Gå til innhold

2. Laget


Øyvind
 Del

Anbefalte innlegg


 

Betyr et at andrelag kan rykke opp til 1. divisjon?

iflg det som sto lenger opp er visst det mulig

 

Kampreglementet § 2-7.1:

a) Andrelag og lavere rangert lag kan ikke rykke høyere opp enn til

divisjonen under høyere rangert lag. Dersom klubben har flere lag

i laveste divisjon, regnes disse som likestilte, og ett av disse lagene kan

rykke opp. Dette laget skal neste sesong regnes som høyere rangert

enn laget som blir værende i laveste divisjon.

B) Andrelag til klubb i 0. divisjon menn kan ikke rykke høyere opp

enn 2. divisjon.

http://lovdata.no/dokument/NFFF/nfffor/2014-03-09-1

 

Så det er ikke mulig for andrelaget å rykke opp til 1. divisjon.

Endret av Totto
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er det ingen grense for hvor mange A-lagsspillere man kan stille med lenger? Dette var jo et voldsomt sterkt lag...

Det er i hvertfall ikke lov med mer enn 3 over 23 på banen samtidig. Spesiell regel for 2. lagene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dømmingen var det ikke noe å si på. Stabæk hadde full kontroll, men skapte lite. Så fikk de 1-1 ut av ingenting og deretter hadde vi rett og slett ikke noe mer. Svakt

 

Ja enig med Hanse.

 

Svak kamp av Stabæk, ikke noe innsats i bunn.

 

Er de ikke interessert i å spille seg inn på A-laget?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Møter tabellnabo Stord på Nadderud på mandag. Taper vi denne ligger vi under streken igjen, med fire runder igjen å spille. Har du ingenting bedre å gjøre på mandag kveld, så bør du absolutt komme deg på kamp.

 

(NB: Dette skriver jeg mest så jeg ikke har noen unnskyldninger for å droppe det selv...)

Endret av kkh94
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Møter tabellnabo Stord på Nadderud på mandag. Taper vi denne ligger vi under streken igjen, med fire runder igjen å spille. Har du ingenting bedre å gjøre på mandag kveld, så bør du absolutt komme deg på kamp.

 

(NB: Dette skriver jeg mest så jeg ikke har noen unnskyldninger for å droppe det selv...)

 

Ja, støtte 2.laget ved å møte opp.

 

Ved nedrykk skal reservene i A-troppen hentes fra 3. div.. Stort spring opp til Tippeligaen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Møter tabellnabo Stord på Nadderud på mandag. Taper vi denne ligger vi under streken igjen, med fire runder igjen å spille. Har du ingenting bedre å gjøre på mandag kveld, så bør du absolutt komme deg på kamp.

 

(NB: Dette skriver jeg mest så jeg ikke har noen unnskyldninger for å droppe det selv...)

 

Ja, støtte 2.laget ved å møte opp.

 

Ved nedrykk skal reservene i A-troppen hentes fra 3. div.. Stort spring opp til Tippeligaen.

Klokken?
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Møter tabellnabo Stord på Nadderud på mandag. Taper vi denne ligger vi under streken igjen, med fire runder igjen å spille. Har du ingenting bedre å gjøre på mandag kveld, så bør du absolutt komme deg på kamp.

 

(NB: Dette skriver jeg mest så jeg ikke har noen unnskyldninger for å droppe det selv...)

Ja, støtte 2.laget ved å møte opp.

 

Ved nedrykk skal reservene i A-troppen hentes fra 3. div.. Stort spring opp til Tippeligaen.

Rekrutteringsmessig også svært uheldig med nedrykk...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Ja, støtte 2.laget ved å møte opp.

Ved nedrykk skal reservene i A-troppen hentes fra 3. div.. Stort spring opp til Tippeligaen.

Rekrutteringsmessig også svært uheldig med nedrykk...

 

 

Jeg vet jeg gjentar meg selv nå, men dette mener jeg er et konstruert problem. Av de 16 lagene i årets Tippeliga er det kun 7 som har et andrelag i andredivisjon. Blant de 9 med andrelag i tredjedivisjon finner vi blant andre Viking og Lillestrøm, som har har vært blant de dyktigste i Tippeligaen til å produsere egne a-lagsspillere de senere årene og hatt noen av landets beste juniorlag i mange år.

 

Jeg vet at man i Stabæk sier det er alfa og omega å ha et lag i andredivisjon. I Stavanger hveder de at det er vel så bra å kombinere juniorfotball med tredjedivisjon. I fjor hadde juniorlaget vårt en av sine beste sesonger i interkrets samtidig som de gikk fra seier til seier i tredjedivisjon. Hvordan det skal være så mye mer utviklende å tape de fleste kampene i andredivisjon, har jeg problemer med å forstå.

 

Når det gjelder rekruttering, gjelder det vel å etablere et omdømme som en av de beste i landet på spillerutvikling, kunne vise til at unge spillere får sjansen på a-laget og ikke være til hinder for overganger til større ligaer. Målet og drømmen er uansett ikke andredivisjon, det er ikke det som er avgjørende. Men da må klubben selvsagt selv tro på at de har det beste opplegget uavhengig av om andrelaget spiller i andre- eller tredjedivisjon.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


At andrelaget vårt sliter såpass i andredivisjon året etter at de valset over alt i tredje sier vel sitt om nivåforskjellen?

 

At man har best av å møte best mulig motstand (med mindre motstanderen er deg fullstendig overlegen) er vel også gitt - jamfør alle de yngre årgangene til Stabæk som spiler mot eldre lag for å få bedre motstand.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du har selvsagt rett i at nivået er høyere i andredivisjon og at det er bra å møte best mulig motstand. Jeg prøver jo ikke å si at det ikke finnes fordeler ved å spille i andredivisjon, poenget er at man også kan finne fordeler ved å spille en divisjon lavere og jeg mener det er unødvendig å konstruere et problem for seg selv i stedet for å se mulighetene.

 

Eksempelvis er en sånn sesong som juniorene våre hadde i fjor, med en vanvittig seriesrekke i interkrets og tredjedivisjon, nødt til å gjøre noe med selvtilliten og motivasjonen til spillerne. Det gir en nærmest unik mulighet til å bygge vinnerkultur og selvtillit. Hvordan påvirkes man til sammenligning av å gå på tap etter tap og kjempe mot nedrykk i andredivisjon? Selv om nivået er høyere i andredivisjon, er det likevel et stykke unna Tippeligaen og ikke spesielt mye mer nyttig enn tredjedivisjon med tanke på tilvenning til Tippeliga-tempo og -spillestil. Juniorspillere tilvenner seg det nivået først og fremst gjennom å trene med a-laget og få noen innhopp i Tippeligaen, ikke ved å møte andredivisjonslag.

 

Som sagt, jeg synes man finner opp problemer i stedet for å se på det positive.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg synes ikke det du sier henger helt sammen. Hvis man har en fantastisk sesong i tredje, så ender det jo unektelig med opprykk, ikke sant? Og når man først er i andre, så må det jo være bedre å berge plassen enn å rykke ned igjen, både med tanke på selvtillit og alt annet. At verden ikke går under i spillerutviklinga vår om vi skulle rykke ned, kan jeg være enig i, men man kan altså ikke ha helt sinnsyke sesonger i tredje år etter år, man må i så fall annethvert år gjennom et dritkjipt nedrykk fra divisjonen over...

 

Det å berge plassen på øverste tillatte nivå (for andrelag) må vel også kjennes som en seier? Og enkelte år kanskje man gjør det skikkelig bra, litt som både vi og Bærum gjør akkurat denne sesongen? Det må jo kjennes helt fullstendig konge for en juniorspiller?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er det som ikke henger sammen? Hvis du ikke ser noen sammenheng fordi du får inntrykk av at jeg mener vi bør holde andrelaget i tredjedivisjon, har du nok misforstått. Det jeg sier er at det er veldig lett å finne fordeler også ved å spille i tredjedivisjon og at det er helt unødvendig å finne på problemer som at talentutvikling liksom er helt avhengig av andredivisjonsfotball. Jeg sier ikke at det er om å gjøre å rykke ned til tredje, hele poenget er at det er bare svada å være så opptatt av om andrelaget spiller i andre- eller tredjedivisjon. Så spiller man selvsagt for å vinne alle kamper uansett hvilken divisjon man er i.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette er vel ikke et konstruert problem, det er en høyst reell problemstilling. Det er jo åpenbart bedre med et 2. lag i 2. div. enn i 3. div.

Det går sikkert an å finne fordeler med 3. div., men det er ikke tvil om at fordelene er flere i 2. div. Men det er ikke KRISE for klubben om laget rykker ned, det er synd.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

2. Laget
×
×
  • Opprett ny...