Gå til innhold

Eliteserien 2017 - Hvordan skal det gå?


Anders C
 Del

Anbefalte innlegg


Fagermo sutrer som vanlig...

Må faktisk si meg enig med den største drittsekken i det norske trenerkorps. De lagene som skal ut i Europa bør man prøve å gi et program med færre og kortere borteturer i perioden det er aktuelt med EL og CL kamper.

Samtidig så er det veldig mye å ta hensyn til for de som setter opp dette, så da virker det som om de knapt tar hensyn til noe.....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her er det tre muligheter:

 

1) Odd glemte å melde inn kort reisevei i juli som et ønske

2) NFF bestemte seg for å ikke høre på Odd

3) De som setter opp serien er inkompetente

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Her er det tre muligheter:

 

1) Odd glemte å melde inn kort reisevei i juli som et ønske

2) NFF bestemte seg for å ikke høre på Odd

3) De som setter opp serien er inkompetente

2 og 3

Hmm eller det at vi lever i et langstrakt land? ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Herregud så mye det sutres i europeisk fotball, alt fra reising til tett kampprogram. Er ikke mange andre idretter disse stakkars fotballspillerne hadde overlevd mer enn ei uke. De trener knapt, og de spiller knapt kamper, og det får de millionlønn for. Skulle likt å se de prøve seg på et program som i amerikansk hockey, da hadde de vel strøket med hele gjengen...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Herregud så mye det sutres i europeisk fotball, alt fra reising til tett kampprogram. Er ikke mange andre idretter disse stakkars fotballspillerne hadde overlevd mer enn ei uke. De trener knapt, og de spiller knapt kamper, og det får de millionlønn for. Skulle likt å se de prøve seg på et program som i amerikansk hockey, da hadde de vel strøket med hele gjengen...

Samtidig skulle jeg likt å se hockeyspillere prøve seg på et program som i fotball. Mange hadde ikke klart i nærheten av 90 minutter engang. Selv veltrente langrennsløpere vil slite med dette. Idrettene og treningsmetodene er ikke sammenlignbare.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Herregud så mye det sutres i europeisk fotball, alt fra reising til tett kampprogram. Er ikke mange andre idretter disse stakkars fotballspillerne hadde overlevd mer enn ei uke. De trener knapt, og de spiller knapt kamper, og det får de millionlønn for. Skulle likt å se de prøve seg på et program som i amerikansk hockey, da hadde de vel strøket med hele gjengen...

Samtidig skulle jeg likt å se hockeyspillere prøve seg på et program som i fotball. Mange hadde ikke klart i nærheten av 90 minutter engang. Selv veltrente langrennsløpere vil slite med dette. Idrettene og treningsmetodene er ikke sammenlignbare.

Er du seriøst?

Tror du virkelig at en langrennsløper hadde slitt med 2*45 minutter på en fotball bane?

 

Ja de er nok ikke så eksplosive med start og stop som i fotball, men hadde aldri i verden hatt noe problem med en fotball kamp, det kan jeg skrive under på...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


At fotballspillere i Norge er dårlig trent på skalaev av "toppidrettsutøvere" er vel et velkjent faktum? Stabæk trener vel et par timer om dagen noen dager i uken i sesong og har ikke veldig intensivt opplegg i pre-season. Her til lands sliter vi med 1 kamp i uken, andre steder er 2-3 mer normalt. Bør være potensiale for mer gratis trening!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En langrennsløper hadde definitivt hatt nok å bryne seg på med 2*45 på toppnivå ja. I fotball er det jogging, løping og spurting om hverandre, noe helt annet enn å gå en bestemt distanse i jevnt tempo.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En langrennsløper hadde definitivt hatt nok å bryne seg på med 2*45 på toppnivå ja. I fotball er det jogging, løping og spurting om hverandre, noe helt annet enn å gå en bestemt distanse i jevnt tempo.

Tror nok du da ikke helt vet hva som kreves innenfor dagens langrenn for å si det sånn...

Ja det er jogging, løping og spurting pluss mye stillestående i 45 minutter før 15 min pause og nye 45 min.

 

Langrennsløpere trener alt fra 5 sek hurtighetsdrag til 10-15 min lange intervaller pluss langturer som er "jevnt" tempo dvs ikke over Intensitet 2 (av 5) på alt fra 1 1/2 time og oppover!

 

Jeg spilte fotball til jeg var 17 og gikk aktivt på Langrenn, høyt nationalt nivå til jeg var 20!

Fotball treninger og kamper var ett substitutt, og gikk ikke som høyintensitets økter for å si det sånn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

En langrennsløper hadde definitivt hatt nok å bryne seg på med 2*45 på toppnivå ja. I fotball er det jogging, løping og spurting om hverandre, noe helt annet enn å gå en bestemt distanse i jevnt tempo.

Tror nok du da ikke helt vet hva som kreves innenfor dagens langrenn for å si det sånn...

Ja det er jogging, løping og spurting pluss mye stillestående i 45 minutter før 15 min pause og nye 45 min.

 

Langrennsløpere trener alt fra 5 sek hurtighetsdrag til 10-15 min lange intervaller pluss langturer som er "jevnt" tempo dvs ikke over Intensitet 2 (av 5) på alt fra 1 1/2 time og oppover!

 

Jeg spilte fotball til jeg var 17 og gikk aktivt på Langrenn, høyt nationalt nivå til jeg var 20!

Fotball treninger og kamper var ett substitutt, og gikk ikke som høyintensitets økter for å si det sånn.

 

 

Vil tro at det er vesentlig stor forskjell når det kommer til G17-fotball og Eliteserien da.

 

Lars Tjærnås har skrevet en interessant artikkel om temaet vi diskuterer: http://www.aftenposten.no/100Sport/meninger/Derfor-bor-ikke-langrennslopere-kritisere-pinglete-fotballspillere-206239b.html

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det må være mulig å mene at Stabæk kan trene mer, uten å gjøre det til en "vi trener mest" "nei VI trener mest!"-pissekonkurranse. Hvis det kun var mengde som gjaldt ville vel serien blitt avgjort på hvilket lag som kjørte flest treningsøkter. Derimot merker jeg at jeg savner det overtaket vi hadde i perioder under Bob Bradley, da vi var merkbart mindre slitne mot slutten av kamper enn motstanderne til tider.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Herregud så mye det sutres i europeisk fotball, alt fra reising til tett kampprogram. Er ikke mange andre idretter disse stakkars fotballspillerne hadde overlevd mer enn ei uke. De trener knapt, og de spiller knapt kamper, og det får de millionlønn for. Skulle likt å se de prøve seg på et program som i amerikansk hockey, da hadde de vel strøket med hele gjengen...

Samtidig skulle jeg likt å se hockeyspillere prøve seg på et program som i fotball. Mange hadde ikke klart i nærheten av 90 minutter engang. Selv veltrente langrennsløpere vil slite med dette. Idrettene og treningsmetodene er ikke sammenlignbare.

Du kan spørre Zucca om hans reise og kamp program. Tror nok at både Fagermoen og andre ville slitt med å følge det oppsettet.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mitt poeng er at det kan trenes mer i Fotball! Rosenborg sa det så fint at de må øke treningsmengden med 20% i 5 år for å ta igjen fotballen i Europa på det området!

 

Hadde vært gøy å testet dette ut i praksis! Det er forskjellige idretter, forskjellige treningsformer!

 

Men tror vi kunne tjent mye på mye mer trening, vi har også spillere som tåler dette, da disse er unge og kroppen ikke får ett trenings sjokk som fører til overtrening ved plutselig økning i mengde. En ung tropp tåler dette bedre enn en eldre kropp...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Eller lag i Russland? Men det er heller ikke poenget. Er det en ulempe for Odd i europacupen å ha flydd t/r Tromsø noen dager før? Hvis ja, NFF kunne ha gitt et norsk lag en fordel mot et utenlandsk lag. Hvorfor ikke gjøre det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En ting som er sikkert er at norske fotballspillere kan trene mye mer enn de gjør i dag. Topptrente idrettsutøvere tåler 1000 timer trening/konkurranse pr. år. De mest ekstreme trener 1200 (Johnsrud Sundby /Kristoff) og opp til 1500 timer/år (Henrik Christiansen)

Tror nok norske fotballspillere ligger godt under halvparten av det disse gutta trener pr. år!

Endret av guttensindet
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Hva koster det a? Skeptisk til skyhøye priser, men samtidig så går ikke pengene til Tv2..

 

En god del billigere enn Sumo, såvidt jeg husker.

Fra 49,- måned..

http://no.eurosportplayer.com/promo/home.shtml?ns_campaign=player-france-prospect-No-Eurosport_Player_player&ns_mchannel=sem&ns_source=google&ns_linkname=eurosport_player&ns_fee=0.50&gclid=COrimbHiiNECFcJJcgod3gAN5A

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Eliteserien 2017 - Hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...