Gå til innhold

Hvem er kultspiller nr. 1 gjennom tidene i Stabæk?


Offside
 Del

Anbefalte innlegg


I disse hysterisk lykkelige tider ... med ferie på topp, og nyheter som at Huseklepp, velger Stabæk "utelukkende av sportslige hensyn" ... og det i konkurranse med lag som HSV, Viking, LSK ...inspirert av det fantastiske laget vi har (utvilsomt tidenes beste Stabæklag) og Offsides store kultnummer tidligere iår, har jeg kommet til å fundere litt på hvem som kan være Stabæks største kultspiller gjennom tidene? Tror umiddelbart at en Tom Stenvoll kunne ha fair sjanse til å toppet en sånn liste (men man kan vel ikke bli legende som aktiv spiller, eller?), eller kanskje snarere enn annen Tom, Tom Fodstad, udødeliggjort ved å ha skutt oss opp i divisjonssystemet? Eller er vel egentlig ikke Andre Flem den aller største? Hva skal til får å bli en kultspiller? Redaksjonen i Offside ventet de store ikonene, men når Offsides lesekrets skulle velge sine allsvenske favoritter gjennom tidene så formulertes de fleste og mest lidenskapelige motiveringene for mindre selvklare spillere. Fire tydelige kategorier framkom; - Lojale slitere og evighetsmaskiner; Et prakteksemplar av sorten Johan Mjällby analyserte fenomenet slik; "De andre blir ofta lite upphöjde, nästean som gudar på något sätt. Som jag ser det ä vi väl lite som vanligt folk. Publiken associerar sig själva med killar som kanske inte har den här fantastiska kvalitetenl Alla har ju mer eller mindre hållit på med en idrott". (Tobbe, John Arvid, Christian, IA, Tom Stenvoll) - Målkongene; Et klassisk tegn på begynnende desperasjon på Nadderud var når publikum begynte å mumle etter Thomas Finstad.(Petter, Helgi, Kjell Roar)

 

- Livskunstnerne; Personifier drømmen om å bli kjempegod på noe uten å anstrenge seg - og uten å ta noe drit fra noen (Friise, Jeppe, Petur)

 

- Fotballkunstnerne; De som har gitt tribuneminner som har etset seg fast, og som hadde evnen til å få folk til å bli Stabækfan "der og da" (Kolle, Chippen, Tommy Sv.)

 

Skulle jeg nødes til å sette opp en slik liste tror jeg den omtrentlig ville sett slik ut ; )

 

Henning Friise – Ujevn, men en av tidenes kuleste keepere. Var med og spille oss opp i Tippeligaen

 

 

Niclas Svensson – Kjøpt inn som spiss, endte som back. Egentlig ikke bra på noe, men han elsket Stabæk … og det syntes langt utenpå drakta. Går for øvrig fint inn i Stabæks tradisjon med spillere som har brødre med noe mer navngjetne navn; Thomas Frigård, Peter Sand, Mads Jørgensen

 

Andre Flem – Uvurderlig. Har en karriere uten sidestykke i Norge

 

Petur Marteinsson – Elsket pondusen han spilte med, og hvordan han kunne ta tak i en kamp og snu den fra midtstopperposisjon.

 

Tom Stenvoll – Umulig å komme utenom. Trodde i mange år at han aldri kunne bli en stabil tippeligaspiller. Så feil kan man ta. Var magisk så lenge han holdt seg på banen i den legendariske

 

 

Axel Kolle – Fikk aldri ut hele potensialet sitt i Stabæk, men en elegantier som i lyse stunder kunne skape magiske øyeblikk på Nadderud

 

Tommy Stenersen – Vært med siden 95. Sentral kulturbærer sammen med Tom. Blitt en stor tippeligaspiller

 

Jeppe Jansson – Foruten å vinne Cupen for oss som sentralt midtbaneanker, kom han tilbake for å spille oss opp i Tippeligaen igjen.

 

Chippen – Levde og åndet for fotball. Blomstret ut i Stabæk. En (kommende) verdensspiller

 

 

Tom Fodstad . The Spis – mannen som skjøt oss opp i tippeligaen. Travet som en hest med høye kneløft når han jogget tilbake til midten etter en scoring. Mannen bak mange av mine lykkeligst Stabækøyeblikk (glemmer aldri klakken til Anders Nordstad som klinte kula i krysset i nøkkelkampen mot Sandefjord). Første mann på papiret

 

 

Daniel Nannskog - En legende allerede … mye takket være Veigar. Han får representere de fantastiske stjernene vi har i dag; Veigar, Somen og Allan (Tom & Tommy har vært med så lenge at de telles nærmest ikke som aktive spillere i denne sammenheng).

 

 

Merk at klassespillere som Martin, Tommy Sv, Tobbe og Bent Haugen ikke har fått plass. Eldre folk enn meg vil kanskje også foretrekke en Eskil Follvar fremfor Chippen.

 

Noen som har noen bedre forslag?

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I min bok vil alltid Flem stå som symbol på Stabæks vandring fra liten drittklubb til serieleder. Ikke bare har han lagt ned en uendelig stor innsats på banen, han jobber nå i klubben og gjør en like stor innsats utenfor banen.

 

En STOR mann!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Helgi som ble den store helten med to mål da vi tok cupen kommer vel høyt opp?  

 

Ellers hadde vel Jesper kommet høyt opp om han ikke hadde forlatt oss med sure miner.

 

Tror jeg heller i retning av Flem jeg også.  Mannen vi kjøpte for 20.000 1990-kroner og som har jobbet trofast for klubben siden.  Blaaere hjerte er det ikke mange av!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


holter må vel med, og synes også bakke-taklingen gjør jokke fortjent til en plass på listen! :P

Om vi skal snakke tacklinger, synes jeg faktisk at Tom har tidenes Stabæk-tackling i 2002 i hjemmekampen mot RBK. Stabæk er i angrep, og pga en eller annen dommerfeil får RBK sjansen til å kontre i 89. minutt på stillingen 0-0. Azar Karadas fosser frem på venstrekanten før Tom setter inn tacklingen. Azar tar nærmest en strak salto før han lander på ryggen. Direkte rødt kort.

Fra kampfakta til Aftenposten:

89 Forferdelig takling fra Tom Stenvoll på Karadas. Fortjent rødt kort.

 

Kampen endte forøvrig 0-0

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Finnes ingen tvil om at spilleren over alle spillere i mine øyne er André Flem.

 

Men ser noen nevner Andy Mayer, han er også en spiller jeg likte. God, og det var jo litt eksotisk med en tysker på den tiden:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest daglish7

jeg vill si chippen:) han var på en måte den første superspillern vi har hatt.. som presterte i kamp etter kamp etter kamp... etter mine meninger som ikke er så mye verdt:P så er chippen en av tippeligaens beste spillere de siste 20 årene hvis ikke mer..

 

Andre flem kommer på en annen plass... men han er mer en legende for meg og ikke en kultspiller...

 

vill også trekke frem trygvi! det var en kultspiller det!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er det ikke omtrent nå Pauligirl skal dra frem marel baldvinson... min favoritt-islending på stabæk må være petur marteinson.

Du drar jo frem Ackon i tide og utide, som forøvrig drar opp spørsmålet? Hvorfor?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kommer jo litt an på hva man mener med kultspillere. Flem, Skistad, Holter, Joque Grimstad, Tom Fodstad osv er HELTER. Ackon og Alan er kanskje mer kultspillere (Alan har forresten blitt så god Ingo sa Ackon skulle bli...)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er det ikke omtrent nå Pauligirl skal dra frem marel baldvinson... min favoritt-islending på stabæk må være petur marteinson.

Du drar jo frem Ackon i tide og utide, som forøvrig drar opp spørsmålet? Hvorfor?

 

Hva er en kultspiller? Ikke nødvendigvis en særlig god spiller, eller en som har betyd mye for klubben. Ackon var veldig ujevn, men glimtvis drit god. Skuddet hans fra midtbanen var jo så rått at unggutten Potter hadde et lite infarkt. For min del var det nok bare tid og sted som gjorde at han ble min favoritt, mye kulere med en negerplugg enn bleke høye nordmenn. Kultspiller ja! Tidenes spiller, neh...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En som også kan nevnes som en slags kultspiller er jo Dennis Illiohan..

 

Eller PFO? Glemmer aldri det store øyeblikket da han tok en ekstra finte mot RBK og plasserte ballen til venstre for stolpen bak Lars Hirschfeld. Sånne øyeblikk er store, og man glemmer dem aldri..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I min bok vil alltid Flem stå som symbol på Stabæks vandring fra liten drittklubb til serieleder. Ikke bare har han lagt ned en uendelig stor innsats på banen, han jobber nå i klubben og gjør en like stor innsats utenfor banen.

 

En STOR mann!

 

 

Den største!

 

I tillegg til at han er Mannen med stor M må det nevnes at han aldri hadde et plasskrevende ego.

 

 

Eneste negative med Andre Flem er at han gjør dette temaet lite spennende.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


det er mange som kan nevnes her, men for meg er det helt klart Daniel Nannskog.

Mannen er først og fremst en fantastisk fotballspiller, men gjør en fantastisk jobb for klubben også utenfor banen.

Vi har aldri hatt en større profil i klubben. Media elsker mannen og det bidrar til masse positiv pr for klubben, selv om det har vært noen saker rundt han som har vært uheldige(noe man må regne med med så store profiler som Daniel på laget).

Skulle likt å se hvor mye(lite) som stod skrevet om Stabæk uten han på laget. Og tror faktisk ikke vi hadde rykket opp i 2005 uten Daniel på laget.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Hvem er kultspiller nr. 1 gjennom tidene i Stabæk?
×
×
  • Opprett ny...