Jump to content
Sign in to follow this  
Totto

Filip Valencic

Recommended Posts

Høres veldig merkelig ut. På Eurosport sier Finstad at de har prøvd å få han via andre land, så tydeligvis vanskelig.

Rask sjekk hos IATA sier dette om nabolandene:

• Ungarn: Glem det.
  • Østerrike: Slipper inn, men må ha 14 dager karantene. Det betyr nok forbud mot å dra på en flyplass.
  • Italia: Slipper inn folk på forretningsreise (hmm), og fra 5. juni vil man slippe inn generelt fra Slovenia. Korte forretningsreiser slipper karantene. Kanskje en mulighet?
  • Kroatia: Virker å slippe inn folk på transit, uten karantene. Direktefly fra Zagreb til Frankfurt. Tyskland virker litt strenge på innreise, men både business og reise til hjemland (han er trolig folkeregistrert i Norge nå?) skal være OK. Fra Frankfurt er det direktefly til Oslo.

Men ser er ikke alltid IATA 100% oppdatert heller..

36 minutter siden skrev jensemann:

Slovenia har kystlinje. Splitte mine bramseil!

Ralletur ned til Slovenia for å hente hjem Valencic?

Det lander et fly daglig på Torp fra Romania med sesongarbeidere, utrolig at det ikke finnes noen måte å få han fra Slovenia til Norge på...Kanskje prøve å få et fritak og få han til Norge med sesongarbeidere ?

Romania og Slovenia er et godt stykke fra hverandre, så tror ikke fly fra Bucuresti er løsningen. Da kan han like gjerne reise fra et naboland.

Joa klar over det, men går det fly for sesongarbeidere fra andre land inærheten eller fra slovenia?jeg vet kun om hva som lander på torp og det er kun  et fra Romania og 3 innenriks pr dag. Mange sesongarbeidere i Norge fra slovenia ved normalt. Mente at kanskje han kan få reise på en disp med sesongarbeidere (de slipper lettere inn enn andre) 

Går vel ikke et normal avvgang fra noen av nabolandene heller fortiden, køden, Amsterdam og Frankfurt er eneste som lander feks imorgen på Gardermoen... 

3 timer siden skrev nichb:

Joa klar over det, men går det fly for sesongarbeidere fra andre land inærheten eller fra slovenia?jeg vet kun om hva som lander på torp og det er kun  et fra Romania og 3 innenriks pr dag. Mange sesongarbeidere i Norge fra slovenia ved normalt. Mente at kanskje han kan få reise på en disp med sesongarbeidere (de slipper lettere inn enn andre) 

Går vel ikke et normal avvgang fra noen av nabolandene heller fortiden, køden, Amsterdam og Frankfurt er eneste som lander feks imorgen på Gardermoen... 

Problemet, som det kommer frem i artiklen, er at flyplassen i Ljubljana er stengt. Så han kommer seg rett og slett ikke ut av Slovenia. Å komme seg inn i Norge vil ikke være noe problem. I tillegg til nevnte byer flyr SAS på Stockholm som har vært kjent for å slippe inn hva som helst, Air Baltic er i gang igjen med rute via Riga, og worst case har Qatar holdt ruten til Doha åpen hele tiden. Så kommer han seg til en internasjonal flyplass, får vi han til Norge.

Men må man fly fra Slovenia da? Må da være mulig å kjøre bil, buss eller tog ut av Slovenia? Luftlinje Ljubliana - Frankfurt er ca samme avstand som Arendal - Trondheim...

16 timer siden skrev rykkinn:

Ralletur ned til Slovenia for å hente hjem Valencic?

Rigmor/-far på tur...

Det er åpenbart at han ikke vil hit.

Spent på hvordan Bjarmann løser dette. Hans første test som sportslig leder i Stabæk?

44 minutter siden skrev Anders C:

Spent på hvordan Bjarmann løser dette. Hans første test som sportslig leder i Stabæk?

Helt enig, redd for han gjør som noen få har gjort tidligere og utnytter seg av situasjonen for å løse seg fra kontrakta...har a uttalt at han ikke trives på Naddis så... 

1 time siden skrev Anders C:

Er det noe jeg ikke skjønner her? Er det så opplagt at han ikke vil tilbake? Han får jo en "fresh start" med ny trener og sportslig leder i en liga som er bedre enn den finske. Mulig jeg er dårlig på å lese mellom linjene her altså.

1 minutt siden skrev yiddo:

Er det noe jeg ikke skjønner her? Er det så opplagt at han ikke vil tilbake? Han får jo en "fresh start" med ny trener og sportslig leder i en liga som er bedre enn den finske. Mulig jeg er dårlig på å lese mellom linjene her altså.

Ble forsøkt å selge han rett før Koronaen inntraff. Vil bort og klubben ser vel muligheten til å få noen kroner for han etter hva han leverte på utlån. 

3 timer siden skrev nichb:

Men må man fly fra Slovenia da? Må da være mulig å kjøre bil, buss eller tog ut av Slovenia? Luftlinje Ljubliana - Frankfurt er ca samme avstand som Arendal - Trondheim...

Les hva jeg skrev over om grensekontrollen i nabolandene. Det er rett og slett ingen landgrenser som virker å være åpne for han pr nå.

Det gikk et fly til København i går og det går fly til Nürnberg i kveld og i morgen så helt stengt er det ikke

12 minutter siden skrev Hanse:

Det gikk et fly til København i går og det går fly til Nürnberg i kveld og i morgen så helt stengt er det ikke

Flyene til Nürnberg i dag er cargo. De fleste land som har stengt grensene sine har åpning for varetransport. 

og det til København?

Slovenia grenser til Italia, og de åpner 3 juni for schengen og EU borgere..så tidligst om en uke hvertfall burde han da klare komme seg oppover Europa mot Tyskland hvertfall.. 

37 minutter siden skrev Hanse:

og det til København?

På hjemmesiden til flyplassen er alt innstilt.

Her ser man avganger som ikke er rettet mot publikum også:

https://www.flightradar24.com/data/airports/lju

DAX er for så vidt et selskap som har noe persontrafikk, men flightnummeret ser ut til å variere veldig hvor ruten går, så det tyder på at det er varetransport. 

Da jeg søkte på returreise for Mr. Valencic for noen uker siden, dukket nedenstående opp. Billig er turen også. 

3339F7C9-DF66-4DB6-8099-9EB01D78064B.jpeg

2 timer siden skrev Bebe:

Da jeg søkte på returreise for Mr. Valencic for noen uker siden, dukket nedenstående opp. Billig er turen også. 

3339F7C9-DF66-4DB6-8099-9EB01D78064B.jpeg

Ingen av disse flightene har gått på mange uker.

Noen flyselskaper selger billetter veldig lenge, og avlyser få dager før. De sier selv det er «i tilfelle ting åpner opp». Sannheten er nok at de får solgt en del billetter og bruker lang tid på å tilbakebetale refusjon. Dermed forbedrer de likviditeten, noe som er sårt trengt.

Det er nok dessverre så vanskelig å få han hjem som det gis uttrykk for. Dog ser det (som nevnt over) snart ut til å åpne seg en mulighet via Italia snart.

Om han har lyst til å komme tilbake aner jeg ikke, men det har uansett ikke vært mulig (og i hvert fall ikke enkelt).

2 timer siden skrev Jan Fredrik:

Ingen av disse flightene har gått på mange uker.

Nå søkte jeg opp dette for minst en uke siden, og da var 1. juni FØRSTE datoen denne reiseruten var tilgjengelig. Nettopp derfor tror jeg at denne ruten er i ferd med å starte opp. 

Videre stemmer det godt med informasjonen på flyplassens egen hjemmeside om når de forventer at internasjonale ruter kommer i gang:

https://www.fraport-slovenija.si/en/press/7937

Jeg har ikke påstått at det ikke har vært vanskelig frem til nå å få han til Norge. 

@Jan Fredriks poeng står fortsatt. "Alle" flyselskap selger billetter litt frem i tid nå. Selv har jeg hatt mye flights til Düsseldorf, og stort sett har SAS hatt billetter tilgjengelig et par uker frem i tid. Pr nå har de billetter til salgs fra 15. juni. At LOT har hatt billettene liggende ute betyr absolutt ingen ting for mulighetene hans. Verken nå, eller hvilke muligheter det var tilbake i tid.

(Akkurat nå matcher faktisk med at staten har meldt nye reiseråd til Norden innen den dagen, og personlig tror jeg de kan finne på å legge Tyskland med i den gruppen slik situasjonen er nå. Men feks billetter til Milano samme dag virker noe risikabelt å booke..)

Men! Det at de nå melder at flyplassen har lov til å åpne igjen, og at de forbereder for internasjonale flights er jo absolutt positive nyheter. Vil tippe Frankfurt eller München er blant de første de åpner, og kommer han seg dit er Lufthansa klare for å få han tilbake til Oslo!

21 minutter siden skrev odd:

@Jan Fredriks poeng står fortsatt. "Alle" flyselskap selger billetter litt frem i tid nå. Selv har jeg hatt mye flights til Düsseldorf, og stort sett har SAS hatt billetter tilgjengelig et par uker frem i tid. Pr nå har de billetter til salgs fra 15. juni. At LOT har hatt billettene liggende ute betyr absolutt ingen ting for mulighetene hans. Verken nå, eller hvilke muligheter det var tilbake i tid.

(Akkurat nå matcher faktisk med at staten har meldt nye reiseråd til Norden innen den dagen, og personlig tror jeg de kan finne på å legge Tyskland med i den gruppen slik situasjonen er nå. Men feks billetter til Milano samme dag virker noe risikabelt å booke..)

Men! Det at de nå melder at flyplassen har lov til å åpne igjen, og at de forbereder for internasjonale flights er jo absolutt positive nyheter. Vil tippe Frankfurt eller München er blant de første de åpner, og kommer han seg dit er Lufthansa klare for å få han tilbake til Oslo!

Hva med å være glad for at det ser ut som at fly igjen kommer til å lette fra flyplassen i Slovenias hovedstad? Det var nemlig informasjonen jeg forsøkte å formidle. 

Nyheten fra flyplassen om at flyplassen åpner opp, er forøvrig ikke dagsferske. Den kom allerede 12. mai. 

Og mitt poeng har, nok en gang, ikke vært å kritisere Stabæk for ikke å ha fått fyren til Norge ennå. Jeg tror absolutt de har prøvd hardt. 

Men hadde jeg hatt ansvar for dette hadde jeg nok tatt sjansen på å booke disse billettene. Jeg tror klubben har råd til å svekke likviditeten med 1400 kroner en periode, om det er den største frykten. 

22 timer siden skrev Anders C:

Det er fasinerende hvor mye tid vi bruker på en spiller som:

1. Troligvis ikke ønsker å være her.

2. Ikke er god nok.

1 time siden skrev @ringo:

Det er fasinerende hvor mye tid vi bruker på en spiller som:

1. Troligvis ikke ønsker å være her.

2. Ikke er god nok.

Vi har ikke noe annet å bruke tid på 😂