Jump to content
Sign in to follow this  
Forza Stabæk

Emil Bohinen

Recommended Posts

Vanskelig balanse dette. Det er viktig at vi ikke underselger disse talentene også. Hvor mye er en spiller verdt som kanskje spiller VM 2022? 

Med fingeren i været og salget av Askildsen friskt i minne så vil jeg anta over 40 mill er skyhøyt. De snakket om at det var stang ut for Bohinen i dette vinduet. Høres ut som en innrømmelse om at man har priset høyt. Det var nære overgang, og viljen har nok vært stor fra kjøpers side, men siden vi solgte Askildsen så var vi i en posisjon hvor vi ikke måtte selge, og således kunne prise høyt. 

Samme har jeg hørt - tilbudet fra Leeds var lavt, men motkravet lå 7 ganger over tilbudet. Ta det for hva det er - et rykte.

Så om klubbene tilbød en sum som var slik at Stabæk "stilte seg i veien" (underforstått at budet var fair, men Stabæk var urimelige), var altså ryktetat Stabæk krevde ca 200 millioner?

(En pris +/- Askildsen virker for meg som et bud der avslag kan regnes å være å "stille seg i veien".) 

Om klubben har stilt seg i veien eller ei! Synes jeg, som tidligere nevnt, at slike utsagn som skaper usikkerhet/bilde av dårlig behandling av unge spillere på åpent forum, uten at de blir utdypet bare er negativt for alle involverte!

Utdyp innleggene dine omkring slikt @ringo, ellers blir det fort unødvendige spekulasjoner.

9 minutter siden skrev odd:

Så om klubbene tilbød en sum som var slik at Stabæk "stilte seg i veien" (underforstått at budet var fair, men Stabæk var urimelige), var altså ryktetat Stabæk krevde ca 200 millioner?

(En pris +/- Askildsen virker for meg som et bud der avslag kan regnes å være å "stille seg i veien".) 

Kontekst, Odd. Kontekst.

Jensemann skrev: "Den er det bare å forlenge, Bo! Stabæk har bevist at de ikke står i veien for deg uanset"

Bevist hva? Det er klart vi ikke stiller oss i veien for et fantasibud. Spørsmålet er vel hvilket bud som må til for at vi flytter oss.

Det er klart vi ikke kan gi bort spillere. Dilemmaet oppstår når spilleren ønsker overgangen, og samtidig vet at kontrakten snart utløper. Har vi da stilt oss i en posisjon hvor det blir enkelt å forlenge kontrakten. Jeg tror ikke det, dessverre.

8 minutter siden skrev blaasoldat:

Om klubben har stilt seg i veien eller ei! Synes jeg, som tidligere nevnt, at slike utsagn som skaper usikkerhet/bilde av dårlig behandling av unge spillere på åpent forum, uten at de blir utdypet bare er negativt for alle involverte!

Utdyp innleggene dine omkring slikt @ringo, ellers blir det fort unødvendige spekulasjoner.

Ja det er din mening, jeg synes rykter og spekulasjoner hører hjemme i et forballsupper forum...

3 minutter siden skrev mbh:

Bevist hva?

At vi selger når vi får fornuftige bud. Eksemplifisert ved en rekke spillere siste året, og senest to denne uka.

Ikke vet jeg hva tilbudet lød på og hva vi krevde. Men det rimer dårlig med hvordan vi opptrer ellers dersom vi skulle kreve useriøse beløp for akkurat Bo. Frem til noen sier noe som tilsier noe annet tror jeg ikke på at vi har krevd fantasisummer.

Noen har hvertfall 'driti' seg ut litt hvis dette ender med at Bo ikke signerer ny kontrakt nå. Da går han for lommerusk til sommeren eller gratis til desember...som Olas situasjon... 

Ja, det er vanskelig når vi ikke kjenner fakta. Vi får se hvordan det går. Salg nå, forlenget kontrakt, eller Bosman. Tilbudene styres sikkert også av at Emil er inne i siste kontraktsår.

8 minutter siden skrev nichb:

Noen har hvertfall 'driti' seg ut litt hvis dette ender med at Bo ikke signerer ny kontrakt nå. Da går han for lommerusk til sommeren eller gratis til desember...som Olas situasjon... 

Trolig de samme som dreit seg ut og fikk inn 50 mill for Tobbe, Askildsen og Hernandez det siste halvåret. Mon tro hva vi hadde fått om vi var kjent for å selge hvis budet krøp seg over millionen?

Det er en del vinduer som fortsatt er åpne. Salzburg er en klubb med mye penger som nettopp har hatt god erfaring med å hente en ung norsk spiller fra Eliteserien og selge videre med profitt. Begge har i tillegg en far som hadde suksess som spiller selv. Ikke umulig at de prøver seg før vinduet stenger 6. feb.

Genk er en klubb som jeg lett kan se for meg setter inn støtet i sommer. Genk har nettopp solgt Sander Berge. Som de hentet som en ung god norsk spiller i Eliteserien. Akkurat som Emil. Summer blir neppe enorm i sommer med kun 6mnd igjen av kontrakten.

Krysser fingrene for at Emil skriver ny kontrakt snart med en gjensidig forståelse og en muntlig avtale om at det selges i sommer hvis prisen er riktig. Da har han en trygghet selv med en forbedret økonomisk avtale i en klubb han vet han blir satset på og trygghet ved å ha en forbedret kontrakt med Stabæk hvis det (gud forby) skulle dukke opp en langvarig skade. Fortsetter Emil utviklingen fra i fjor vil det være mange klubber som kommer til å prøve seg i sommer. Da kan han velge mellom et bedre utvalg av klubber enn han kan nå. Og han slipper å komme inn midt i sesongen, men være med fra start av i ny sesong i ny klubb. 

4 minutter siden skrev odd:

Trolig de samme som dreit seg ut og fikk inn 50 mill for Tobbe, Askildsen og Hernandez det siste halvåret. Mon tro hva vi hadde fått om vi var kjent for å selge hvis budet krøp seg over millionen?

Har vi fått 50 mil på inn på konto for de tre? Kan du dokumentere det eller baserer du det på egen synsing? 

Ett lag med gode spillere som vinner, løfter hele laget også de andre spillerne så at alle blir mer interessante for kjøpere for høyere pris. Jeg håper målsettingen er å kjempe om gull, jeg syns det virker som Stabæk selger unna når dem har stamme for ett vinner og gull lag. Som supporter synes jeg det er trist og jeg selv mister en del interesse pga jeg vil se ett lag som har målsetting om gull og cup også bli ett etablert topp 4 lag :) Kanskje jeg har litt høy målsetting, men trodde klubben hadde råd til å beholde gode spillere nå  :)  Men setter min lit til Janne :)

Årslønna forespeilet var sikkert grei nok også 

18 minutter siden skrev @ringo:

Hepp, 

Ryktene sier at Leeds bud lå på 500k gbp. 

Så 6 mill? Og Askildsen gikk for (i følge mediene) 20-25 mill!

Da skjønner jeg at klubben prøvde å øke prisen, men 7 x (42 mill) hørtes mye ut igjen! 
20-30 burde en i hvert fall klart å få, for en spiller av Emils kaliber, mtp andre salg ut i år.

1 time siden skrev nichb:

Har vi fått 50 mil på inn på konto for de tre? Kan du dokumentere det eller baserer du det på egen synsing? 

Det var litt gjetting. 

Børkeeiet erfarte Eurosport ca 15 for:

https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2019/tobias-borkeeiet-signerte-for-brondby-slo-heerenveen-om-signaturen_sto7355345/story.shtml

Askildsen ble i følge italienske kilder solgt for 20 mill:

https://www.sporten.com/bekreftet-kristoffer-askildsen-blir-lagkamerat-med-morten-thorsby-i-sampdoria/

Hernandez har vi ikke hørt noen summer på. Hørtes ut som Aberdeen hadde strukket seg. Til sammenlikning var det snakk om rundt 5 mill for Birk Risa internt i Eliteserien i sommer, så må være fair å anta rundt 10 mill for Hernandez? Tross alt den spilleren i Eliteserien (?) som har klart seg best mot internasjonale toppspillere de siste årene.

I så fall er jeg ikke så langt unna. Legger på noen mill i verdier av videresalgsklausuler 😉

Men OK. Jeg kan justere tallet til 40 mill, da burde det være innafor basert på kildene over.

11 minutter siden skrev blaasoldat:

Så 6 mill? Og Askildsen gikk for (i følge mediene) 20-25 mill!

Da skjønner jeg at klubben prøvde å øke prisen, men 7 x (42 mill) hørtes mye ut igjen! 
20-30 burde en i hvert fall klart å få, for en spiller av Emils kaliber, mtp andre salg ut i år.

Ja så er dette rykter så vi får ta det med en klype salt -

poenget var uansett at vi ikke kan ta det for gitt at Bohinen ser det slik at klubben ikke vil sette seg i veien for en overgang om han velger å forlenge. 

Vi har gode eksempler på begge deler.

Om vi skuer ut i nabolaget så kjøpte RBK en dansk u21 spiller for mellom 6-8 miller og solgte Levi for 4. Det er veldig bra om vi klarer å lande 20 på alle våre, men det kommer ikke til å skje hver gang - og bosman overgang for talent Vi ønker å selge er en falitt.

1 minutt siden skrev @ringo:

Det er veldig bra om vi klarer å lande 20 på alle våre, men det kommer ikke til å skje hver gang - og bosman overgang for talent Vi ønker å selge er en falitt.

Matematikk var aldri mitt sterkeste fag, men jeg tar heller 15-20 mill for halvparten av de unge, og slipper resten gratis, enn å selge alle for 5-6.

Det handler om å vise at man ikke er en klubb som lar seg overkjøre, men i tillegg være en klubb som viser respekt for unguttas ambisjoner og med det er medgjørlige når utlandet viser interesse. Som nevnt over er det en hårfin balansegang, men jeg synes klubben har praktisert dette med bravur, jeg altså. Med unntak av Ola (etter hva jeg har fått med meg) virker alle klubbens heteste salgsobjekter inneforstått med at det er slik det må være. 

Er det noen som vet om IA har avtale om personlig kickback ved salg av spillere?

Har du noen som helst indikasjoner på at det er tilfellet, eller stiller du bare et "åpent spørsmål" for å få i gang en mulig negativ konspirasjon?

Edit: Trekker tilbake spørsmålet. Etter å ha tenkt to sekunder til kom jeg til at jeg ikke engang er sikker på om det vil være negativt, selv om begrepet "personlig kickback" gir negative assosiasjoner. For heller å svare på spørsmålet så er det vel ganske åpenlyst for alle at de som bestemte for/mot salg av Bohinen ikke var opptatt av å cashe inn kortsiktig gevinst. Så kan du jo reflektere over hvordan det passer med IAs ansettelse som går ut om to måneder.

OK, bonus ved salg av spillere. Var det bedre? Det er f.eks. mulig å få en bonus ved salg over et visst beløp. Spørsmålet står.

Sportssjefen i Sarp08 har måtte være åpen med at han får bonus ved spillersalg etter misnøye rundt klubben, sikkert fler i Eliteserien som har det også....

3 timer siden skrev nichb:

Samtidig bidrar han kanskje til å holde oss unna nedrykk. Og da er det verdt hver eneste krone å beholde han en viss periode. 

HVIS det er hold i alle ryktene (stort HVIS), så tror jeg Bo forstår at 6-7M kr er lite for han. Når Askildsen går for 20, Ronald går for £500-1,2 og tobbe går for 15 (innad i Norden).

i en forhandling så er det ofte lurt å kontre med et tall litt høyere enn det man hadde godtatt. Så hvis vi kontret med 35, så hadde vi kanskje latt han gå for 25? Synes ikke det er å prise han ut av markedet.. særlig når det er snakk om en klubb som jager opprykk til PL..