Gå til innhold

Bærum - Stabæk, fredag 24.1 kl. 17:00


 Del

Anbefalte innlegg


En slik type oppkjøring er jo helt vanlig i utholdenhetsidretter og forhåpentligvis vil vi dra fordeler av å være i god form når tippedivven begynner. Man så også at gutta trakk seg i noen dueller og det er ikke rart når man så på hvordan Bærum spillerne gikk inn dueller. Kunne blitt et par skikkelig stygge taklinger dersom ikke våre gutter hadde trukket seg unna. Jeg er ikke bekymret helt ennå

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Det er ingenting I veien for at man kjører doble økter. Men da bør fotballkampen være den første økta. Vi gjorde den same "feilen" I 2004 ved å kjøre trening først og så match etterpå. Jeg trodde en av erfaringene fra den gangen var at det var en dårlig ide fordi det knekker selvtilitten til spillerne når de taper gang på gang. Atpåtil mot møkkalag som Bærum og Ull/kisa.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For ikke å snakke om hvor sjukt pinlig det er for fans at vi taper for kommunens arrogante lillebror. Ingen på laget til Bærum skal jo være i nærheten av vår startellever, ellers skulle vi jo ha signert dem for lenge siden.

 

I etterpåklokskapens lys hadde det vært bedre å tape 5-0 for Hønefoss enn 1-3 for Bærum. Treningsøkt før kamp, hvis treningsøkta ikke er systemdrilling/avslutningstrening er jo spesielt, ja.

 

De eneste svarene vi fikk ut fra gårsdagens kamp var at verken Henderson, Helstad, Høiland eller Dahle har gitt oss den kvalitetshevningen vi ønsker oss?

 

Vi pessimister får trøste oss med at vi i går nådde resultatmessig lavmål, og at det heretter bare kan gå en vei - oppover.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Lave på energi er de nok, Bradley kjører jo treninger på kampdag!

 

Har ikke vært borti den varianten før, gutta bygger vel ikke selvtillit utfra dette.

 

Skulle gjerne visst litt om de første månedene i Bradleys tidligere engasjementer.....

 

Chicago Fire 1998: Begynte 2-0-4, så 11 strake seire. Vant MLS-cupen.

MetroStars 2003: 3-1-1 på de fem første, deretter 4-0-1. Hele sesongen 11-10-9, altså på det jevne.

Chivas 2006 (mest sammenlignbar med oss): 1-1-3 på de fem første, deretter 3-0-2. Hele sesongen 10-9-13.

USA 2007: Begynte med 3-1 seier over et dansk ligalandslag. Deretter to seire mot Mexico og Ecuador, før en uavgjort mot Guatemala. Vant Gold Cup. Røk ut av Copa America med tre strake tap, men hadde ellers kun to tap i vennskapskamper (Sverige og Brasil).

 

Egypt 2011, samt collegeengasjementene hans, var det vanskelig å finne informasjon om. Men utifra dette konkluderer jeg med at vi får se hvordan vi ser ut 30. mars.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Takk for data. Landslagstrenerjobb er jo fullstendig annerledes enn klubbtrenerjobb, så det er irrelevant. Litt beroligende å se at mønsteret ikke er helt ulikt hans tidligere engasjementer.

 

Ja, du har rett der. Men som du sier, det er ikke et helt ulikt mønster. Treningskamper fra amerikanske lag er også ganske vanskelig å finne, forøvrig, og ganske irrelevant ettersom dette ofte er showkamper mot europeiske lag...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Lave på energi er de nok, Bradley kjører jo treninger på kampdag!

 

Har ikke vært borti den varianten før, gutta bygger vel ikke selvtillit utfra dette.

 

Skulle gjerne visst litt om de første månedene i Bradleys tidligere engasjementer.....

Chicago Fire 1998: Begynte 2-0-4, så 11 strake seire. Vant MLS-cupen.

MetroStars 2003: 3-1-1 på de fem første, deretter 4-0-1. Hele sesongen 11-10-9, altså på det jevne.

Chivas 2006 (mest sammenlignbar med oss): 1-1-3 på de fem første, deretter 3-0-2. Hele sesongen 10-9-13.

USA 2007: Begynte med 3-1 seier over et dansk ligalandslag. Deretter to seire mot Mexico og Ecuador, før en uavgjort mot Guatemala. Vant Gold Cup. Røk ut av Copa America med tre strake tap, men hadde ellers kun to tap i vennskapskamper (Sverige og Brasil).

 

Egypt 2011, samt collegeengasjementene hans, var det vanskelig å finne informasjon om. Men utifra dette konkluderer jeg med at vi får se hvordan vi ser ut 30. mars.

Er det med treningskamper? Eller er det bare liga/cupkamper?

Endret av han derre derre
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Lave på energi er de nok, Bradley kjører jo treninger på kampdag!

 

Har ikke vært borti den varianten før, gutta bygger vel ikke selvtillit utfra dette.

 

Skulle gjerne visst litt om de første månedene i Bradleys tidligere engasjementer.....

Chicago Fire 1998: Begynte 2-0-4, så 11 strake seire. Vant MLS-cupen.

MetroStars 2003: 3-1-1 på de fem første, deretter 4-0-1. Hele sesongen 11-10-9, altså på det jevne.

Chivas 2006 (mest sammenlignbar med oss): 1-1-3 på de fem første, deretter 3-0-2. Hele sesongen 10-9-13.

USA 2007: Begynte med 3-1 seier over et dansk ligalandslag. Deretter to seire mot Mexico og Ecuador, før en uavgjort mot Guatemala. Vant Gold Cup. Røk ut av Copa America med tre strake tap, men hadde ellers kun to tap i vennskapskamper (Sverige og Brasil).

 

Egypt 2011, samt collegeengasjementene hans, var det vanskelig å finne informasjon om. Men utifra dette konkluderer jeg med at vi får se hvordan vi ser ut 30. mars.

Er det med treningskamper? Eller er det bare liga/cupkamper?

 

 

Bare liga/cupkamper. Treningskamper med amerikanske lag er vanskelig å finne, og uansett ganske ubrukelig info siden det ofte er snakk om showkamper med europeiske lag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Typisk norsk det spm leses her. Tenker alltid resultat fremfor prestasjon. Vi vet jo ikke engang hva Bob så etter. Kan fint hende han datt en gameplan utifrå noe helt elementært som høyt tempo, for å lære gutta det. Ikke uvanlig så tidlig i sesongen

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Forsvarsspillet på 1-3 målet er hvertfall av godt gammelt merke. Og da tenker jeg på de to foregående sesongene. 3 mann er på plass inne i boksen i forsvar, men ingen tar de to Bærumsspillerne som er der. Hvorpå en av dem putter. Håper bare vi klarer å rykke opp igjen neste år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Typisk norsk det spm leses her. Tenker alltid resultat fremfor prestasjon. Vi vet jo ikke engang hva Bob så etter. Kan fint hende han datt en gameplan utifrå noe helt elementært som høyt tempo, for å lære gutta det. Ikke uvanlig så tidlig i sesongen

 

Javel? I følge rapportene til fx Budstikka var Bærum best i det meste og vant kampen fortjent mot storebror STB. Men Budstikka har jo tatt feil før.

 

Vi har fått ny, anerkjent trener og det er varslet at det skal hentes inn erstattere. Ny trener er i en fase der han velger ut spillere som skal danne grunnstammen i startellevern. Med det bakteppet er det i min verden merkelig at ikke samtlige gir 100% både i form av innsats og kvalitet (les taktikk, spilleforståelse, plassering, risikovurderinger etc)

 

Uansett gameplan er formålet å tette igjen bakover og skape store sjanser framover. Dette kan selvsagt ytterligere spesifiseres i elementer som gjøre hverandre gode, samt ha kontroll med ball og være vanskelige uten ball. Videre kan det være bestemte oppspills- og overgangsmønstre som skal øves inn. Formålet er hele tiden å tette igjen bakover og skape store sjanser framover. Det lyktes på ingen måte mot Bærum.

 

Alle trenere som får denne i fleisen vil selvsagt si at "vi har fremdeles mye å jobbe med, men vi så at en del av det vi har fokusert på på trening". (Tror det ligger ca 30 slike intervjuer med Belsvik på Stabak.no).

 

Jeg gir på ingen måte Bob skylda for fadesene mot UllKisa og Bærum. Men det er helt klart flere spillere som ikke leverer det som forventes i Tippeligaen. Det overrasker meg mye, og slike resultater OG prestasjoner skuffer.

 

Jeg forstår heller ikke at det tilsynelatende skjer såpass lite på spillerfronten. Er det virkelig såpass få aktuelle spillere som ønsker å spille i Tippeligaen, selv om lønnsevnen til STB er lav? Det er kun 16 lag a 11 spillere = 176 som får spille fra start. Fotball er soleklart landets største idrett med titusenvis av utøvere i aktuell alder. Jeg begriper ikke dette.

 

Det er helt klart at vi må forsterke troppen både ferdighetsmessig og ikke minst mentalt. Vi kan ikke forvente at Bob skal klare å heve laget opp bortimot 2 divisjoner i nivå på 2 måneder. Bob har vel nå sett hvor skoen trykker, og tenker kanskje at man simpelthen skulle kjøpt større sko, for her trykker det svært mange steder.

 

Jeg har lenge ment at med de ressursene og det spillermateriellet vi har må vi bruke godfot-teorien til Eggen og gjøre det beste mulige ut av spillernes komplementære ferdigheter. Å gå høyt ut med at vi skal spille som Barca og lære Norge å spille underholdende og teknisk briljant fotball er en illusjon med det mannskapet vi har. Det betyr ikke at vi skal drite i å være ballbesittende, men det handler om å skape effektivitet gjennom kreativ bruk av spillernes ferdigheter - som i Moneyball. Vi har landets raskeste i Brustad, vi har en goalgetter i Stokkelien, vi har rutine i Høiland som er god på offensive dødballer, en kriger i Jalasto osv. Så får vi legge opp spillet etter hva vi har, og hente inn noen som kan dekke de værste svakhetene våre. Jeg har i hvertfall i de to siste sesongene sett utrolig mange baller spilt til Brustad feilvendt og rett i beina. Og jeg mener vi har brukt flere spillere i posisjoner de simpelthen ikke er gode i. Dette kommer av at troppen vår er ubalansert. Vi har ingen spiller som naturlig er høyre back, ingen som er ballvinner på midtbanen, ikke noe oppspillspunkt på topp, ingen playmaker. Til gjengjeld har vi mange som liker å få ballen i beina og er offensive, men mange av dem har ikke disse ferdighetene på tilstrekkelig høyt nivå. Vi trenger en god del magi.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi har ingen spiller som naturlig er høyre back

 

Vi har jo Høiland, men mangler en god nok midtstopper til å bruke han som back. Men ja, enig i det siste avsnittet ditt.

 

Ser for øvrig ut til at Bradley først har villet prøve spillere i deres antatt mindre gode posisjoner og roller, sikkert for å få et bedre inntrykk av hvilke muligheter som finnes og hvilke som kan skrinlegges. Eksempelvis ble Dahle lovet 10er-rollen, men plasseres foreløpig på venstresiden på midtbanen. Tror ikke han spilte der i 4-4-2 noen gang for Hamkam. Det jeg har sett av han har i hvert fall vært som offensiv indreløper, venstreving i 4-2-3-1 eller 4-3-3 eller som 10er.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Bob er vel kjent for å eksperimentere litt i laguttagene. Samtidig har han blitt kritisert for å holde på spillere som, i alle fall sett fra tribunen, ikke burde vært på banen. Ond tunger vil jo ha det til at han aldri hadde beseiret Spania om ikke skader og suspensjoner hadde forhindret han fra å stille sitt foretrukkede lag.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Bærum - Stabæk, fredag 24.1 kl. 17:00
×
×
  • Opprett ny...