Gå til innhold

Europa League 2016


Hanse
 Del

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

 

Har studert Bert Kassies sin Europacupside og nørdet litt rundt det.

 

- 98 lag skal spille i første kvalikkrunde, altså må 49 lag ha lavere ranking enn Stabæk for at vi blir seedet

- Per nå er det 21 lag som enten er klare eller kommer fra nasjoner med garantert høyere ranking enn Stabæk

- 19 lag er klare med lavere ranking enn Stabæk

- 57 lag gjenstår fra nasjoner som kan få lavere ranking enn Stabæk, vi får håpe det blir minst 30 lag med lavere ranking enn Stabæk for å bli seedet

Har undersøkt nærmere. Det vil si at jeg har gått gjennom alle cupoppsett og serietabeller, sett hvilke mulige sluttstillinger som finnes, og sett på rankingene til de aktuelle lagene.

 

I tillegg skal det sies at blant annet Georgias serie ble avgjort nå for en knapp time siden, og det var faktisk der det hele ble avgjort. Stabæk er garantert seedet i 1. kvalifiseringsrunde!

 

Konklusjonen av gjennomgangen er nemlig følgende:

  • 30 plasser fylles garantert opp av lag med bedre ranking enn oss.
  • 6 plasser fylles trolig opp av lag med bedre ranking enn oss.
  • 8 plasser er veldig usikre.
  • 4 plasser fylles trolig opp av lag med dårligere ranking enn oss.
  • 49 plasser fylles garantert opp av lag med dårligere ranking enn oss.
Det betyr at vi i første runde kan møte et lag fra Estland, Moldova, Island, Kazakhstan, Latvia, Færøyene, Malta, Litauen, Finland, Andorra, Nord-Irland, Irland, Wales, Bulgaria, Slovenia, Ungarn, Georgia, Bosnia, Makedonia, Montenegro, Albania, Luxembourg, Armenia, San Marino eller Gibraltar.

 

Det er også en mulighet for at vi kan møte et lag fra Danmark, Serbia, Azerbaijan, Liechtenstein eller Slovakia.

 

Litt rotete, men her er regnearket jeg har brukt. Kilder er UEFA.com, Soccerway.com og Bert Kassies' Europacupside.

Liten oppdatering:

 

Vi kan ikke møte lag fra Liechstenstein. Vi kan møte minst ett lag fra Azerbaijan og Slovakia.

 

Det er usikkert om minst ett lag fra Serbia, Moldova*, Kazakhstan* og Danmark blir useedet. Det er svært trolig at minst ett lag fra Slovenia* og Bulgaria* blir useedet. På kartet er alle fem land markert i oransje.

 

Mest trolig er det at vi møter et lag fra Nord-Europa (ref. tidl. praksis). På kartet er disse landene markert i blaatt.

 

Resten av lagene vi garantert kan møte er markert i mørkeblaatt.

 

Under har jeg også inkl. antall lag vi kan møte fra hvert land (og sortert etter dette). Da sannsynligheten for å møte hvert enkelt lag er den samme, vil sannsynligheten være tre ganger så høy for å møte et lag fra et land som har tre useedete lag som et lag fra et land som har ett useedet lag.

 

post-1444-0-65105100-1464122513_thumb.png

(Andorra, San Marino, Malta, Gibraltar og Færøyene synes dårlig. Kosovo fikk jeg ikke markert)

Mest sannsynlig: (Nord-Europa)
Litauen (3)
Wales (3)
Færøyene (3)
Latvia (2)
Finland (2)
Nord-Irland (2)
Luxembourg (2)
Island (1)
Estland (1)
Irland (1)

Andre lag vi kan møte:
Malta (3)
Montenegro (3)
Bosnia (2)
Armenia (2)
Andorra (2)
Georgia (2)
Makedonia (2)
San Marino (2)
Albania (2)
Slovenia (1-2)
Azerbaijan (1)
Slovakia (1)
Ungarn (1)
Gibraltar (1)
Kosovo (1)
Kazakhstan (1)
Bulgaria (1)

Lag vi muligens kan møte:
Moldova (0-1)

* Glemte å tenke på at lavere seeding enn Stabæk ikke betyr useedet i forrige innlegg. Legger meg flat og legger det bak meg.

Endret av Jan Fredrik
Oppdatert etter kamper 24. mai
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan jo håpe at vi går videre til 2. kvalikrunde. Den spilles 14. og 21. juli.

 

3. kvalikrunde spilles 28. juli og 4. august, og playoff 18. og 25. august. Men de kan vi vel bare glemme.

 

Forøvrig ble Odds kamper i både første og andre kvalikrunde streamet av Varden (borte) og NRK (hjemme) ifjor. Resterende ble sendt på TV 2 Sportskanalen.

 

RBK sendte 1. kvalikrunde og hjemmekampen i 2. kvalikrunde selv på RBKTV. Bortekampen i 2. kvalikrunde og 3. kvalikrunde ble sendt på TV 2-kanaler og playoff på MAX.

 

Ser ikke ut til at Strømsgodset ble streamet i det hele tatt, men det var nok mulig å finne utenlandsk stream til et par av bortekampene.

 

Molde ble ikke en gang streamet i CL-kvalik, utenom hjemmekampen i 2. runde (TV 2 Sportskanalen). I EL-playoff ble bortekampen sendt på VOX, men ikke hjemmekampen. Alle kampene i gruppespillet gikk på MAX.

 

Vi må nok håpe på Budstikka for bortekampen i hvert fall. Kampene i Fredrikstad er det vel mulig at NRK/TV 2 vil sende.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Som sagt avhengige av hvem vi trekker.

 

1. vi er avhengige av at noen gidder produsere matchen

2. vi er avhengige av at de som sitter på rettighetene i bortekampen kommer til enighet med en norsk kanal om rettighetene

 

Tidligere har vel spesielt østeuropeiske rettighetshavere priset seg ut i tidlige runder ovenfor de norske kanalene

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sånn, for å ha historikken på plass (tar kun av lag i "mest sannsynlig"-kategorien):

- Vikingur Gøta fra Færøyene slo ut Tromsø i 2014, da var sistnevnte riktignok en tur innom 1. divisjon. I fjor tapte de mot Rosenborg.

- Vi kan også møte latviske Jelgava. Molde snublet seg videre på bortemål da de møtte dem i 2010.

- Linfield har vi møtt før, i 2002. Kampen på Nadderud var undertegnedes første Stabæk-kamp, vi vant 4-0.

- HJK er klubben til Ville og Anthony Annan.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mye avgjøres i seriene denne helgen. Onsdag er det cupfinaler i Bulgaria og Serbia. Torsdag er det seriefinale i San Marino. Trolig vet vi da hvilke lag vi kan møte, eller senest søndag 29. mai.

 

For de som ønsket Danmark er det bare å beklage, det er ikke lenger mulig. Ja, med unntak av Færøyene da.

 

Har oppdatert kart og liste i innlegget mitt fra i går for spesielt interesserte.

 

Nyhet:

Kosovo ble i går godkjent av UEFA for kvalifisering til EL og CL. Prishtina og Drita spiller cupfinale der, vinneren vil bli et av lagene vi kan møte. Det er ikke kjent når kampen spilles.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Cupvinneren fra Kosovo ser også ut til å bli useedet. Drita og Prishtina møtes i finalen neste helg.

 

Jeg tror vi vet hvem de fleste i SS holder med i denne kampen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sånn, for å ha historikken på plass (tar kun av lag i "mest sannsynlig"-kategorien):

 

- HJK er klubben til Ville og Anthony Annan.

 

HJK vil i likhet med oss være seedet i første runde så de kan vi ikke møte.Derimot vil vi mest sannsynlig være useedet i andre og de seedet så vi kan møte de der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Sånn, for å ha historikken på plass (tar kun av lag i "mest sannsynlig"-kategorien):

 

- HJK er klubben til Ville og Anthony Annan.

 

HJK vil i likhet med oss være seedet i første runde så de kan vi ikke møte.Derimot vil vi mest sannsynlig være useedet i andre og de seedet så vi kan møte de der.

 

 

Jeg tror STB vil garantert være useedet i andre runde, fordi trekningen for første og andre runden vil bli begge gjort på 20. Juni 2016.

Håper på et lag fra Luxemburg, fordi da er det bare et 2 timers biltur fra Tyskland. :rolleyes:

Men Wales ville også være fint. Jeg har sett at 2 av de 3 lagene fra Wales som vi kan møte kommer fra Nord-Wales (Llandudno FC og Gap Connah’s Quay).

Da er det bare å ta et fly til Manchester eller Liverpool, med et liten kjøretur til Wales etterpå.

Endret av LEVERKUSEN
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det jeg er mest spent på nå er om Ordabasy Shymkent blir seedet eller ikke. Lag fra Kazakstan samt land som krever visum er de jeg mest vil unngå i første runde

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det jeg er mest spent på nå er om Ordabasy Shymkent blir seedet eller ikke. Lag fra Kazakstan samt land som krever visum er de jeg mest vil unngå i første runde

Mest sannsynlig seedet, men langt fra 100% sikkert.

 

Dette er forøvrig lagene det er helt sikkert at vi kan møte i første runde:

 

Fra Nord-Europa:

  1. RoPS Rovaniemi (Finland)
  2. IFK Mariehamn (Finland)
  3. Valur Reykjavik (Island)
  4. HB Torshavn (Færøyene)
  5. Víkingur (Færøyene)
  6. NSI Runavik (Færøyene)
  7. Suduva Marijampole (Litauen)
  8. FK Trakai (Litauen)
  9. Atlantas Klaipeda (Litauen)
  10. FK Jelgava (Latvia)
  11. Spartaks Jurmala (Latvia)
  12. Infonet Tallinn (Estland)
  13. Glenavon (Nord-Irland)
  14. Cliftonville (Nord-Irland)
  15. Cork City (Irland)
  16. Bala Town (Wales)
  17. Llandudno FC (Wales)
  18. Connah's Quay (Wales)
  19. CS Fola Esch (Luxembourg)

Resten:

  1. Buducnost Podgorica (Montenegro)
  2. Rudar Pljevlja (Montenegro)
  3. Bokelj Kotor (Montenegro)
  4. Kapaz Ganja (Azerbaijan)
  5. Birkirkara (Malta)
  6. Hibernians FC (Malta)
  7. Balzan FC (Malta)
  8. Shkendija Tetovo (Makedonia)
  9. Sileks Kratovo (Makedonia)
  10. MTK Budapest (Ungarn)
  11. Spartak Myjava (Slovakia)
  12. FC Lusitanos (Andorra)
  13. UE Santa Coloma (Andorra)
  14. Europa FC (Gibraltar)
  15. Folgore (San Marino)
  16. Samtredia (Georgia)
  17. Chikhura Sachkhere (Georgia)
  18. Partizani Tirana (Albania)
  19. Teuta Durrës (Albania)
  20. Banants Yerevan (Armenia)
  21. Shirak Gyumri (Armenia)
  22. Sloboda Tuzla (Bosnia)
  23. Radnik Bijeljina (Bosnia)
  24. Ordabasy Shymkent (Kazakhstan)

Så kommer det 6 til, i.h.t. listen i innlegget mitt fra i går.

Endret av Jan Fredrik
Oppdatert etter 23. mai
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå viste vel trekningen i fjor at det ikke var noen geografisk inndeling før trekningen.

 

Av de fire fryktede landene vi kan møte lag fra; Kasakhstan, Armenia, Aserbajdsjan og Georgia, er det faktisk bare Aserbajdsjan der norske borgere trenger visum. Håper virkelig vi unngår et lag fra de fire landene!

 

Blir vel et lag fra Balkan, mange mulige lag derfra...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå viste vel trekningen i fjor at det ikke var noen geografisk inndeling før trekningen.

 

Av de fire fryktede landene vi kan møte lag fra; Kasakhstan, Armenia, Aserbajdsjan og Georgia, er det faktisk bare Aserbajdsjan der norske borgere trenger visum. Håper virkelig vi unngår et lag fra de fire landene!

 

Blir vel et lag fra Balkan, mange mulige lag derfra...

I følge Bert Kassies side skal geografisk plassering være hensyntatt i de ti gruppene lagene ble delt inn i. Og da blir jo nødvendigvis sannsynligheten for å møte lag fra landene i Nord-Europa høyere. Samtidig er det enda viktigere å dele opp grupper slik at lag fra samme land ikke kan møte hverandre og at nivået på gruppen som helhet ikke er for ulikt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå viste vel trekningen i fjor at det ikke var noen geografisk inndeling før trekningen.

 

Av de fire fryktede landene vi kan møte lag fra; Kasakhstan, Armenia, Aserbajdsjan og Georgia, er det faktisk bare Aserbajdsjan der norske borgere trenger visum. Håper virkelig vi unngår et lag fra de fire landene!

 

Blir vel et lag fra Balkan, mange mulige lag derfra...

Jeg trengte visum i Kasakhstan da jeg var der i 2012.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser ut som seedingen nå er avgjort og Ordabasy Shymkent blir useedet. En kjapp titt på flytider sier meg at dette er 7 timer med fly fra Moskva. ikke så langt fra grensen til Uzbekistan og Kyrgyzstan. Eksotisk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser ut som seedingen nå er avgjort og Ordabasy Shymkent blir useedet. En kjapp titt på flytider sier meg at dette er 7 timer med fly fra Moskva. ikke så langt fra grensen til Uzbekistan og Kyrgyzstan. Eksotisk!

Hvilken ca pris vil man lande på her. Haha

Endret av Mortimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider


For å være litt pirkete: da Rosenborg spilte mot Ordabasy i 2012, gikk den kampen i hovedstaden Almaty. Så man slipper nok unna eventyr med kazakhstansk innenriksfly.

 

Edit: før noen andre er enda mer pirkete: ja, Almaty sluttet å være hovedstad på 90-tallet, men er fortsatt landets største by.

Endret av kkh94
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Europa League 2016
×
×
  • Opprett ny...