Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk - Fredrikstad


Perfect 7
 Del

Resultat  

123 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

Anbefalte innlegg


Fredrikstad har nettopp tatt tre poeng etter en god kamp mot et fryktelig dårlig Rosenborg-lag. Utfordringen vi står overfor i neste hjemmekamp ser nok litt tøffere ut etter et sånt resultat (og med bakgrunn i tabellplassering) enn den faktisk er. Horn og Elounoussi har karantene, i tillegg ser det ut til at flere FFK-spillere kan være ute med skader. Det kan bli alt fra et moderat til veldig svekket lag vi møter.

 

Men hva møter vi? Fredrikstad er veldig glade i å angripe langs sin høyrekant, med Gamboa og Askar. Ramberg trekker også mer enn gjerne ut mot høyre for å kombinere med disse og skape overtallssituasjoner langs kanten. Ikke sjelden trekker også en av spissene deres over. Av angrepsmønstre er dette nær sagt deres eneste, og i hvert fall det klart prioriterte.

 

De gir fra seg store rom både sentralt på midten og bak backene når de angriper. Horn ser ut til å være flink til å ta noen steg opp for i hvert fall delvis å dekke noe av rommet på midtbanen, så at han må stå over mot oss er en taktisk ulempe for dem.

 

Disse rommene kan utnyttes, men pasningene må gå i bra tempo og hele banebredden må utnyttes (ikke minst den sentrale midtbanen), for de omstiller bra fra angrep til forsvar (bedre enn fra forsvar til angrep). Selv om de gir fra seg store rom i utgangspunktet og av og til angriper med dårlig balanse, er de rimelig raske til å tette igjen hvis tempoet blir for lavt, og de gjør en god førsteforsvarerjobb i sine to fremste lagdeler. God, gammeldags Stabæk-fotball med presist og raskt pasningsspill på én berøring kan avsløre svakhetene deres.

 

Venstrebacken deres er sannsynligvis det svakeste punktet defensivt (sammen med bakromsløp mot Piiroja), så jeg vil ha Johan Andersson på vår høyreside til å kombinere med Veigar, Vegar og Pontus. Høyresiden er deres klart mest brukte angrepsvåpen så der vil jeg ha en Ollé Ollé som tar de defensive løpene og i tillegg har venstrefoten til å vri spillet over på motsatt side hvor det ofte blir store rom når de går i angrep.

 

 

............Ondo - Veigar

 

Ollé Ollé - Henning - Pontus - Johan

 

Bjarni - Hammer - Gromstad(?) - Vegar

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med keeper? Noen som vet om Jon er kampklar igjen? Han satt vel på benken mot Molde. Ikke det at JKL har gjort seg fryktelig bort til nå, men han har ikke hatt noen enorme inngripener heller. Hadde vært godt å få en matchvinner-Jon tilbake i toppform. Det kan gi en ekstra boost til et forsvar som til tider trenger selvtillit også. Kanskje Jon er den som kan bidra til å styre forsvaret ytterligere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Herlig innlegg, Perfect 7! Lagoppstillingen spennede!

 

Gamboa/Askar-siden er veldig offensivt og har klart mest offensive enn defensive fibre. Gamboa er også ganske svak defensivt, og er opprinnelig kantspiller. Har forstatt litt igjen på å bli taktisk skolert i backrollen, men har fart nok til å justere seg inn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gamboa/Askar-siden er veldig offensivt og har klart mest offensive enn defensive fibre. Gamboa er også ganske svak defensivt, og er opprinnelig kantspiller. Har forstatt litt igjen på å bli taktisk skolert i backrollen, men har fart nok til å justere seg inn.

Det skal være fint mulig å angripe begge backene deres, og med minst én av førstevalgene i midtforsvaret ute blir de svakere der og. Vi må variere i det offensive spillet etter hvor rommene oppstår (de kommer til å komme både sentralt på midten og bak begge backene). Hele banebredden må utnytters for å strekke dem litt, for de er gode på å pakke sammen rundt ballfører og gjøre det vanskelig å finne offensive alternativer hvis man ikke er flinke nok til dette.

 

Det var en av feilene RBK gjorde i går: det ble mange angrep som verken ble vinklet innom midten eller vendt over til motsatt kant, og da ble det ganske enkelt å gjøre det trangt for Rosenborg, når hele angrepet foregikk innenfor en fem meter bred stripe langs en av kantene.

 

Ut fra de 2 1/2 kampene jeg har sett av dem i år, har jeg inntrykk av at de er svakere på sin venstreside, med Valencia og Thomassen, men det kan nok stemme at de ikke er helt topp taktisk på høyresiden heller. Tror likevel at Gamboa er bedre én mot én og forflytter seg bedre enn Thomassen, og at Askar jobber bedre defensivt enn Valencia.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp

 

Askar er en ganske komplett spiller og har også endel kamper på backplass. Han gir nok bedre support til sin back ja. Det irriterer meg fremdeles grenseløst at vi lot ham slippe.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp

 

Askar er en ganske komplett spiller og har også endel kamper på backplass. Han gir nok bedre support til sin back ja. Det irriterer meg fremdeles grenseløst at vi lot ham slippe.

 

@ringo

 

Hmmm. Var det jjj som sto for den beslutningen tro?

 

Tror uansett at FFK blir steintøft. Vi ble rundspilt i treningskampen, og det var ikke bare av de som må stå over mot oss, hele laget spilte og fungerte bedre. Håper JL & co lærte noe av den kampen så vi stiller forberedt denne gang.

Endret av Alzheimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med keeper? Noen som vet om Jon er kampklar igjen? Han satt vel på benken mot Molde. Ikke det at JKL har gjort seg fryktelig bort til nå, men han har ikke hatt noen enorme inngripener heller. [...]

 

Du mistet kampen på Lerkendal?

 

Nei, gjorde ikke det. Stod blant support på Lerkendal og jublet hemningsløst da JKL reddet mot slutten, det så ut som en praktredning. Etter å ha sett reprisen i etterkant nedgraderer jeg det personlig til en god redning, men han stod godt plassert og burde ta den.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fredrikstad har nettopp tatt tre poeng etter en god kamp mot et fryktelig dårlig Rosenborg-lag. Utfordringen vi står overfor i neste hjemmekamp ser nok litt tøffere ut etter et sånt resultat (og med bakgrunn i tabellplassering) enn den faktisk er. Horn og Elounoussi har karantene, i tillegg ser det ut til at flere FFK-spillere kan være ute med skader. Det kan bli alt fra et moderat til veldig svekket lag vi møter.

 

Men hva møter vi? Fredrikstad er veldig glade i å angripe langs sin høyrekant, med Gamboa og Askar. Ramberg trekker også mer enn gjerne ut mot høyre for å kombinere med disse og skape overtallssituasjoner langs kanten. Ikke sjelden trekker også en av spissene deres over. Av angrepsmønstre er dette nær sagt deres eneste, og i hvert fall det klart prioriterte.

 

De gir fra seg store rom både sentralt på midten og bak backene når de angriper. Horn ser ut til å være flink til å ta noen steg opp for i hvert fall delvis å dekke noe av rommet på midtbanen, så at han må stå over mot oss er en taktisk ulempe for dem.

 

Disse rommene kan utnyttes, men pasningene må gå i bra tempo og hele banebredden må utnyttes (ikke minst den sentrale midtbanen), for de omstiller bra fra angrep til forsvar (bedre enn fra forsvar til angrep). Selv om de gir fra seg store rom i utgangspunktet og av og til angriper med dårlig balanse, er de rimelig raske til å tette igjen hvis tempoet blir for lavt, og de gjør en god førsteforsvarerjobb i sine to fremste lagdeler. God, gammeldags Stabæk-fotball med presist og raskt pasningsspill på én berøring kan avsløre svakhetene deres.

 

Venstrebacken deres er sannsynligvis det svakeste punktet defensivt (sammen med bakromsløp mot Piiroja), så jeg vil ha Johan Andersson på vår høyreside til å kombinere med Veigar, Vegar og Pontus. Høyresiden er deres klart mest brukte angrepsvåpen så der vil jeg ha en Ollé Ollé som tar de defensive løpene og i tillegg har venstrefoten til å vri spillet over på motsatt side hvor det ofte blir store rom når de går i angrep.

 

 

............Ondo - Veigar

 

Ollé Ollé - Henning - Pontus - Johan

 

Bjarni - Hammer - Gromstad(?) - Vegar

 

Meget god analyse av FFK av en utenforstående, men akkurat den setningen tipper jeg du bare var uheldig med. Innlegg mot en hodesterk Borges, bakromsløp av Tarik (Ruud Tveter i denne kampen), du kan si mye om Valencia men han slår gode innlegg, frispark og cornere. I tillegg har Mads Hansen vist lovende spill på venstrekanten, selv om han ikke er førsteellever-materiale per nå. Jeg mener at Thomassen og Gamboa er et av TL aller sterkeste backpar offensivt. Dessuten har Jabbie virkelig vist at han kan styre spillet med pasninger som vender spillet til tross for at han kun er 18 år. Dette har også gjort at Ramberg kan legge på mange gode løp og spille én-to kombinasjoner. For meg har Jabbie vært vår viktigste spiller så langt. At vårt nær sagt eneste angrepsvåpen er å spille langs høyrekanten er langt fra sannheten, selv om dette skjedde veldig ofte mot akkurat RBK. Det er kanskje den eneste hele TL-kampen til FFK du har sett i år?

 

 

Selv mener jeg FFK har ganske mange tråder å spille på, og spillestilen er ganske lik Stabæks som har en spillestil jeg har sansen for.

Endret av escobar
Lenke til innlegg
Del på andre sider


I tillegg til Rosenborg-kampen så jeg dem mot AaFK og fulgte sånn halvveis med på Brann-kampen, og mønsteret har gjentatt seg og vært veldig tydelig i det jeg har sett. FFK velger å bygge opp angrepene sine langs høyrekanten i 9 av 10 tilfeller hvis de har anledning til det. Om den siste pasningen er en ball i bakrom mot Tarik eller innlegg i boksen mot Borges endrer ingenting på det.

 

RBK-kampen var ikke et særtilfelle; de var enda mer ekstreme på dette mot AaFK, sannsynligvis fordi Aalesund på sin side hadde tilsvarende fokus på spille langs sin venstreside og begge lag fikk litt tunnelsyn. At de har ett angrepsmønster som er så tydelig prioritert betyr ikke at jeg påstår de har få kvaliteter offensivt. Det virker som det er de forskjellige kvalitetene til de offensive spillerne de du ønsker å presisere, ikke hvordan FFK bygger opp angrepene sine. To forskjellige ting...

 

For øvrig enig i at Jabbie virker lovende, men han er temmelig upolert foreløpig. Bra balanserende, fysisk duellspiller, men rufsete i stilen og med ganske høy feilprosent på det tekniske, har jeg inntrykk av. Kan bli bra han. Hadde ikke trodd han var kun 18 år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


11-ern er solid tippeligakvalitet, men pokker heller, nå ser vi hvor tynn troppen vår er og hva vi kan slite med utover sesongen. Med både Andersson, Palmi, Aase, Skjelvik og Gromstad ute har vi ikke mye å gå på. Hva gjør vi med en skade til og et par suspensjoner?

 

Spørsmålene fra start er hvem som står i mål og hvem som tar den siste stopperplassen av Morten og Haris. Personlig både håper og tror jeg på Jon og Haris.

 

Men hvem har vi på benken? Fungerer ikke ting offensivt har vi få alternativer i dag. Mest sannsynlig vil vi få en tippeligadebut. Blir det Suka Suka? Eller får vi tidenes yngste tippeligaspiller i Herman Stengel? Hvem andre er med? Thor Lange? Munthe-Kaas?

 

Uansett har jeg en følelse av at vi skal ta seieren i dag, startoppstillingen skal være god nok for det. Men det kan bli noen veldig interessante poenger utover i kampen i dag.

Endret av Isla
Lenke til innlegg
Del på andre sider


11-ern er solid tippeligakvalitet, men pokker heller, nå ser vi hvor tynn troppen vår er og hva vi kan slite med utover sesongen. Med både Andersson, Palmi, Aase, Skjelvik og Gromstad ute har vi ikke mye å gå på. Hva gjør vi med en skade til og et par suspensjoner?

ALLE lag vil slite med 6 spillere ute i årets TL

 

Fra Nettavisen Live:

- Hjemmelaget må klare seg uten Johan Andersson, Haris Skenderovic, Jørgen Skjelvik, Tor-Marius Gromstad, Torstein Andersen Aase og Palmi Rafn Palmason. Et lyspunkt er at landslagskeeper Jon Knudsen er friskmeldt, etter å ha stått over de fire første kampene. Imidlertid får Jan Kjell Larsen fornyet tillit mellom stengene i kveld.

- I tillegg til nevnte suspensjoner, må gjestene klare seg uten Raio Piiroja og Alex Valencia, som sliter med lyskeproblemer.

- FFK må klare seg uten Tarik Elyounoussi og Jørgen Horn, som soner karantene for gule kort.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har Andreas Leirvik fått kontrakt?

 

Ser ut til at Erik Benjaminsen eller Herman Stengel får sin tippeligadebut idag.

Siden det er kun Leirvik, Benjaminsen, Aase og Stengel på benken. + Knudsen selvfølgelig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tynn (men spennende) benk. Jeg trodde Aase var skada, men han ble vel vurdert til å være frisk nok til å være nødløsning, mtp at benken uten ham ville bestått av tre utespillere. Torstein er veteranen av utespillerne på benken med sine 19 år (Benjaminsen er 18, Leirvik 17 og Stengel 15). Kult om noen av dem får prøve seg mot slutten!

 

Hvis pauseresultatene holder seg vil vi være 1 poeng bak tabelltopp etter endt 5. runde. Det hadde jeg ikke trodd 21. mars, dagen etter 0-7 mot Lillestrøm:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mix skal også ha cred i dag synes jeg.. Jobber solid og tar stort ansvar.

 

Selvsagt skal også vår egen B.A. ha cred..

 

Litt shaky bakover "som vanlig".. Blir skummelt mot Haugesund borte..

 

Uansett.. digg seier.. Kunne fort blir mer i dag :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk - Fredrikstad
×
×
  • Opprett ny...