser på å finne en annen klubb hvor han er sikret spill i 2. div eller høyere, noe jeg forstår veldig godt siden Iven har til nå stort sett alltid spilt for 2.-laget vårt og dermed hindret Jensen mulighet til å matche seg på et greit seniornivå.

 

Juniorlaget neste år:

Det ser ut til at hele den faste forsvarsrekken er borte neste år. Som nevnt over: Ager, Remman, Scheel (alle siste års junior 2009), mens Peder Hjermann trolig gjør som Ager og satser på studier i USA.

 

Derimot har klubben skaffet Andreas Leirvik (midtstopper) som allerede har imponert på juniorlaget, men også for andrelaget har han hatt noen imponerende innhopp. Tror han også har en kamp fra start for andrelaget. Andreas Baastad har vært ute i over et år med skade, men forventes å være tilbake til neste sesong. Han er også midtstopper og en klubben har stor tro på slik jeg har forstått det. Ellers er Thor Lange klar til sesongen 2010 om ikke noe skulle skje. Han har ved flere anledninger spilt back. Marius Stormfelt også har flere kamper på backplass slik at man har trolig en "ny" firer klare til neste år.

 

Men det trengs alternativer siden flere også kommer til å ha 2. divkamper og dermed "dobbelt" sesong som tærer på krefter og ledd.

 

Framover har jeg ingen frykt for at stallen er for tynn. I tillegg er 2-3 stk trolig klare til sommeren 2010, alle store talenter som vi kan se fram til.

 

Innspill?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mulig jeg snakker med hjerte foran noe annet, men jeg tror at både Remman og Scheel har noe på a-laget å gjør, om ikke nå så ihvertfall snart.

 

Remman har jo en offervilje og et vinnerinstinkt som mange kan lære av, men jeg er litt usikker på om han har det lille ekstra som skal til for å bli god nok for TL. Jevnt over er han god, men mitt inntrykk (basert på ingen ting, egentlig...) er at han ikke har så mye mer utviklingspotensiale.

 

Jeg håper i hvert fall at klubben kan gi både Remman og Scheel ett år på seg til å vise at de er noe å satse på videre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mulig jeg snakker med hjerte foran noe annet, men jeg tror at både Remman og Scheel har noe på a-laget å gjør, om ikke nå så ihvertfall snart.

 

Remman har jo en offervilje og et vinnerinstinkt som mange kan lære av, men jeg er litt usikker på om han har det lille ekstra som skal til for å bli god nok for TL. Jevnt over er han god, men mitt inntrykk (basert på ingen ting, egentlig...) er at han ikke har så mye mer utviklingspotensiale.

 

Jeg håper i hvert fall at klubben kan gi både Remman og Scheel ett år på seg til å vise at de er noe å satse på videre.

 

Jeg vet også fint lite om disse gutta, men synes ett år på andrelaget bør være lov. Da ser man vel fort om de har TL-potensiale (eller hvert fall om de Ikke har det).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Noen som så NM-kampen til Stabæk mot Rosenborg som mener artikkelen overhode ikke stemmer med kamputfallet? Har sett kampen i reprise og syns denne var helt grei, men har jo høstet storm i kommentarfeltet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kristoffer Jensen, Isak Scheel og Theodor Remman får ikke ny kontrakt, i følge Budstikka. Med Jensen så var det jo helt greit og forventet. Scheel sier at han ikke hadde fått noe beskjed fra klubben om at han måtte se seg om etter ny klubb, det samme gjelder vel kanskje Remman. I så fall synes jeg det er litt dårlig av klubben, å ikke ta det opp med de aktuelle spillerne før det kommer ut i media...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi spilte vår siste kamp i går. Emisjonen ble klar for noen dager siden. Det kommer en avklaring rundt Jönsson om 1-2 uker. Så tviler på at man har tatt en beslutning på hvordan troppen skal se ut neste sesong allerede nå. Det er nok viktigere ting enn juniorkontrakter å ta seg av for tiden. Så dette får vel Budstikka ta på sin kappe.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kristoffer Jensen, Isak Scheel og Theodor Remman får ikke ny kontrakt, i følge Budstikka. Med Jensen så var det jo helt greit og forventet. Scheel sier at han ikke hadde fått noe beskjed fra klubben om at han måtte se seg om etter ny klubb, det samme gjelder vel kanskje Remman. I så fall synes jeg det er litt dårlig av klubben, å ikke ta det opp med de aktuelle spillerne før det kommer ut i media...

 

Link? Eller er det papirutgaven?

Ihvertfall Scheel har fått beskjed om å vente litt med å finne ny klubb etter hva jeg har hørt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Papirutgaven. Jeg syntes også at det virket litt merkelig at Budstikka liksom kunne konkludere med dette. Det som vel ble sagt var at siden såpass mange juniorer allerede hadde blitt tatt opp i A-stallen i år, så ble det mest sannsynlig ingen fler. Utifra det var Budstikka klare på at Jensen, Scheel og Remman ikke ville få kontrakt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Papirutgaven. Jeg syntes også at det virket litt merkelig at Budstikka liksom kunne konkludere med dette. Det som vel ble sagt var at siden såpass mange juniorer allerede hadde blitt tatt opp i A-stallen i år, så ble det mest sannsynlig ingen fler. Utifra det var Budstikka klare på at Jensen, Scheel og Remman ikke ville få kontrakt.

 

Jepp. Foreløpig synsing. Hvis ikke Schelvan har ymtet om noe til Budstikka, noe jeg håper han ikke har gjort uten å ta det med spillerne først. Kristoffer Jensen er ihvertfall på vei til annen klubb.

 

Theodor Remman vet ingenting ennå. Samme med Scheel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Utfordring til alle dere som har fulgt juniorlaget i årets sesong og ihvertfall sett tre kamper av unggutta:

 

Årets spiller kåret av supporterne?

 

På avslutningsfesten vil det da bli markert hvem dere har kåret.

Endret av JonasM
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Godt forslag Jonas!

 

Mange spennende kandidater å velge mellom her: Vegar Hedenstad, Torstein, Mix, Skjelvik, Rogne, Remman, Ager, Helge Leikvang, Isak Scheel, Daniel Hæhre etc. Det er naturlig å peke på de gutta som også har bidratt mye for A-laget. Men disse gutta har ikke spilt særlig mye på juniorlaget, bortsett fra NM-kamper. Av de juniorkampene jeg har sett vil jeg si at Theodor Remman får min stemme, både på bakgrunn av sportslige prestasjoner og også på bakgrunn av det inntrykket jeg har av han som person.

 

Min stemme går til Theo!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ligger det an til at stammen i neste års 2.div lag blir vesentlig yngre eller eldre enn årets?

 

Det er litt ille at juniorlaget år for år ikke blir gitt reell anledning til å kjempe om gullet i deres serie - interkretsserien - fordi de så ofte må avstå så mange spillere til 2.div laget. Mer enn i andre klubber tror jeg. Er det egentlig en fordel at 2.laget vårt ligger i 2.div og ikke i 3.div når det er et lag som ikke trener sammen, og hvor det ødelegger kontinuiteten i lagarbeidet og spillermønsteret til juniorene?

 

Har vi ikke egentlig for mange gode yngre spillere som vi får for lite ut av når de må skyfles mellom gutte, junior og 2.lag -og ikke med fokus på at det er bra for spillerens progresjon, men mer for at det er en dyd av nødvendighet for å opprettholde status med et 2.div lag?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ligger det an til at stammen i neste års 2.div lag blir vesentlig yngre eller eldre enn årets?

 

Det er litt ille at juniorlaget år for år ikke blir gitt reell anledning til å kjempe om gullet i deres serie - interkretsserien - fordi de så ofte må avstå så mange spillere til 2.div laget. Mer enn i andre klubber tror jeg. Er det egentlig en fordel at 2.laget vårt ligger i 2.div og ikke i 3.div når det er et lag som ikke trener sammen, og hvor det ødelegger kontinuiteten i lagarbeidet og spillermønsteret til juniorene?

 

Har vi ikke egentlig for mange gode yngre spillere som vi får for lite ut av når de må skyfles mellom gutte, junior og 2.lag -og ikke med fokus på at det er bra for spillerens progresjon, men mer for at det er en dyd av nødvendighet for å opprettholde status med et 2.div lag?

 

Vi har et juniorlag først og fremst for å sørge for god rekruttering til A-laget, altså skaffe gode enkeltspillere, som samtidig passer godt inn i spillestilen til A-laget. Både andrelaget og juniorlaget har dette, og ikke egne resultater som hovedmål.

 

At man, for å gi juniorene noe å se fram imot, sier at man går for cupgullet vært enkelt år, er helt greit, i og med at det handler om såpass få kamper. Det er vel ikke fler enn 2-4 av kampene hvor man trenger (tilnærmet) toppet mannskap. Men for meg var det viktigere at vi spilte såpass mye bedre enn Rosenborg i NM-finalen, enn at vi vant*. Kampen ble jo i realiteten avgjort av flaksemålet midt i andre omgang, ikke ved at juniorene til Rosenborg var bedre enn våre.

 

Angående dette med 2.div. vs 3.div. : Det blir litt merkelig om man skal argumentere med at vi ville fått bedre juniorer ved at andrelaget får svakere motstand? Det er jo dessuten en arena hvor benkesliterne på A-laget holder formen noenlunde ved like, og skadede spillere fra førsteelleveren spiller seg tilbake mot matchform, og da bør motstanden være best mulig.

 

Når juniorene våre stiller opp for andrelaget og må stå over kamper i interkrets, skal du skal heller ikke glemme at det er veldig verdifullt for guttespillerne (som kommer inn i stedet) å få spilt mot litt eldre motstand i interkretsserien.

 

For meg virker det som du først og fremst er irritert over at vi, som sannsynligvis har bedre juniorspillere enn våre motstandere i interkrets, ikke går for seier der. Det får du rett og slett bare leve med. Det er viktigere enn junior interkrets, selv for juniorspillerne.

 

* Dette ville selvfølgelig ikke gjeldt for seniorlagene våre. Jeg hadde feiret et seriegull med seier over Røa like mye uansett hvilket lag som hadde fortjent å vinne kampen, likeledes et godt resultat borte mot Molde for 2-3 uker siden.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ligger det an til at stammen i neste års 2.div lag blir vesentlig yngre eller eldre enn årets?

 

Det er litt ille at juniorlaget år for år ikke blir gitt reell anledning til å kjempe om gullet i deres serie - interkretsserien - fordi de så ofte må avstå så mange spillere til 2.div laget. Mer enn i andre klubber tror jeg. Er det egentlig en fordel at 2.laget vårt ligger i 2.div og ikke i 3.div når det er et lag som ikke trener sammen, og hvor det ødelegger kontinuiteten i lagarbeidet og spillermønsteret til juniorene?

 

Har vi ikke egentlig for mange gode yngre spillere som vi får for lite ut av når de må skyfles mellom gutte, junior og 2.lag -og ikke med fokus på at det er bra for spillerens progresjon, men mer for at det er en dyd av nødvendighet for å opprettholde status med et 2.div lag?

 

Vi har et juniorlag først og fremst for å sørge for god rekruttering til A-laget, altså skaffe gode enkeltspillere, som samtidig passer godt inn i spillestilen til A-laget. Både andrelaget og juniorlaget har dette, og ikke egne resultater som hovedmål.

 

At man, for å gi juniorene noe å se fram imot, sier at man går for cupgullet vært enkelt år, er helt greit, i og med at det handler om såpass få kamper. Det er vel ikke fler enn 2-4 av kampene hvor man trenger (tilnærmet) toppet mannskap. Men for meg var det viktigere at vi spilte såpass mye bedre enn Rosenborg i NM-finalen, enn at vi vant*. Kampen ble jo i realiteten avgjort av flaksemålet midt i andre omgang, ikke ved at juniorene til Rosenborg var bedre enn våre.

 

Angående dette med 2.div. vs 3.div. : Det blir litt merkelig om man skal argumentere med at vi ville fått bedre juniorer ved at andrelaget får svakere motstand? Det er jo dessuten en arena hvor benkesliterne på A-laget holder formen noenlunde ved like, og skadede spillere fra førsteelleveren spiller seg tilbake mot matchform, og da bør motstanden være best mulig.

 

Når juniorene våre stiller opp for andrelaget og må stå over kamper i interkrets, skal du skal heller ikke glemme at det er veldig verdifullt for guttespillerne (som kommer inn i stedet) å få spilt mot litt eldre motstand i interkretsserien.

 

For meg virker det som du først og fremst er irritert over at vi, som sannsynligvis har bedre juniorspillere enn våre motstandere i interkrets, ikke går for seier der. Det får du rett og slett bare leve med. Det er viktigere enn junior interkrets, selv for juniorspillerne.

 

* Dette ville selvfølgelig ikke gjeldt for seniorlagene våre. Jeg hadde feiret et seriegull med seier over Røa like mye uansett hvilket lag som hadde fortjent å vinne kampen, likeledes et godt resultat borte mot Molde for 2-3 uker siden.

 

Tror vi har samme forståelse av motivasjonen og målsettingen på sikt, nemlig et best mulig STABÆK hvor A-laget er flaggskipet. Endrede økonomiske og -UEFA-sanksjonerte rammebetingelser tilsier imidlertid at det er klokt å fokusere på å bygge opp fler "egenutviklede" spillere. Mine vurderinger bør ses i det lys. Det er ikke mange av de "beste" juniorene eller A-lags juniorene som har kommet fra Stabæks yngre avdelinger. Tror f.eks Remman er den eneste av de aktuelle som har god fartstid som Stabæk-gutt. Siste før ham var vel Henning Hauger. Spørsmålet kan da reises om vi faktisk har et kontinuitetsprogram som er dårligere for våre "opprinnelige" spillere enn de som kommer inn en god del senere fra andre klubber hvor de har fått drillet lagspillet i mer sammensveisede former. Egentlig rart at vi ikke har klart å få frem fler "egne" enn hva vi har gjort med de fantastiske ressursene vi har hatt i forhold til "farmerklubbene". (vet jo at vi kaller Vegar og Mix og Jørgen "egne" -men det er jo egentlig ikke sant)

 

Når det så gjelder det som 2.laget enkelte ganger ved ufordelaktig serieoppsett storstilt tapper av ressurser fra både A-lag og juniormål, - så kunne dette kanskje vært bøtet på ved at noen førsteårs-seniorer og evt eksterne "prospects" i førerkortalder a'la systemene i bandidos og hells angels, kunne deltatt som en ekstra bærebjelke for "2.div stallen" (om de så er kontraktsløse eller ikke).

Jeg stiller vel egentlig bare spørsmålet om den modellen som har tatt en viss form, ikke kan endres til det bedre. Hvis du mener dagens formel er optimal, og uten potensial for forbedringer, -så respekterer jeg ditt stanpunkt. Jeg tror imidlertid du da tar feil.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror f.eks Remman er den eneste av de aktuelle som har god fartstid som Stabæk-gutt.

 

Vet ikke hva du regner som god fartstid, men Theo har i hvert fall ikke spilt i Stabæk hele livet sitt. Han startet i Hosle IL, og uten at jeg vet noe sikkert, så vil jeg tippe at han gikk over til Stabæk i en alder av 14-15 år. Men fem år er jo god fartstid det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror f.eks Remman er den eneste av de aktuelle som har god fartstid som Stabæk-gutt.

 

Vet ikke hva du regner som god fartstid, men Theo har i hvert fall ikke spilt i Stabæk hele livet sitt. Han startet i Hosle IL, og uten at jeg vet noe sikkert, så vil jeg tippe at han gikk over til Stabæk i en alder av 14-15 år. Men fem år er jo god fartstid det.

 

Theo kom fra Hosle som 13 åring for å spille fotball! Han er den eneste av 90 årgangen (91) som har mer enn 5 år i klubben.

 

Han er for øvrig Norgesmester i bandy med ØB Hosle som 16 åring. Eneste aktive spiller som er Norgesmester i fotball og bandy i Norge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror f.eks Remman er den eneste av de aktuelle som har god fartstid som Stabæk-gutt.

 

Vet ikke hva du regner som god fartstid, men Theo har i hvert fall ikke spilt i Stabæk hele livet sitt. Han startet i Hosle IL, og uten at jeg vet noe sikkert, så vil jeg tippe at han gikk over til Stabæk i en alder av 14-15 år. Men fem år er jo god fartstid det.

 

Theo kom fra Hosle som 13 åring for å spille fotball! Han er den eneste av 90 årgangen (91) som har mer enn 5 år i klubben.

 

Han er for øvrig Norgesmester i bandy med ØB Hosle som 16 åring. Eneste aktive spiller som er Norgesmester i fotball og bandy i Norge.

 

Tja, da vil jeg ikke si at 14-15 år var så galt tippet. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror vi har samme forståelse av motivasjonen og målsettingen på sikt, nemlig et best mulig STABÆK hvor A-laget er flaggskipet. Endrede økonomiske og -UEFA-sanksjonerte rammebetingelser tilsier imidlertid at det er klokt å fokusere på å bygge opp fler "egenutviklede" spillere. Mine vurderinger bør ses i det lys. Det er ikke mange av de "beste" juniorene eller A-lags juniorene som har kommet fra Stabæks yngre avdelinger. Tror f.eks Remman er den eneste av de aktuelle som har god fartstid som Stabæk-gutt. Siste før ham var vel Henning Hauger. Spørsmålet kan da reises om vi faktisk har et kontinuitetsprogram som er dårligere for våre "opprinnelige" spillere enn de som kommer inn en god del senere fra andre klubber hvor de har fått drillet lagspillet i mer sammensveisede former. Egentlig rart at vi ikke har klart å få frem fler "egne" enn hva vi har gjort med de fantastiske ressursene vi har hatt i forhold til "farmerklubbene". (vet jo at vi kaller Vegar og Mix og Jørgen "egne" -men det er jo egentlig ikke sant)

 

Når det så gjelder det som 2.laget enkelte ganger ved ufordelaktig serieoppsett storstilt tapper av ressurser fra både A-lag og juniormål, - så kunne dette kanskje vært bøtet på ved at noen førsteårs-seniorer og evt eksterne "prospects" i førerkortalder a'la systemene i bandidos og hells angels, kunne deltatt som en ekstra bærebjelke for "2.div stallen" (om de så er kontraktsløse eller ikke).

Jeg stiller vel egentlig bare spørsmålet om den modellen som har tatt en viss form, ikke kan endres til det bedre. Hvis du mener dagens formel er optimal, og uten potensial for forbedringer, -så respekterer jeg ditt stanpunkt. Jeg tror imidlertid du da tar feil.

 

 

Skal vi stikke en finger i jorda og være realistiske er det ikke sånn at vi kan ta 30 spillere fra lillegutter-99 i dagens Stabæk og tro at vi kan utvikle flere av de til å bli toppspillere-til det er nåløyet for trangt. Skal vi drive etter dette prinsippet kan vi begrave ønsket om å supplere a-stallen fra egen junioravdeling. Vi er avhengige av påfyll fra klubber i nærområdet hvor det er naturlig at spillere flytter på seg for å få større utfordringer. Om dette skjer i 10, 12 eller 14 års-alderen er forsåvidt irrelevant. Pr. i dag har vi to klubber i Bærum som satser på talentuvikling, Stabæk og Bærum SK. Det vil si at spillere fra Haslum, Bærums Verk, Hauger, Hosle osv. naturlig vil flytte på seg hvis man ønsker et bedre sportslig tilbud. Derfor blir det i denne sammenheng lite interessant å snakke om hvorvidt lokale spillere som Skjelvik, Mix eller Remman bør defineres som lokale. Det er de både geografisk (oppvokst max 1 mil fra Nadderud) og i følge UEFAs definisjon.

 

Når det gjelder de beste juniorenes kamparena bør den utvilsomt være så tøff som mulig, dvs. 2.div. Spillere som skal slå seg inn i en topp eliteseriestall bør utmerke seg i 2. div inne de fyller 19 (Det selvfølgelig finnes unntak). Modellen Stabæk har kjørt så langt har gitt flere spillere matching på et langt høyere nivå enn i juniorserien, og det er viktig at de beste unggutta får prøve seg på dette nivået så tidlig som mulig. Hvis man skulle satset på å vinne junior interkrets (som er en ren spillerutviklingsserie) og heller bruke eldre spillere i sjiktet under eliteserien på 2. div-laget tror jeg vi gjør oss selv en bjørnetjeneste. Om vi så skulle ha Norges beste 2.lag og vinne avdelingen hjelper det lite om ingen av de tar steget opp til eliteserien.

 

Resultatene junioravdelingen har vist til i år bør egentlig være nok til å legge denne diskusjonen død, og da tenker jeg på spillerutvikling mer enn på tabellplasseringer. Når det gjelder resultatmål for 2.lag og juniorlag vil jeg tro (uten å ha lest årsplaner) at dette begrenser seg til å være spillerutviklingsarenaer, dvs. at 2. laget skal holde plassen og at juniorlaget kun tenker resultat i NM-sammenheng hvor man bevisst topper laget.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det ble faktisk uttalt her om dagen at selv JuniorNM er ikke prioritet. Det er som nevnt tidligere mål at andrelaget holder seg i 2. divisjon. Og at juniorlaget holder seg på øverste nivå i interkrets. Hovedmålet er spillerutviklingen, ikke medaljer/topplasseringer.

 

Over til noe trist: Opplegget i Sør-Afrika er avlyst noe som laget tar veldig tungt. Skyldes visstnok politiske uenigheter hos arrangørene/forbundet. Sak om dette kommer senere i dag (lørdag).

Endret av JonasM
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Juniorlaget
×
×
  • Opprett ny...