Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk - Viking


Slum
 Del

Anbefalte innlegg


Selvom vi vant er dette en kjedelig kamp! Her er skal man ikke vile på laubæra! Dette blir blytungt!

 

Jeg tar gjerne mange flere slike "kjedelige kamper" (der er jeg forøvrig uenig) så lenge det blir poeng av det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kjedelig?

 

Hvis jeg hadde vært enig, ville jeg uansett tenkt: På hvilke planet er det relevant akkurat nå?

 

Vi vant, og vi fortjente å vinne.

 

Vi har brutt en tapsrekke, og trenger to seire til før sommerferien for å være tilbake på kurs for å berge plassen.

 

Vi hadde flere spillere som spilte godt i dag: Njie (stadig trussel), Kassi (mange gode pasninger framover), Grossman og Issah (mye godt defensivt arbeid), Meling (skapte mye framover) og sist men ikke minst: Asante (har byttet ut stadige støttepasninger med å gå i bakromsløp og å utfrodre en-mot-en).

 

Her er det utrolig mye å bygge videre på.

 

 

Vi har vunnet to hjemmekamper hittil. De tre tapene våre kom mot:

Molde - vi kjørte kampen mot seriefavoritten(?) helt fram til forsvarstabben midtveis i andre omgang

Godset - ettmålstap hvor Godset var griseheldige, for å si det mildt.

Odd - ettmålstap hvor vi definitivt hadde fortjent bedre.

God hjemmeform, altså, 1,2 poeng per kamp og 5 - 6 i målforskjell.

 

Men på bortebane? Ett heldig poeng og mange triste opptredener, hvor innsatsen mot AaFK og FKH skuffet aller mest.

Rævva borteform altså, 0,2 poeng per kamp og 4 - 11 i målforskjell.

 

De to neste bortekampene, Brann, og (spesielt) Start må vi få noe godt ut av. Minst 3 poeng på disse to kampene til sammen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Selvom vi vant er dette en kjedelig kamp! Her er skal man ikke vile på laubæra! Dette blir blytungt!

 

Jeg tar gjerne mange flere slike "kjedelige kamper" (der er jeg forøvrig uenig) så lenge det blir poeng av det.

 

Dette var spennende og ikke skjedelig i det heletatt. Har vi sett samme kampen ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Selvom vi vant er dette en kjedelig kamp! Her er skal man ikke vile på laubæra! Dette blir blytungt!

 

Jeg tar gjerne mange flere slike "kjedelige kamper" (der er jeg forøvrig uenig) så lenge det blir poeng av det.

 

Dette var spennende og ikke skjedelig i det heletatt. Har vi sett samme kampen ?

 

 

Som sagt, jeg synes ikke kampen var kjedelig. Ser at TV2s eksperter mener det, men det var nerve hele kampen gjennom og ganske godt med sjanser begge veier.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hovedproblemet med Asante er jo at han har blitt brukt helt feil i store deler av sesongstarten, ikke at han har vært i utpreget dårlig form, slik jeg ser det - outstanding med ball i beina har han aldri vært. Når han får bakrom som i dag, både som kant og spiss, kommer han "naturligvis" mer til sin rett (selv om han åpenbart fremsto som mye mer inspirert i dag enn i de tidligere kampene og ga det lille ekstra). For å sette det litt på spissen så kan han bli i så god form han vil men vil fortsatt ikke være en god utfordrende og innovervendt kantspiller (slik Moussa derimot er på den andre kanten).

Vi vil ikke få så mye bakrom på kantene i alle kampene framover, så jeg synes det er en spennende idé å prøve Ernest som en av to spisser i en 4-4-2, med Ohi som "tung" og feilvendt makker - og samtidig tørre å benke han i kampbilder hvor motstander kommer til å ligge veldig lavt.

Skal Asante brukes så må det være i den posisjonen hvor det i gitt kampbilde vil bli mest bakrom - enten om det er som kant, spiss eller innbytter.

Med en så tynn stall som vår så MÅ man tenke som Drillo og utnytte spisskompetansene til hver enkelt spiller for alt de er verdt, og ikke kaste dem bort på å "tvinge" folk inn i feil posisjon. Og dette synes jeg det virker som Billy har begynt å forstå. Dagens match synes jeg i hvert fall var meget godt strategisk gjennomført, selv om det naturligvis fortsatt er en god del å gå på i alle ledd.

 

PS Og Mande må få justert siktet sitt 45-90 grader til høyre. Vi gir bort mye kast på at 50% av utspillene hans fyker ut til venstre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Deilig med seier, fortjent selv sjansene tilsa at det burde endt 2-2.

Tempomessig er det fortsatt svakt, men Viking hadde enda mindre tempo. Jeg synes tempoet var lavt selv om jeg forwardet med 4* hastighet gjennom førsteomgang og konkluderte med at fotball er best på stadion etter noen runder på Blaa først.

Den første testen på om dette var ett blaff av en kamp eller en positiv trend kommer i Bergen og hvordan laget fremstår der.

Mot Brann har man ikke råd til å forære motstanderen en sjanse som Næss/Skjønsberg gjorde i dag.

Savnet Agon i angrepet i går, da tror jeg mange av ballene inn i boks hadde resultert i større sjanser fordi han beveger seg som en spiss og har en del mer hodestyrke enn de andre offensive spillerne.

Alt i alt en positiv match i riktig retning, men det må fortsatt jobbes beinhardt hvis det ikke skal bli en sesong under streken.

Endret av Mortimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi hadde en god dose flaks i går, men det synes jeg vi fortjener etter så mye utur. Gutta spilte helt klart best og fortjente å vinne, men vi klarer faen meg å gi Viking så store sjanser ut av ingenting at det nesten er utrolig at de ikke scorer 3 mål. På annen side er ikke vi langt unna å score 2- 3 mål selv.

Det var deilig å se gutta full av vinnerlyst. Sayouba klikket i vinkel hver gang forsvaret ikke vant en duell, Asante vant hodedueller, Birger jobba som faen - har egentlig ikke noe å utsette på noen.

Jeg synes det var vår beste match hittil i år, og vi må bare bygge videre, ha samme innstilling hver gang, så vil vi plukke nok poeng til å holde oss.

En ting er hvertfall helt sikkert etter gårsdagens match ; Ohi må spille på topp. Enten om det er med Kassi eller Mehmeti. Han vinner dueller, binder opp folk, og har mye mer kontroll på kula enn Agon. Blir han bare litt kjappere i avleveringene blir han helt konge.

Hvis Cole og Issah holder det nivået de hadde i andre omgang ser jeg ikke noen annen mulighet enn at Mehmeti må slite benken en del fremover. Kassi var dritgod i går, og han bør enten spille spiss eller sentral midtbane. Det er godt mulig bevegelsene i boks fra Ohi og Kassi ikke er like gode som Mehmeti kan, men jeg ser mer positive sider med spissparet i går enn kombinasjonene vi har hatt hittil i år. Hodestyrken til Mehmti er jeg nok mer kritisk til enn Mortimer; ser på både Ohi og Kassi som bedre hodespillere.

Endret av Andreas
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ohi er forsåvidt den spisstypen som er likest den delen av Dio som virkelig utgjorde forskjellen i fjor. Han er overalt på banen og skaper trøbbel for Viking, dermed åpner han opp rom for andre, og så kommer han seg tilbake til boksen og forsøker å komme seg til avslutning. Det mangler litt der ennå, men jeg har god tro på at det kan komme.

 

Det eneste jeg frykter, er at i begge seriekampene der vi har kjørt 4-4-2 har spillere vært ute med karantene (Issah mot Odd, Mehmeti i går). Når vi så stiller fullt lag igjen mot Brann, kommer vi da til å fortsette i samme formasjon, eller kommer Billy til å tenke at nå er vi alle igjen og gå tilbake til 4-2-3-1?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ohi kan vinne noen dueller når han gidder, syntes det ble noe bedre utover matchen, men syntes han er sjokerende dårlig i mange duell-situasjoner. En spiller med en slik høyde og styrke skal klinke til i hodedueller, men jeg syntes han taper eller ikke gidder å gå opp i fryktelig mange av dem.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ohi er forsåvidt den spisstypen som er likest den delen av Dio som virkelig utgjorde forskjellen i fjor. Han er overalt på banen og skaper trøbbel for Viking, dermed åpner han opp rom for andre, og så kommer han seg tilbake til boksen og forsøker å komme seg til avslutning. Det mangler litt der ennå, men jeg har god tro på at det kan komme.

 

Det eneste jeg frykter, er at i begge seriekampene der vi har kjørt 4-4-2 har spillere vært ute med karantene (Issah mot Odd, Mehmeti i går). Når vi så stiller fullt lag igjen mot Brann, kommer vi da til å fortsette i samme formasjon, eller kommer Billy til å tenke at nå er vi alle igjen og gå tilbake til 4-2-3-1?

 

Kan ikke skjønne annet enn at Billy har lært at denne troppen fungerer mye bedre i 4-4-2 enn 4-2-3-1. Ville vært helt tullete å gå tilbake til den formasjonen etter de siste kampenes opptur.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Utrolig deilig seier igår, håper den utløser positiv energi inn mot Brann kampen!

Ellers slår det meg hvor sympatisk Jonevret faktisk er i intervjuet etter kampen igår der han oppsumerer veldig nyansert og ikke skylder på hverken dommere, dårlig gressmatte eller annet i en kamp der de faktisk var fryktelig nære å ta ihvertfall 1. poeng... Veldig befriene når en ser hvordan feks Rekdal og spesielt Fagermo brauter ivei og surmuler etter hver eneste bidige kamp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Billy jaget laget høyt opp i 2 omgang - og da fikk vi kontroll på midtbane. Ohi sperret bra oppspill fra Viking og tvang fram noen feilpassinger. Han binner opp folk når han er med og er sterk i kroppen. Ikke glitrende teknisk god, men er ofte spillbar. En del dommere lar store sterke spillere slippe unna med mye brøyting og han bør nok bli tøffere. Han bør trene spenst for å komme høyere i hodedueller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk - Viking
×
×
  • Opprett ny...