Gå til innhold

Kamptråd: Bodø/Glimt-Stabæk


kkh94
 Del

Anbefalte innlegg


Egentlig et heldig poeng og tre hadde vært flaks.   B/G var bedre enn oss, i tillegg  gjør vi stadig juniorfeil.  Vi kan forsatt greie oss hvis vi har flaks og de andre rundt oss tabber seg ut.  Det er likevel ikke sannsynlig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


26 minutter siden, Blanzinho skrev:

Tja. Glimt har LSK og RBK borte og VIF hjemme. Ikke sikkert de tar så mange fler poeng.

VIF er helt ræva så der kan det fort bli 3 poeng og jeg er ikke sikker på at de ikke får med seg noe fra Åråsen heller...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


14 minutter siden, FranckTheBank skrev:

Regel nr 1 når man leder og kan rykke ned med 5 min igjen. Ikke spill risiko pasning inn i egen boks. Bare måk den vekk. Jeppe gjør et fotballens selvmord der. 

Tror du finnes en liten mulighet for at Jeppe vet alt dette?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Til Jeppes forsvar var også de foregående 20 innleggene på forumet at vi måtte holde mer på ballen, begynne å spille, ikke bare stå på 16 og kælke ballen ut. Men pasningen er selvsagt grusom.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvor ble det av det laget som kjørte over Molde? 

Egentlig synes jeg vi gjør en OK jobb defensivt i dag. Det som er totalt krise er at når vi vinner ballen er det absolutt ingen idéer om hva vi skal gjøre med den. Det så ut som vi i dag hadde tre planer:

1) Kælke på Boli. Funket dårlig siden han var helt alene og Glimt var gode til å falle av

2) Spille på fot i mellomrommet. Funket dårlig siden Keita bommet på stort sett alle forsøkene.

3) Gi ballen til Njie, la han sparke ballen forbi motstanderen og løpe. Funket dårlig siden han ikke engang klarte det med å sparke ballen forbi.

Har vi virkelig ingen andre planer? Hvorfor tok vi med Hugo til Bodø hvis han ikke var frisk nok til å komme inn de siste 10? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


34 minutter siden, Kaizer Alphonse skrev:

Stemmer. Vi har ikke vært stødige defensivt siden Geir Bakke var assistent. 

Men det er jo nettopp dette som er poenget mitt. Vi vet at vi er defensivt svake, og vi vet at forsvarsrekka vår er veldig ung. Og vi vet at disse tingene har en sammenheng. Og vi vet at vi tydeligvis ikke har tenkt å investere i forsvarsrekka. Vi klarer ikke å gjøre et trenervalg på disse forutsetningene, istedenfor gjør vi noe som i ettertid stinker av panikk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Akkurat nå, kkh94 skrev:

Men det er jo nettopp dette som er poenget mitt. Vi vet at vi er defensivt svake, og vi vet at forsvarsrekka vår er veldig ung. Og vi vet at disse tingene har en sammenheng. Og vi vet at vi tydeligvis ikke har tenkt å investere i forsvarsrekka. Vi klarer ikke å gjøre et trenervalg på disse forutsetningene, istedenfor gjør vi noe som i ettertid stinker av panikk.

Vi visste at forsvarsrekka er ung - derfor hentet vi inn Demidov og Strømnes.
Deretter så man at det rant inn bakover. Valget var da mellom å hente inn nye forsvarere eller få inn en mer defensivt orientert trener som kunne tette igjen.

Man kan være uenig i de konkrete valgene, men det er feil å si at det ikke ble gjort noe. Problemet er at medisinen ikke virker på pasienten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


17 minutter siden, Ace skrev:

Tror du finnes en liten mulighet for at Jeppe vet alt dette?

He He ... ser ikke bort ifra det skal man dømme etter kroppsspråket *hendenetilansiktet*. #hjernedrypp

Lenke til innlegg
Del på andre sider


13 år i ss. 

Opplevelsen under kamp forsåvidt uendret. Litt kjipt når stabæk er under, overbegeistret når stabæk er over. Kanskje litt vel mye overraskengasjert negativt fokus iblant. 

Men på forumet. Faen for noe noe dritt. 

Denne klubben er veldig bra eller veldig hanglete/dritt. Brukere av forumet følger opp det i høy grad. 

Gleder meg til halvparten forsvinner ved nedrykk så jeg nok en gang kan lese forumet på morgenen uten at resten av dagen blir en drittkake av dimensjoner

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Etter å ha sett reprisen virker dette som en misforståelse i forsvaret.  Pasninger innenfor 16 meter er ikke uvanlige, men her stemmer ikke bevegelsene og det blir en forferdelig feilpasning.  Vi har mange unge spillere og mange er spennende, men de gjør flere feil enn erfarne spillere - det er en selvfølge som vi må regne med. Kanskje har vi forventet for mye av våre unge spillere.     Vi har spilt bedre enn det tabellen viser i år, men det er gjort mange feil.  Vi har fks. gitt bort en masse unødvendige dødballer og blitt veldig lave når vi leder. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Pisser sikkert litt i motvind nå, men strengt tatt så funket jo de defensive grepene vi gjorde idag veldig godt. Jeg sitter jo selvfølgelig underveis i kampen og tenker at på ett eller annet tidspunkt kommer vi til å kløne det til likevel. Selv om det er GØRRkjedelig å se på og milevis unna det jeg forbinder med Stabæk så lå vi jo faktisk uvanlig bra strukturert og nøytraliserte mye av det Glimt er gode på. De hadde ikke sjans til å spille ut forsvaret vårt, Zinckernagel og Layouni hadde null rom å true. Skulle vi forsvart oss på midtbanen er jeg sikker på at vi hadde fått vesentlig flere og større sjanser imot. Samtidig fikk midtbanetrioen som vanligvis kan skyte bra fra distanse null tid til det. 

Det jeg derimot er irritert på er at det blir voldsomt ensomt for Boli på topp når vi vinner ballen for resten av laget er sykt trege på å komme etter. Det så det jo egentlig ut som skulle være Stabæks styrke etter sommeren men vi manglet det totalt i andre omgang idag. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er enig i at vi gjorde det svært vanskelig for Glimt å angripe i dag, men vi rykker ned om planen er å vinne de tre neste matchene 1-0. Vi har klønete klareringer i hytt og pine som er et bedre angrepsvåpen for Glimt enn deres eget spill. Selvfølgelig skulle de score på at vi sentrer ballen i bena på dem. Hadde vi ikke gjort det kan jeg nesten love at vi hadde laget et klønete straffespark eller headet ballen i bena på spissen i det 89 minutt. Hadde det ikke vært for en veldig god Sandberg hadde Glimt fort vunnet kampen og. Det lukter ikke svidd av overgangene våre i dag, og det er dessverre derfor vi sitter igjen med bare ett fattig poeng. Vi må helst score 2-3 mål for å vinne kamper, for gutta er ikke gode nok til å ri inn en ledelse i 30 min. 

Heldigvis tapte LSK. Det er fortsatt håp in a hanging snore. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 timer siden, Andreas skrev:

Jeg er enig i at vi gjorde det svært vanskelig for Glimt å angripe i dag, men vi rykker ned om planen er å vinne de tre neste matchene 1-0. Vi har klønete klareringer i hytt og pine som er et bedre angrepsvåpen for Glimt enn deres eget spill. Selvfølgelig skulle de score på at vi sentrer ballen i bena på dem. Hadde vi ikke gjort det kan jeg nesten love at vi hadde laget et klønete straffespark eller headet ballen i bena på spissen i det 89 minutt.

 

Skal spillerne tenke sånn: "vi klarer ikke å forsvare oss mot slutten av kampen, og slipper alltid de målene vi ikke tåler å slippe inn", så er det jo bare å gi opp først som sist. Greit nok at vi ikke bare skal parkere bussen - men det handler om å prøve å holde litt i ballen, prøve å skape farligheter også mot motstanderens mål. Det handler ikke om å sette hele laget på midtbanen når beina begynner å bli slitne for å gi motstanderen masse bakrom og overgangsmuligheter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Må innrømme har liten oversikt på dette, men hvem  i trener apparatet vårt er det som har ansvaret for den fysiske treningen ? Har det vært noen forandringe der siden foregående sesonger? Kan ikke se ut av hjemmesidene at vi har en bestemt fysisk trener, Ranheim har så ressursmesssig burde vi vel ha også....

Endret av dirtyharry
Lenke til innlegg
Del på andre sider


39 minutter siden, geirti skrev:

 

Skal spillerne tenke sånn: "vi klarer ikke å forsvare oss mot slutten av kampen, og slipper alltid de målene vi ikke tåler å slippe inn", så er det jo bare å gi opp først som sist. Greit nok at vi ikke bare skal parkere bussen - men det handler om å prøve å holde litt i ballen, prøve å skape farligheter også mot motstanderens mål. Det handler ikke om å sette hele laget på midtbanen når beina begynner å bli slitne for å gi motstanderen masse bakrom og overgangsmuligheter.

Ja - altså det var jo litt av det jeg mente med at overgangene våre ikke satt. Når vi ikke klarer å beherske den delen av spillet lenger er det bare et spørsmål om tid før vi slipper inn mål. Gutta må selvfølgelig ha trua på den taktikken de er forelagt, men det finnes mange måter å forsvare seg på. Et enkelt prinsipp er at hvis motstander ikke har ball så kan de heller ikke score. Man kan være like vanskelig å spille mot hvis man stresser Glimt spillerne hver eneste gang de har ball uavhengig hvor det skjer på banen. Men de siste kampene er altså taktikken å ligge i en mur foran egen kasse. Kunne fungert, men sånn som i går, mot Brann og mot Enga gir vi bort ballen alt for enkelt enten om det er i duellspill eller med ballen i laget. Vi inviterer motstanderlaget til å skape momentum og et evigvarende press rundt egen 16-meter.  Tanken Moe har om å treffe en lagkamerat er helt riktig, for det er bedre å holde ballen i  laget enn at han hadde skutt den panisk i ingenmannsland. Problemet i akkurat denne situasjonen er vel mer ferdigheter enn valg. Han kunne dog da i etterpåklokskapens lys prøvd ett litt mindre risikofylt valg ved å for eksempel prøve å treffe Boli i bakrom. Dessverre er vel ferdighetene igjen her et minus, for vi vet alle at den ballen mest sannsynlig hadde vært upresis eller at Boli ikke hadde klart å dempe den med to midtstoppere i ryggen. 

 

Så alt i alt, det jeg prøver å si er at skal vi parkere en buss foran målet må vi bli flinkere til å ta overganger, samtidig som vi må bli flinkere til unngå at motstanderlaget får lov til å trykke å trykke helt til den ballen heldigvis spretter deres vei. I går fikk midtbanespillerne eller forsvarerne deres lov til å strø ballen helt upresset. Ikke bare gir det oss færre brudd, men vi inviterer dem til å skape det trykket vi er så dårlige til å beherske. Glimt på sin side satt presset høyt, noe som resulterte i 1-1 fordi de fikk et brudd høyt i banen istedenfor utenfor egen 16 hvor vi fikk omtrent alle bruddene våres. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


48 minutter siden, dirtyharry skrev:

Må innrømme har liten oversikt på dette, men hvem  i trener apparatet vårt er det som har ansvaret for den fysiske treningen ? Har det vært noen forandringe der siden foregående sesonger? Kan ikke se ut av hjemmesidene at vi har en bestemt fysisk trener, Ranheim har så ressursmesssig burde vi vel ha også....

A landslagets gamle fysiske trener ble ansatt før sesongen, som en del av teamet rundt Toni!

Han gikk midt i sesong til Sandefjord, uten at vi akuratt så en effekt av det hos våre spillere!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


59 minutter siden, Andreas skrev:

Ja - altså det var jo litt av det jeg mente med at overgangene våre ikke satt. Når vi ikke klarer å beherske den delen av spillet lenger er det bare et spørsmål om tid før vi slipper inn mål. Gutta må selvfølgelig ha trua på den taktikken de er forelagt, men det finnes mange måter å forsvare seg på. Et enkelt prinsipp er at hvis motstander ikke har ball så kan de heller ikke score. Man kan være like vanskelig å spille mot hvis man stresser Glimt spillerne hver eneste gang de har ball uavhengig hvor det skjer på banen. Men de siste kampene er altså taktikken å ligge i en mur foran egen kasse. Kunne fungert, men sånn som i går, mot Brann og mot Enga gir vi bort ballen alt for enkelt enten om det er i duellspill eller med ballen i laget. Vi inviterer motstanderlaget til å skape momentum og et evigvarende press rundt egen 16-meter.  Tanken Moe har om å treffe en lagkamerat er helt riktig, for det er bedre å holde ballen i  laget enn at han hadde skutt den panisk i ingenmannsland. Problemet i akkurat denne situasjonen er vel mer ferdigheter enn valg. Han kunne dog da i etterpåklokskapens lys prøvd ett litt mindre risikofylt valg ved å for eksempel prøve å treffe Boli i bakrom. Dessverre er vel ferdighetene igjen her et minus, for vi vet alle at den ballen mest sannsynlig hadde vært upresis eller at Boli ikke hadde klart å dempe den med to midtstoppere i ryggen. 

 

Så alt i alt, det jeg prøver å si er at skal vi parkere en buss foran målet må vi bli flinkere til å ta overganger, samtidig som vi må bli flinkere til unngå at motstanderlaget får lov til å trykke å trykke helt til den ballen heldigvis spretter deres vei. I går fikk midtbanespillerne eller forsvarerne deres lov til å strø ballen helt upresset. Ikke bare gir det oss færre brudd, men vi inviterer dem til å skape det trykket vi er så dårlige til å beherske. Glimt på sin side satt presset høyt, noe som resulterte i 1-1 fordi de fikk et brudd høyt i banen istedenfor utenfor egen 16 hvor vi fikk omtrent alle bruddene våres. 

Tror vi også skal legge til at vi gjør et litt underlig bytte og det er Keita ut og Bohinen inn. Hvis Keita ikke var skadet så mistet vi mye duell kraft. Noen som vet om det var skade eller andre ting. Det eneste positive var vel at han gikk av banen uten gult kort.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


21 minutter siden, blaasoldat skrev:

A landslagets gamle fysiske trener ble ansatt før sesongen, som en del av teamet rundt Toni!

Han gikk midt i sesong til Sandefjord, uten at vi akuratt så en effekt av det hos våre spillere!

Stemmer det, det var han Gonzales ,men med andre ord, så har vi ikke en fysisk trenener pr dags dato ? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


14 timer siden, s-simen skrev:

Pisser sikkert litt i motvind nå, men strengt tatt så funket jo de defensive grepene vi gjorde idag veldig godt. Jeg sitter jo selvfølgelig underveis i kampen og tenker at på ett eller annet tidspunkt kommer vi til å kløne det til likevel. Selv om det er GØRRkjedelig å se på og milevis unna det jeg forbinder med Stabæk så lå vi jo faktisk uvanlig bra strukturert og nøytraliserte mye av det Glimt er gode på. De hadde ikke sjans til å spille ut forsvaret vårt, Zinckernagel og Layouni hadde null rom å true. Skulle vi forsvart oss på midtbanen er jeg sikker på at vi hadde fått vesentlig flere og større sjanser imot. Samtidig fikk midtbanetrioen som vanligvis kan skyte bra fra distanse null tid til det. 

Det jeg derimot er irritert på er at det blir voldsomt ensomt for Boli på topp når vi vinner ballen for resten av laget er sykt trege på å komme etter. Det så det jo egentlig ut som skulle være Stabæks styrke etter sommeren men vi manglet det totalt i andre omgang idag. 

Man må selvfølgelig gi for å kunne få. 

Vi har definitivt grei kontroll på det Glimt kommer med i går, men det jeg reagerer på er det samme som mot Vif og Brann. 

Etter at vi scorer legger vi alle mann på rundt 35 m og inn. Keita, Ohi, Moussa, Boli skal ta 100% spurter opp i mann i 30 min til. Bak ligger det 6 andre som mannsmarkerer hver sin. 

Det som skjer er at Glimt får ligge høyt, vinne ball høyt, gjenoppta angrep etter angrep, presse vår 6 mannslinje som enten klarerer til innkast, corner eller innover i banen. Et fåtall ble banket opp som Boli løp på, men det var de færreste. 

Når dette skjer får heller vi heller satt tempo, vi får ikke reorganisert, ikke drøyd tid, ikke etablere noe spill, ingen ordentlige trusler mot deres mål. Kun desperate forsøk på å klarere og feilmarginen bare øker ved at gutta blir trøtte.

Hvis vi vil vinne må noe annet gjøres. Nå har vi 3 eksempler på at det går til helvete om vi fortsetter å slutte å spille ball etter 60.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden, frilin skrev:

Man må selvfølgelig gi for å kunne få. 

Vi har definitivt grei kontroll på det Glimt kommer med i går, men det jeg reagerer på er det samme som mot Vif og Brann. 

Etter at vi scorer legger vi alle mann på rundt 35 m og inn. Keita, Ohi, Moussa, Boli skal ta 100% spurter opp i mann i 30 min til. Bak ligger det 6 andre som mannsmarkerer hver sin. 

Det som skjer er at Glimt får ligge høyt, vinne ball høyt, gjenoppta angrep etter angrep, presse vår 6 mannslinje som enten klarerer til innkast, corner eller innover i banen. Et fåtall ble banket opp som Boli løp på, men det var de færreste. 

Når dette skjer får heller vi heller satt tempo, vi får ikke reorganisert, ikke drøyd tid, ikke etablere noe spill, ingen ordentlige trusler mot deres mål. Kun desperate forsøk på å klarere og feilmarginen bare øker ved at gutta blir trøtte.

Hvis vi vil vinne må noe annet gjøres. Nå har vi 3 eksempler på at det går til helvete om vi fortsetter å slutte å spille ball etter 60.

Jeg synes jeg tolket HB etter kampen som at vi ble spilt lave og at det ikke var en tenkt strategi. Hvis så er tilfelle sitter nok mye mellom ørene som Ringo nevner sammen med en dose urutinerte  spillere så ble det der atter en gang skjebnesvangert.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja det er tilnærma det jeg egentlig prøver å si. At vi spiller bunnsolid defensivt og nøytraliserer dem i utgangspunktet ganske bra men at omstillingen fra forsvar til angrep er elendig. Kælke opp mot Boli fungerer ikke når ingen andre rekker å komme opp til andreballer eller som pasningsalternativ. Og hvis vi ikke skal kælke så må uansett de offensive løpene komme, så ikke vi er på 16meter og kun har alternativer bakover og sidelengs.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Bodø/Glimt-Stabæk
×
×
  • Opprett ny...