Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk-Haugesund (sesongstart!)


kkh94
 Del

Anbefalte innlegg


Stabæk Fotball-Fotballklubben Haugesund

6. april kl 18:00

Nadderud stadion
Overskyet, 5 grader
Dommer: Ken Henry Johnsen, Husøy & Foynland IF

Assistentdommer 1: Sven Erik Midthjell, Eid IL
Assistentdommer 2: Tom Harald Grønevik, Gneist, IL
4. dommer: Trond Ivar Døvle, Svarstad IL

 

Sesongen 2015 skal sparkes i gang. Begge lagene har omrokert en del i stallen i vinter. Haugesund er absolutt ingen drømmemotstander i første runde. Vi sliter tradisjonelt mot dem og andre lag fra oljefylket, noe jeg skal komme tilbake til senere. Likevel spår jeg en fartsfylt og spennende kamp, med vår noe omstendelige spillestil mot Haugesunds mer direkte. Et optimistisk resultattips: 2-1

 

Vi kan stille slik:
Sayouba
Jalasto – Skjønsberg – Næss – Meling
Issah – Grossman
Asante – Gorozia – Kassi
Diomande

 

De kan stille slik:
Kristiansen
Skjerve – Cvetinovic – Andreassen – Myrestam
Bamberg – Mæland – Våge Nilsen
Stølås – Christensen
Gytkjær

 

Tror vi får se Yassine el Ghanassy i andre omgang.

 

Vi har et enormt Rogalandskompleks. I fjor tok vi to poeng av atten mulige mot lag fra dette fylket (uavgjort hjemme mot Sandnes Ulf og Viking). De siste ti sesongene har vi 8-8-18. Sist vi vant mot et lag fra oljefylket var i 2013 (borte mot Bryne), og sist vi vant hjemme var i 2012 mot Sandnes Ulf. Mot Haugesund har vi faktisk kun en seier siden de rykket opp i 2010, kampen som blåste bort i sildebyen 2011. Om vi klarer å bryte dette komplekset lover det rett og slett utrolig godt for resten av sesongen.

Endret av kkh94
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Morsom statistikk! Var klar over Viking, men ikke resten. Har det noen som helst logisk forklaring?

 

Det eneste jeg kan tenke på er at disse lagene tradisjonelt har en spillestil som vi ikke passer særlig godt med. Med unntak av 2007 og -08 har vi aldri vært spesielt gode på å være "boksåpnere", f. eks.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis vi ikke slipper inn mer en 1 mål tror jeg vi kommer unna med 1 poeng og på en god dag 3 poeng. Vi krysser fingrene at vi får 3 poeng så mangler vi bare 4 på de neste 3 kampene for å være rimelig på track til en brukbar sesongstart

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Stabæk Fotball-Fotballklubben Haugesund

6. april kl 18:00

Nadderud stadion

Overskyet, 5 grader

Dommer: Ken Henry Johnsen, Husøy & Foynland IF

 

Assistentdommer 1: Sven Erik Midthjell, Eid IL

 

Assistentdommer 2: Tom Harald Grønevik, Gneist, IL

 

4. dommer: Trond Ivar Døvle, Svarstad IL

 

 

Sesongen 2015 skal sparkes i gang. Begge lagene har omrokert en del i stallen i vinter. Haugesund er absolutt ingen drømmemotstander i første runde. Vi sliter tradisjonelt mot dem og andre lag fra oljefylket, noe jeg skal komme tilbake til senere. Likevel spår jeg en fartsfylt og spennende kamp, med vår noe omstendelige spillestil mot Haugesunds mer direkte. Et optimistisk resultattips: 2-1

 

Vi kan stille slik:

Sayouba

Jalasto Skjønsberg Næss Meling

Issah Grossman

Asante Gorozia Kassi

Diomande

 

De kan stille slik:

Kristiansen

Skjerve Cvetinovic Andreassen Myrestam

Bamberg Mæland Våge Nilsen

Stølås Christensen

Gytkjær

 

Tror vi får se Yassine el Ghanassy i andre omgang.

 

Vi har et enormt Rogalandskompleks. I fjor tok vi to poeng av atten mulige mot lag fra dette fylket (uavgjort hjemme mot Sandnes Ulf og Viking). De siste ti sesongene har vi 8-8-18. Sist vi vant mot et lag fra oljefylket var i 2013 (borte mot Bryne), og sist vi vant hjemme var i 2012 mot Sandnes Ulf. Mot Haugesund har vi faktisk kun en seier siden de rykket opp i 2010, kampen som blåste bort i sildebyen 2011. Om vi klarer å bryte dette komplekset lover det rett og slett utrolig godt for resten av sesongen.

Morsom statistikk. Men vi slo jo Haugesund i kvarten i fjor?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest Nr14

 

Heborres er vill. Han pleier å lage guider der han publiserer disse tallene for alle lag.

Dette er bare vanvittig imponerende gøy å ha med inn i seriestarten som blir en tøff kamp Endret av Nr14
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Stabæk og serieåpninger har ikke vært bestevenner de siste 15 årene. Kun to seiere.

 

2014: Stabæk - Sogndal 3-0

2013: HamKam - Stabæk 2-2

2012: Stabæk - Aalesund 0-0

2011: Stabæk - Lillestrøm 0-7

2010: Odd - Stabæk 2-3

2009: Stabæk - Lillestrøm 1-1

2008: Molde - Stabæk 0-0

2007: Stabæk - Brann 0-1

2006: Stabæk - Sandefjord 0-0

2005: Stabæk - Bryne 2-2

2004: Odd - Stabæk 2-0

2003: Sogndal - Stabæk 2-1

2002: Start - Stabæk 1-1

2001: Stabæk - Tromsø 0-3

2000: Stabæk - Rosenborg 0-2

1999: Stabæk - Skeid 5-0

1998: Stabæk - Bodø/Glimt 3-2

1997: Stabæk - Lillestrøm 4-1

1996: Stabæk - Viking 1-1 (Serieåpningen mellom Brann - Stabæk ble flyttet til juni, den tapte vi 4-0.)

1995: Stabæk - Vålerenga 0-2

1994: Stabæk - Moss 3-2

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan nesten ikke vente til mandag, gleder meg så synnsykt :)

 

Håper på denne start 11eren

 

Mande

 

Ville - MMS - Næss - Meling = forhåpentligvis solid forsvar

 

Cole - Giorgio

 

Asante - El Ghannasy - Kassi

 

Diomande

 

Benk: Singh, Hammer , Espung, Granli , Haugstad , Issah , Ekblom

 

Spennende om Holter og/eller Bensick signerer proffkontrakt

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvordan er det, blir kamptroppen offentliggjort noen steder, feks på hjemmesidene våre i forkant av matchen ???

 

Den pleier å bli offentliggjort halvannen time før kampstart.

 

De som møtte opp på dagens trening fikk med seg hvem som starter i morgen. Ingen overraskelser.

 

Gressmatten ser forøvrig helt grei ut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Blir spennende å se hvor samspilte gutta er siden de siste kom lovlig seint, bare å håpe det beste! Haugesund har vel stort sett beholdt samtlige i første elleveren

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da var det seriestart ja. Klarer bare ikke bestemme meg for hva slags forventninger jeg har til denne sesongen. Men en ting skal derimot være sikkert, er hvertfall veldig lei av å skulle sjekke dette forumet daglig for diskusjonen om nye spillere, treningskamper der resultatet ikke betyr noe i det store og hele, og til slutt å skulle lese meg opp på alle forhåndstipsene og lagomtalene på diverse nettsider.

 

For å ta en liten gjennomgang av hva slags forventninger jeg har hatt før sesongstart de siste årene da de tunge stundene begynte:

 

2010: Vi skulle gå løs på vår femte strake sesong i toppen av TL. Gunnarsson gjenforent med Nannskog på topp. Johan Andersson skadefri og skulle finne tilbake til 2008- formen, Espen Hoff som skulle blomstre etter at han fikk det til å løsne i enkelte kamper på høstsesongen i 2009. Bak der skulle nysigneringene Eiriksson og Onstad dekke tapene av IA Olsen og Segerstrøm. Dette lovet jo så bra...

 

2011: Denne sesongen skulle vi slå tilbake. Den grusomme 2010- sesongen måtte jo komme før eller siden komme. Var bare å komme fortest mulig tilbake igjen der vi hadde vært de årene før det, i toppen. Skenderovic i forsvar og Ondo på topp, var blant de som var hentet inn. Vi var jo for gode til å levere en ny 2010- sesong..

 

2012: Etter det hadde skjedd mye i sesongoppkjøringen der noen på forhånd nok hadde antatt hvor dårlig dette skulle gå. Mens noen andre var nok overbevist om at vi ville overaske, siden vi egentlig hadde alt og vinne. Jeg tilhørte i grunnen i den sistnevnte kategorien. Etter en tam 0-0 kamp hjemme mot Aalesund i første runde, innså jeg hvordan det hele ville gå etter 5-1 tap borte mot FFK i andre serierunde. Var et hardt slag allerede så tidlig.

 

2013: Etter noen måneder med mye negativitet blant oss fans, der mange undret seg over hvor mange år vi ville komme til å trenge for å kunne rykke opp til TL igjen, og noen ville vel gå så langt og si at vi ville få det tøft med å overleve i Adecco. Jeg trodde i likhet med nok de fleste andre at vi ville kanskje kjempe om en kvalikkplass, mer enn det skulle vi ikke kunne forvente. I tillegg viste nok de fleste av oss at differansen mellom TL og Adecco er såpass stor at vi ganske sannsynlig ville være i toppen. Det var ellers en vinter preget av få nye fjes inn, Næss kom midt i oppkjøringen og Johansen når det begynte å nærme seg vårparten.

 

2014: Med Bradley inn helt i starten av januar og Kofi Adu på lån i mars gjorde at det ble en voldsom entusiasme blant oss fans. Tross for en sesongoppkjøring preget av veldig mye rykter rundt spillere som både ville forsvinne og komme inn, så hadde jeg troen hele tiden. Kanskje satt positiviteten som kom fra ansettelsen av Bradley fra starten av januar i meg fortsatt. Med Fontanello og Sokolowski inn på tampen av overgangsvinduet begynte det å ta form. Det ble også en sesong der vi overasket og holdt oss med solid margin, noe jeg også på forhånd hadde trodd.

 

2015: Jeg vet bare ikke hva jeg forventer. Klok av skade skal jeg ikke være for optimistisk.

 

For å veie både positive og negative sider opp mot hverandre:

 

+ Asante, Diomande og el- Ghanassy. Herlig angrepsrekke. Intet mer å si.

+ Gorozia og Meling. To unggutter som fikk smaksprøver av TL- fotball sist høst, har begge vært veldig gode i sesongoppkjøringen.

+ Ser bra ut på keeperplassen

 

- Angrepsrekken her og. Alle tre er nye og har ikke spilt sammen.

- Midtbanen. Er og blir et spørsmålstegn vi trenger noen kamper for å få svar på

- Følelsen på at vi kunne hatt en ny spiller i en eller annen posisjon her og der...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Flott innlegg! Må si jeg er aller mest positiv til angrepsrekka ja, men midtbanen er jeg veldig redd for er for tynn.. Er nok en god grunn til at LIS fikk prøve seg: Issah, Cole, Gorozia og Kassi er for urutinerte og kommer til å variere i prestasjon. Etter sesongoppkjøringen er har jeg mest lit til Gorozia på midtbanen mens Cole har variert fra solid til meget usikker. Issah er den jeg er mest skeptisk til. Tar mye rare valg og får fortjent mye rop fra Bob på sidelinjen. Kassi har så mye teknisk potensiale at jeg føler han kan forsvinne litt på midtbanen og ikke får brukt evnene til å gå forbi en mann eller to slik han kan gjøre på kanten.

 

Soko hadde vært den perfekte signeringen! Lurer veldig på hva som skjedde der..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vil ha:

 

Mande

Jalast - MMS - Næss - Meling

Giorgi - Cole

Asante - Issah - Kassi

Diomande

 

Keeper og forsvar gir seg selv. Diomande på topp og Asante på kant er jeg også sikker på. Kassi skaper mange situasjoner begge veier, og plasseres på kanten. Den sentrale trioen kan kanskje vries forskjellige veier, men jeg velger Issah som den mest offensive. Han har evnen til de geniale pasningene mot Diomande og Asante, men også tabber som gjør at jeg ikke vil ha han for langt bak på banen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det forventes/meldes om ca 4000 i morgen. Det må vi være relativt fornøyde med;FKH er vel ikke de som stiller med flest bortesupportere akkurat

 

Det skal vi si oss godt fornøyde med. Jeg fryktet tilskuertall nede på 3300-tallet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da var det seriestart ja. Klarer bare ikke bestemme meg for hva slags forventninger jeg har til denne sesongen. Men en ting skal derimot være sikkert, er hvertfall veldig lei av å skulle sjekke dette forumet daglig for diskusjonen om nye spillere, treningskamper der resultatet ikke betyr noe i det store og hele, og til slutt å skulle lese meg opp på alle forhåndstipsene og lagomtalene på diverse nettsider.

 

For å ta en liten gjennomgang av hva slags forventninger jeg har hatt før sesongstart de siste årene da de tunge stundene begynte:

 

2010: Vi skulle gå løs på vår femte strake sesong i toppen av TL. Gunnarsson gjenforent med Nannskog på topp. Johan Andersson skadefri og skulle finne tilbake til 2008- formen, Espen Hoff som skulle blomstre etter at han fikk det til å løsne i enkelte kamper på høstsesongen i 2009. Bak der skulle nysigneringene Eiriksson og Onstad dekke tapene av IA Olsen og Segerstrøm. Dette lovet jo så bra...

 

2011: Denne sesongen skulle vi slå tilbake. Den grusomme 2010- sesongen måtte jo komme før eller siden komme. Var bare å komme fortest mulig tilbake igjen der vi hadde vært de årene før det, i toppen. Skenderovic i forsvar og Ondo på topp, var blant de som var hentet inn. Vi var jo for gode til å levere en ny 2010- sesong..

 

2012: Etter det hadde skjedd mye i sesongoppkjøringen der noen på forhånd nok hadde antatt hvor dårlig dette skulle gå. Mens noen andre var nok overbevist om at vi ville overaske, siden vi egentlig hadde alt og vinne. Jeg tilhørte i grunnen i den sistnevnte kategorien. Etter en tam 0-0 kamp hjemme mot Aalesund i første runde, innså jeg hvordan det hele ville gå etter 5-1 tap borte mot FFK i andre serierunde. Var et hardt slag allerede så tidlig.

 

2013: Etter noen måneder med mye negativitet blant oss fans, der mange undret seg over hvor mange år vi ville komme til å trenge for å kunne rykke opp til TL igjen, og noen ville vel gå så langt og si at vi ville få det tøft med å overleve i Adecco. Jeg trodde i likhet med nok de fleste andre at vi ville kanskje kjempe om en kvalikkplass, mer enn det skulle vi ikke kunne forvente. I tillegg viste nok de fleste av oss at differansen mellom TL og Adecco er såpass stor at vi ganske sannsynlig ville være i toppen. Det var ellers en vinter preget av få nye fjes inn, Næss kom midt i oppkjøringen og Johansen når det begynte å nærme seg vårparten.

 

2014: Med Bradley inn helt i starten av januar og Kofi Adu på lån i mars gjorde at det ble en voldsom entusiasme blant oss fans. Tross for en sesongoppkjøring preget av veldig mye rykter rundt spillere som både ville forsvinne og komme inn, så hadde jeg troen hele tiden. Kanskje satt positiviteten som kom fra ansettelsen av Bradley fra starten av januar i meg fortsatt. Med Fontanello og Sokolowski inn på tampen av overgangsvinduet begynte det å ta form. Det ble også en sesong der vi overasket og holdt oss med solid margin, noe jeg også på forhånd hadde trodd.

 

2015: Jeg vet bare ikke hva jeg forventer. Klok av skade skal jeg ikke være for optimistisk.

 

For å veie både positive og negative sider opp mot hverandre:

 

+ Asante, Diomande og el- Ghanassy. Herlig angrepsrekke. Intet mer å si.

+ Gorozia og Meling. To unggutter som fikk smaksprøver av TL- fotball sist høst, har begge vært veldig gode i sesongoppkjøringen.

+ Ser bra ut på keeperplassen

 

- Angrepsrekken her og. Alle tre er nye og har ikke spilt sammen.

- Midtbanen. Er og blir et spørsmålstegn vi trenger noen kamper for å få svar på

- Følelsen på at vi kunne hatt en ny spiller i en eller annen posisjon her og der...

Bra oppsummering av nærhistorieforventninger. Det virker som det i Stabækfansen er delte oppfatninger om BB og hva han fikk til ifjor. Veldig forenklet så kan vi kanskje dele de opp i to grupper. De som mener han er for god for Tippeligaen, og de som mener at han ikke er for god for vår lille hjemlige liga. Kort sagt mellom de som er imponert over hva han har fått til i sin tid i Stabæk, og de som ikke har latt seg imponere i så veldig stor grad. Jeg tilhører gruppen som har latt meg imponere ... Og følgelig har jeg store forventninger til morgendagen og årets sesong. Jeg er kanskje mest imponert over hva han fikk til ifjor med Brustad og Boli. De sto bak 23 av målene vår ifjor, og begge gikk fra å være relativt ubeskrevet blad til å bli profiler i Tippeliagen. Hva er ståa nå? Begge er borte , men er erstattet med spillere med mye større potensiale/register. Asante har større fart enn Brustad, og til alt overmål har han også herlig teknikk. Dio har en helt annen tilstedeværelse enn Boli i boksen, større killerinstinkt og hodestyrke. Legger vi til El Ghannasy og Kassi, så har vi offensiv, kreativ kraft som kan imøtekomme mange typer forsvarspress og scenarioer. i tillegg så har vi mulighet med fart på kantene, en midtbane vi etter alle solemerker vil beholde hele sesongen. Men det som gjør meg mest optimistisk er at nå har vi en trener som sikkert kjenner Tippeligaen bedre enn noen. Ifjor viste BB at han kan få sitt lag til å spille jevnt og slå de beste. Men vi var ikke stabile nok mot lagene rundt og bak oss på tabellen. Det tror jeg ikke vi vil se i samme grad i år. BB er ikke typen som gjør de samme feilene flere ganger, og han har sikkert lært mye av disse tapene.De siste seks kampene ifjor viste at vi kan snøre igjen sekken. Og med ett år til på baken på spillere som Mande og Nicolai, så skal det ikke mangle på kvalitet eller rutine i de bakre ledd. BB er en trener som krever mye av omgivelsene. Og denne typen trener gjør det gjerne best i sin andre sesong. Joakim Jonsson mener BB bør adles hvis Stabæk beholder plassen. Jeg mener han bør kalles Sir Bob hvis han skaffer oss medalje (og det er fint å vite at alle Stabækfans som mener jeg, og likesinnede, tar feil og er urealistisk optimistiske, håper inderlig at vi får rett : ) Men FKH imorgen blir en faen så tøff test, og kan fort sette tonen for resten av sesongen. Da er det godt å vi at vi har en gjeng krigere, og en hærfører, som er klare for å gå i krigen
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Haugesund er ikke et spesielt sterkt bortelag. På de fem siste sesongene har de fått med seg 73 poeng fra de 75 bortekampene og hatt plasseringene 9.-9.-9.-4.-11. på bortetabellen. Bronsesesongen deres i 2013 skiller seg ut som det eneste året de ikke har vært et under middels godt bortelag til tross for at de har hatt sterke plasseringer på øvre halvdel av den faktiske tabellen i fire av de fem sesongene.

 

Hvis en hjemmekamp mot Haugesund skal karakteriseres som en faen så tøff test så kan vi si det samme om stort sett alle kamper. Jeg hater når fotballspillere/-trenere snakker om hvor vanskelig en kommende kamp blir. En "pet peeve", kan man vel si. Før en kamp er spilt, skal det ikke eksistere andre tenkelige utfall enn seier. Dette er en av årets enklere kamper; visst faen skal vi vinne!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Visst faen skal vi vinne! Vi tapte sist hjemmekamp mot dem (billig straffespark), men slo dem i hjemmekampen før (kvarten), og tapte veldig fortjent 2-0 (mener å huske det var Fevang og Magic Mike) i bortekampen ifjor. FKH har mistet hjernen (Horneland), men fått ny intensitetet på treningsfeltet (Dempsey) ... Blir spennende å se hvordan det slår ut for dem, men dette er en kamp vi skal vinne (men det blir betydelig tøffere enn serieåpningen ifjor mot Sogndal)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk-Haugesund (sesongstart!)
×
×
  • Opprett ny...