Jump to content

Recommended Posts

Valget nærmer seg. Er det noen som har oversikt over hvilke politiske partier som ikke støtter Ny Nadderud Stadion 

På 27.8.2019 den 15.15 skrev knutta:

Da har jeg fulgt med på saksbehandlingen live. Opptak kan sees her; https://baerum.kommunetv.no/no/broadcast/53. Bare trykk på den aktuelle saken i sakslisten. 

Alle er vel for ny stadion. MDG Ønsker alternativ 1 og 6000 plasser. De er likevel enige i at det er viktig å fatte et vedtak i dag, det er det viktigste for å kunne fortsette arbeidet. Venstre støtter alternativ 1 og virket ikke helt som om de ønsket stadion i det hele tatt, støttet Oslo Internation School.

Arbeiderpartiet, SV, R, H,  går inn for alternativ 2. Rødt ønsker i utgangspunktet at også løpebanene fortsatt kan  bestå under byggearbeidene og at det blir utredet i prosessen videre. 

Hovedgrep 2 vant mot to stemmer for hovedgrep 1. I prosessen for å velge driftsmodell ble det enstemmig vedtatt at arealene skal brukes til næring og offentlige arealer. Driftsmodell 3,4 og 5 ble enstemmig vedtatt videre utredet.

Kjempemessig!!

18 minutter siden skrev Nr14:

Valget nærmer seg. Er det noen som har oversikt over hvilke politiske partier som ikke støtter Ny Nadderud Stadion 

Værsågod.

1 time siden skrev kkh94:

Venstre støtter alternativ 1 og virket ikke helt som om de ønsket stadion i det hele tatt, støttet Oslo Internation School.

Av ren nysgjerrighet: Hva vil egentlig Venstre og OIS? At den falleferdige ubrukeligheten som allerede finnes blir stående og at Stabæk Fotball helst avvikler driften?

OIS vil vel helst at det blir donert til dem, ferdig opprustet som skolegård.

Neida. Joda. Neida.

Av de partiene som var i salen under avstemmingen var det bare venstre som egentlig var negative ja. Så ikke dem. Men nå er uansett stadion mer eller mindre vedtatt så det er vel ikke så farlig lenger.

10 minutter siden skrev knutta:

Av de partiene som var i salen under avstemmingen var det bare venstre som egentlig var negative ja. Så ikke dem. Men nå er uansett stadion mer eller mindre vedtatt så det er vel ikke så farlig lenger.

Ikke jinx det nå!

Jeg tar ingenting for gitt før det første spadetaket er gjort.

Her i kommunen bestemmer jo Høyre alt, så partivalg spiller mindre rolle. Men det viktigste er vel å få inn folk som vi vet er Stabæk-patrioter. Det er også mulig å føre opp "slengere" fra andre lister, og jeg tar gjerne imot tips om kandidater som vi vet vil stemme riktig i tilfelle en klage fra OIS eller andre skal opp til behandling. De eneste jeg vet om er familien Barstad Sanner som vel alle har fast plass på hovedtribunen.

Når man gir "slengere" (personstemmer) til kandidater utenfor det partiet man stemmer på gir man også en brøkdels stemme til dette partiet. Med andre ord er det kanskje ikke hensiktsmessig å gjøre dette om man stemmer på et Nadderud-vennlig parti. Men hvis man f.eks. skal stemme Venstre - som for meg fremstår som mindre Nadderud-vennlige -  kan det være greit å gi noen slengere til folk i R, SV, AP, Høyre som man vet er Nadderud-vennlige.

Leste gjennom noen av partiprogrammene nå. Ser at MDG har en setning om at kommunen ikke skal finansiere toppidrett.

Så det er to av de mest miljøvennlige partiene som ser ut til å være Nadderud-fiendtlig.

Ærlig talt, det er Bærum kommune vi snakker om, ikke en kommune hvor det er spennende hvilke partier som skal styre etter valget. Det blir Høyrestyre. Enten man vil eller ei.

Nadderuds skjebne avgjøres på møter mellom Høyres representanter. Det beste man kan gjøre er å agere lobbyist opp mot sentrale Høyrefolk: Skauge, Krog, Udnes m.fl.

Synes det blir feil. Hvem Høyre må søke støtte hos, er veldig viktig for ny stadion - spesielt for størrelsen. Sannsynligvis blir vel dette FRP og eller Venstre.  FRP har neppe noen trang til å markere seg i stadionsaken, mens Venstre kan ha det. Venstre sto veldig på for Stabæk i Telenor Arena-saken, men er nå litt "offside" synes jeg. MDG er ikke helt å stole på synes jeg. De var imot høyblokker i Sandvika, men ga seg og stemte for etter påtrykk fra utbyggerne.  Er redd de kan snu etter press fra "miljøalternativet" til OIS !

37 minutter siden skrev Bolivar:

Synes det blir feil. Hvem Høyre må søke støtte hos, er veldig viktig for ny stadion - spesielt for størrelsen. Sannsynligvis blir vel dette FRP og eller Venstre.  FRP har neppe noen trang til å markere seg i stadionsaken, mens Venstre kan ha det. Venstre sto veldig på for Stabæk i Telenor Arena-saken, men er nå litt "offside" synes jeg. MDG er ikke helt å stole på synes jeg. De var imot høyblokker i Sandvika, men ga seg og stemte for etter påtrykk fra utbyggerne.  Er redd de kan snu etter press fra "miljøalternativet" til OIS !

Etter siste meningsmåling (Budstikka 3/9) ligger Høyre an til å få 23 av 51 mandater. Det vil si kun 3 unna rent flertall alene. Nå har de vel et samarbeid med KrF og FrP, og disse tre ligger an til å beholde flertallet. Ser ikke for meg at verken FrP eller KrF har noen store interesser i Nadderud/OIS, så da følger de vel bare Høyre der. Jeg sliter rett og slett med å se hvordan du skal konstruere ett flertall mot; Arbeiderpartiet er vel heller ikke mot den løsningen som er vedtatt:

Men la oss telle opp, og tro det verste om hvert parti: La oss si Venstre blir vriene, til tross for at de var pro fotballarena når det gjaldt TA: 5 av 51 mot. MDG får hikke, og setter seg helt på tverra: Totalt 11 av 51 mot. SV og Rødt mener at dette er velferdsprofitører, og går imot: 14 av 51 mot. Senterpartiet sier jo alltid nei, og gjør det på autopilot her og: Totalt 16 av 51 imot. La oss slenge med Bompengepartiet også: 17 av 51 mot. Du mangler fortsatt 9 stemmer. Hvor i huleste skal du finne dem? Selv om vi slenger med hele KrF OG hele Ap, så er du en stemme short. Kommunen vår er ikke akkurat noe velfungerende demokrati, med ett parti som bestemmer alt. Denne gangen virker det å slå ut til vår fordel...

13 minutter siden skrev Anders C:

Litt spent på hvordan du kommer til denne konklusjonen? Det er vel snarere beviset på et velfungerende demokrati at et parti som får flertallet av stemmene til innbyggerne også har størst innflytelse? Det motsatte ville jo vært litt rart...

Det kommer litt an på hvilket parti som får flest stemmer...

Tror ikke Arbeiderpartiet er noe særlig glade i OIS - og det betyr vel at det er et romslig flertall. Er mer redd for at OISs advokater skal forsinke prosessen.  Ser dystert for meg et slags "holding game" hvor politikerne til slutt gir seg for å komme videre... 

10 timer siden skrev Anders C:

Litt spent på hvordan du kommer til denne konklusjonen? Det er vel snarere beviset på et velfungerende demokrati at et parti som får flertallet av stemmene til innbyggerne også har størst innflytelse? Det motsatte ville jo vært litt rart...

Jeg tipper du ikke er spent, bare uenig, men la gå: jeg synes det er trist når man aldri skifter på hvilket parti som styrer i en kommune (eller for den saks skyld i et land). Selvfølgelig må folkets stemmer telles opp og resultatet følges, noe annet vil være å nedlegge demokratiet. Men jeg tviler på at noe parti noe sted gjør en så god jobb at de fortjener 70 strake år med ordførerklubba. Vi er ikke den eneste kommunen med dette problemet. Men vi er den klart største, og det begynner nok å bli en ganske liten klubb av kommuner dette her. Håper jeg.

8 timer siden skrev Ace:

Tvert imot er det bra at vi får kontinuitet og sammenheng i politikken, noe som ellers er en stor svakhet ved demokratiet. Jeg synes også det er merkelig å synes det er trist at innbyggerne i en kommune er fornøyde med styringen. Noe annet er at man selvsagt kan synes det er trist at et parti man personlig ikke liker er det styrende, men det blir noe helt annet.

Onkel Xi, er det deg?

Hva skjer a, @geirti?

En viktig del av et flertallsdemokrati er at de som flertallet har stemt på har muligheten til å styre. Høyre har ikke rent flertall i Bærum nå (som de har hatt før og som partier har i andre kommuner), derfor blir de nødt til å finne et annet parti å danne flertall med hvis de skal styre. Eventuelt kan de styre i mindretall, og søke støtte fra de andre partiene i enkeltsaker.

Hva er problemet?

Hvis det er at mange i Bærum stemmer på Høyre kan jeg forstå frustrasjonen? Men det er altså et resultat av et velfungerende demokrati, ikke mangelen på det.

Hvis det er demokrati som er problemet ditt er det vel snarere du som er Onkel Xi 😉