Gå til innhold

Tredjedrakt 2016


msp
 Del

Anbefalte innlegg


 

 

Så lenge jeg slipper å se STB i gul drakt så er jeg fornøyd.

Hvorfor det? Mye gult i klubbemblemet. Så lenge man styrer unna gult i kombinasjon med sort...

 

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449696343363_NG

 

Det hadde i det minste vært mye Stabæk over noe sånt, i motsetning til de fire utvalgte kandidatene. Får klart inntrykk av at hovedkriteriet var å plukke fire forskjellige farger med fire forskjellige design/mønstre fremfor å velge de fire fineste forslagene blant drakter med en Stabæk-identitet. Ut fra mine preferanser og forventninger har man bommet på utvelgelsen av kandidater til avstemning.

Er livet ditt like negativt som du gir uttrykk for her på forumet?
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Så lenge jeg slipper å se STB i gul drakt så er jeg fornøyd.

Hvorfor det? Mye gult i klubbemblemet. Så lenge man styrer unna gult i kombinasjon med sort...

 

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449696343363_NG

 

Det hadde i det minste vært mye Stabæk over noe sånt, i motsetning til de fire utvalgte kandidatene. Får klart inntrykk av at hovedkriteriet var å plukke fire forskjellige farger med fire forskjellige design/mønstre fremfor å velge de fire fineste forslagene blant drakter med en Stabæk-identitet. Ut fra mine preferanser og forventninger har man bommet på utvelgelsen av kandidater til avstemning.

Får assosiasjoner til LSK som jeg personlig ikke er så fan av. Men vi har Norges fineste hjemmedrakt så lever egentlig godt med det. (Savner den grønne armen litt men..)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Jeg synes dette var et godt forslag; bare synd du kommer med det etter utvelgelsen fant sted.

 

Det hadde i det minste vært mye Stabæk over noe sånt, i motsetning til de fire utvalgte kandidatene. Får klart inntrykk av at hovedkriteriet var å plukke fire forskjellige farger med fire forskjellige design/mønstre fremfor å velge de fire fineste forslagene blant drakter med en Stabæk-identitet. Ut fra mine preferanser og forventninger har man bommet på utvelgelsen av kandidater til avstemning.

 

Det er åpenbart at det vil bli store diskusjoner når en gruppe på nærmere 1000 mennesker skal bli enige om ett draktdesign. Også innad i gruppen på bare tre personer som plukket ut draktene var det uenigheter.

 

Vi fokuserte på å plukke fire forskjellige kandidater som hadde sitt eget særpreg. I tillegg ønsket vi en helhetlig draktdesign, altså ikke fem-seks forskjellige farger som mange av forslagene hadde. Etter at vi hadde luket bort alle designene som hadde for mye blått, for mye hvitt, for mange forskjellige farger og alle som kun hadde sendt lenken i adressefeltet på e-post (som førte til feilmelding), sto vi faktisk ikke igjen med en haug med gode forslag. Tro det eller ei. Vi har brukt en god del tid på utvelgelsen og mener de fire forslagene er til å leve med. Det er tross alt umulig å lage en fantastisk drakt som ikke er blaa og mørkeblaa.

 

Kanskje får vi muligheten til å lage tredjedrakt igjen. Da tar vi med oss erfaringene fra denne runden og du er hjertelig velkommen til å bidra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Utfordringen med tre av de fire forslagene for min del er at det er nærmest umulig å gjette hvilket lag det tilhører. Det er ikke noe STB over dem - de er bare annerledes enn første- og andredrakten og har en sterk farge.

 

Man kan være uenig i at grønn burde være grunnfargen, men jeg synes det blir veldig rart å ikke ta med stripene i tredjedrakten - de er det viktigste kjennemerket vi har og noe som skiller oss ut i Norge!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


A inkorporerer den lyseblå fargen som veldig mange har hatt lyst til å få tilbake i mange år. Drakten er ikke helt blå, men jeg synes den kommer tydelig og fint frem i samspill med en fin burgunderfarge.

 

B refererer klart og tydelig til den grønne armen vi hadde fra 95(?) til 2004.

 

C er gul og blå, som logoen.

 

D har gulldetaljer som spiller tilbake på våre tidligere gull og gulldraktene fra svunnen tid

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Jeg tenkte at det var en utmerket anledning til å tenke litt nytt da jeg lagde forslaget mitt, en tredjedarkt brukes vel toppen 1-2 ganger i året og da bør det være lov å leke litt med designet.

 

Det eneste jeg tenkte var at vi burde ha striper og den burgunder og lyseblå drakta inneholder faktisk striper. Prøvde først med striper lik det grønne eksempelet, men det ble for grellt, de tynne stripene som er der nå er et kompromiss.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Utfordringen med tre av de fire forslagene for min del er at det er nærmest umulig å gjette hvilket lag det tilhører. Det er ikke noe STB over dem - de er bare annerledes enn første- og andredrakten og har en sterk farge.

 

Man kan være uenig i at grønn burde være grunnfargen, men jeg synes det blir veldig rart å ikke ta med stripene i tredjedrakten - de er det viktigste kjennemerket vi har og noe som skiller oss ut i Norge!

 

Har andredrakten noen gang hatt striper? Og er det lett å gjette seg til at det er Stabæk sin drakt hvis du fjerner logoen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Utfordringen med tre av de fire forslagene for min del er at det er nærmest umulig å gjette hvilket lag det tilhører. Det er ikke noe STB over dem - de er bare annerledes enn første- og andredrakten og har en sterk farge.

 

Man kan være uenig i at grønn burde være grunnfargen, men jeg synes det blir veldig rart å ikke ta med stripene i tredjedrakten - de er det viktigste kjennemerket vi har og noe som skiller oss ut i Norge!

Har andredrakten noen gang hatt striper? Og er det lett å gjette seg til at det er Stabæk sin drakt hvis du fjerner logoen?

Hvis jeg ikke tar helt feil har vi vel hatt hvite og litt mindre hvite/skyggelignende striper?
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når det gjelder andredrakt synes jeg det er veldig riktig å bruke hvitt. Man spiller i andre farger enn normalt fordi man ikke kan bruke de vanlige. I stedet for å finne på en ny farge (som vi nå diskuterer med 3. draktene) tar man konsekvensen av å ikke ha blått tilgjengelig, og spiller dermed uten farge og design. Det er ikke 2. drakten eller 3. drakten som skal være vår identitet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når det gjelder andredrakt synes jeg det er veldig riktig å bruke hvitt. Man spiller i andre farger enn normalt fordi man ikke kan bruke de vanlige. I stedet for å finne på en ny farge (som vi nå diskuterer med 3. draktene) tar man konsekvensen av å ikke ha blått tilgjengelig, og spiller dermed uten farge og design. Det er ikke 2. drakten eller 3. drakten som skal være vår identitet.

For de aller fleste fotballsupportere, så er det nettopp drakta som gir identitet - enten det er første-, andre- eller tredjedrakt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For de aller fleste fotballsupportere, så er det nettopp drakta som gir identitet - enten det er første-, andre- eller tredjedrakt.

 

Uten å ha et statistisk grunnlag vil jeg tro at de fleste Stabæk-supportere tar på seg den blå drakta og blå effekter selv når vi spiller borte mot Molde. Vi bli ikke plutselig hvite fordi motstandern er blå. Vi blir i hvert fall ikke gule eller rød.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

For de aller fleste fotballsupportere, så er det nettopp drakta som gir identitet - enten det er første-, andre- eller tredjedrakt.

 

Uten å ha et statistisk grunnlag vil jeg tro at de fleste Stabæk-supportere tar på seg den blå drakta og blå effekter selv når vi spiller borte mot Molde. Vi bli ikke plutselig hvite fordi motstandern er blå. Vi blir i hvert fall ikke gule eller rød.

 

De fleste lag, som oss, har en fast farge på bortedrakta som de fleste supportere har et godt forhold til og ofte går på kamp med. Det er en drakt vi alle kjenner igjen og forbinner med Stabæk. Det finnes såklart unntak når det kommer til draktfarge- og utforming, som da vi gikk vekk fra lyseblått og da vi spilte uten striper, men som regel er det rimelig bred enighet om at man ikke kødder med klubbfargene - om det er hjemme- eller bortedrakt. Drakta ER identiteten til klubben.

 

En tredjedrakt er såklart vanskeligere, gitt reglementet fra NFF, men jeg syns det blir litt trist om man bare skal kaste alt av identitet på sjøen av den grunn. Enten bør man prøve å forankre klubbidentiteten i drakta på en eller annen måte (f.eks. med detaljer eller noen form for historikk), eller så bør man sette seg ned og finne ut HVORFOR en eventuell tredje farge(kombinasjon) bør innlemmes i en stolt klubbtradisjon. For meg er det viktigere at drakta ser ut som en Stabæk-drakt enn at den bare ser kul ut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Utfordringen med tre av de fire forslagene for min del er at det er nærmest umulig å gjette hvilket lag det tilhører.

Har du eksempler på tredjedrakter der man umiddelbart forstår hvilket lag de tilhører?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


tredjedrakt.JPG

 

Fant denne på Wikipedia (sanns. fra 2012). Noen som kan gjette hvilket lag som hadde dette som tredjedrakt?

(forøvrig påfallende lik alternativ B...)

Endret av Totto
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Utfordringen med tre av de fire forslagene for min del er at det er nærmest umulig å gjette hvilket lag det tilhører.

Har du eksempler på tredjedrakter der man umiddelbart forstår hvilket lag de tilhører?

 

Kanskje også en grunn til at mange hater/latterliggjør de fleste tredjedrakter (i hvertfall i Storbritannia), og at de aldri blir værende i mer enn én eller to sesonger?

 

Nå heier jeg på Stabæk fordi jeg har vokst opp med klubben og jeg ville antagelig elsket klubben uansett drakt, men jeg har alltid sett på Stabæk-drakta som litt finere enn alle andre - litt høyere standard enn noe som bare var plukket ut av en katalog. Dette er selvfølgelig også sammenfallende med at vi ikke har hatt drakta overlesset med reklame, som mange andre klubber i Norge. Og det er synd og si det, men da vi spilte med den mørkeblå drakta i 2012 var det stunder jeg tenkte "faen, skal vi bli sånn som alle andre, nå?", fordi jeg følte vi hadde mistet en vesentlig identitetsfaktor.

 

Selvfølgelig er det noe litt annet med andre- og tredjedrakt, men at vi skal kunne stille krav til Stabæk-drakta, syns jeg er berettiget som bare det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I mitt hode er det ikke så viktig at alle skjønner at det er Stabæk sin 3drakt.. (Man skjønner det trolig av logo og reklame uansett)

 

I mitt hode er en 3 drakt en mulighet til lage en drakt som er kul/fin. For at en drakt skal bli fin, er man man først og Fremst avhengig av å benytte seg av fine farger.

 

Jeg synes rødt(ikke burgunder) og grønt er fine farger ( hvis man ikke skal benytte seg av blått). Navlebeskuende som jeg er så sendte jeg også inn et forlag i grått, som er en veldig vanlig farge i det normale klesbildet.. Selvsagt helt fair at den ikke ble valgt. Men det er sjelden jeg ser normale folk med gule eller burgunder klær ute i virkeligheten.. Jeg tenker har en sammenheng med at de fleste ikke synes fargene er så fine?

 

Hvis tanken er å sjokkerer er det vel bare å gå for orange drakt med lilla prikker... Originalt ja, men ikke så fint..

 

Uansett så ender vi opp med at smaken delt (naturlig nok) og hva folk ønsker av en 3 drakt er nok forskjellig. Jeg kunne tenke meg en drakt jeg kunne vekslet på å ha på meg på kamp/pub og evt i andre passende anledninger.. Lite trolig at jeg ønsker å kle meg ut som en påskekylling..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Navlebeskuende som jeg er så sendte jeg også inn et forlag i grått, som er en veldig vanlig farge i det normale klesbildet..

 

Det var flere gode forslag i mørk grå/svart og vi brukte lang tid på å finne den kuleste. Den ble dessverre underkjent av klubben fordi den ikke skilte seg nok fra førstedrakten; den brøt altså ikke nok med mørkeblaatt.

 

Som dere sikkert skjønner har det vært mange hensyn å ta.

Endret av bergo
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis du ikke ser burgunder i gatebildet tror jeg ikke du har fulgt så nøye med de siste årene, men samma det!

 

Jeg mener faktisk at alle draktene kan relateres til Stabæk, jeg. Vi må huske på at det er en tredjedrakt det er snakk om, i mine øyne vil den per definisjon skille seg ut fra det man er vant til å se fra første- og andredrakten. Som nevnt over kom det inn noen praktiske og en estetisk begrensning(er) mot slutten, noe som dessverre gjorde en del alternativer uaktuelle. Jeg synes de fire draktene det nå står om er fire fine drakter, som skiller seg noe ut i mengden OG som kan knyttes til Stabæk på forskjellige vis. Den ene bringer til og med tilbake den lyseblå fargen vi har ønsket oss siden 1994! I praksis er det ikke uendelige muligheter til hvordan denne drakten kan bli, dersom den skal skille seg ut fra vår egen hjemme- og bortedrakt, samt draktene til andre lag med blå hjemmedrakter. Disse utfordringene blir dessverre forsterket av malene til adidas, der en del av detaljene blir for store slik at de i praksis ikke kunne ha blå detaljer.

 

Jeg personlig synes flere av disse draktforslagene er dritkule og for min del må de gjerne skape presedens for fremtidige tredjedrakter!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Hvis du ikke ser burgunder i gatebildet tror jeg ikke du har fulgt så nøye med de siste årene, men samma det!

 

Hehe.. For all del.. Det er flere år siden jeg la ned motebloggen min.. Kan godt hende det er/har vært trendy.. Men om det er fint er i mitt hode en annen sak.

 

Når det gjelder dette med presedens for fremtidige års 3. Drakt så vitner vel entusiasmen rundt denne tråden om at det kanskje kan være fornuftig å bytte ofte? Mulig det vil generere økt draktomsettning hvis det er store forskjeller fra år til år?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg synes dette var et godt forslag; bare synd du kommer med det etter utvelgelsen fant sted.

 

Det er åpenbart at det vil bli store diskusjoner når en gruppe på nærmere 1000 mennesker skal bli enige om ett draktdesign.

 

Jeg skjønner at det er umulig å finne noe alle liker; jeg sier bare at man traff ikke mine preferanser og forventninger til en Stabæk-drakt med de fire kandidatene man valgte. Ikke dermed sagt at de er stygge, det er bare ikke noen personlige favoritter jeg har lyst til å stemme på blant de fire.

 

Hadde det vært opp til meg å designe draktsettet til klubben, ville jeg laget en ny bortedrakt i tillegg og forsøkt å få til en litt bedre sammenheng mellom alle tre draktsettene der stripene går igjen i alle tre og helst fargene også, iallfall i noen grad.

 

Hjemmedrakt

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449756377783_NG

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449756477618_NG

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449756523358_NG

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449756588104_NG

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449756619038_NG

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449756623279_NG

 

Hjemmedrakten er nær perfekt som den er, men jeg tenker at i og med at klubblogoen inneholder en del gult/gull kan man bruke det enten bare i trykk av navn og nummer eller i noen flere detaljer for å etablere en ny farge som faktisk har noe med klubben å gjøre som kan gå igjen i borte- og/eller tredjedrakt.

 

Bortedrakt

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449757305890_NG

Basert på den gamle, lyseblå drakten, men med stripene fra nyere tid. Mitt soleklare førstevalg til bortedrakt.

 

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449757509317_NG

En modifisering av dagens hvite bortedrakt, med striper og basert på klubbemeblemet.

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449757580631_NG

Lyseblå med blå detaljer, uten det gule.

 

Tredjedrakt

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449757662537_NG

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449757746947_NG

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449757819137_NG

 

Eller noen alternativer som fjerner seg enda litt mer vekk fra klubbfargene:

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449758009499_NG

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449758005899_NG

https://shop.miteam.adidas.no/miadidas-miteam/ConsumerSummary.action?recipeIdent=R1449758030327_NG

 

Hvis hjemmedrakten brukes i hjemmekampene mot Rosenborg, Odd, Lillestrøm, Bodø/Glimt, Aalesund, Haugesund, Tromsø, Start, Sogndal og Brann blir det 10 kamper i hjemmedrakt. Hvis bortedrakten brukes i bortekampene mot de samme lagene blir det 10 kamper i bortedrakt. Og hvis tredjedrakten brukes både hjemme og borte mot lagene med blå drakt - Strømsgodset, Viking, Molde, Vålerenga og Sarpsborg - blir det 10 kamper med tredjedrakt. Da får man brukt alle tre rikelig og kanskje kunne man etablert en varig standard for tre draktsett med en tydelig identitet i stedet for at bortedrakten bare er hvit uten noen idé eller design bak, slengt sammen med shorts og strømper fra hjemmedrakten, og tredjedrakten er noe ganske vilkårlig som man synes er fint nok.

 

Jeg mener for øvrig at jeg sendte inn alle disse seks forslagene til tredjedrakt så det er ikke noe jeg kommer med først nå når det er for sent. (Med forbehold om at noe gikk galt ved innsending.) Men det er selvsagt helt greit at de ikke falt i smak og at flertallet synes andre forslag er bedre.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tredjedrakt 2016
×
×
  • Opprett ny...