Gå til innhold

Nadderud


Gjest gladlaks
 Del

Anbefalte innlegg


Det bør være seter på deler av bortetribunen. Det finnes en del bortefans som ønsker å sitte og da kan man få plassert dem sammen borteklacken og vi slipper problem med at de kjøper biletter andre steder på staddan. I tillegg kan SS stå her på E-cup kamper hvor ståfelt ikke er lov.

 

Ser også for meg at det vil bli VIP fasiliteter over sittetribunen på den ene langsiden

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Robinho, du har henvendt deg til styret med din kompetanse? Synes du har mye bra å komme med :)

Nei, jeg har ikke henvendt meg til styret. Men det burde jeg kanskje gjøre. Jeg håper uansett at de registrerer det som skrives i både denne og den orginale Nadderud-tråden.

 

Over tid har jeg prøvd å engasjere min arbeidsgiver, Hille Melbye Arkitekter, til å ta del i dette mulighetsstudiet. Det har jeg bare lykkes delvis med, dessverre. Uansett var sjansen liten for at vi skulle bli tildelt oppgaven av Bærum Kommune da vi per i dag ikke har noen referanseprosjekter innen stadionbygg.

 

Uavhengig av min arbeidsgiver bidrar jeg gjerne i blåsonen med skisser og tanker rundt stadiondiskusjonen. Utfordringen er å få kremen av det som postes her i tråden opp på bordet hos de riktige menneskene i kommunen. Et fullstendig seriøst og gjennomarbeidet forslag krever flere ukers fulltidsjobbing. Men et soloprosjekt av den karakter har jeg ikke "lov" til å begi meg ut på så lenge det foregår utenfor kontorets interesser.

 

For eventuelle henvendelsers skyld tar jeg sjansen på å av-anonymisere meg selv; Robin Rakke, sivilarkitekt,

48 23 50 27.

Snakk om å ha kompetanse i egne rekker!

 

Foreslår at de som har kontakter inn i klubbens styre og stell selger inn Robin og hans tanker. Hva er bedre enn en arkitekt med stor supportererfaring?

 

 

Både klubb og kommune har vel forsåvidt fått beskjed om kompetanse på denne fronten uten at det foreløpig har gitt resultater.

 

Kommunen har valgt å gi oppdraget til et arkitektfirma, og da er det lite klubben selv kan bidra med. Problemet der er vel at, med unntak av Robinho, arkitekter sjeldent er veldig nøkterne og kostnadsorienterte i sine planer. Så blir de to forslagene fra arkitektene dyre/store/svevende så kan hele prosessen bli lagt på is.

Når man er blakk er det enkle ofte det beste, så kan man være smart og tilrettelegge for å bygge sten på sten. Gleder meg til å se hva de finner på!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

Robinho, du har henvendt deg til styret med din kompetanse? Synes du har mye bra å komme med :)

Nei, jeg har ikke henvendt meg til styret. Men det burde jeg kanskje gjøre. Jeg håper uansett at de registrerer det som skrives i både denne og den orginale Nadderud-tråden.

 

Over tid har jeg prøvd å engasjere min arbeidsgiver, Hille Melbye Arkitekter, til å ta del i dette mulighetsstudiet. Det har jeg bare lykkes delvis med, dessverre. Uansett var sjansen liten for at vi skulle bli tildelt oppgaven av Bærum Kommune da vi per i dag ikke har noen referanseprosjekter innen stadionbygg.

 

Uavhengig av min arbeidsgiver bidrar jeg gjerne i blåsonen med skisser og tanker rundt stadiondiskusjonen. Utfordringen er å få kremen av det som postes her i tråden opp på bordet hos de riktige menneskene i kommunen. Et fullstendig seriøst og gjennomarbeidet forslag krever flere ukers fulltidsjobbing. Men et soloprosjekt av den karakter har jeg ikke "lov" til å begi meg ut på så lenge det foregår utenfor kontorets interesser.

 

For eventuelle henvendelsers skyld tar jeg sjansen på å av-anonymisere meg selv; Robin Rakke, sivilarkitekt,

48 23 50 27.

Snakk om å ha kompetanse i egne rekker!

 

Foreslår at de som har kontakter inn i klubbens styre og stell selger inn Robin og hans tanker. Hva er bedre enn en arkitekt med stor supportererfaring?

 

 

Både klubb og kommune har vel forsåvidt fått beskjed om kompetanse på denne fronten uten at det foreløpig har gitt resultater.

 

Kommunen har valgt å gi oppdraget til et arkitektfirma, og da er det lite klubben selv kan bidra med. Problemet der er vel at, med unntak av Robinho, arkitekter sjeldent er veldig nøkterne og kostnadsorienterte i sine planer. Så blir de to forslagene fra arkitektene dyre/store/svevende så kan hele prosessen bli lagt på is.

Når man er blakk er det enkle ofte det beste, så kan man være smart og tilrettelegge for å bygge sten på sten. Gleder meg til å se hva de finner på!

 

 

Nå håper jeg kommunen, som eier av både gård og grunn, ikke legger opp til et sololøp vedr. en eventuell utbygging av Nye Nadderud. Håper på og regner med at det blir et godt og nært sammarbeid med Stabæk vedr. hvordan nytt stadion bør utformes, størrelse, natur/kunstgress etc etc.

Det er i denne utviklingsfasen klubben bør være seg bevisst å ta kontakt med Robinho for å høste av hans kunnskap. Han har tydeligvis det som skal til for å kunne legge fram vettuge skisser og tanker, etter klubbens ønsker, til et arkitektfirma for videreutvikling av detaljforslag og godkjennelse av kommunen OG Stabæk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kommunen skal ikke bare bygge en stadion, men to. Først en til friidrett (på Rud?) Vi må derfor instille oss på at det blir en billig stadion.

Jeg tror vi kommer til å få en stadion som ligger der den ligger i dag, men der gresset flyttes 10m mot hovis og $$ siden flyttes 20 meter etter, mot hovis. I dag er det vel ca 9 rader på $$ siden. Vi bør kunne øke dette til 13-16 rader når stadion er lenger fra nabohus. Her kan vi også bygge nye garderobe fasiliteter med min. 4 garderober, slik at dame og herrrelaget kan spille kamp relativt rett etter hverandre. Dessuten plass til TV med TV-busser, radio og skrivende presse. En slik langsiden vil ha plass til ca 3000, sammen med dagens hovis på ca det samme så har vi den kapasiteten vi må ha. Vi kan så vente til behovet skulle være større med å bygge på kortsidene.

En oval stadion er nok ganske kostbart å bygge, men om man har to små vinkler slik at f.eks de 2 ytterste fjerdelene på hver langside har en liten vinkel så burde det ikke fordyre det så mye. I hjørnene/ytterst på langsidene vil jeg ha kiosker, som på Sør Arena, der man kan stå i kjosk kø og se kampen samtidig. Dette vil også gjøre det mer attraktivt å være kioskvakt for de klubbene som har påtatt seg det. Noen har vært inne på tanken om å senke stadion, men der går vel Nadderudbekken, så det tror jeg vi kan glemme.

Endret av Buss1 Marius
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kommunen skal ikke bare bygge en stadion, men to. Først en til friidrett (på Rud?) Vi må derfor instille oss på at det blir en billig stadion.

Jeg tror vi kommer til å få en stadion som ligger der den ligger i dag, men der gresset flyttes 10m mot hovis og $$ siden flyttes 20 meter etter, mot hovis. I dag er det vel ca 9 rader på $$ siden. Vi bør kunne øke dette til 13-16 rader når stadion er lenger fra nabohus. Her kan vi også bygge nye garderobe fasiliteter med min. 4 garderober, slik at dame og herrrelaget kan spille kamp relativt rett etter hverandre. Dessuten plass til TV med TV-busser, radio og skrivende presse. En slik langsiden vil ha plass til ca 3000, sammen med dagens hovis på ca det samme så har vi den kapasiteten vi må ha. Vi kan så vente til behovet skulle være større med å bygge på kortsidene.

En oval stadion er nok ganske kostbart å bygge, men om man har to små vinkler slik at f.eks de 2 ytterste fjerdelene på hver langside har en liten vinkel så burde det ikke fordyre det så mye. I hjørnene/ytterst på langsidene vil jeg ha kiosker, som på Sør Arena, der man kan stå i kjosk kø og se kampen samtidig. Dette vil også gjøre det mer attraktivt å være kioskvakt for de klubbene som har påtatt seg det. Noen har vært inne på tanken om å senke stadion, men der går vel Nadderudbekken, så det tror jeg vi kan glemme.

 

Som jeg skjønte det på de to scenarioene så var det ikke et alternativ å beholde hovis og fjerne løpebanen. Men jeg er helt enig med deg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Den ståtribunen der ser jo helt fantastisk ut, Robinho!

 

 

 

Men hva synes du om BussMarius sitt forslag om å kun bygge ut til to langsider nå, og la utvidelsen av stadion (en gang i framtida) bli de to kortsidene?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her følger link til mulighetsstudiet som ble presentert på åpent møte mandag 20. aug.

 

Fristen for innspill ble forlenget fra 25. aug. til 8. sept. 2014.

 

https://www.baerum.kommune.no/Documents/Nadderud%20stadion%20nabom%c3%b8te.pdf

 

Takk for link. Foreløpige tanker basert på en kort gjennomgang:

 

Positivt: Ser ut som om kommunen/Link arkitekter har størst ønske om separat fotballstadion (basert på mengden informasjon etc). Det er jo åpenbart i Stabæk sin interesse!

 

Negativt: Den foreløpige skissen for stadion ser kun ut som en stor betongblokk. Få heller inn Robinho sine idéer!

 

Edit: formatering

Endret av BlaaAlltid
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Egen stadion bra, designet så langt en katastrofe der var det ikke lagt ned mye arbeid for å selge inn konseptet. Fortsatt fotball på friidrettsbane er leit hvis det blir valgte løsning

Lenke til innlegg
Del på andre sider


http://www.stadiumpostcards.com/casa-arena-horsens/#PhotoSwipe1408866551104. Mulig jeg har forelska meg i Casa Arena , men siden jeg har vært der på omvisning kan det være verdt for beslutningstakere å ta en tur. Denne kunne gli flott inn i terrenget, og er ikke så høy. Pris : 120 mill DKK synes jeg å huske direktøren fortalte meg.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


sandefjord_arena.jpg

 

Jeg synes kompett.no er fin, jeg. Enkelt, greit og passe nøkternt. plass til o.8000 nå, tenker jeg

 

Flere fine forslag, bl.a denne fra komplett.no.

 

I tillegg er det flotte forslag/tegninger fra Robinho.

 

 

Her Energi Viborg Arena med 10.000 sitteplasser:

 

http://www.vff.dk/forside/diverse/stadion

 

Stadion kostet 62 mill. d.kr. i 2001. I dag ville det kanskje koste 150 mill. kr..

 

Noen tanker om strategier og valg:

 

- Det er dyrt å bygge i flere omganger ("med mulighet for utvidelser")

- Man skal passe seg ikke å bygge for smått

- Fine konstruksjoner koster mer. Antall plasser er også viktig. Altså kostnader pr.plass

- Det kan være uforholdsmessig dyrt å reparere på eksisterende bygg. Kanskje bedre å rive det hele? Usikker på hovedtribunen

- En ny langside (nåværende supporterside) blir fort 40-60 mill. kr. Jf. Ålgård og Ull/Kisa

- Man får mer for pengene ved å benytte utenlandsk entreprenør

- Man bør foreta studietur til interessante arenaer. Norske og utenlandske.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror man bør se på Jylland og utenlandsk entreprenør. De har fått utrolig mye for pengene i Viborg og Horsens. Horsens og Casa Arena ble bygget i 2009. Gjentar kostnadsramme på 120 mill DKK. Ta med ordfører og rådmann på studietur. Ellers skal jo alle offentlige prosjekter på offentlig anbud i EØS området.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nadderud Arena AS (nye håndballhallen) engasjerte den danske entreprenøren MT Høigaard. Bør lytte til deres erfaringer...

Endret av Chr.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nadderud Arena AS (nye håndballhallen) engasjerte den danske entreprenøren MT Høigaard. Bør lytte til deres erfaringer...

Det ryktes at MT Høigaard pakker sakene sine og reiser hjem til Danmark etter det prosjektet ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Nadderud Arena AS (nye håndballhallen) engasjerte den danske entreprenøren MT Høigaard. Bør lytte til deres erfaringer...

Det ryktes at MT Høigaard pakker sakene sine og reiser hjem til Danmark etter det prosjektet ;)

 

Hørte de hadde store problemer med grunnforholdene der. Arenaen ble vel senket tre meter under terreng for bl.a. for å tilfredsstille naboer... God grunn til å lytte til deres erfaringer med dansk entreprenør hvis de pakker seg ut av Norge etter ett oppdrag i landet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Nadderud Arena AS (nye håndballhallen) engasjerte den danske entreprenøren MT Høigaard. Bør lytte til deres erfaringer...

Det ryktes at MT Høigaard pakker sakene sine og reiser hjem til Danmark etter det prosjektet ;)

 

Hørte de hadde store problemer med grunnforholdene der. Arenaen ble vel senket tre meter under terreng for bl.a. for å tilfredsstille naboer... God grunn til å lytte til deres erfaringer med dansk entreprenør hvis de pakker seg ut av Norge etter ett oppdrag i landet.

 

Jeg trodde du siktet til MT Høigaard's erfaringer. Men nei, det har ikke vært en ubetinget suksesshistorie det prosjektet der

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

 

 

 

Nadderud Arena AS (nye håndballhallen) engasjerte den danske entreprenøren MT Høigaard. Bør lytte til deres erfaringer...

Det ryktes at MT Høigaard pakker sakene sine og reiser hjem til Danmark etter det prosjektet ;)

Hørte de hadde store problemer med grunnforholdene der. Arenaen ble vel senket tre meter under terreng for bl.a. for å tilfredsstille naboer... God grunn til å lytte til deres erfaringer med dansk entreprenør hvis de pakker seg ut av Norge etter ett oppdrag i landet.

Jeg trodde du siktet til MT Høigaard's erfaringer. Men nei, det har ikke vært en ubetinget suksesshistorie det prosjektet der

Nei, det er ikke gitt at utenlandske entreprenører er rimeligere eller bedre når prosessen og sluttresultatet skal vurderes. En dansk entreprenør opererer helt sikkert med lavere byggekost i Danmark enn hva som er mulig for samme entreprenør og samme bygg i Norge...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Slutt og surr om valg av entreprenører. Å spare penger på hvem eller hvor de kommer fra er totalt dødfødt. Det finnes utallige gode eksempler på norske og utenlandske entreprenører og arenaer, og det er dessverre mange dårlige erfaringer også. Alle store entreprenører som bygger her til lands har bygget gode arenaer. En ting de har til felles er at de ikke står i kø for å bygge for idrettslag i gode tider. Det er fordi det nesten alltid er en svært utfordrende byggherre pga manglende erfaring/kunnskap og ofte svulstige tanker og finansieringsløsninger. Dersom kommunen kjører prosjektet blir det selvfølgelig en omfattende og solid anbudsrunde som sikrer riktig valg av alle samarbeidspartnere, alternativt må det leies inn rådgivere til dette. Det koster også penger, og de flinkeste er dyrest.

 

Det viktigste er valg av løsninger (betong, stål, prefabrikkerte elementer, spesialtilpasning, tekniske rom, kommersielle områder, grunnforhold mm) og selvfølgelig en grundig prosjektering og forutsigbare rammebetingelser.

 

Lær av Fosshaugane Campus, en rimelig bra stadion med sikre og langsiktige (offentlige) leieinntekter i bunnen. Losjene er undervisnings- og grupperom på dagtid, og alle treningsfasiliteter deles med høyskolen og et kommersielt treningsenter. Med nye lokaler og god parkering kan dette bli veldig attraktivt. For vår del bør f.eks. NTG/NTGU samt den internasjonale skolen være naturlige samarbeidspartnere. Kanske også Bærum Biliotek, Bekkestua Eldresenter og hjemmesykepleien eller kommunal helsestasjon? Og selvfølgelig SATS eller tisvarende.

Endret av Wilmar
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nadderud
×
×
  • Opprett ny...