Gå til innhold

Adeccoligaen 2013


amuoest
 Del

Anbefalte innlegg


Hepp,

 

Bakke og KBK har begynt å røre seg på overgangsmarkedet.

Hentet Mendy fra Elverum og Aalbu jr. fra Bærum.

 

Interessante forsterkninger for Kristiansunderne det.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser ikke ut til at jeg greier målet mitt å få med meg noen kamper i år (bortsett fra én damekamp, Fart - Stabæk), men kommer sterkere tilbake til neste år og skal iallefall på Kongsvinger, Kamma og Elverumkampa..!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg hadde allverdens muligheter til å få Stabæk opp hit til Alta,endelig! Men så måtte det forbanna finnmarkslaget rykke ned akkurat i år! Det er så utrolig irriterende! Men lenge leve tv2 sumo ... Skal se vi rykker rett opp til Tippeligaen igjen neste år! Alltid,Uansett

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg holdt et langt og høylydt fylledrag på Sandnes away om fordelene ved å bo i Finnmark etter en ekstraordinær innspilling av Luksusfellen, men det skal sies at det er ganske lungt å bo her nede også... Just saying!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Ganske interessant artikkel i dagens vg (papir) om Godseds ferd fra gjeldstynget 1. divisjonssliter til velorganisert gullkandidat.

Hvordan de ved å satse på en kombinasjon av eldre veteraner, ungt talent og en urutiner trener har tatt seg fra nesten nedrykk til 2. div og opp til toppen av Tippeligaen.

 

Det er en del paralleller vi kan trekke til egen klubb og vår nå situasjon og dermed endel lærdom. Kanskje særlig bruken av veteraner og ansvaret som klubb for å utvikle heltidsutøvere av de unge spillerne. I Godset får de unge oppfølging på skolegang, kosthold og døgnrytme i tillegg til en fotballutdannelse. De har et budjett som ikke er så veldig mye større enn vårt, likevel sloss de om edelt metall med klubber som har både 2 og 3 ganger så stort budsjett.

 

Anbefales

 

@ringo

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veldig enig, spurte Belsvik om dette i Nettmøte i Budstikka 25. april (mener å ha sett at han nå nylig har trukket fram SIF som forbilde) :

 

 

Hei, har du vært i kontakt med Deila i Drammen for å høre om hvordan han får unggutta til å være trygge og dermed sprudle på hjemmebane?

 

 

 

Svar:

 

Jeg har ikke vært i kontakt med Deila. Jeg synes våre unggutter har hatt en offensiv holdning så langt. De trenger å få noen gode opplevelser slik at de kan sprudle enda mer.

Endret av arni
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Joda, men med den lille staben i Stabæk, måtte vel IAO (han kjenner jo SIF godt) eller Belsvik ha satt lyset på dette. Får håpe det blir bedre neste år, evalueringen av årets arbeid med de unge spillerne er vel allerede igang!

Endret av arni
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ingen tvil om at det er flere flinke folk i Strømsgodset som har gjort mye riktig de siste årene, men det hadde vært interessant å vite i hvilken grad tilfeldigheter og hell i uhell har staket opp veien de har gått. Jeg tror ikke alt de har gjort har vært fullt så målrettet og bevisst som de får ros for i ettertid. F.eks. det at de begynte å handle rutinerte og kjente navn, for deretter å fylle på med unge, uetablerte talenter, ble på mange måter diktert av når "sugar daddy-en" deres ville bruke penger og når han skrudde igjen krana. Jeg tror det er mer sånn at de fikk maksimalt ut av en uforutsett situasjon enn at de fra starten av hadde planlagt disse utviklingstrinnene. Enten det er det ene eller det andre så har de vært flinke til å ansette riktige folk, som har vært i stand til å få det beste ut av det de har fått å jobbe med.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Litt tur må man nødvendigvis ha og om veien blir litt til etter som man går så er det ikke nødvendigvis noe galt i det. I ettertid så kan man likevel si at modellen deres, tilfeldig eller planlagt, har funket for dem.

 

Jeg vil være mer betrygget med tanke på mulighetene for opprykk om vi balanserer stallen med godt voksne spillere med rutine som kanskje sine beste år bak seg, enn om vi fortsetter satsingen på lovende 2. og 3. divisjonspillere.

 

@ringo

Endret av Posse
æøå
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg vil være mer betrygget med tanke på mulighetene for opprykk om vi balanserer stallen med godt voksne spillere med rutine som kanskje sine beste år bak seg, enn om vi fortsetter satsingen på lovende 2. og 3. divisjonspillere.

 

Forsåvidt enig, men det viktigste er å fylle på med spillere av en viss kvalitet, enten de er 19 eller 35 år. Skal ikke glemme at de eldre spillerne som Strømsgodset har plassert mellom de unge talentene de senere årene først og fremst har vært gode fotballspillere. Alder er litt underordnet; det finnes tenåringer som er voksne i tankegangen og har en bra toppidrettsmentalitet, akkurat som det finnes spillere på 30-35 år som fremdeles er drittunger - men forekomsthyppigheten er gjerne motsatt. Det handler om å skape et optimalt prestasjonsmiljø med en balanse mellom det å være kameratgjeng og en seriøs toppidrettsgruppe. En god aldersspredning bidrar nok ofte til denne balansegangen, men er først og fremst viktig for kontinuiteten og langsiktigheten, ikke så mye for prestasjonene en gitt sesong - at ikke for store deler av miljøet skiftes ut samtidig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Begge lagene som rykket ned fra Tippeligaen i fjor er nå klare for opprykk (Start og Sarpsborg 08).

Det viser i det minste at det ikke er noen umulighet å rykke opp til neste år, bare det satses riktig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror P7 har rett i at Godset kom heldig ut av en uheldig situasjon. Sånn sett er det både likheter og desverre klare forskjeller i Godsets og STBs situasjon.

 

STB mistet også sin sugardaddy som sågar hev oss på huet og ræva ut av Oslo Horseshow arena, dette medførte et klart tap i inntekter (og mannen som dekket underskudd) og sånn sett var vi og Godset i noenlunde like situasjoner. Hvorfor har Godset klart seg så mye bedre enn det vi tilsynelatende gjør?

 

For det første var det kanskje hell i uhell at Godset aldri forlot Marinlyst (misforstå meg rett jeg ville ha foretrukket å være på Telenor, utelukkende pga. inntektsmulighetene) slik at Godset slapp å foreta en sultekur slik som vi gjorde i vinter. For det annet hadde ikke Godset en maktkåt sogndøling som lakk informasjon til tv2 for å rydde konkurrenter av veien, og tilfelle det var uklart; Godset slapp å bli etterforsket for økonomisk bedrageri. Jeg tror sponsormulighetene, selv på Nadderud, vil være bedre når VPG-farsen er ute av verden.

 

Jeg tror oppriktig at Yngve Hallen er skyld i mye av uføret til STB i år. Tenk på all energien IAO og resten av ledelsen måtte bruke på denne saken som heller kunne ha vært brukt på det sportslige, og våre tunge sponsorer hadde vel vært interessert i å fortsette på Nadderud dersom de ikke var redd for negativ pr. ifb. VPG-saken.

 

Videre hadde Godset klare ledere i Deila og Aas som tok tak på banen og på sidelinjen. Dette er vel noe av årsakene til hvorfor det gikk så mye bedre med godset enn med STB, en samarbeidsavtale med Man City hjelper også...

 

Men er det dermed sagt at alt er håpløst?

 

Jeg er imidlertid forsiktig optimist for neste år, VPG saken blir løst enten på den ene eller andre måten (med mindre noen skulle finne på å anke), og da kommer forhåpentligvis sponsorer tilbake. Vi har fremdeles en forholdsvis unik mulighet til å tilby studier på NTG / i Oslo som lett lar seg kombinere med spill for STB. Og vi har fremdeles en av landets beste junioravdelinger. Hvis vi nå kan signere en skikkelig kaptein (ikke noe personlig Kleiven; men kaptein er du ikke) og så gi Belsvik en full preseason med mer enn 12 spillere på trening så kan det gå bra til neste år. Hadde det vært mulig å hentet Messi Skjønnsberg hjem? Jeg må innrømme at jeg aldri var hans største fan, men hans erfaring, lokale tilkntytning og lederevner kan være gull til neste år...

Endret av MSL
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da begynner det hele å bli litt klarere for hvilke lag som havner i Adecco:

 

Garantert (11):

Stabæk

Ranheim

Hamarkameratene

Kongsvinger

Bryne

Strømmen

Hødd

Follo

Vard Haugesund

Kristiansund

Elverum

 

 

Mulige (fem av disse hvor minst tre av de fire først nevnte vil være blant dem):

Ullensaker/Kisa

Bodø/Glimt

Mjøndalen

Sandefjord

Fredrikstad

Sogndal

Sandnes Ulf

Hønefoss

 

Relativt lite nye baner for oss som har vært litt rundt, men Ranheim og muligens Hødd spiller på en annen bane enn sist vi var der. Strømmen og Kristiansund blir vel nye for oss som kun har vært med i moderne tid.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Opp med hånda alle som tror Bærum kommer til å slå oss (eller komme i nærheten av oss på tabellen) hvis de spiller i Adecco neste år.

 

De har gjort det like dårlig mot lag i Adecco (som Mjøndalen, Ull/Kisa og Hødd) som vi har gjort mot lag som Molde, Godset og Tromsø. Det er nivåforskjell, og det hadde vært deilig å fått det grundig bevist også neste år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Boli og Brustad kommer til å herje med Adeccolagene neste år, det er jeg skråsikker på. Sayoba kommer til å være enda bedre enn i år. Forsvarsrekken kommer til å bli mer samkjørt, den sentrale midtbanen likeså. Neste år blir jævla artig. Tar jeg feil får vi bare satse på ekstra bra rall istedet. Jeg gleder meg!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da begynner det hele å bli litt klarere for hvilke lag som havner i Adecco:

 

Garantert (11):

Stabæk

Ranheim

Hamarkameratene

Kongsvinger

Bryne

Strømmen

Hødd

Follo

Vard Haugesund

Kristiansund

Elverum

 

 

Mulige (fem av disse hvor minst tre av de fire først nevnte vil være blant dem):

Ullensaker/Kisa

Bodø/Glimt

Mjøndalen

Sandefjord

Fredrikstad

Sogndal

Sandnes Ulf

Hønefoss

 

Relativt lite nye baner for oss som har vært litt rundt, men Ranheim og muligens Hødd spiller på en annen bane enn sist vi var der. Strømmen og Kristiansund blir vel nye for oss som kun har vært med i moderne tid.

 

HamKam: http://www.dagbladet.no/2012/11/14/sport/fotball/adeccoligaen/hamkam/okonomi/24356429/

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Boli og Brustad kommer til å herje med Adeccolagene neste år, det er jeg skråsikker på. Sayoba kommer til å være enda bedre enn i år. Forsvarsrekken kommer til å bli mer samkjørt, den sentrale midtbanen likeså. Neste år blir jævla artig. Tar jeg feil får vi bare satse på ekstra bra rall istedet. Jeg gleder meg!

 

Gleder meg selv. Blir bare utrolig spennende om vi får beholde nok spillere av en viss rutie alá Kleiven, Bjarni og Veigar. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da er disse 14 lagene klare (konkurser ol kan jo selvsagt endre på det):

Stabæk

Bodø/Glimt

Sandefjord

Mjøndalen

Ranheim

Hamarkameratene

Kongsvinger

Bryne

Strømmen

Hødd

Follo

Vard Haugesund

Kristiansund

Elverum

 

Et lag til blir klart i kveld, og det blir enten Fredrikstad, Sandnes Ulf, Sogndal eller Hønefoss. Ytterligere et av disse lagene eller Ullensaker/Kisa blir klar på lørdag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da er disse 14 lagene klare (konkurser ol kan jo selvsagt endre på det):

Stabæk

Bodø/Glimt

Sandefjord

Mjøndalen

Ranheim

Hamarkameratene

Kongsvinger

Bryne

Strømmen

Hødd

Follo

Vard Haugesund

Kristiansund

Elverum

 

Et lag til blir klart i kveld, og det blir enten Fredrikstad, Sandnes Ulf, Sogndal eller Hønefoss. Ytterligere et av disse lagene eller Ullensaker/Kisa blir klar på lørdag.

 

Dette så jo ut som en potensiell 1 div tabell om 12 mnd :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Adecco 2013

 

Stabæk

FFK

Ullkisa eller Ulf

Bodø/Glimt

Sandefjord

Mjøndalen

Ranheim

Hamarkameratene

Kongsvinger

Bryne

Strømmen

Hødd

Follo

Vard Haugesund

Kristiansund

Elverum

 

Foretrekker UllKisa i Adecco fremfor Ulf.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ull/Kisa blir helt klart å foretrekke fremfor Sandnes Ulf, særlig når de skal gå vekk fra Erlandsen-fotballen. Tipper det er større sjanse for at de blir et bunnlag neste år enn at de klarer en sesong til i toppen med en helt annen spillestil. Jeg hadde heller håpet at Sogndal skulle rykke ned enn Fredrikstad. Sogndal ville nok jekket seg ned på et fornuftig førstedivisjonsnivå ved et nedrykk, mens det i Fredrikstad er mer sånn at man satser alt man har og litt til, bære eller briste. Dessuten kunne det blitt en fin vane å rykke ned med Sogndal og opp igjen med Sandefjord.

 

I 2010 sa vi at neste sesong ikke kunne bli like kjip som den vi hadde lagt bak oss. 2011 ble verre og 2012 enda verre enn det igjen. Det eneste jeg ønsker meg for 2013 er en sesong som gir mer glede enn den foregående. Nei, rettelse: For 2013 ønsker jeg meg som et minimum at sesongen gir mer glede enn den forrige.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ull/Kisa blir helt klart å foretrekke fremfor Sandnes Ulf, særlig når de skal gå vekk fra Erlandsen-fotballen. Tipper det er større sjanse for at de blir et bunnlag neste år enn at de klarer en sesong til i toppen med en helt annen spillestil.

Tror også Ullensaker/Kisa er å foretrekke. Det pussige er at jeg tror laget kan prestere å holde seg i TL om det rykker opp, mens jeg har mer tro på at laget vil kjempe mot nedrykk enn om opprykk om det blir i Adecco.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Adeccoligaen 2013
×
×
  • Opprett ny...