Gå til innhold

Nye Stabaek.no


Posse
 Del

Brukerevaluering av gamle Stabaek.no  

54 stemmer

  1. 1. Unwanted workload, reduksjon av usikkerhet, sammenslåing av data

    • Stabaek.no gir et overveldende antall alternativer på forsiden, og jeg sliter med å finne fram til det jeg leter etter.
      8
    • Stabaek.no har et stort antall alternativer på forsiden, men jeg trenger det for å finne fram til det jeg er ute etter.
      8
    • Stabaek.no gir en passe mengde alternativer på forsiden, og jeg finner stort sett fram med de alternativene som finnes.
      20
    • Stabaek.no har for få alternativer på forsiden, og jeg finner ikke alltid det jeg leter etter.
      4
    • Jeg føler det kommer klart fram hva som er hva, og hvor lenker leder hen.
      16
    • Jeg opplever forsiden som rotete og jeg vet ikke hvor jeg skal klikke for å finne det jeg leter etter.
      10
    • Jeg synes mange lenker leder samme sted, eller at samme sak blir gjentatt flere steder på siden.
      6
    • Jeg synes sidestrukturen (nyheter, innhold,) kunne vært delt inn i flere kategorier.
      6
    • Jeg synes sidestrukturen (nyheter, innhold,) bør forenkles ned til enda færre kategorier.
      11
  2. 2. Språkbruk, grafikk, bilder

    • Jeg synes språket på Stabaek.no (artikler, skjemaer, innhold, mail) er godt og fritt for misforståelser.
      26
    • Jeg mener det er et forbedringspotensiale for profesjonaliteten enkelte steder. (Skrivefeil, tekstformatering, formulering av budskap)
      14
    • Jeg synes artiklene og innholdssidene har gode og illustrerende bilder.
      10
    • Jeg mener Stabaek.no kan bli bedre på å ha oppdatert og bedre billedbruk i artikler.
      16
    • Jeg ønsker meg en fungerende gallerifunksjon der supporterne kan sende inn bilder fra kamper og turer. (Til nå har vi 3-4 spredt organiserte sider)
      25
    • Jeg mener hovedmenyen er kjedelig og uinspirerende, og jeg bruker unødvendig tid på å lese meg ned til det jeg er ute etter. (Jeg ønsker meg en mer grafisk innbydende meny)
      12
    • Jeg mener hovedmenyen er kjedelig og uinspirerende, men føler den må være slik for å ta hånd om alternativene vi har.
      3
    • Jeg mener hovedmenyen er fin som den er.
      17
    • Jeg synes vi har unødvendig mange moduler på Stabaek.no og ønsker å ha det så rent som mulig.
      10
    • Jeg synes det er ok å reklamere for Blaa/medlemskort 2010, men vi bør fjerne resten.
      4
    • Jeg mener vi har plass til å bruke mer bannere, for eksempel for turer og relaterte arrangementer.
      12
  3. 3. Header, kommentarfelt, andre issues

    • Jeg synes det har fungert bra de gangene vi har brukt headeren på Stabaek.no til å reklamere for kamper og turer.
      32
    • Jeg ønsker meg en konstant header som ikke forandrer seg.
      5
    • Jeg ønsker meg et kommentarfelt under artiklene som skrives.
      11
    • Jeg synes det holder med forumet, vi trenger ikke kommentarfelt.
      29
    • Jeg mener Stabaek.no er klar for en strukturell og designmessig oppgradering.
      24
    • Jeg liker sidene slik de er nå. (Bare uten sikkerhetsrisiko)
      12

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg


Jeg hadde håpet på "brand new design" blir det noe sånt? Eller etterligner dere?

 

 

Som sagt så er det irrasjonelt å etterligne et gammelt designs utseende. Men vi beholder noen gjenkjennelige elementer, som for eksempel hvor menyen står. Denne hovedmenyen er i stor grad lik som den forrige, men med kategoriene listet i synkende rekkefølge ettersom hvor mye de er brukt. Forumet kommer over Om oss, for eksempel. I utseendemessig forstand er den mer delikat grafisk, og har noen interessante egenskaper når man bruker den.

 

I tillegg kommer det en litt annerledes toppmeny for de som venner seg til den typen navigasjon.

 

Hele siden vil oppleves som litt "mørkere" enn den forrige. Det går selvsagt i blått og mørkeblått, men i matte nyanser som ikke oppleves som slitsomme. Det hele begynner å se ganske sexy ut, sett fra mitt subjektive, men webdesignergonomiorienterte point of view :)

Endret av Posse
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg åpner sidene lørdag 5.12.09 kl 12 :)

 

Det er et stykke igjen til sidene er 100%, men de fungerer godt nok nå til å være nettstedet vårt. Dessuten trenger vi tilbakemeldinger...

Endret av Posse
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg synes det ble for grønt jeg, Designet var bra. Den øverste haederen må inn på alle artikkelsider den er bare på forsiden. Jeg vil og ha en og en artikkel nedover på forsiden link til de siste ti artikkelene på alle sider under hovedartikkelen. Link til å dele på Facebook/twitter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Stabaek.no gir et overveldende antall alternativer på forsiden, og jeg sliter med å finne fram til det jeg leter etter.

 

Dette gjelder i alle fall pollen.

 

Jeg synes ikke noe om den nye layouten. Lite informativ, ser ut som man poster news en gang i måneden.

 

Den som var har vel ikkie vært sååå lenge?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fint design, kult med gjennomsiktigheten.

 

Men først og fremst; sidene er alt for tunge. Scrolling opp og ned på siden lagger i litt for stor grad, men det jeg merker det mest på er menyen. Hvis man prøver å dra musen opp og ned over menyen ser man at reaksjonene til hvert av menyelementene henger igjen ganske kraftig. Kanskje det blir litt for mye som skjer når man tar musen over et av menypunktene? Det hadde kanskje holdt med bare outer glow, og ikke det at de skal flytte seg litt mot høyre?

 

Dette vet dere sikkert, men sånn som det er nå så følger ikke den aller øverste menylinjen (der hvor det står stabaek.no, Tribunekultur og Languages) med på alle sidene. Det bør den gjøre.

 

Jeg la merke til noen få steder hvor teksten var svart istedenfor hvit, blant annet på den engelske presentasjonen. Da blir det veldig vanskelig å lese.

 

Også en siste ting; over menyen, der hvor det står "Meny". Bakgrunnen der passer ikke inn med resten av designet, og ødelegger litt av inntrykket. Jada, det er fint med blå og mørkeblå striper, men fargene matcher ikke noen av de fire andre blåfargene som brukes, og da ser det ikke bra ut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fint design, kult med gjennomsiktigheten.

 

Men først og fremst; sidene er alt for tunge. Scrolling opp og ned på siden lagger i litt for stor grad, men det jeg merker det mest på er menyen. Hvis man prøver å dra musen opp og ned over menyen ser man at reaksjonene til hvert av menyelementene henger igjen ganske kraftig. Kanskje det blir litt for mye som skjer når man tar musen over et av menypunktene? Det hadde kanskje holdt med bare outer glow, og ikke det at de skal flytte seg litt mot høyre?

 

Dette vet dere sikkert, men sånn som det er nå så følger ikke den aller øverste menylinjen (der hvor det står stabaek.no, Tribunekultur og Languages) med på alle sidene. Det bør den gjøre.

 

Jeg la merke til noen få steder hvor teksten var svart istedenfor hvit, blant annet på den engelske presentasjonen. Da blir det veldig vanskelig å lese.

 

Også en siste ting; over menyen, der hvor det står "Meny". Bakgrunnen der passer ikke inn med resten av designet, og ødelegger litt av inntrykket. Jada, det er fint med blå og mørkeblå striper, men fargene matcher ikke noen av de fire andre blåfargene som brukes, og da ser det ikke bra ut.

Veldig enig i alt dette. Spesielt dette med lagging og meny-etterheng.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har nå fiksa problemet med at toppmenyen forsvinner på visse undersider.

 

Noen som har nevnt at det ser grønt ut, har du kalibrert monitoren din? Vi er forholdsvis langt unna grønt på fargekartet.

 

Funksjonen med bevegelig tekst er programmert inn i templaten. Det lagger litt hos meg om jeg drar opp og ned over alle menyalternativene, men det er heldigvis ikke så ofte jeg gjør det.. Resten av siden flyter fint på en 2,5 år gammel laptop med photoshop, dreamweaver, 4x nettlesere med flere faner i hver, outlook, spotify og itunes samtidig hos meg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hele siden lagger når jeg scroller - kraftig. Sitter på superrask linje med en brukbar laptop.

 

Har ikke noe med linja å gjøre, siden er lastet ferdig. Det lagger mer om man har mye oppe i nettleseren. I testene jeg kjører nå på skolen lagger ikke stabaek mer enn vg.no.

 

Men det er klart, det kan oppleves forskjellig på andre maskiner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I og med at det er så mye gjennomsiktig på sidene så synes jeg det ser kult ut hvis man lar bakgrunnen ligge og scroller kun innhold. Legg på en background-position: center top; background-attachment: fixed; (evt. bank det inn i background style) for body og #page-body. Virker også som om dette hjelper litt på scrollingen.

 

Det ser vel ok med fast bakgrunn på forumet også, men der er det jo ikke så mange gjennomsiktige elementer at det får noen særlig effekt, evt. kan man lage skillet mellom postene litt gjennomsiktig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I og med at det er så mye gjennomsiktig på sidene så synes jeg det ser kult ut hvis man lar bakgrunnen ligge og scroller kun innhold. Legg på en background-position: center top; background-attachment: fixed; (evt. bank det inn i background style) for body og #page-body. Virker også som om dette hjelper litt på scrollingen.

 

Godt innspill. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I og med at det er så mye gjennomsiktig på sidene så synes jeg det ser kult ut hvis man lar bakgrunnen ligge og scroller kun innhold. Legg på en background-position: center top; background-attachment: fixed; (evt. bank det inn i background style) for body og #page-body. Virker også som om dette hjelper litt på scrollingen.

 

Godt innspill. :)

 

Designmessig er det et absolutt godt forslag, og jeg har vært inne på tanken selv også. Men, grunnen til at jeg foreløpig har latt det ligge er at bakgrunnen da vil skinne gjennom selve artikkeltekstene også når man scroller, og det gir ganske dårlig lesbarhet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har lagt merke til noen få ting til:

 

På knappen som fører deg til stabak.no er logoen presset litt sammen. Sånt ser aldri pent ut. En annen ting er at den linken etter min mening burde åpnes i et nytt vindu (_blank), siden det er en ekstern link. Det samme gjelder linken rett ved siden av, den som fører til Onkel Blaas sider.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har lagt merke til noen få ting til:

 

På knappen som fører deg til stabak.no er logoen presset litt sammen. Sånt ser aldri pent ut. En annen ting er at den linken etter min mening burde åpnes i et nytt vindu (_blank), siden det er en ekstern link. Det samme gjelder linken rett ved siden av, den som fører til Onkel Blaas sider.

 

Helt riktig, godt observert :) Jeg trengte bare å lage en kjapp 4. boks og glapp ctrl da jeg skulle resize. Forslag til eventuelle andre ting vi kan linke til i denne modulen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Helt riktig, godt observert :) Jeg trengte bare å lage en kjapp 4. boks og glapp ctrl da jeg skulle resize. Forslag til eventuelle andre ting vi kan linke til i denne modulen?

 

Sidene til Telenor Arena?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Den brukervurderingen synes jeg bare gjør ting rotete.

 

Den vil stort sett bare bli brukt på evt blogger, gallerier eller lignene, ikke vanlige "objektive" nyheter.

 

 

 

Edit; Nå skulle forumets fonter og slikt være normalt igjen, har lastet opp den gamle css'en.

Endret av Posse
Lenke til innlegg
Del på andre sider


En annen ting er at den linken etter min mening burde åpnes i et nytt vindu (_blank), siden det er en ekstern link. Det samme gjelder linken rett ved siden av, den som fører til Onkel Blaas sider.

 

Helt enig!

 

Foreslår at vi her dropper å lenke til alle klubbers hjemmeside da dette gir dem penger via medieavtalen. Både ved klikk direkte via vår side og ved at de kommer høyere opp i googles søkeresultater (spør om du trenger utdypelse).

 

Ellers foreslår jeg å fikse kontaktsidene som ikke ser helt bra ut :P

Endret av Jan Fredrik
Lenke til innlegg
Del på andre sider


vi burde oppdatere den tyske delen (under "languages"). den ble skrevet av en som forlengst har forlatt stabaek, og det staar ting i teksten som ikke lenger stemmer. det staar overhodet lite om stabaek som klubb og stabaek support som supporterklubb. litt pinlig aa lese dette, og ikke saerlig god reklame :(

jeg anbefaler daniels side om stabaek (http://www.bochumfan.de/sta-info.html) - med noen smaa tilpasninger.

 

noen andre ting jeg stusset over:

 

1. brukervurdering:

lurer paa hvorfor det finnes "brukvervurdering" overalt? virker forstyrrende med den hvite "vurdering"-knappen.

og ser ut som om man er ute etter ros för man har levert varene.

 

2. fargevalg:

- bakgrunnen (som er knallbra!) har 2 riktig fine blaafarger, men hva skjedde med "meny"-knappen? er stripene der de samme 2 blaafargene som finnes paa bakgrunnen?

- overskriftene har et blaatt (turkis?) som virker litt for grell, og (for min del) ikke passer helt inn i fargekonseptet.

 

3. innholdsramme:

defintivt for tungt/for mörkt

 

4. skrifttyper/skriftstörrelse:

- pass paa aa ikke ha for mange forskjellige skriftyper/skriftstörrelser, det gjör alt kaotisk og urolig og virker lite profesjonelt. saerlig da vi har et veldig "levende" logo. mindre er ofte mer ;)

 

5. överste meny:

den överste menyen hvor det finnes linkene til sesongkort, forum, onkel blaa og stabak.no gjör meg svimmel og nesten daarlig

- alle bilder har forskjellig störrelse

- alt er skrevet paa en annen maate (lite/store bokstaver, alle ord flyter paa forksjellige höyder)

 

ideen til den nye siden synes jeg er bra men omsettningen trenger litt til for aa bli helt topp.

jeg venter spent paa hva som skjer og haaper kritiken oppfattes som positiv :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


vi burde oppdatere den tyske delen (under "languages"). den ble skrevet av en som forlengst har forlatt stabaek, og det staar ting i teksten som ikke lenger stemmer. det staar overhodet lite om stabaek som klubb og stabaek support som supporterklubb. litt pinlig aa lese dette, og ikke saerlig god reklame :(

jeg anbefaler daniels side om stabaek (http://www.bochumfan.de/sta-info.html) - med noen smaa tilpasninger.

 

Hvis du har lyst Maren hadde det vært kjempefint om du kunne skrevet en ny versjon på tysk og sendt meg på mail :)

 

 

1. brukervurdering:

lurer paa hvorfor det finnes "brukvervurdering" overalt? virker forstyrrende med den hvite "vurdering"-knappen.

og ser ut som om man er ute etter ros för man har levert varene.

 

Vurdering er skrudd av som global innstilling og skal kun være synlig på de artiklene der vi føler vi trenger tilbakemelding. Akkurat i den første nyheten er det vel ikke for mye å be om? Normalt vil vi som sagt se lite til disse.

 

 

(jeg ser at en del av innholdssidene fortsatt har vurderingen oppe, denne vil bli fjernet.)

 

2. fargevalg:

- bakgrunnen (som er knallbra!) har 2 riktig fine blaafarger, men hva skjedde med "meny"-knappen? er stripene der de samme 2 blaafargene som finnes paa bakgrunnen?

- overskriftene har et blaatt (turkis?) som virker litt for grell, og (for min del) ikke passer helt inn i fargekonseptet.

 

Kanskje du ikke har siste utgave av bildet vi har på menyen (ctrl + F5), men jeg skal uansett lage en knapp som ligner de svarte i modulen over.

3. innholdsramme:

defintivt for tungt/for mörkt

 

Dette er litt smak og behag, i tillegg til at folks monitorer er kalibrert forskjellig. En av brukerne følte det så grønt ut.

 

4. skrifttyper/skriftstörrelse:

- pass paa aa ikke ha for mange forskjellige skriftyper/skriftstörrelser, det gjör alt kaotisk og urolig og virker lite profesjonelt. saerlig da vi har et veldig "levende" logo. mindre er ofte mer ;)

 

Det skal ikke være spesielt mange skriftstørrelser. Flere typer overskrifter (H1-H6) har samme størrelse. Mulig du blir litt lurt av boksene over, som jeg kommer tilbake til i avsnittet under.

 

5. överste meny:

den överste menyen hvor det finnes linkene til sesongkort, forum, onkel blaa og stabak.no gjör meg svimmel og nesten daarlig

- alle bilder har forskjellig störrelse

- alt er skrevet paa en annen maate (lite/store bokstaver, alle ord flyter paa forksjellige höyder)

 

Disse boksene ble laget kjapt for at vi skulle se om modulen fungerte som forventet. Jeg skal lage noen knapper som er betydelig lavere i høyden slik at hele linja blir smalere, og resten av innholdet kommer høyere opp. Avanserte innstillinger som avstander mellom moduler er litt mer avansert php.

 

ideen til den nye siden synes jeg er bra men omsettningen trenger litt til for aa bli helt topp.

jeg venter spent paa hva som skjer og haaper kritiken oppfattes som positiv :)

 

Positiv mottatt. Det var vel noen professorer som for en tid tilbake sa at "folk flest" normalt ikke vet best i alle sammenhenger, men når det gjelder hvordan dere opplever og ønsker sidene vil vi selvsagt ha tilbakemeldinger :)

Endret av Posse
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nye Stabaek.no
×
×
  • Opprett ny...