Gå til innhold

Ingrid Hjelmseth


Anbefalte innlegg


Her er artikkelen fra budstikka+:

 

Dette kan bli Ingrids siste sesong

Artikkeltags

SPORT FOTBALL STABÆK FOTBALL KVINNER INGRID HJELMSETH

TRENING: Stabæk-spiller Ingrid Hjelmseth vurderer å legge opp etter årets sesong

TRENING: Stabæk-spiller Ingrid Hjelmseth vurderer å legge opp etter årets sesong Foto: KNUT BJERKE

Av Edvard Ertesvåg

Publisert:02. august 2018, kl. 10:07

Hvis ikke Norge kommer til VM kan det bety slutten på Ingrid Hjelmseths lange keeperkarriere.

DEL

 

Landslagskeeperen, som kom til Stabæk fra Asker i 2009, har vært en udiskutabel ener bakerst for de blå. De siste årene har hun også vært Stabæks eneste representant på A-landslaget.

 

LES MER: Stabæk slo topplag på bortebane

 

Få nyhetene servert i innboksen.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Selv om de to siste kvalikkampene har gått bra for landslaget, blir kampen mot Nederland som spilles om en måned helt avgjørende for å kunne komme seg til verdensmesterskapet.

 

Skjer ikke dette er det gode muligheter for at Hjelmseth gir seg med fotballen.

 

Optimale forhold

 

Stabæks kvinnelag har hatt Espen Granli som keepertrener siden 2013. Han har også ansvaret for keeperne til herrelaget.

 

Uten en skikkelig keepersatsing på trenersiden hadde vært vanskelig for Stabæk å hevde seg, mener Hjelmseth.

 

LES MER: Både Stabæk og ØHIL ut av cupen

 

Vi har i Stabæk den beste keepertreneren her til lands, og de treningene vi har med han er veldig viktig for å kunne utvikle seg som keeper. Jeg har satt som krav de årene jeg har spilt for Stabæk at jeg skal ha en keepertrener, sier hun.

 

Unge sultne

 

Onsdag morgen hadde Stabæks kvinnelag avslutningstrening på Bekkestua i den stekende sommersolen.

 

Den som voktet målet var Melanie Watts. Det 17 årige keepertalentet har vært andrekeeper i Stabæk hele denne sesongen.

 

Jeg kom til Stabæk i fjor fordi opplegget med NTG og i klubben var bra. Jeg får pushet meg på trening med god veiledning, og jeg kan måle meg opp imot Norges beste keeper.

 

LES MER: Stabæk tapte for Sandviken

 

Klubben vår har et av de beste oppleggene for keepere i Norge. Er man ikke helt på førstekeeper-nivå så er Stabæk helt i toppklasse av hva man kan få av utfordring på trening og oppfølging på keeperfeltet, sier assistenttrener Martin Lindmark.

 

Slutt på ferie

 

Til helgen skal Stabæk møte tabelljumbo Grand Bodø.

 

Det er en kamp vi skal og må vinne, sier Lindmark.

 

Stabæk slet med å finne ut av det før ferien. I den siste kampen før sommerpausen spilte de borte mot Arna Bjørnar, som de kniver mot i en jevn Toppserie. Da røk de på et knepent bortetap.

 

LES MER: Dette tjente Stabæk-spillerne

 

Med tap i de fire siste må formkurven peke oppover etter kampen mot Bodø-laget.

 

Som vanlig vil Stabæks nummer en, Ingrid Hjelmseth være å finne i lagoppstillingen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Stabæk slet med å finne ut av det før ferien. I den siste kampen før sommerpausen spilte de borte mot Arna Bjørnar, som de kniver mot i en jevn Toppserie. Da røk de på et knepent bortetap.

LES MER: Dette tjente Stabæk-spillerne

Her var det mye rart. Så vidt jeg vet har man ikke spilt borte mot Arna Bjørnar borte, og hjemme ble det vel uavgjort. Siste seriekampen før ferien tok man vel en solid seier borte mot Sandviken. Mulig jeg som roter for Budstikka skal vel ha bedre oversikt over dette enn meg.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Hun går på sin 21. og siste sesong som toppspiller: – Det blir vemodig å legge opp

Farvel til en legende: Melissa Bjånesøy (t.v.) er klar for en ny sesong sammen med klubb- og landslagslegende Ingrid Hjelmseth. Etter denne sesongen så er det slutt for keeperveteranen.

Farvel til en legende: Melissa Bjånesøy (t.v.) er klar for en ny sesong sammen med klubb- og landslagslegende Ingrid Hjelmseth. Etter denne sesongen så er det slutt for keeperveteranen. Foto: 

Publisert:

Hun debuterte i eliteserien i 1999. Da er det ikke så rart at det blir litt spesielt for Ingrid Hjelmseth (38) å legge opp etter årets sesong.

 
DEL

– Jeg tror kroppen gleder seg til å slippe å måtte kaste seg hver dag. Jeg kjente litt på det før sesongen at jeg er litt sliten og lei, sier Stabæk-keeper Ingrid Hjelmseth.

Hun er en nestor innen norsk kvinnefotball, og har vært en av Norges beste keepere helt siden hun debuterte i eliteserien for Trondheims-Ørn i 1999.

Ifølge fotball.no, står hun bokført med 387 kamper i serie og cup i Norge. 210 av dem i Stabæk, etter at hun ble med fra Asker og over til Stabæk i forkant av 2009-sesongen.

Men nå nærmer hun seg altså slutten av det som har vært en smått utrolig karriere.

Når hun går av Nadderud stadion 16. november i år, etter kampen mot LSK Kvinner, er det slutt. Da er fotballkarrieren over.

– Det er klart at det blir litt vemodig. Fotball har vært en stor del av livet mitt, erkjenner hun.

LES OGSÅ: Dette har Stabæk-keeper aldri gjort tidligere

Ha fri

Hun legger ikke skjul på at hun ser frem til det å ha fri i helgene og å slippe å måtte dra på trening før og etter jobb hver eneste dag.

– Jeg merker at jeg ikke er 25 år lenger. Det blir tyngre og tyngre å måtte dra på trening før jobb, og ikke å komme hjem før rundt klokken åtte hver kveld fordi du trener etter jobb også, sier hun.

– Har det vært et slit?

– Nei, fordi jeg synes det har vært gøy. Ellers hadde jeg ikke gjort det i alle disse årene. Men det skal bli deilig å slippe.

– Hva skal du da gjøre?

– Være sammen med familie, reise bort i helgene og ikke alltid måtte tenke på fotballen. Jeg skal også jobbe for fullt. Jeg har hatt en arbeidsgiver som har støttet meg i alle år, og som jeg nå ser frem til å gi noe tilbake, sier hun om arbeidsgiver og Høvik-selskapet Veritas.

Hun har vunnet mye på fotballbanen. En mengde serie- og cupgull med Trondheims-Ørn og Stabæk.

LES OGSÅ: Har såvidt A-lagsspillere nok til et lag - kritisk til antall lag i serien

VM i Frankrike

Hun har akslet den norske landslagstrøyen 130 ganger, og har både EM-sølv og EM-bronse liggende hjemme i skapet. Men ikke gull.

Den norske VM-deltagelsen i Frankrike denne sommeren var også hovedgrunnen til at hun forlenget karrieren med én sesong til.

– Jeg hadde veldig lyst til å være med i det mesterskapet i Frankrike. Vi har en fantastisk «go» i laget, og med en god start i VM, kan alt skje.

– Også gull?

– Når jeg sier at alt kan skje, så betyr det også gull, ja, smiler hun.

Allerede neste helg begynner sesongen for Stabæk. Med bortekamp mot Vålerenga. I en sesong der antall lag skal kuttes fra 12 til 10 lag i Toppserien. To skal rett ned, og ett lag skal spille kvalifisering for å overleve. Hvilket betyr at for det unge mannskapet til Stabæk kommer det til å bli en knalltøff oppgave for å beholde plassen.

– Vi må ha som mål at Stabæk skal spille i Toppserien også i 2020. Vi er midt i et generasjonsskifte. Berger vi plassen, er det bra gjort, mener Ingrid Hjelmseth.

2020-sesongen kommer hun uansett ikke til å være med.

– Denne sesongen blir min siste. Det er det ingen som helst tvil om, avslutter Ingrid Hjelmseth.

LES OGSÅ: - En barriere brutt for kvinnefotballen

– Unik jobb

Lise Klaveness har spilt sammen Ingrid Hjelmseth både på landslag og klubblag.

Nå legger ikke elitedirektøren i Norges Fotballforbund skjul på at hun kommer til å savne 38-åringen i norsk fotball.

– Den jobben hun har gjort for norsk fotball, er unik. Hun har en spesiell historie, der hun satt mye på benken på landslaget, bak Bente Nordby. Men hvordan Hjelmseth fortsatte og kjempet seg videre er et eksemplifisering av toppidrett, sier Klaveness.

– Og nå er hun en av verdens beste keepere og den ubestridte eneren i norsk fotball. Hun er rett og slett et forbilde for de aller fleste, mener Klaveness.

– Det blir ingen god dag, den dagen hun slutter, sier Lise Klaveness.

LES OGSÅ: Derfor forlenger landslagskeeperen med Stabæk

Tøff sesong

Stabæk-spilleren Melissa Bjånesøy gleder seg til å ta fatt på årets sesong i Toppserien, selv om hun vet at det kommer til å bli en tøff oppgave å holde seg.

– Det blir utfordrende og en kamp for å overleve i Toppserien, i og med at vi skal legge om serien, sier fjorårets Stabæk-toppscorer.

Få nyhetene servert i innboksen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Spilte virkelig Ingrid kamp 1? Hadde ikke vi Dorthe Nielsen i mål den første måneden?

 

Dette undergraver selvfølgelig ikke poenget ditt, bare litt trivia-pirk ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


23 minutter siden skrev geirti:

Spilte virkelig Ingrid kamp 1? Hadde ikke vi Dorthe Nielsen i mål den første måneden?

 

Dette undergraver selvfølgelig ikke poenget ditt, bare litt trivia-pirk ;)

Stemmer det. Ingrids første kamp var mot Grei i cupen 12. mai, og første seriekampen var mot Amazon 16. mai. Var således den tredje keeperen vi brukte. Siri dermed den eneste som spilte første seriekampen, som fortsatt spiller i klubben. Er vel kun en til som fortsatt er aktiv av de som var i troppen i den kampen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/AdJzbx/39-aringen-nekter-a-gi-seg--Det-er-som-narkotika

 

39-åringen nekter å gi seg: – Det er som narkotika

Ingrid Hjelmseth (39) er dobbelt så gammel som den yngste lagvenninnen. Nå jakter hun en helt spesiell følelse for siste gang.

  • cd161d6a-c0ab-477b-88bf-5561c18df360?fit
    FOTO: Fredrik Varfjell, BildbyrånIngrid Hjelmseth er klar på at dette er hennes siste mesterskap. Selv ikke OL-spill neste år kan lokke henne med.
 
  
 
 

REIMS: Det ser ut til at de gjør det samme hver dag, den lille keepergruppen som ofte holder på for seg for seg selv under VM-treningene i Frankrike. De skyter på hverandre fra kort hold, litt lengre hold og langt hold. Så øver de på å fange innlegg eller å sette i gang spillet presist. Så gjør de det samme om igjen.

Noen vil kanskje spørre hva det er som får en 39 år gammel sivilingeniør til fortsatt å holde på med dette, dag ut og dag inn. Hva er det som får henne til å gå på trening både før og etter arbeidsdagen i Det Norske Veritas, selv når 40-årene nærmer seg med stormskritt?

Ingrid Hjelmseth spilte og vant sin første cupfinale helt mot slutten av forrige årtusen. 20 år senere er hanskene fortsatt på. Denne gangen er det hennes første VM-medalje som er målet, og målvakten vet at dette er siste forsøk.

Hun har snakket om å gi seg tidligere, men har aldri klart det. EM for to år siden ble en enorm nedtur, og veteranen fant raskt ut at det var en fryktelig dårlig måte å avslutte et fotballiv på.

Dessuten jakter hun etter en helt spesiell opplevelse.

– Det er noe med den følelsen du får i et mesterskap hvor det går bra. Det er som narkotika, sier Hjelmseth.

Mandag kveld spiller de mot Sør-Korea, siste gruppespillskamp i VM.

 
 
b3ef8e25-aba0-484a-bb83-aea87d7a1115?fit
Hjelmseth fyrer seg opp før Frankrike-kampen sammen med Cecilie Kvamme.
 Fredrik Varfjell / BILDBYRÅN NORWAY

VM-fest foran 35.000

Følelsen overgår alt annet hun har opplevd i karrieren. Det er noe ekstra når et lag er samlet over så lang tid kommer inn i den gode flyten, har litt stang inn og den ene viktige kampen følger den andre.

– Det er en helt utrolig opplevelse, beskriver veteranen.

Til tross for at sist EM gikk elendig, hadde Hjelmseth veldig troen på Martin Sjögren og Anders Jacobsen som trenere. Det var en veldig viktig grunn til at hun forlenget karrieren ytterligere.

– De fikk kort tid inn mot EM, og jeg ville være med og se hva de kunne få til, om de kunne bygge et fantastisk lag, sier Hjelmseth.

Da både spillere, trenere og administrasjonen erkjente at det var ting de selv kunne gjort bedre inn mot mesterskapet, mente Hjelmseth det var enkelt å motivere seg til ny satsing.

Foreløpig syns hun det er vanskelig å ikke nyte tilværelsen i Frankrike. Mot VM-vertene møtte 35.000 opp på stadion i Nice.

– Selv om nesten alle heiet på hjemmelaget, så var det fantastisk å merke at kvinnefotballen har tatt så store steg og virkelig er blitt en verdenssport.

– Du har vært med en stund. Du merker stor forskjell?

– Ja, det er flere folk her. Vi hadde mange som fulgte oss i Sverige-EM i 2013, men her er det mye folk på alle kamper. Det var 11.000 som kom og så oss mot Nigeria, i Frankrike. Det setter vi utrolig stor pris på.

d13d344f-2c2b-44dc-a4f4-ad6d6946cf2d?fit
Hjelmseth jubler etter seieren over Danmark i EM 2013. Kampen er høydepunktet i karrieren. Så langt.
 Terje Bendiksby / NTB scanpix

Var lenge bare reserve

Den rusen hun snakker om, det spesielle mesterskapskicket, har hun ikke hatt siden 2013. Da hadde Norge tatt seg helt til EM-semifinalen mot Danmark. Kampen var så jevn at det måtte straffesparkkonkurranse til for å avgjøre.

Hjelmseth fikk hanskene på de to første danske forsøkene. Hun ble den store helten, noe som fortsatt er karrierens høydepunkt.

– Jeg fikk spille en helt avgjørende rolle. Straffekonk er jo ikke noe du vil inn i, men å vinne på den måten er utrolig gøy. Det er nervepirrende i 120 minutter, og så bikket det i vårt favør, sier keeperen.

Det endte med EM-sølv, hennes andre i karrieren. På vei mot det første, i 2005, spilte hun ikke ett eneste minutt. Det har etter hvert blitt 134 kamper for Norge, men det var på ingen måte en selvfølge.

Bente Nordby var lenge det soleklare førstevalget, og da hun omsider ga seg i 2008 var det andre som overtok. Til EM året etter var hun imidlertid førstevalg. Norge tok bronse og Hjelmseth storspilte, og siden er det ingen som har klart å dytte henne ut av det norske målet.

e14885dd-9d36-433c-8445-8238141d2759?fit
Det er stor interesse rundt det norske laget i Frankrike. Det setter Hjelmseth pris på.
 Fredrik Varfjell, Bildbyrån

Mer venninne enn mor

Nå er Hjelmseth dobbelt så gammel som troppens yngste, tenåringen Frida Maanum. I førsteelleveren mot Frankrike var rundt halvparten minst 15 år yngre enn henne. Hjelmseth føler seg likevel ikke gammel på tur, bare litt eldre og med en litt annen erfaring.

– Vi er flere som er over 30 her, så det er en god miks.

– Kjenner du noe på generasjonskløften?

– Det er ikke en kløft, men vi har jo ulike interesser og alt det der. Når vi samles har vi en felles ting, og det er fotball. Den er vi like engasjerte i og har like stor lyst til å bli gode i, sier Hjelmseth.

ab78ceb6-b3ba-44ef-b543-0ad273180ac6?fit
Hjelmseth har så langt 134 landskamper for Norge. Hun håper på flere de neste ukene.
 Fredrik Varfjell, Bildbyrån

Hun husker selv hvordan det var å være blant de yngste. I møte med de mer voksne gjorde hun seg gjerne litt mer eldre enn hun var. Nå har hun den andre rollen.

– De eldre er med og leker litt med de små innimellom. Det blir litt justering begge veier, ler hun.

– Så du føler ikke at du får morsrollen i laget?

– Nei, det gjør jeg ikke. Jeg elsker å være sammen med dem. Det gir litt andre opplevelser og input enn å være med jevnaldrende. Det er gøy og morsomt på hver sin måte.

80db7e28-c574-4318-a4b4-60a9e87aa832?fit
Hjelmseth trikser sammen med Emilie Nautnes og Frida Maanum (med ryggen til).
 Fredrik Varfjell / BILDBYRÅN NORWAY

Nevnte Maanum var ikke mer enn et halvt år Hjelmseth vant sin første cupfinale i 1999. 19-åringen setter stor pris på å ha 39-åringen med.

– Det er veldig bra. Hun har mye rutine og har vært med lenge. Hun sprer mye glede og er morsom utenfor banen, og så skrur hun på under trening og setter krav.

– Hjelmseth sier selv at hun ikke har en morsrolle i laget. Har hun det?

– Kanskje litt, men hun er mye mer som en venninne.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veldig bra. Sterk på strek og trygg i felt. Litt å gå på med ball i beina men hva gjør vel det på en dag som denne. Kommer vi til semifinale ligger det i kortene at vi blir blant de 3 beste europeiske lagene og er kvalifisert til OL  da må hun ta et år til. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Ingrid Hjelmseth
×
×
  • Opprett ny...