Jump to content

Recommended Posts

48 minutter siden skrev Ace:

Selv om det selvsagt går med en del tid til å suspendere trenere uten grunn har NFF heldigvis også tid til å motarbeide miljøvennlige kunstgressløsninger.

Regner med at NFF i løpet av året vedtar av filt med sand er eneste lovlige underlag fom 2020.

Helt utrolig at vi skriver 2019 og mikroplast og miljø er noe heteste temaene som er, og en NFF nisse klarer å si at gummi granulat fra bildekk er det mest miljøvennlige. 

For kuriositetens del, hvilke partier er i mot ny stadion?

To uker til dommedag/feirings/beslutning eller hva enn man skal kalle det!

1 time siden skrev knutta:

To uker til dommedag/feirings/beslutning eller hva enn man skal kalle det!

Orker ikke lese meg opp oppover i tråden. Hva skjer om 2 uker? 

Akkurat nå skrev atleten:

Det gir mening. For etter år 2000 ble det mer kork i trafikken. Jeg jobber nemlig med en teori om at mengden kork i verden er konstant. Mindre kork i vin, mer kork i trafikk. Som betyr at kork i kunstgress vil føre til mer skrukork eller mindre kø.

Put a cork in it? :D

12 timer siden skrev Bjersk:

Orker ikke lese meg opp oppover i tråden. Hva skjer om 2 uker? 

Avgjørende møte i Rådhuset i Bærum. Da skal, i teorien, endelig alternativ velges slik at man kan komme seg videre til regulering og prosjektering.

4 minutter siden skrev Snæss:

2024 ja...

Feks Intility Arena startet de å bygge august 2015 og stod ferdig september 2017, altså ca 25 måneder. (Sør Arena ble vedtatt og godkjent i 2005 og stod ferdig i april 2007)

Er veldig nysgjerrig på hvorfor en stadion med halvparten av kapasiteten skal ta over så dobbelte så lang tid å bygge... 

4 minutter siden skrev nichb:

Feks Intility Arena startet de å bygge august 2015 og stod ferdig september 2017, altså ca 25 måneder. (Sør Arena ble vedtatt og godkjent i 2005 og stod ferdig i april 2007)

Er veldig nysgjerrig på hvorfor en stadion med halvparten av kapasiteten skal ta over så dobbelte så lang tid å bygge... 

Vi vet jo ikke når de starter å bygge. Det er fortsatt en del prosesser som de må gjennom, og som det står i dokumentet så vil arbeid med sikring av ny flomvei også utsette byggestart litt. Så jeg tipper at vi ikke får se første spadetak før i 2021, så da er spørsmålet om de klarer å bygge fort nok til at stadion står klar i 2023 eller 2024.

21 minutter siden skrev Petter:

Vi vet jo ikke når de starter å bygge. Det er fortsatt en del prosesser som de må gjennom, og som det står i dokumentet så vil arbeid med sikring av ny flomvei også utsette byggestart litt. Så jeg tipper at vi ikke får se første spadetak før i 2021, så da er spørsmålet om de klarer å bygge fort nok til at stadion står klar i 2023 eller 2024.

Joda, men mtp at kommunen bygger mye for idretten nå så har jeg en liten følelse på at det hanlder om at kommunen ønsker å spre kostnadene over flere år, altså ikke få masse kostnader på flere anlegg konstentrert samtidig (ser bedre for regnskapet). 

Men det blir som det blir, da gleder jeg meg next til å få datoen på når spaden går i jorda og hvordan stadionen vil se ut.

Byggetiden er ikke det som tar tid her. Det går relativt sett fort, men så lenge reguleringsplanen ikke er ferdig så kan man ikke starte på så mye. Og den er avhengig av at det faktisk blir besluttet en beliggenhet osv nå på møtet. Så tar reguleringsprosessen fort 1-2 år. Deretter kan selve byggeprosjektet ta ca 2 år fra kontrahering av prosjekteringsgruppe til ferdig stadion litt avhengig av valg av kontraktsstrategi.

Helt korrekt det knutta sier. Generelt er det et tankekors for samfunnet at en reguleringsprosess for et prosjekt der man har bestemt seg for hvordan det skal bli tar 1-2 år. Vi bruker enorme ressurser på byråkrati og fjas. Dette burde tatt 1-2 mnd.

9 minutter siden skrev geirti:

Sorry Ace, men dette er tull. Det er mye som skal tas hensyn når man bygger et bygg. Uten en grundig reguleringsprosess ville du sikkert klaget i etterkant "hvordan kan man bygge en svær ny stadion og ikke tenke på ... (alt-mulig-rart)". Forskjellige instanser skal få komme dem innspill, alt skal tas hensyn til, og til slutt skal det vedtas. I land med dårligere byråkrati/mer korrupsjon enn Norge, kan dette gå veldig fort, og så er plutselig grunnvannet forgiftet, eller bygget kollapser etter noen år, eller det medfører trafikale problemer eller juridiske problemer eller en million andre ting som en god byråkratisk prosess fanger opp. Byråkrati er ikke bare et skjellsord - et godt byråkrati ser til at ting går riktig for seg, at de ønskede hensyn blir tatt, og at korrupsjon blir vanskeligere.

Men bør alt dette ta 2 år i den perfekte verden, og bør det ta 2 år? nei.. 

Dette er veldig gledelige nyheter, likte spesielt godt at vi får inn skole/barnehage i bygget. Det gir en langsiktighet og god forankring med samfunnsnyttig bruk kontra å skulle maksimalisert næringsareal utleie osv. Tommel opp for dette null problem med 4 år til på Hovis.

Husk at den internasjonale skolen må få tid til å finne nye ting å klage på. 

På 23.8.2019 den 10.50 skrev blaasoldat:

Lysten på å lime inn teksten?

Vil legge nye Nadderud stadion slik Stabæk ønsker

Bærum ønsker å legge nye Nadderud stadion med langsiden langs Gamle Ringeriksvei. Men det kan ta tid.

23. august 2019, kl 08:40

– Vi er nødt til å få en avklaring på beliggenheten til stadion. Vi har holdt på med denne saken om nye Nadderud stadion veldig lenge nå. Vi er nødt til sette foten ned og komme til en beslutning, sier varaordfører og leder av planutvalget i Bærum kommune, Ole Kristian Udnes (H).

Rådmannen skriver følgende i sin innstilling i saken, som skal behandles i formannskapet i Bærum tirsdag. «For videre detaljprosjektering av Nadderud stadion legges hovedgrep med langside mot Gamle Ringeriksvei», står det.

Stabæks ønske

Det betyr at Stabæk Fotball trolig får det som de ønsker. De spilte selv inn forslag om å vende stadion med langsiden langs Gamle Ringeriksvei, kontra det å ha kortsiden mot den samme veien.

– Ved at stadion ligger på denne måten, betyr det blant annet at vi fortsatt kan spille på Nadderud under byggeperioden. Det er viktig for oss, sier daglig leder i Stabæk Fotball, Jon Tunold.

Administrasjonen i kommune peker også på at en stadion med langsiden mot Gamle Ringeriksvei vil gi best næringsgrunnlag og høyest potensial for mulige inntekter i fremtiden.

Ferdig i 2024?

Formannskapet kommer trolig til å si ja til forslaget. Dermed skal det settes i gang reguleringsarbeid for den nye stadion. Deretter vil eiendomsavdelingen i kommunen etter hvert legge anlegget ut på anbud til mulige utbyggere.

– Det er også en av årsakene til at det er så viktig å bestemme beliggenheten på stadion. Da kan man komme i gang med reguleringsarbeidet, og det vil lette arbeidet med å hente inn anbud, sier Udnes.

Budstikka har tidligere skrevet at det å legge langsiden av Nadderud stadion langs Gamle Ringeriksvei vil forsinke og fordyre prosessen. Blant annet fordi det krever omlegging av vann- og avløpsrør under hele området, det må også legges en ny flomvei for mulige oversvømmelser i forbindelse Nadderudbekken. Disse omleggingene tar ca. et halvt år.

– Jeg kan ikke love at stadion er ferdig før i 2024, sier Udnes.

Jon Tunold i Stabæk Fotball mener det bør være mulig å få ferdig et stadion til 2023.

– Jeg mener det er fullt realistisk, sier han.

Det politiske flertallet i Bærum vedtok i 2017 at det skulle bygges en ny stadion på Nadderud med plass til 8.000 tilskuere. Banen skal ha kunstgress.

Selv om vi kan spille på Nadderud under bygging, så forsvinner vel friidrettsbanen?

det betyr at ny bane må etableres på Rud før bygging kan starte på nadderud. 

32 minutter siden skrev Totto:

Selv om vi kan spille på Nadderud under bygging, så forsvinner vel friidrettsbanen?

Det må vel finnes en løsning hvor de drøyer så lenge som mulig med å fjerne deler av løpebanene? Selv med planering og greier er det jo mye bygging som kan foregå andre steder enn akkurat den langsiden? :) Eller er jeg i overkant optimistisk nå?

8 minutter siden skrev BelgiskBlaa:

Det må vel finnes en løsning hvor de drøyer så lenge som mulig med å fjerne deler av løpebanene? Selv med planering og greier er det jo mye bygging som kan foregå andre steder enn akkurat den langsiden? :) Eller er jeg i overkant optimistisk nå?

8 minutter siden skrev BelgiskBlaa:

Trodde det allerde var under bygging?

2 timer siden skrev geirti:

Det er mye som skal tas hensyn når man bygger et bygg.

Definitivt, og alt du sier er for så vidt riktig. Men et reguleringsforslag skal inneholde alt du beskriver, slik at ved innsendelse er det aller meste hensyntatt. Det skal selvsagt være muligheter for folket og politikerne til å mene ting om det fremlagte, og i høringsrunden kan det komme opp ting man ikke har tenkt på. Men at det skal ta to år i et prosjekt der det er enighet om byggingen er etter mitt syn unødvendig.

2 timer siden skrev Totto:

Til sesongstart 2021, så skal banen så stå klar på Rud.  - jeg mailer med en iderettskonsulent i Bærum kommune i april.. 

Så da står nok løpebanen på Naddis ut 2020 sesongen.. 

3 timer siden skrev Ace:

Definitivt, og alt du sier er for så vidt riktig. Men et reguleringsforslag skal inneholde alt du beskriver, slik at ved innsendelse er det aller meste hensyntatt. Det skal selvsagt være muligheter for folket og politikerne til å mene ting om det fremlagte, og i høringsrunden kan det komme opp ting man ikke har tenkt på. Men at det skal ta to år i et prosjekt der det er enighet om byggingen er etter mitt syn unødvendig.

Enig.  Og det står jo en stadion der fra før, så mye av dette er tatt hensyn til og vurdert fra før. 

Når jeg ser bildet fra Budstikka (som en moderator forøvrig burde fjerne fra Gunnars post), merker jeg at jeg håper gamle Hovis får stå.

Jeg vet ikke om det bare er nostalgi, eller tanken på hvor mye mer fancy den nye vil se ut, med et sånt gammelt vrak ved siden av seg. Eller kanskje det er de storklubbvibbene det gir å ha tribune på treningsanlegget.