Gå til innhold

Eliteserien 2018, hvordan skal det gå?


Offside
 Del

Anbefalte innlegg


Det er nesten så jeg håper Hugo ikke får for mye spilletid der. Han begynner å se litt sliten ut...

Du er nok inne på noe der. Som med alle oss andre så blir man utbrent hvis man ikke får nok sammenhengende hvile. Det ideelle er vel sammenhengende tre uker (minst). Hugo har vel knapt hatt mer enn to sammenhengende fridager siden sesongoppkjøringen i januar.

I tillegg er han i en alder hvor man tror man kan klare alt og ikke trenger fri. Det lærer de færreste før man går skikkelig på trynet. Det er viktig at de unge spillerne har gode voksenpersoner rundt seg som tvinger dem til å ta tilstrekkelige avbrekk. Kanskje klubben bør være tøffe ovenfor NFF her og si at Hugo må bli hjemme, så kan han få noen sammenhengende dager på sofaen med full avkobling, eller enda bedre; en kort tur ut av landet til andre omgivelser. Prestasjonen mot FKH sist bar preg av dårlig konsentrasjonsevne med mange balltap og dårlige mottak/pasninger, og det er veldig ulikt Hugo.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her kjenner vi hverdagen til spillerne til punkt og prikke skjønner jeg. Makan til overanalysering, detaljfokus og konkrete psykologitips til en person man ikke kjenner på et offentlig forum.

Endret av M-A-N
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her kjenner vi hverdagen til spillerne til punkt og prikke skjønner jeg. Makan til overanalysering, detaljfokus og konkrete psykologitips til en person man ikke kjenner på et offentlig forum.

Kom heller med et innspill du enn å kun kritisere....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Her kjenner vi hverdagen til spillerne til punkt og prikke skjønner jeg. Makan til overanalysering, detaljfokus og konkrete psykologitips til en person man ikke kjenner på et offentlig forum.

Kom heller med et innspill du enn å kun kritisere....

Ja, jeg kan jo anbefale Hugo et spa-opphold i Riga for eksempel. Det er avslappende og gir kroppen ny energi inn mot høstsesongen😜

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Her kjenner vi hverdagen til spillerne til punkt og prikke skjønner jeg. Makan til overanalysering, detaljfokus og konkrete psykologitips til en person man ikke kjenner på et offentlig forum.

Kom heller med et innspill du enn å kun kritisere....
Ja, jeg kan jo anbefale Hugo et spa-opphold i Riga for eksempel. Det er avslappende og gir kroppen ny energi inn mot høstsesongen😜

Godt innspill!

 

Jeg forsøkte busstur til/fra Haugesund sist helg med SS. Det kan jeg ikke anbefale for å gi kroppen energi. Da tror jeg det må være bedre å spille mange kamper. Eventuelt ta spa-turen til Riga.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her kjenner vi hverdagen til spillerne til punkt og prikke skjønner jeg. Makan til overanalysering, detaljfokus og konkrete psykologitips til en person man ikke kjenner på et offentlig forum.

Stått opp med feil fot?

 

Jeg kjenner ikke Hugos hverdag utover at jeg leser terminlista og treningstidene, samt det som dukker opp av info om andre aktiviteter, og det _er_ et faktum at gutten har hatt minimalt med muligheter for sammenhengende avkobling i 2018.

Det _er_ et faktum at mennesker trenger en viss sammenhengende avkobling med jevne mellomrom for å fungere i det lange løp. Dette er dokumentert utallige ganger.

Dette danner grunnlag for en generell og grunnleggende observasjon som jeg med stor grad av sikkerhet kan gjøre uten å vite noe om privatlivet hans.

 

Jeg har selv levd livet på feil måte og vært langtidssjukmeldt to ganger fordi jeg trodde jeg kunne jobbe nonstop. Jeg måtte nesten bli 30 før jeg lærte leksa.

Dersom det finnes anekdotiske beviser på det motsatte så er ikke det veldig interessant. Jeg regner med at klubbens medisinske avdeling følger opp all anerkjent forskning på dette og verdsetter mental hvile av spillerne på lik linje med fysisk restitusjon.

Når nesten samtlige eliteklubber har ansatt en mental trener - og til og med militæret i USA har begynt å anerkjenne søvn som en viktig del av restitusjon - så bør dette være en no brainer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nettopp, det er en no-brainer som jeg regner med foreldre, klubb og andre som følger guttene tett er observante på og følger med på evt signaler.

 

Det blir bare så pussig å gå så detaljert til verks i analyse av enkeltpersoner (som man ikke kjenner) sine behov på et offentlig forum. Og det basert på et litt dårlig innhopp. Skal man først gå den ruten så får man vel ta hensyn til at han tross alt har hatt skoleferie i 8 uker og har kunne hatt 100% fokus på det han elsker gjennom sommeren. I november er sesongen over og et avbrekk venter.

 

Se for deg Hugo gå inn på forumet for å lese hva som diskuteres og se at her diskuterer man hvorvidt han bør bli med på u21-samling (som er ganske så gjevt for en 18-åring) eller om noen dager på sofaen eller en utenlandsferie er best for han nå (midt i en kritisk fase for klubben). Og det basert på at han misset på noen enkle mottak og pasninger i Haugesund.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det blir bare så pussig å gå så detaljert til verks i analyse av enkeltpersoner (som man ikke kjenner) sine behov på et offentlig forum.

 

 

Og hvis man først skal gjøre det, så er ihvertfall dette helt feil forum å gjøre det på? Dette er tross alt et supporterforum om Stabæk Fotball, og da skal man ikke drive å synse rundt fotballspillet til spillere på A-laget til Stabæk Fotball? Eller?

 

Hadde vi skrevet masse dritt om (spillet til) Hugo, så hadde jeg forstått hvor du kom fra, men denne kritikken virker bare merkelig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jo, man skal synse rundt spillet til Stabæk-spillerne jo. Nettopp det jeg mener.

 

Det blir bare litt spesielt for meg at det plutselig ble en gitt sannhet at Hugo nærmer seg utbrent fordi han var så uheldig å måtte spille u-19-VM i sommer. Og nå har han attpåtil vært så uheldig å bli tatt ut på u-21-landslaget, så da bør han få fri til en utenlandstur.

 

Jeg tror derimot at både EM og det å bli tatt ut på u-21 er en kjempeinspirasjon. Men jeg har egentlig ikke noen forutsetning til å vite det eller om han er på vei til å bli utbrent. Jeg bruker i alle fall ikke et halvdårlig innhopp som argument den ene eller andre veien.

 

Det samme dere diskuterer burde vel i så fall gjelde Børkeeiet også da...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tobbe har spilt 30 % mindre enn Hugo i eliteserien iår. Hugo står med 1600 min og Tobbe med 1100. Det er ca 5,5 kamp. Så hvorfor Hugo mulig er sliten og ikke Tobbe kan skyldes ja spilt 30 % mindre.

Cup og em har jeg ikke noe oversikt på...

Endret av dirtyharry
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jo, man skal synse rundt spillet til Stabæk-spillerne jo. Nettopp det jeg mener.

 

Det blir bare litt spesielt for meg at det plutselig ble en gitt sannhet at Hugo nærmer seg utbrent fordi han var så uheldig å måtte spille u-19-VM i sommer. Og nå har han attpåtil vært så uheldig å bli tatt ut på u-21-landslaget, så da bør han få fri til en utenlandstur.

 

Jeg tror derimot at både EM og det å bli tatt ut på u-21 er en kjempeinspirasjon. Men jeg har egentlig ikke noen forutsetning til å vite det eller om han er på vei til å bli utbrent. Jeg bruker i alle fall ikke et halvdårlig innhopp som argument den ene eller andre veien.

 

Det samme dere diskuterer burde vel i så fall gjelde Børkeeiet også da...

Folk takler press på ulike måter, og to så unge gutter kan være helt ulikt i sin mentale utvikling. Jeg aner ikke, da jeg ikke kjenner dem, og har heller ikke vært nok på trening (som Arni derimot har vært) til å si noe utover det jeg har sett i kamp. Kanskje jeg tar feil. Jeg prøvde bare å underbygge observasjonen som kom lenger opp om at dette _kunne_ være en årsak og at det er viktig med preventive tiltak. Det var også en diskusjon tidligere i sommer da noen mente at de unge spillerne burde komme seg fortest mulig tilbake på feltet etter sluttspillet.

 

Det er desverre ikke en «no-brainer» at idrettsmiljøer (eller andre miljøer) tar dette på alvor (STB har fortsatt ikke en mental trener så vidt jeg vet) og uten gode ressurser er faren stor for at unge talenter ikke skjønner når de må begrense seg og tøyer strikken helt til den ryker. Trenere, ledere og agenter, med (noen, ikke alle) kortsiktige mål i form av resultater og penger, har ikke nødvendigvis dette perspektivet som sin førsteprioritet. Da er det viktig at klubbene har sterke ressurser med autoritet og mandat til å passe på at denne typen restitusjon blir ivaretatt.

Selvfølgelig er positiv forsterkning i form av feks landslagsuttak en inspirasjon for alle. Men i blant er man best tjent med å sette enkelte ting på vent og stå over en runde. Disse gutta har tross alt ikke dårlig tid.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kanskje ha litt is i magen her. Er ikke sikkert det er så lett overgang til mer og annerledes strukturert fotball for de unge spillerne. Virker som det påvirker de som har spilt halve ungdomstida under Ordinas mer enn de andre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Jo, man skal synse rundt spillet til Stabæk-spillerne jo. Nettopp det jeg mener.

 

Det blir bare litt spesielt for meg at det plutselig ble en gitt sannhet at Hugo nærmer seg utbrent fordi han var så uheldig å måtte spille u-19-VM i sommer. Og nå har han attpåtil vært så uheldig å bli tatt ut på u-21-landslaget, så da bør han få fri til en utenlandstur.

 

Jeg tror derimot at både EM og det å bli tatt ut på u-21 er en kjempeinspirasjon. Men jeg har egentlig ikke noen forutsetning til å vite det eller om han er på vei til å bli utbrent. Jeg bruker i alle fall ikke et halvdårlig innhopp som argument den ene eller andre veien.

 

Det samme dere diskuterer burde vel i så fall gjelde Børkeeiet også da...

Folk takler press på ulike måter, og to så unge gutter kan være helt ulikt i sin mentale utvikling. Jeg aner ikke, da jeg ikke kjenner dem, og har heller ikke vært nok på trening (som Arni derimot har vært) til å si noe utover det jeg har sett i kamp. Kanskje jeg tar feil. Jeg prøvde bare å underbygge observasjonen som kom lenger opp om at dette _kunne_ være en årsak og at det er viktig med preventive tiltak. Det var også en diskusjon tidligere i sommer da noen mente at de unge spillerne burde komme seg fortest mulig tilbake på feltet etter sluttspillet.

 

Det er desverre ikke en «no-brainer» at idrettsmiljøer (eller andre miljøer) tar dette på alvor (STB har fortsatt ikke en mental trener så vidt jeg vet) og uten gode ressurser er faren stor for at unge talenter ikke skjønner når de må begrense seg og tøyer strikken helt til den ryker. Trenere, ledere og agenter, med (noen, ikke alle) kortsiktige mål i form av resultater og penger, har ikke nødvendigvis dette perspektivet som sin førsteprioritet. Da er det viktig at klubbene har sterke ressurser med autoritet og mandat til å passe på at denne typen restitusjon blir ivaretatt.

Selvfølgelig er positiv forsterkning i form av feks landslagsuttak en inspirasjon for alle. Men i blant er man best tjent med å sette enkelte ting på vent og stå over en runde. Disse gutta har tross alt ikke dårlig tid.

Jeg er helt enig med deg på et generelt grunnlag. Altså at dette er viktig, og noe som klubber må fokusere på.

 

Men som du sier, folk reagerer ulikt på press, men hvorfor vi skal tro at Hugo takler det dårligere enn Tobbe skjønner jeg fortsatt ikke.

 

Fotballspillere lever under et stort press det er klart, men ærlig talt så har de ikke akkurat en tøff arbeidshverdag - de har nok av tid til å sitte på sofaen og samle krefter. Det er ikke helt sammenlignbart med slik du beskriver deg selv og smellen du gikk på - jeg vil tro det var en mer belastende hverdag. For fotballspillere er det mer et psykisk press, og da tror jeg avbrekk med aldersbestemte landskamper er en god ting.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kanskje ha litt is i magen her. Er ikke sikkert det er så lett overgang til mer og annerledes strukturert fotball for de unge spillerne. Virker som det påvirker de som har spilt halve ungdomstida under Ordinas mer enn de andre.

Godt poeng. Hugo er en skikkelig Ordinas-elev, og det er kanskje naturlig at han bruker litt tid på å finne sin plass i Berg-systemet.

 

Basert på sist kamp så håper jeg forresten at Hugo starter med Keita på midten fremover. Keita og Børkeeiet blir litt like og vi trenger energien og offensiviteten til Hugo sentralt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er jeg alene om å synes det overdramatiseres her? Det er nok av idrettsfolk verden rundt med vesentlig tøffere trøkk enn gutta i Stabæk. Det er ikke uvanlig at norske spillere som drar utenlands får treningssjokk, fordi treningene og kampprogrammet er langt heftigere. I NHL spiller enkelte lag opp mot 115 kamper fra oktober til juni. Da har de riktignok en del ferie etter det, men med knallhard egentrening og oppkjøring. Skieliten har uttalt at de har en-to ukes fri etter sesongslutt. Muligens feil å sammenligne, men poenget mitt et at å spille kamper er godt for fotballspillere. Stabæk spiller hverken norsk cup eller europacup, så byrden bør være overkommelig. Store deler av RBK spilte, og vant, Tippeligaen, cupen, landskamper og CL. Hvert år. De beste klarer det. Poenget er at det er langt til bristepunktet. Å sende gutten på ferie tar jeg som en dårlig vits.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Noe må vi jo kjekle om!

 

Men det vi egentlig burde spørre oss selv er:

 

Hvem faen er disse kineserene?

Hva er dealen?

Hvordan vil det påvirke oss 5 år frem i tid?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Noe må vi jo kjekle om!

 

Men det vi egentlig burde spørre oss selv er:

 

Hvem faen er disse kineserene?

Hva er dealen?

Hvordan vil det påvirke oss 5 år frem i tid?

Jeg er mer enn en smule skeptisk hvis noe pågår i kulissene her som ikke tåler en god diskusjon.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Noe må vi jo kjekle om!

 

Men det vi egentlig burde spørre oss selv er:

 

Hvem faen er disse kineserene?

Hva er dealen?

Hvordan vil det påvirke oss 5 år frem i tid?

 

Måten det kan påvirke oss fem år fram i tid kan være at vi ikke har gått konk.

 

Debatten kommer vel som bare det dersom noen av de kinesiske "talentene" blir en Cunningham-kopi, altså kommer inn på A-laget uten å være god nok.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kina har jo som nasjonalt mål å være blant verdens beste fotballag innen 2050. De har så ufattelig mye penger, så skal ikke se bort ifra at de ( klubbene) betaler Stabæk for at vi skal la noen talentfulle kinesere ( i deres målestokk) trene med oss. Når kvalitetsbredden i Kina er såpass liten får de vel bedre treningsutbytte å trene her, enn på reservelagene der nede. Og store klubber i Europa har jo såpass mye penger at de kanskje ikke er så interessert i å få noen lapper for at en dårlig kineser skal trene med dem. Men hei, ikke annerledesklubben Stabæk som trenger penger!😄

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er jeg alene om å synes det overdramatiseres her? Det er nok av idrettsfolk verden rundt med vesentlig tøffere trøkk enn gutta i Stabæk. Det er ikke uvanlig at norske spillere som drar utenlands får treningssjokk, fordi treningene og kampprogrammet er langt heftigere. I NHL spiller enkelte lag opp mot 115 kamper fra oktober til juni. Da har de riktignok en del ferie etter det, men med knallhard egentrening og oppkjøring. Skieliten har uttalt at de har en-to ukes fri etter sesongslutt. Muligens feil å sammenligne, men poenget mitt et at å spille kamper er godt for fotballspillere. Stabæk spiller hverken norsk cup eller europacup, så byrden bør være overkommelig. Store deler av RBK spilte, og vant, Tippeligaen, cupen, landskamper og CL. Hvert år. De beste klarer det. Poenget er at det er langt til bristepunktet. Å sende gutten på ferie tar jeg som en dårlig vits.

Vi får lande den der siden vi har spora langt vekk fra det tråden handler om.

At fotballspillere jevnt over er like ordinære mennesker som deg og meg er derimot et faktum, og på samme måte som du og jeg trenger et avbrekk i blant for å ikke miste fokus på og kvaliteten i arbeidsoppgavene våre så er det grunn til å tro at det samme gjelder for en gjengs fotballspiller. Det gjelder uavhengig av om man jobber 14 eller 4 timer om dagen. I blant trenger hjernen full avkobling fra de daglige rutinene over en viss sammenhengende periode for å regenerere og sikre at kvaliteten holder seg på topp. Så nei, ingen dårlig vits fra min side.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Noe må vi jo kjekle om!

Men det vi egentlig burde spørre oss selv er:

Hvem faen er disse kineserene?

Hva er dealen?

Hvordan vil det påvirke oss 5 år frem i tid?

 

Måten det kan påvirke oss fem år fram i tid kan være at vi ikke har gått konk.

 

Debatten kommer vel som bare det dersom noen av de kinesiske "talentene" blir en Cunningham-kopi, altså kommer inn på A-laget uten å være god nok.

Mnja,

 

Er det bedre at det går på bekostning av spilletid for egne talenter på 2. laget? Ut fra hva jeg hører løfter ikke kineserene akkurat nivået...

 

Liker ikke slike «hemmelige» avtaler, vi har gått på snørra for slikt før....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Er jeg alene om å synes det overdramatiseres her?

Nope. Langt i fra. Hysterisk.

Nå sier jo Hugo selv i Budstikka i dag at det har vært mange kamper i det siste, og at det kan være bra for ham å hvile litt. Riktignok sagt med tanke på at han ble hvilt mot Haugesund, men når han selv sier at hvile kan gjøre han mer skjerpet, må det vel innafor å diskutere nettopp det på et supporterforum?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Noe må vi jo kjekle om!

Men det vi egentlig burde spørre oss selv er:

Hvem faen er disse kineserene?

Hva er dealen?

Hvordan vil det påvirke oss 5 år frem i tid?

Måten det kan påvirke oss fem år fram i tid kan være at vi ikke har gått konk.

 

Debatten kommer vel som bare det dersom noen av de kinesiske "talentene" blir en Cunningham-kopi, altså kommer inn på A-laget uten å være god nok.

Mnja,

 

Er det bedre at det går på bekostning av spilletid for egne talenter på 2. laget? Ut fra hva jeg hører løfter ikke kineserene akkurat nivået...

 

Liker ikke slike «hemmelige» avtaler, vi har gått på snørra for slikt før....

 

Er det noen som vet hvorfor det ikke kan være mere åpenhet rundt dette.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

Er jeg alene om å synes det overdramatiseres her?

Nope. Langt i fra. Hysterisk.

Nå sier jo Hugo selv i Budstikka i dag at det har vært mange kamper i det siste, og at det kan være bra for ham å hvile litt. Riktignok sagt med tanke på at han ble hvilt mot Haugesund, men når han selv sier at hvile kan gjøre han mer skjerpet, må det vel innafor å diskutere nettopp det på et supporterforum?
Har noen sagt at vi ikke kan diskutere dette?
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Eliteserien 2018, hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...