Gå til innhold

Tippeligaen 2015 - hvordan skal det gå?


Anders C
 Del

Anbefalte innlegg


Første tegnene på hva andre mener pr. i dag er på plass;

Norsk tipping odds:

  • Molde 2,10
  • Rosenborg 2,25
  • Vålerenga 10,00
  • Odd 12,50
  • Strømsgodset 15,00
  • Viking 20,00
  • Lillestrøm 35,00
  • Haugesund 50,00
  • Aalesund 75,00
  • Start 75,00
  • Sarpsborg 100
  • Bodø/Glimt 100
  • Tromsø 150
  • Stabæk 150
  • Sandefjord 300
  • Mjøndalen 300
Endret av Stormare
Lenke til innlegg
Del på andre sider


De vedder altså på at Haugesund, Start og B/G, som endte bak oss på årets tabell kommer høyere enn oss til neste år. Noen som har mer greie på dette enn meg, spekulerer de i at vi mister treneren og våre rutinerte midtbaneherrer?

 

Første tegnene på hva andre mener pr. i dag er på plass;

Norsk tipping odds:

  • Molde 2,10
  • Rosenborg 2,25
  • Vålerenga 10,00
  • Odd 12,50
  • Strømsgodset 15,00
  • Viking 20,00
  • Lillestrøm 35,00
  • Haugesund 50,00
  • Aalesund 75,00
  • Start 75,00
  • Sarpsborg 100
  • Bodø/Glimt 100
  • Tromsø 150
  • Stabæk 150
  • Sandefjord 300
  • Mjøndalen 300

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

De vedder altså på at Haugesund, Start og B/G, som endte bak oss på årets tabell kommer høyere enn oss til neste år. Noen som har mer greie på dette enn meg, spekulerer de i at vi mister treneren og våre rutinerte midtbaneherrer?

 

 

Den listen er er gull-liste, ikke en nedrykksliste.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

De vedder altså på at Haugesund, Start og B/G, som endte bak oss på årets tabell kommer høyere enn oss til neste år. Noen som har mer greie på dette enn meg, spekulerer de i at vi mister treneren og våre rutinerte midtbaneherrer?

 

 

Den listen er er gull-liste, ikke en nedrykksliste.

 

Det var vel Boie inneforstått med - samtidig er det jo en forskjell på gullodds og sannsynlighet for respektive tabellplasseringer. Med andre ord: det kan godt hende de mener oddsen på at Stabæk kommer i topp 5 er bedre enn den er for Start, men at dersom Start mot formodning skulle starte (no pun intended) bra så har de større økonomiske muskler (kan kjøpe flere spillere for å opprettholde den gode starten) og en større tropp i utgangspunktet enn oss, slik at det er mindre usannsynlig at det holder til gull enn dersom Stabæk f.eks. topper etter ti runder.

 

Jeg tror for eksempel at Vålerenga også vil ligge høyere enn f.eks. Godset på oddsrangering over mest sannsynlige nedrykk (himmel eller helvete-klubb).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ikke mange som har tippet hvor vi havner i 2015. Jeg prøver meg. Tror vi kan få et tøft år til dessverre. Er faktisk fortsatt litt sur over de siste kampene våres i 2014. Vi hadde mulighet til å passere Vålerenga og det hadde vært så utrolig digg.

 

Tipper vi havner på 9 plass i 2015.

 

Håper vi får opp noen nye unge spillere og ikke bare satser på leiesoldater som blir i 1 til 2 år. Er ikke helt happy med utviklingen internt i Stabæk. Blir litt for lett å hente inn spillere.

 

Hører noen rykter at det er litt lite økonomisk støtte til Akademiet. Håper det er bare rykter og ikke stemmer i virkeligheten. Utrolig viktig å støtte opp rundt akademiet da det er her vi skal hente våres nye stjerner.
Stabæk har jo sagt at de skal utvikle egne spillere til A-laget. Hva er status på dette?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er sterk i trua på BB og IOA. I år har de tryllet med nærmest ingenting, og nå er vi omsider ute av rød sone. Med de rette forsterkningene i vinter bør vi kunne være med å kjempe om gullet. Vi viste i fjor at vi kan slå de beste, men utfordringen var at vi ikke var stabile nok (særlig ble det synlig under VM-fraværet til Mande, som kom samtidig med at Fontanello og Adu forsvant og var iferd med å forsvinne til vi fikk på plass Hoseth og AJ.) Nivået i Tippeligaen er ikke bedre enn at BB kan få til "something special", og dette året har vist at han er ikke i Norge for å kødde rundt. Blir spennende å se hva han kan få til med spillere som Giorgi, Birger og Kamal neste år (hvem blir neste års Thorsby?), men vi trenger utvilsomt forsterkninger for å kunne være med å kjempe i toppen. Nå forsvinner jo Stephens, så det blir spennende å se hva som kommer inn i hans plass. Men det føles mest prekært å få inn en spiss. Riktignok gjorde Boli det største comebacket siden Lazarus iår, men vi er nødt til å få inn stabil storscorer. Det hadde i grunnen vært "something special" hvis BB kunne få til en utlånsavtale med Chelsea om Mohamad Salah (sjekk gjerne ut Youtube for et klipp hvor BB snakker om Mohamad Salah hentet fra pressekonferansen da han blir presentert som Stabæktrener ... den pressekonferansen gikk for øvrig samtidig som Solskjær ble presentert som Cardifftrener ... og i den relieffen fremstod OGS som en lettvekter ... for å si det forsiktig) Uansett ... det er lov å drømme : )

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg velger den litt pessimistiske veien inntil videre. Jeg synes vi var veldig heldige i en del kamper i år (hvem husker ikke trippel-sjansen til RBK i starten av kampen på Lerkendal), og tidlig suksess gjorde at stresset la seg sånn noenlunde utover sesongen. Motsatt opplevelse som Brann hadde, altså. I tillegg var det helt utrolig gull at vi fikk inn Hoseth da vi gjorde. Vi har gjort flere bra signeringer, som vi kan klare å gjenta til neste år (Adu, AJ, Soko osv.), men å få mulighet til en signering som den med Hoseth, hvor man får inn en sulten fyr med masse rutine, teknikk og overblikk, kan man ikke regne med.

 

Får vi en uheldig start kan det gå skikkelig dårlig, men la oss håpe vi slipper litt billigere unna, og karrer oss til en 10.-12.-plass.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Trodde det var sånn at det er de gode lagene som har litt flaks :-) Synes å huske vi også hadde mye flaks i fjor, og var det laget alle trodde skulle rykke rett ned igjen i år. Men vi klarte en flott 9. plass, så jeg har trua. Tror vi kommer høyere neste år, spillerne er vant med nivået og jeg er optimistisk på at vi får gode signeringer også i år. Gleder meg til 2015

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Trodde det var sånn at det er de gode lagene som har litt flaks :-) Synes å huske vi også hadde mye flaks i fjor, og var det laget alle trodde skulle rykke rett ned igjen i år. Men vi klarte en flott 9. plass, så jeg har trua. Tror vi kommer høyere neste år, spillerne er vant med nivået og jeg er optimistisk på at vi får gode signeringer også i år. Gleder meg til 2015

Det er jo nesten bare halvparten igjen så vi må nok bygge opp på nytt

Lenke til innlegg
Del på andre sider


----------Ny-----------

--Boli--Giorgi--Luc--

---Trondsen-Kamal---

Ny-Næss-Morten-Ville

--------Mande---------

 

Mye potensial i de som er igjen. Får vi inn et par etablerte spillere i de gjenværende posisjonene så kan dette bli bra :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For å se på lagene rundt oss og spesielt de som vil kjempe på samme del av oss på tabellen:

 

Mjøndalen:

 

- Kan enten bli et Sandefjord-2006 som var tippet nord og ned av alle da de var nyopprykket, men som overasket alle. Eller det kan bli et Sarpsborg-2011, som hadde rykket opp med teknisk leken fotball men som ble en altfor ambisiøs spillestil for Tippeliga, kombinert med at de rett og slett ikke hadde kvalitet nok til å takle nivået i TL. Noe de tok lærdom av. For Mjøndalens del vil de nok som en klar underdog føle at de har alt og vinne, kan leve litt på det. Dermed tror jeg det går mot at de kan bli et Sarpsborg- 2011. Virker som et veldig sammenspilt lag, tror spesielt Diomande og Kapidzic vil ta nivået bra. Men alt i alt har de nok ikke kvaliteten som skal til for å overleve.

 

Sandefjord:

 

- Lars Bohinen som trener skal bli interessant, men med begrenset erfaring som trener, og tross for at Sandefjord har noen spillere med TL- erfaring tror jeg de vil få det tøft.

 

Tromsø:

 

- Mye av de samme spillerne som var i klubben før de rykket ned og besitter en del kvalitet som gjør at jeg ikke tror de vil være noe klar nedrykkskandidat. Man kan sammenligne TIL foran kommende sesong og Glimt sist sesong, lag som nyopprykkede men som de fleste spådde ville klare seg med solid margin. Likevel, skal ikke glemme at Glimt sist sesong havnet nedi gjørmen enda man på forhånd spådde at de ville være for gode til å havne der nede.

 

Glimt:

 

- Som nevnt over klarte seg sist sesong som nyopprykkede men havnet nedi der på en 13. plass. Badou var genial sist sesong, Trond Olsen ble jeg ikke veldig imponert. Jan- Halvor Halvorsen som trener, ærlig talt. Det er når jeg tenker at Glimt har han som trener (Og Start med Mjelde) at jeg er sjeleglad for at vi har en mann som Bradley som sjef. I tillegg vil nok Glimt oppleve den vanskelige andresesongen hvor de fleste motstandere nå kjenner dem bedre (Dette gjelder riktignok oss og). Alt i alt har jeg mine tvil om de gulkledde vil bli sterkere kommende sesong enn hva som var tilfelle sist.

 

Start:

 

- Tross for at deres ene sesong i Adecco i 2012 ble rene sjarmøretappen så har de med årene med Mjelde i sjefstolen hatt absolutt null utvikling med et lag som han tok over som slet i bunnen TL, og som har forblitt der. Med Mjeldes svake taktiske evner og en svært beskjeden bruk av (lokale) unggutter har ikke Mjelde den største tilliten rundt de som følger klubben. Med begrensede midler til å hente nye spillere, og med en del svake signeringer de siste sesongene har jeg liten tro på at de vil bli særlig annerledes denne vinteren. Skal sies at de har fått en ny islandsk keeper som nok garantert er en solid oppgradering av Håkon Opdal.

 

Sarpsborg:

 

- Brian Deane ut og Geir Bakke inn. Kan slå ut begge veier. Besitter tross alt en del gode enkelt spillere. Vil tro de får en noe svakere sesong enn sist, men er langt ifra noe klar nedrykkskandidat.

 

Aalesund:

 

- En Harald Aabrekk inn som snakker om at de skal spille Guardiola- fotball. Sistnevnte tviler jeg på, men tror han er rett mann slik som tilstanden i Aalesund er nå. Mistet Tollås-Nation til VIF, synes han er noe overvurdert men likevel. Michael Barrantes er fortsatt i klubben men er ikke helt det samme nå som han var for noen år siden da han kanskje var TLs beste spiller. Tror også at Aalesund er et lag som alt i alt ikke er noe potensielt nedrykkslag men ny trener og en ikke så altfor imponerende spillerstall gjør at jeg ikke vil utelukke det helt.

 

Haugesund:

 

- Helt i toppen i 2013, bunnen i 2014. Dette gjør meg usikker på dem men tror midt på tabellen er der de blir å finne.

 

Skal også sies at lag som LSK og Viking. Med Magnus Haglund ut og Runar Kristinsson inn, i tillegg til en mulig spillerflukt fra LSK er det ikke lett å tippe hvor de vil havne. Kjell Jonevret sitter neppe trygt som Viking- trener etter deres skuffende sesong. Uavhengig hva som skjer med han er stallen deres altfor svak og krever nok sine forandringer, konsekvensene av dette kan fort bli nedre halvdel av tabellen.

 

Med dette blikket rettet over på de andre lagene, bekymrer det meg liksom ikke at vi på en uke plutselig har mistet Hoseth og Stephens. Tross for at vi har en vinter foran oss vi må forvalte godt og helst få inn nye spillere tidligst mulig, er det flere lag som har langt tøffere ting å stri med enn oss.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Skjønner ikke helt hvorfor alle vil ha Kovacs til oss, men takker ikke nei til Kovacs !

Neimen ikke lett...

 

Mente at hvis det er eneste mulighet så ja, go for it, men tror vi kunne trengt en annen spillertype

Lenke til innlegg
Del på andre sider


(snip)

 

Enig med flere av analysene. Tromsø mener jeg er en opplagt nedrykkskandidat med mindre de skulle gjøre noen helt geniale signeringer. I ligaen tidligere kjent som "ligaen tidligere kjent som 1. divisjon" i år har de vært fryktelig ustabile, og sliter ikke minst med at de er bedrøvelige på bortebane. I tillegg mener jeg Viking er en potensiell nedrykkskandidat, selv om de har signert en meget god assistenttrener. Sarpsborg 08 og Sandefjord mener jeg kommer til å stille sterkere enn du tror, men jeg er særlig spent på hvordan Lars Bohinen kan klare seg som hovedtrener på øverste nivå. Han har gjort et poeng ut av å bruke ukonvensjonell taktikk i år, og dersom han insisterer på å holde seg til dette når det butter kraftig imot har det potensiale til å ende i katastrofe.

 

På øvre halvdel, altså den enden av tabellen der vi skal hente ganske mange poeng (må jo holde standarden vår), synes jeg Molde, Rosenborg og Strømsgodset utmerker seg (igjen...). Molde er naturligvis svekket av tapet av Geir Bakke, men har samtidig en kvalitet i stallen i forhold til resten av Tippeligaen som vi sjelden har sett maken til i Norge. Liten tro på at et Vålerenga i økonomisk krise kan blande seg i medaljestriden, Odd vil bli svekket over vinteren, mens Lillestrøm er spennende, men kommer til å trenge litt flere økonomiske ressurser for å blande seg helt i toppen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Jeg synes VIF ser spennende ut.

 

Som oss, har de vært bedre offensivt enn defensivt i år, faktisk eneste laget som har sluppet motstanderene til flere sjanser enn oss. Nå har de rustet kraftig opp med gode signeringer som Tollås Nation og Kjetil Wæhler, det skal bli spennende å se om de lykkes. Faktisk er det mange likheter mellom VIF og Stabæk sin sesong. Begge har risikovillige trenere som tror på en offenisv tuftet på individuelle initiativ snarere enn innarbeidede mønstre og begge har betalt en pris i form av mange baklengsmål (52 og 53). Vi har vunnet like mange kamper, men de har flere uavgjorte enn oss. Til slutt skilte det 3 poeng. Men det er en vesentlig forskjell - der hvor vi bygget et lag bestående av rutinerte veteraner på korte kontrakter så bygget Rekdal opp et lag bestående av mange unge og lovende spillere med begrenset TL erfaring. Derfor kan han bygge videre i år, mens vi må starte pånytt.

 

Så er det alltide et eller annet lag som det er forventet at skal gjøre det bra som får en tøff sesong. Godset kjennes akkurat nå kanskje som det mest usikre å de antatte topplagene, selv om de sier de har en plan. LSK har tilsynelatedene store økonomiske bekymringer, men en bekjent hadde snakket med Erik Soler i et sosialt lag og det finnes visstnok en plan her. Mulig det er samme greia som i VIF der Trøim ventet ut klubben slik at han kunne diktere sine betingelser, mesteparten av gjelden deres er til Per Mathisen & Co og de kommer aldri i verden til å felle LSK... I molde har de byttet ut hyggelige Geir Bakke til fordel for surpompen Bård Wiggen. Det er nesten så man mistenker RBK for å ha sendt han til rosenes by for å strø sand i maskineriet :) Men har man råd til å si nei til et tilbud på 15 MNIOK på Linnes så har man et realt konkurransefremtrinn her hjemme.

 

Ellers er det mange nye trenere - Aabrekk i AaFK kjennes som en kompissignering og det er sjeldent bra, det spørs om de ikke har vært over en topp og er på vei utfor. Bruttern skal gyve løs på sin første hele RBK sesong. Avsluttet årets sesong kruttsterkt, med 27 av 30 mulige poeng på de 10 siste kampene og 24 - 8 i målfoskjell. Kristinsson i LSK skal bli et interessant bekjentskap. Geir Bakke skal omsider få vise hav han duger til på dette nivået. Norsk fotballs beste assistentrener skal fly solo, jeg synes S08 har en av de mest interessante stallene i ligaen og kanskje ligaens beste spiller i Claes Kronberg.

 

Det er i det hele tatt ganske mange spennede poeng forran neste sesong, og tre spennende nye bekjentskap i form av MIF, Sandefjord og Tromsø.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig i at Godset har potensiale til å gå rett i dass. David Nielsen er langt unna Deila, og de mister Martin Ødegård. I år spilte han bare halvparten av kampene, men det var på topp Tippeliga-nivå. Utover det sportslige tror jeg klubben også kan få en reaksjon på alt styret rundt han og at han blir borte.

 

Hvordan Kronberg kan regnes som den beste spilleren i Tippeligaen er et mysterium.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror i likhet med flere her at Godset fort kan bli en gedigen skuffelse kommende sesong. Jeg ser en ganske klar rød tråd i Godset de siste tre sesongene fra våre egne sesonger i 2007,2008 og 2009. Fra sølv til gull og til den vanskelige sesongen derpå der vi i 2009 tilslutt tok tredjeplassen etter en svak sesongåpning. I Godset sin vanskelige sesong etter gullsesongen endte de med 4. plass, noe som må sies å være bra etter at de mistet Johansen og Kamara før sesongen, og Deila midt i sesongen. Uavhengig om Ødegaard blir i klubben en sesong til eller ikke vil de nok oppleve en nedtur på samme måte som det vi gjorde i 2010- sesongen. Men noe nedrykkskandidat anser jeg ikke Godset som.

 

Sarpsborg tror, uansett hvor mye bra enkelt spillere man kan finne, vil bli et stort spørsmålstegn. Geir Bakke har vel stort sett bare hatt assistent-jobber hittil i karrieren, Tor-Ole Skullerud hadde vel heller ikke allverden og vise til før han tok Molde av trenererfaring på øverste nivå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig i at Godset har potensiale til å gå rett i dass. David Nielsen er langt unna Deila, og de mister Martin Ødegård. I år spilte han bare halvparten av kampene, men det var på topp Tippeliga-nivå. Utover det sportslige tror jeg klubben også kan få en reaksjon på alt styret rundt han og at han blir borte.

 

Nå kan det vel tenkes at det kommer en pen slump med kroner inn i kassa når Ødegård stikker da. Kan jo bli en og annen klassespiller inn også...
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tippeligaen 2015 - hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...