Gå til innhold

Mediedekning


$uperTerje
 Del

Anbefalte innlegg


Hun/han Nikki schei grande må virkelig hate Stabæk, hvordan hun hun/han utaler seg i budstikka og hvordan han/hun fremstår på sin profil på Facebook.. skjønner jo at når man MGDer så er man ikke helt god fra før men dette virker jo som noe som treffer han/hun veldig personlig.. fikk hun/han ikke spille fotball da hun/han var liten? Regner med han/hun er like høyt fremme når de finner ut at de har kokt suppe på en spiker og unnskylde.. slik som Morten Stene?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


45 minutter siden skrev Snæss:

Hun/han Nikki schei grande må virkelig hate Stabæk, hvordan hun hun/han utaler seg i budstikka og hvordan han/hun fremstår på sin profil på Facebook.. skjønner jo at når man MGDer så er man ikke helt god

 

FC7F90AC-F402-4444-9FB3-3A20A0A9CA82.jpeg

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nikki Schei altså, en type som ikke  har klart å holde på en jobb mer enn 2 år om gangen før han startet seg eget selskap og engasjerte seg i politikken. Hjemmesiden til dette selskapet hans virker mer som en personlig blogg og tror jeg hadde lett andre steder for å få hjelp med kommunikasjon og digitale virkemidler. Fremstår som en klovn og er kun ute etter å fremme sitt eget navn i den politiske verden, uavhengig av hvordan det går med dokumentasjonen som fremlegges for kommunen.

Han er på en egen facebookprofil svært stolt over at de litt større mediene har omtalt saken osv. Blant annet liker jeg denne setningen her som det oser kvalitet av: 

Nikki Sche:i Saken er også i kveld på Dagsrevyen. Stabæk må virkelig legge frem skikkelig dokumentasjon

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Varsler kritisk gjennomgang av gatelags-midler

Artikkeltags

SPØRSMÅL: Stabæk får årlig 1 million kroner fra Bærum kommune til driften av klubbens gatelag. Neste uke skal klubben i møte med kommunen for å redegjøre for bruken av pengene.begge

SPØRSMÅL: Stabæk får årlig 1 million kroner fra Bærum kommune til driften av klubbens gatelag. Neste uke skal klubben i møte med kommunen for å redegjøre for bruken av pengene.begge Foto: KARL BRAANAAS

Publisert:10. januar 2019, kl. 17:32

Om én og en halv uke får politikerne i formannskapet redegjørelsen for bruken av de offentlige midlene Stabæk får til sitt gatelag. Flere varsler at gjennomgangen kommer til å bli kritisk og grundig.

 
DEL
  •  
  •  

Stabæk mottar 1 million kroner i året fra Bærum kommune til driften av det såkalte gatelaget – et lag for spillere med rusutfordringer. I tillegg får klubben 550.000 kroner fra Fotballstiftelsen. Rett før jul rettet fotballbladet Josimar søkelys på om pengene brukes til det de skal. Siden oppstarten i 2013 har Stabæks gatelag mottatt 7,5 millioner kroner i støtte fra Bærum kommune og 3,5 millioner fra Fotballstiftelsen, Helsedirektoratet og Norsk Toppfotball, ifølge Josimar.

LES OGSÅ: MDG-politiker om «gatelaget»: – Stabæk må klargjøre

– Må opp på bordet

I Stabæks årlige rapport til Bærum kommune (se faktaramme) har de for 2018 ført opp 930.190 kroner i lønn til egne ansatte. Det er blant annet ført opp 379.500 kroner under leie bane/garderobe/samlingssted for 7’er-laget som trener to ganger i uken. 32.500 kroner går årlig til «tilskuer Stabæk-kamper» – i 2014–2016 var denne posten på 81.000 kroner. I en oppfølger i Budstikka krevde MDG-politiker Nikki Schei en gjennomgang av bruken av pengene.

– Dette må opp på bordet, gjentar Schei.

Han sier han i etterkant av sitt utspill har fått nest flest tilbakemeldinger i denne saken. Kun Sandvika-utbyggingen fikk flere.

– Dette er noe som virkelig tok tak i folk, sier Schei.

Artikkelen fortsetter under tabellen.

Stabæks Gatelag      
  Budsjett 2019 Prognose 2018 Rapport 2017
Personal      
Egne ansatte 985.000 930.190 983.425
Kompetanseutvikling 10.000 10.000 8.637
Andre pers. kostnader 10.250 10.250 10.250
Trening/faste rutiner      
Transport trening 90.000 85.000 102.711
Frokost/servering 110.000 100.000 97.739
Lege/medisinsk utstyr 3.000 2.000 1.997
Leie bane/garderobe/samlingssted 390.000 379.500 392.748
Utstyr 50.000 45.000 90.900
Andre arrangement      
Tilskuer Stabæk-kamper 32.500 32.500 32.500
Turnering 25.000 18.000 7.670
Sosialt og juleavslutning 10.000 10.000 8.880
Reise&mat på kamp/turnering 50.000 30.000 41.412
Annet      
Administrasjon 5.000 5.000 4.703
Kontorrekv. møter etc. 2.000 2.000 1.973
Sum kostnader 1.772.750 1.659.440 1.785.545
       
Tilskudd      
Bærum kommune 1.000.000 1.000.000 1.000.000
Fotballstiftelsen 550.000 550.000 500.000
Resultat -222.750 -109.440 -285.545

Saken går til formannskapet

Stabæk har levert rapport til kommunen hvert år siden oppstarten. Schei sier han nå kommer til å se på dokumentasjonen fra gjennomgangen som kommer med kritiske øyne og legger til at kontrollen som har vært gjort av hva midlene går til kan ha vært for dårlig hvis man ikke har hatt nok kunnskap.

Det er kommunalsjef Grete Syrdal som har fått oppdrag å gjøre den nye gjennomgangen for kommunen. Orienteringen skal opp for politikerne i formannskapet 29. januar og sakspapirene er klare ca. en uke før. Daglig leder i Stabæk, Jon Tunold, ønsket ikke å stille til intervju med Budstikka før jul. Tunold henviser til skriftlige svar han har gitt Josimar og Budstikka før jul og har også denne uken så langt avslått å intervjues for å forklare å utdype.

– Det avhenger helt av svarene om jeg er fornøyd med dokumentasjon som blir fremlagt. Dette skal opp på bordet og steiner skal snus, sier Schei.

LES OGSÅ: Fotballag for rusavhengige ble hedret med pris

Tydelig: MDG-politiker Nikki Schei sier han sjelden har fått så mange tilbakemeldinger fra folk som i denne saken.

Tydelig: MDG-politiker Nikki Schei sier han sjelden har fått så mange tilbakemeldinger fra folk som i denne saken.

– Grunn til undersøkelser

Høyre-politiker Morten Skauge var sentral i oppstarten Stabæks gatelagsprosjekt. Han skriver i en e-post at han totalt sett mener det er grunn til å tro at Stabæks gatelag er blant de mer effektfulle tiltak som gjøres i kommunen for denne gruppen rusmisbrukere. Han legger til at han støtter at det nå er bedt om en redegjørelse for pengebruken til tiltaket.

– Jeg synes tallene som kommer frem tilsier at det er grunn til å gjøre undersøkelser, sier Stein Stugu i Rødt og legger til at hvis pengene er brukt feil så bør de tilbakebetales.

– Det er veldig viktig at pengene gitt til frivillige organisasjoner brukes i tråd til bevilgningen, hvis ikke undergraver det tilliten.

LES OGSÅ: Setter pris på juletrening

Gikk ikke inn i postene

Kommunalsjef Grete Syrdal bekrefter at redegjørelsen av saken er løftet til formannskapet.

– Det var opprinnelig tenkt at orienteringen skulle gå til utvalgene (Hovedutvalg for bistand og omsorg, samt Hovedutvalg for miljø, idrett og kultur). Nå er planen at det skal legges frem for formannskapet, sier Syrdal.

Hun sier saken er på hennes bord ettersom det er de som tildeler tilskuddet til gatelaget. Syrdal forteller at kommunen skal ha møte med Stabæk neste uke og at de så langt har hatt kontakt på e-post og telefon.

– Vi tenker at det er viktig for oss at Stabæk får fortelle sin versjon og gi svar på spørsmålene som er stilt. Vi har allerede fått revisorgodkjente regnskap. Det blir tilleggsspørsmålene som vi søker svar på.

Syrdal forklarer at så lenge regnskapet de har mottatt er revisorgodkjent har de ikke gått inn og sett på innholdet i postene i den økonomiske rapporten. Hun sier dialogen med Stabæk er god og at hun opplever at de er villige til å svare på spørsmålene.

LES OGSÅ: Nå starter Asker Fotball enda et nytt samfunnsprosjekt 

– Virker noe høyt

Utvalgsleder Torbjørn Espelien (Frp) reagerer på summen for baneleie og garderobebruk.

Espelien (Frp), som leder utvalg for omsorg og bistand i Bærum, synes det virker noe høyt at Stabæk har kostnadsført 390.000 kroner i baneleie og bruk av garderober for gatelaget som trener to ganger i uken. Det samme sier flere politikere til Budstikka.

Daglig leder i Stabæk, Jon Tunold, sier i et skriftlig svar at de 390.000 kronene ikke er baneleie, men en fordeling av kostnadene mellom de ulike brukerne i klubben, uavhengig av om disse er interne/egne lag eller eksterne leietagere.

Han skriver at andelen som er belastet drift av gatelaget tilsvarer det antall timer dette laget benytter baner til kamp og trening, samt respektiv andel renhold av garderober.

LES OGSÅ: Fotballen holder Bettina unna rusen - nå er hun klar for VM 

Vil ikke prosedere i mediene

Tunold opplyser at det koster 3,5 millioner kroner å drifte Nadderud-banene i året. Budstikka har forsøkt å stille spørsmål om det er rimelig at gatelaget som trener på en halv kunstgressbane to ganger i uken skal bære drøyt 11 prosent av de årlige driftskostnadene for Nadderudanleggene.

Tunold har så langt ikke ønsket å stille til intervju for å forklare og utdype, og uttrykker at han ikke vil prosedere saken i mediene.

DAGLIG LEDER: Jon Tunold. FOTO: KARL BRAANAAS

DAGLIG LEDER: Jon Tunold. FOTO: KARL BRAANAAS

– Høres meningsløst ut

I 2014–2016 ble det rapportert om at det årlig er brukt 81.000 kroner til billetter til egne kamper. Fra 2017 er det redusert til 32.500 kroner. Tunold skriver at han ikke ser noen grunn til at billettene ikke skal være en del av det totale kostnadsbildet.

– Dette er salgbare billetter på hovedtribune og kostnadsføres deretter, skriver han.

MDG-politiker Nikki Schei synes summen for baneleie er ulogisk.

– Det er sunn fornuft. Hadde baneleie vært så dyrt i Bærum så hadde det vært til politisk behandling for lenge siden. Her må Stabæk forklare, sier han.

SV-politiker Harald Sævareid er enda mer krass og sier til Josimar at nesten 400.000 kroner i baneleie for et lag som trener på halv bane to ganger i uken, høres meningsløst ut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


37 minutter siden skrev Snæss:

– Det er sunn fornuft. Hadde baneleie vært så dyrt i Bærum så hadde det vært til politisk behandling for lenge siden. Her må Stabæk forklare, sier han

Hehe, hvis bare så. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bra å angripe effektive tiltak for rusmisbrukere for å skaffe seg stemmer foran valget. Må hver eneste krone være sporbar til gatelagsprosjektet? Hva om noe av det går med til å videreføre at det finnes en klubb? Går klubben konk forsvinner opplegget. Hvis produktet som leveres er tilfredsstillende for markedet som kjøper det må jo også prisen som betales være ok, og da er det vel helt likegyldig hvordan de pengene brukes internt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg blir alltid imponert av politikere som på samme utpust klarer å si både at "dette må vi se nærmere på" og konkluderer med at "dette er ikke greit".

Jaja, reinspikka populister finner man overalt...

 

La oss nå bare håpe at denne gjennomgangen er så grundig som det hevdes, slik at ledende politikere i ettertid står fram og tydelig kan erklære "her er alt på stell, Josimar er helt på jordet".

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev steakhouse:

Må hver eneste krone være sporbar til gatelagsprosjektet? Hva om noe av det går med til å videreføre at det finnes en klubb? Går klubben konk forsvinner opplegget.

Jeg forutsetter at alt er på stell, noe annet hadde vært utrolig flaut og synd. Men; ja, det må det. Dette er ikke er opplegg for å finansiere Stabæk, det er et opplegg for vanskeligstilte. Dersom Stabæk går konk, så finnes det både andre klubber som kan gjøre dette, og også helt andre måter å bruke kommunens penger på hjelpe isse menneskene. Man kan ikke sause dette sammen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå må enkelte her ta seg noe alvorlig sammen. Det er politikernes oppgave å passe på at offentlige midler blir brukt ordentlig. Jeg kjenner Nikki godt og kan skrive under på at han er en ordentlig fyr fra a til å som bruker hele fritida si på å jobbe så godt som gratis lokalpolitisk. Forhåpentligvis er det null problemer med dette og alle er fornøyd. MDG-shaminga over kan du bare drite i en sak som

handler om ettergang av offentlige penger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I stedet for å ta mannen, hva med å se på poenget? At det offentlige ønsker å ha kontroll på hvordan offentlige penger benyttes må da være helt OK? Og om Stabæk mot formodning har fått penger for å drive gatelaget, men heller brukte dem A-laget er det faktisk ikke bra. Helt OK at kommunen sjekker.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Om man tar utgangspunkt i at klubben her har alt på stell må det vel være helt ok at kommunen tar en grundig gjennomgang, og etterhvert vil legge saken saken død, fremfor månedsvis med synsing og spekulasjon i media? 

Problemet med Schei er at han uttaler seg som om klubben allerede har svin på skogen og det  bare er et spørsmål om tid før det kommer ut. Politikere burde være de siste til å forhåndsdømme basert på medias skriverier  

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå har visstnok Asker kommune ta en tilsvarende gjennomgang av Asker Fotball. Formoder at de andre kommunene med tilsvarende tilskudd vil gjøre det samme. Nå er det sikkert ikke noe problem der for Josimar har helt sikkert sett på tallene i flere av de andre klubbene også. Noe annet hadde jo vært rart.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 timer siden skrev ShermanCostello:

Nå må enkelte her ta seg noe alvorlig sammen. Det er politikernes oppgave å passe på at offentlige midler blir brukt ordentlig. Jeg kjenner Nikki godt og kan skrive under på at han er en ordentlig fyr fra a til å som bruker hele fritida si på å jobbe så godt som gratis lokalpolitisk. Forhåpentligvis er det null problemer med dette og alle er fornøyd. MDG-shaminga over kan du bare drite i en sak som

handler om ettergang av offentlige penger.

Jeg liker egentlig godt alt som smaker av plaging av MDG-politikere (bortsett fra de i Drammen), men er enig i at klubben må tåle å bli ettergått. Jeg har gått rundt og trodd (og vært stolt av) at Gatelaget var veldedighet fra klubbens side, og er egentlig litt skuffet over at det egentlig er business. Det er ikke vanskelig å være "snill" når du får betalt for det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En ting er at Schei virker å ha trukket konklusjoner på forhånd. Dét taler ikke til hans fordel - og det er nettopp derfor vi setter rådmenn til å undersøke sånt, ikke kommunestyrer. Men å skulle sitte og så tvil om motivene hans, snakke om hvor dårlig han er til å holde på jobber, at han er Brann-supporter, at pengene kommunen har gitt til gatelagsprosjektet måååååå vel ikke alle sammen gå til gatelaget, og å insinuere at Lars Johnsen burde latt saken være fordi det er tross alt et så fint tilbud, derimot. Det klarer jeg ikke å forstå.

Jeg tror fortsatt at klubben ikke vil finne noe som helst. Jeg tror Ingo har helt rett, og det var et innlegg som var deilig å lese.

Men denne klubben trenger ikke bare lojale supportere, den trenger også supportere som er villig til å vurdere kritikk mot klubben saklig, istedenfor å gå rett til personangrep.
For å sammenligne: dette er ikke langt unna andre lags supportere når de ukritisk gjentar påstanden om at vi ble kasta ut av TA fordi vi ikke hadde råd til husleia.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev kkh94:

Men denne klubben trenger ikke bare lojale supportere, den trenger også supportere som er villig til å vurdere kritikk mot klubben saklig, istedenfor å gå rett til personangrep.
For å sammenligne: dette er ikke langt unna andre lags supportere når de ukritisk gjentar påstanden om at vi ble kasta ut av TA fordi vi ikke hadde råd til husleia.

 

Kritikken som har kommet så langt bærer langt mer preg av forhåndsdømming enn kritikk basert på beviste fakta. Dersom en grundig gjennomgang viser at vi har våre svin på skogen her, så må det ryddes opp i, og avhengig av alvorlighetsgrad må evt. hoder rulle i klubben. Jeg har ikke sett snurten av slikt ennå, og da har jeg tillit til at klubben har dette på stell. Uskyldig inntil det motsatte er bevist...

 

Det jeg ettertrykkelig lærte av Stenegate, var at jeg bør ha større tillit enn jeg hadde da til at de ansvarlige i klubben ikke begår økonomiske ulovligheter. Den gang tenkte jeg "ingen røyk uten ild, noe må vel et par av disse ha gjort gæernt", men der tok jeg skammelig feil. Denne gang skal jeg pokker meg ikke gå i den fella. Få tatt den gjennomgangen. Grundig. Så Brannsupporteren kan sette seg ned og holde kjeft (eller kanskje fokusere på om bruken av TA er i henhold til kommunens regelverk, f.eks.).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


14 timer siden skrev geirti:

 

Kritikken som har kommet så langt bærer langt mer preg av forhåndsdømming enn kritikk basert på beviste fakta. Dersom en grundig gjennomgang viser at vi har våre svin på skogen her, så må det ryddes opp i, og avhengig av alvorlighetsgrad må evt. hoder rulle i klubben. Jeg har ikke sett snurten av slikt ennå, og da har jeg tillit til at klubben har dette på stell. Uskyldig inntil det motsatte er bevist...

 

Helt riktig, MEN hvis alt dette er fabrikerte bevis og bare løgn, som klubben selv sier. Så må klubben gå til sak mot journalist og magasin. Enkelt og greit.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er vel mest konspiratorisk, bevisst feiltolking/presentasjon av fakta for å skape en historie for å skade Stabæk. I sann Lars Johnsen ånd.

Det er dette detutelukkende handler om - Lars Johnsens hat mot Stabæk og han driter i hvem han tråkker på underveis.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev nichb:

Helt riktig, MEN hvis alt dette er fabrikerte bevis og bare løgn, som klubben selv sier. Så må klubben gå til sak mot journalist og magasin. Enkelt og greit.

Nei. En rettssak mot en mediebedrift på dette grunnlaget er bortkastede penger. Man vinner ikke frem. Ytrings- og pressefriheten vil veie tyngst. Videre gir man påstandene mer oppmerksomhet ved å gå til søksmål. 

Det beste vi kan håpe på er at kommunens  gjennomgang viser det vi håper. Og at dette får behørig mediedekning. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 minutt siden skrev Bebe:

Nei. En rettssak mot en mediebedrift på dette grunnlaget er bortkastede penger. Man vinner ikke frem. Ytrings- og pressefriheten vil veie tyngst. Videre gir man påstandene mer oppmerksomhet ved å gå til søksmål. 

Det beste vi kan håpe på er at kommunens  gjennomgang viser det vi håper. Og at dette får behørig mediedekning. 

Enig med at opppmerksomhet er dårlig, MEN tror du Lars Johnsen, uansett utfall fra kommunen er ferdig med Stabæk? det tror ikke jeg...så hva blir neste som dukker opp i media fra han?
Skal vi få slutt på hans kampanje mot oss, så skal vi bare tie og la han komme med mer? Da blir det mer negativ oppmerksomhet i fremtiden....feigt å bare tie, det kan oppfattes som den som tier samtykker også...

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Altså, uavhengig av hvilken journalist som skriver, så må vi tåle at noen går klubben i sømmene. Er alt på stell er det heller ingenting å hente. Enkelt og greit. 

Er det én ting som helt definitivt ikke kommer til å hjelpe så er det trusler om søksmål. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Mediedekning
×
×
  • Opprett ny...