Gå til innhold

Formasjon og spillestil


@ringo
 Del

Anbefalte innlegg


Om Hoff skulle si ja og spille for oss neste sesong har vi plutselig fått luksusproblemer på midten. Jesper og Jocke virker selvskrevne sentralt etter de prioriteringer som er blitt gjort i de siste kampene og det er vel ingen tvil om at Henning skal spille når han blir frisk.. da blir det vel fort Alan som må vike, selvom han også har blitt prioritert i start11ern gjennom hele vintern. I tillegg tror jeg ganske sikkert at Nystuen vil være vanskelig å holde unna en mulig plass i første 11ern etterhvert.. Blir spennende å se hva Janne velger.

 

Du kjenner vel til den gamle 2-6-2 formasjonen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


B)-->

QUOTE(d*u*b @ 27. Mar 2006, 13:13) 68256[/snapback]
Om Hoff skulle si ja og spille for oss neste sesong har vi plutselig fått luksusproblemer på midten. Jesper og Jocke virker selvskrevne sentralt etter de prioriteringer som er blitt gjort i de siste kampene og det er vel ingen tvil om at Henning skal spille når han blir frisk.. da blir det vel fort Alan som må vike, selvom han også har blitt prioritert i start11ern gjennom hele vintern. I tillegg tror jeg ganske sikkert at Nystuen vil være vanskelig å holde unna en mulig plass i første 11ern etterhvert.. Blir spennende å se hva Janne velger.

 

Du kjenner vel til den gamle 2-6-2 formasjonen?

Eller;

------------------Jon--------------------

 

-------IAO-----Mike-----Markus-------

 

------------Jesper----Jocke------------

 

--Hoff----Nystuen-----Henning--Alan--

 

-----------------Daniel-------------------

Lenke til innlegg
Del på andre sider


B)--><div class='quotetop'>QUOTE(d*u*b @ 27. Mar 2006, 13:13) 68256[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Om Hoff skulle si ja og spille for oss neste sesong har vi plutselig fått luksusproblemer på midten. Jesper og Jocke virker selvskrevne sentralt etter de prioriteringer som er blitt gjort i de siste kampene og det er vel ingen tvil om at Henning skal spille når han blir frisk.. da blir det vel fort Alan som må vike, selvom han også har blitt prioritert i start11ern gjennom hele vintern. I tillegg tror jeg ganske sikkert at Nystuen vil være vanskelig å holde unna en mulig plass i første 11ern etterhvert.. Blir spennende å se hva Janne velger.

 

Du kjenner vel til den gamle 2-6-2 formasjonen?

Eller;

------------------Jon--------------------

 

-------IAO-----Mike-----Markus-------

 

------------Jesper----Jocke------------

 

--Hoff----Nystuen-----Henning--Alan--

 

-----------------Daniel-------------------

 

Kan gå, ettersom Jockes og Jesper sin deffensive trygghet er god

men et litt tryggere valg ville vært

 

------------------Jon--------------------

 

--Morten-----IAO-----Mike-----Markus-------

 

----------------Jocke------------

 

--Hoff----Jesper-----Henning--Alan--

 

-----------------Daniel-------------------

Lenke til innlegg
Del på andre sider


------------------Jon--------------------

 

-------IAO-----Mike-----Markus-------

 

------------Jesper----Jocke------------

 

--Hoff----Nystuen-----Henning--Alan--

 

-----------------Daniel-------------------

 

Kan gå, ettersom Jockes og Jesper sin deffensive trygghet er god

men et litt tryggere valg ville vært

 

------------------Jon--------------------

 

--Morten-----IAO-----Mike-----Markus-------

 

----------------Jocke------------

 

--Hoff----Jesper-----Henning--Alan--

 

-----------------Daniel-------------------

 

Enig i den, tror vi burde velge litt tryggere løsninger, i hvertfall de første rundene. Det bir tross alt litt annen motstand i år enn i fjor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vil vel heller påstå at det tryggeste er å spille som vi gjorde i hele fjor, og i treningskampene i år. Legge om til nytt system 14 dager før seriestart er vel ikke særlig trygt?

 

Det er det nok ikke snakk om heller, det begrenser seg vel til synsing fra supportere med lite å finne på. :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Basert på de 11 som ble drillet på dagens trening er nok laget mot VIF dette:

 

Jon

 

Morten IA Mike Markus

 

Tom Jeppe Jokke Alan

 

Veigar Daniel

 

Det er vel bortimot vår beste 11 det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Basert på de 11 som ble drillet på dagens trening er nok laget mot VIF dette:

 

Jon

 

Morten IA Mike Markus

 

Tom Jeppe Jokke Alan

 

Veigar Daniel

 

Det er vel bortimot vår beste 11 det.

hva skjer med bjørnar??? Markus var ikke i nærheten av han i fjor!!!! :blink::(

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Basert på de 11 som ble drillet på dagens trening er nok laget mot VIF dette:

 

Jon

 

Morten IA Mike Markus

 

Tom Jeppe Jokke Alan

 

Veigar Daniel

 

Det er vel bortimot vår beste 11 det.

hva skjer med bjørnar??? Markus var ikke i nærheten av han i fjor!!!! :blink::(

 

vis du har sett treningskampene vil du skjønne at markus har forbedret seg meget fra ifjor og er nok nærmere en førsteelleverplass en bjørnar

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Basert på de 11 som ble drillet på dagens trening er nok laget mot VIF dette:

 

Jon

 

Morten IA Mike Markus

 

Tom Jeppe Jokke Alan

 

Veigar Daniel

 

Det er vel bortimot vår beste 11 det.

 

hvordan er skade situasjonen til brani? er han klar til seriestart? Synes også at Espen Nystuen kunne få tillit fra start. Det Tom har levert i det siste er ikke så spesiellt nevneverdig...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Basert på de 11 som ble drillet på dagens trening er nok laget mot VIF dette:

 

Jon

 

Morten IA Mike Markus

 

Tom Jeppe Jokke Alan

 

Veigar Daniel

 

Det er vel bortimot vår beste 11 det.

hva skjer med bjørnar??? Markus var ikke i nærheten av han i fjor!!!! :blink::(

 

vis du har sett treningskampene vil du skjønne at markus har forbedret seg meget fra ifjor og er nok nærmere en førsteelleverplass en bjørnar

Markus er nok bedre defensivt og har masse rutine fra øverste nivå, men jeg håper ikke det setter en stopper for utviklingen til Bjørnar.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Basert på de 11 som ble drillet på dagens trening er nok laget mot VIF dette:

 

Jon

 

Morten IA Mike Markus

 

Tom Jeppe Jokke Alan

 

Veigar Daniel

 

Det er vel bortimot vår beste 11 det.

hva skjer med bjørnar??? Markus var ikke i nærheten av han i fjor!!!! :blink::(

 

vis du har sett treningskampene vil du skjønne at markus har forbedret seg meget fra ifjor og er nok nærmere en førsteelleverplass en bjørnar

Markus er nok bedre defensivt og har masse rutine fra øverste nivå, men jeg håper ikke det setter en stopper for utviklingen til Bjørnar.

Det er det jeg tenker på!! Han må Spille!! Hva med venstre kant og Alan over til Høyre?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tja.. Jeg er enig, men det virker som Jan, og Henning selv, er overbevist om at venstrekanten er det beste. Jeg ble smålig irritert til tider ifjor når Henning spilte venstre og Alan spilte høyre-kant..

 

Quote hentet fra annen tråd, som var i ferd med å skli ut.

 

Nå som Branjimir er skadet, har vi ingen klassisk vingtype i mine øyne. Synes ikke Alan er noen klassisk ving, som Branjimir, Chippen, etc. Men Alan er det nærmeste vi kommer en ving av de skadefrie spillerne, og ettersom vi faktisk spiller klassisk 442, så må Alan legge seg på flanken.

 

Jeg mener vi burde spilt med 3-1 på midten, sånn som spillermaterialet ser ut nå. Breddeholderne våre er for glad i å vandre inn i banen, og da kan vi like gjerne slippe Alan opp som hengende spiss. De midtbanespillerne vi har igjen da, er alle klassiske sentrale typer, og jeg tror det ville vært klokt å legge om til tre sentrale midtbanespillere. Dette vil samtidig skape rom og insentiv for backene til å komme lenger opp i banen, noe som kan gi bidra til å skape bredde ved behov.

 

Angående Hennings beste side, så kan ikke jeg huske å ha sett han på høyrekanten i det hele tatt. Jeg tror tanken er at Henning skal komme innover i banen, og enten avlevere videre til spissene, eller skyte. Alan kan vel gjøre dette med begge føtter, og ved å evt. ha han på høyrekant, utnytter en spillernes styrker optimalt. Dessuten tror jeg det at Henning etterhvert fant seg godt til rette på venstrekanten i fjor, skal bygges videre på. Jeg tror Alan er mer fleksibel sånt sett, og han har da også flere kort å spille på ift Henning.

 

Anyway, den som venter får se.

 

Forza Stabæk

Endret av superblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


JON

MORTEN IA MIKE MARKUS

JEPPE JOKKE ALAN

VEIGAR

ANDREAS DANIEL.

 

(inntil Henning og Branimir er på plass)

Jeg synes faktisk denne er spennende, men tviler på at Jan endrer taktikk en uke før seriestart..!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er ganske sikker på at dette blir startoppstillingen:

 

--------------jon-----------------

 

--morten--I.A--Mike--Markus--

 

--Tom--Jokke--Jeppe--Alan--

 

-------Daniel---Veigar----

 

Når Henning er tilbake, blir han tildelt Høyre-vingen på bekostning av Tom. :)

 

Du har muligens rett... men synd etter min mening. Andreas ville gjort det bra mot et defensivt Sfjord. Og Tom er ikke på høyt nok spillemessig nivå, selv om viljen er der....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Angående Hennings beste side, så kan ikke jeg huske å ha sett han på høyrekanten i det hele tatt. Jeg tror tanken er at Henning skal komme innover i banen, og enten avlevere videre til spissene, eller skyte.

 

Har noen fortalt ham at det er lov å skyte? :P Jeg savnet flere skuddforsøk fra Henning ifjor, særlig tidlig i sesongen.

 

Brani er en jævel til å kutte inni boksen fra høyre og putte når man ikke venter det - skulle likt å se mer av det samme på/fra ventre siden.

 

Roll on Sunday :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Angående Hennings beste side, så kan ikke jeg huske å ha sett han på høyrekanten i det hele tatt. Jeg tror tanken er at Henning skal komme innover i banen, og enten avlevere videre til spissene, eller skyte.

 

Har noen fortalt ham at det er lov å skyte? :P Jeg savnet flere skuddforsøk fra Henning ifjor, særlig tidlig i sesongen.

 

 

Det var vel ikke bare Hennig som kunne lirket av seg ett skudd eller to, det virket vel egntlig som om alle var skuddredde...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Selv om lite skjer på spillerfronten kan man jo leke med tanken på at vi får tak i de tre spillerne JJ ønsker og kalle dem for...tja hvorfor ikke PFO, JIH og MP sånn for morro skyld. Hvis så hadde skjedd er det jo fristende å sette opp en tenkt første 11er noe ala dette:

 

Jon

 

JIH IA Mike Markus

 

PFO Jesper Joakim Henning

 

Daniel Veigar

 

Blir jo en brukbar benk også da: Jens, MP, Tommy, Bjørnar, Morten, Branimir og Espen

 

Hadde vært digg å se et slikt lag løpe ut på Nadderud eller hva synes folket?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selv om lite skjer på spillerfronten kan man jo leke med tanken på at vi får tak i de tre spillerne JJ ønsker og kalle dem for...tja hvorfor ikke PFO, JIH og MP sånn for morro skyld. Hvis så hadde skjedd er det jo fristende å sette opp en tenkt første 11er noe ala dette:

 

Jon

 

JIH IA Mike Markus

 

PFO Jesper Joakim Henning

 

Daniel Veigar

 

Blir jo en brukbar benk også da: Jens, MP, Tommy, Bjørnar, Morten, Branimir og Espen

 

Hadde vært digg å se et slikt lag løpe ut på Nadderud eller hva synes folket?

 

det er en våt, men behagelig drøm:D personlig og på lite grunnlag hadde jeg satt ut daniiel :o og inn med MP på topp. Nanne trenger et spark i baken ikke bare kyss der

Endret av joakkkim
Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Min antatte første-11er, med alle skadefrie:

Jon

Keller-IAO-Mike-Markus

Somen-Tommy-Henning-Alan

Veigar-Nanne

 

Når vi har ballen tar vi en "Linderoth", og kjører 3-5-2:

IAO-Mike-Markus

Keller-Somen-Tommy-Henning-Alan

Veigar-Nanne

 

For de som er unge, eller er nye Stabæk-tilhengere, var det under Anders Linderoth var det et år sagt at vi skulle kjøre 442 i forsvar og 352 i angrep, og med Keller i en back/ving-rolle tror jeg dette ville fungert. Dette vil gi mer offensiv slagkraft, samtidig som det blir en tydligere rollefordeling i forsvar (ved overganger i mot) enn om en og/eller begge backer ligger høyt i banen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Uten at jeg har statistiske holdepunkter for det, innbiler jeg meg at vi har dårligere statistikk mot 433-lag enn mot lag som spiller andre formasjoner. Vi har riktignok god statistikk mot RBK, men jevt over sliter vi. JJ har vel alltid sverget til 442, kan ikke huske en annen startoppstilling i farten (selv om Stabæk i enkelte kamper tidligere har lagt om). Jeg vet at spillerene er/burde være gode nok til å spille sitt spill og ikke legge om til annen formasjon etter hvordan motstander spiller. Vi har spillertyper til å spille flere ulike formasjoner. Er det da hensiktsmessig å spille inn en alternativ formasjon (som i teorien skal fungere bedre mot 433/451 enn vår 442)?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror det kan være smart å ha en alternativ formasjon, ja. Å bruke vinteren til å spille inn et fast alternativ kan være smart. Som et eksempel har jo Odd hatt brukbar suksess med å variere mellom to formasjoner i år. Om det bør være en hjemmeformasjon og en borteformasjon eller en formasjon mot 4-4-2-lag og en annen mot 4-3-3-lag, kan man jo diskutere.

 

Om vi mestrer både 4-4-2 og 3-5-2 f.eks, og har helt klare mønstre og roller som spillerne har lært seg inn og ut gjennom vinteren, stiller vi vel sterkere og mer uforutsigbare enn om vi kun har 4-4-2 og av og til varierer med noe som vi ikke har trent nok på. Sesongoppkjøringen i Norge er fryktelig lang. Hvorfor ikke bruke den til noe sånt som dette?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror det kan være smart å ha en alternativ formasjon, ja. Å bruke vinteren til å spille inn et fast alternativ kan være smart. Som et eksempel har jo Odd hatt brukbar suksess med å variere mellom to formasjoner i år. Om det bør være en hjemmeformasjon og en borteformasjon eller en formasjon mot 4-4-2-lag og en annen mot 4-3-3-lag, kan man jo diskutere.

 

Om vi mestrer både 4-4-2 og 3-5-2 f.eks, og har helt klare mønstre og roller som spillerne har lært seg inn og ut gjennom vinteren, stiller vi vel sterkere og mer uforutsigbare enn om vi kun har 4-4-2 og av og til varierer med noe som vi ikke har trent nok på. Sesongoppkjøringen i Norge er fryktelig lang. Hvorfor ikke bruke den til noe sånt som dette?

Jeg tror også at det er lurt å kunne overraske motstanderen. De blir sikkert det hvis vi bytter formasjon iblant. Så jeg sier ja til å ha mange formasjoner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror det kan være smart å ha en alternativ formasjon, ja. Å bruke vinteren til å spille inn et fast alternativ kan være smart. Som et eksempel har jo Odd hatt brukbar suksess med å variere mellom to formasjoner i år. Om det bør være en hjemmeformasjon og en borteformasjon eller en formasjon mot 4-4-2-lag og en annen mot 4-3-3-lag, kan man jo diskutere.

 

Om vi mestrer både 4-4-2 og 3-5-2 f.eks, og har helt klare mønstre og roller som spillerne har lært seg inn og ut gjennom vinteren, stiller vi vel sterkere og mer uforutsigbare enn om vi kun har 4-4-2 og av og til varierer med noe som vi ikke har trent nok på. Sesongoppkjøringen i Norge er fryktelig lang. Hvorfor ikke bruke den til noe sånt som dette?

Jeg tror også at det er lurt å kunne overraske motstanderen. De blir sikkert det hvis vi bytter formasjon iblant. Så jeg sier ja til å ha mange formasjoner.

Ja, du sier jo "ja" til mye rart du, så vet ikke om det da er så lurt med mange formasjoner. Dessuten skal et lag drilles med en fast formasjon og helst med fast keeper og forsvarsrekke.

Endret av chelsea
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Formasjon og spillestil
×
×
  • Opprett ny...