Gå til innhold

Troppen 2019


odd
 Del

Anbefalte innlegg


Marcus Sandberg  
Simen Lillevik Kjellevold  

Andreas Hanche-Olsen  
Jeppe Arctander Moe  
Morten Renå Olsen  
Nicholas Pignatel Jenssen  (fortsatt for ung?)
Ronald Hernández  
Steinar Strømnes  
Vadim Demidov  
Daniel Granli  

Aboubakar Keita  
Emil Bohinen  
Hugo Vetlesen  
John Hou Sæter  
Kristoffer Askildsen  
Luc Kassi  
Moussa Njie  
Ola Brynhildsen  
Tobias Børkeeiet  
Filip Valencic  
Raymond Gyasi  

Sindre Maurtiz-Hansen
Oscar Aga  
Ohi Omoijuanfo  
Herman Geelmuyden  (fortsatt for ung?)
Abdul-Basit Agouda  (på vei ut?)
Franck Boli  
 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg lot våre kinesiske venner skli sakte ut av den listen, men tok med de på utgående kontrakt.

Hvor starter vi med å forsterke denne gjengen? Jeg vil veldig gjerne se at Tobbe og Hugo er en sentral midtbane som holder Eliteserien. I tillegg er Kassi og Bohinen kanskje på vei til å slåss for en plass gjennom vinteren. En av dem kan kanskje dyttes ut på kanten, men hva da med Ola, Njie og Gyasi?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Blir veldig deilig å få tilbake Kassi og Gyasi. Har vært veldig tynt på benken i år. 

Keepere:
Sandberg og Lillevik utgjør en fin keeperduo. Sandberg har vært stor i enkelte kamper og Lillevik hadde noen enorme redninger mot Godset

Forsvar: 
Her må det komme MINST to mann inn. Foreslår en stopper og venstreback som går rett inn. 
Hanche- NY- Demidov/Granli- NY. Hvis vi skal spille 3-5-2 må vi ha inn to nye stoppere. Strømnes ligger kanskje dårlig ann til å fortsette når det kommer nye spillere inn. Pignatel er nok for ung enda. 

Midtbane:
Må finne ut av høyrevingen. Vært mye forskjellig der i år. Askilden bør kanskje lånes ut hvis Kassi kommer tilbake i slag? Jeg tror Hugo og Børkeeiet sammen i en duo blir litt for puslete, så vi bør fortsette med Keita og Børkeeiet der. Moussa bør man forlenge med. 

Angrep:
Her er vi sterke i kvalitet og kvantitet (Boli, Ohi, SMH og evt Kassi og Gyasi). Veldig spent på SMH neste år. 

Laget mitt pdd:
4-4-2

                         Sandberg
Hanche       NY  Granli/Demidov   NY
Gyasi/Ola  Keita Børkeeiet Moussa
                 Ohi Boli

3-5-2

                                        Sandberg
Hanche/Demidov/Granli  NY      NY
Gyasi/Ola  Kassi/Hugo  Børkeeiet Keita  Moussa

                        Ohi    Boli

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er litt uenig i at det er høyresida som er det største problemet på midtbanen. Det er de sentrale plassene vi først må finne ut av (vi spiller jo stadig vekk med en kant som egentlig er sentral for å dekke opp for manglene der). De to som skal spille sentralt må kunne ta for seg, og samtidig spre trygge pasninger. Forsvarsspillere kan ofte tillate seg å kælke i vei klareringer, og spisser/vinger er det klart at kan ta litt sjanser og prøve på litt av hvert, men de to sentralt på midten skal miste ballen svært sjelden - verken i duell eller gjennom upresise pasninger - der er vi definitivt ikke per nå. Keita forsvinner antageligvis, og Børkeeiet og Vetlesen blir antageligvis for lett til sammen. Hvem av B&V som får spille, avhenger av styrkene/svakhetene til den nye vi bare er pokka nødt til å få inn der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


47 minutter siden, odd skrev:

Jeg lot våre kinesiske venner skli sakte ut av den listen, men tok med de på utgående kontrakt.

Hvor starter vi med å forsterke denne gjengen? Jeg vil veldig gjerne se at Tobbe og Hugo er en sentral midtbane som holder Eliteserien. I tillegg er Kassi og Bohinen kanskje på vei til å slåss for en plass gjennom vinteren. En av dem kan kanskje dyttes ut på kanten, men hva da med Ola, Njie og Gyasi?

Spørs jo hva som forlater oss også da.

Men vi berger med et nødskrik,og det er klart at dette laget i utgangspunktet ikke er godt nok. Vi trenger forsterkninger i alle ledd.

Men sentral midt med mye rutine bør fremdeles være førstepri.

 

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Siden formasjon er nevnt. Her virker Berg noe mer villig til å tilpasse seg spillerstallen. 

Jeg tror det vil være gunstig for oss å selge enten Ohi eller Boli. Ikke fordi de ikke er gode nok, men fordi det egentlig ikke er plass til to spisser sammen med de andre spillerne vi har. Boli blomstret da han gikk fra kant til spiss, samtidig som Ohi er best når han klarer å fokusere bare på å være spiss.

Ola og Njie tror jeg passer best som kan i 4-3-3/4-5-1. De defensivt bidragene er ikke enorme, og med to spisser er det ikke plass til dem. Gyasi vil kanskje ha samme problemet?

Tobbe, Hugo og evt Sæter om han ikke selges, er alle best sentralt. Men litt for lette dersom de er en del av en duo.

Mitt forslag i en klassisk 4-5-1 med en dyptliggende playmaker/ryddegutt og to indreløpere.

Hernandez / Hanche - Granli - Demidov - Jeppe

Ola - Tobbe - Hugo - Kassi/Keita - Njie

Ohi/Boli

Egentlig skulle vel både Tobbe og Hugo hatt den sentrale plassen, men en av dem må over til en indreløperrolle.

Forsterkningen jeg tror vi trenger mest er ikke nye spillere, men å få på plass en felles plan for å spille forsvar. At de fire bak tenker likt om hvem som skal i hvilke dueller, og hvor de skal befinne seg.

 

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


33 minutter siden, geirti skrev:

Jeg er litt uenig i at det er høyresida som er det største problemet på midtbanen. Det er de sentrale plassene vi først må finne ut av (vi spiller jo stadig vekk med en kant som egentlig er sentral for å dekke opp for manglene der). De to som skal spille sentralt må kunne ta for seg, og samtidig spre trygge pasninger. Forsvarsspillere kan ofte tillate seg å kælke i vei klareringer, og spisser/vinger er det klart at kan ta litt sjanser og prøve på litt av hvert, men de to sentralt på midten skal miste ballen svært sjelden - verken i duell eller gjennom upresise pasninger - der er vi definitivt ikke per nå. Keita forsvinner antageligvis, og Børkeeiet og Vetlesen blir antageligvis for lett til sammen. Hvem av B&V som får spille, avhenger av styrkene/svakhetene til den nye vi bare er pokka nødt til å få inn der.

Hvis vi kan slippe Keita før sesongen starter bør vi det og heller finne en langsiktig løsning. En solid forsterkning på 2-3 års kontrakt som kan være med å danne stammen i Nye Stabæk inn mot Nye Nadderud.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva betaler vi for å ha Keita her? Om det ikke er mye, så ser jeg ikke hvorfor vi skal sende han hjem. Pr nå er han desidert beste ballvinner vi har på midtbanen. Så får de bruke vinteren på å lære han å gi ballen til Tobbe eller Hugo når han får tak i den ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Keita har uten tvil store ferdigheter, men han må bruke vinteren godt til å bedre pasningsspillet. Kanskje vår beste mann i luften og har hatt noen enorme langpasninger i bakrommet til Boli. Må luke bort de sinnsyke balltapene, altfor nonchalant. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror en defensiv midtbanespiller er viktigst å få inn. Vi har hatt 3-4 spillere på skadelisten imi hele pr som før sesongen var tiltenkt en plass i 11eren. Selvsagt litt risikabelt å satse på at alle blir friske og i godt gammelt slag. Vi må også huske at vi har kastet bort noe sånt som 15 poeng etter 75 spilte minutter i kampene. Luker vi bort det defensive slurvet og plusser 15p på årets er vi oppe på 6. plass... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden, Hushovd skrev:


Laget mitt pdd:
4-4-2

                         Sandberg
Hanche       NY  Granli/Demidov   NY
Gyasi/Ola  Keita Børkeeiet Moussa
                 Ohi Boli

3-5-2

                                        Sandberg
Hanche/Demidov/Granli  NY      NY
Gyasi/Ola  Kassi/Hugo  Børkeeiet Keita  Moussa

                        Ohi    Boli

Så Jeppe ser du ikke for deg i troppen neste år?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis vi i utgangspunktet beholder laget tenker jeg vi først og fremst bør få inn en ny midtstopper og en ny sentral. Litt fordi Demidov blir ett år eldre, og fordi at selv om det til syvende og sist ble godkjent med Granli og Demidov var det også ganske kaotisk til tider baki der. Skal vi unngå nedre halvdel trenger vi en skikkelig solid stopper som får resten av laget til å puste rolig. Så kan Hanche, Granli og Demidov sloss om plassen ved siden av. Keita er vel her bare frem til sommeren, og når midtbanen ellers består av ustabile unggutter trenger vi inn 1 helt vanlig rutinert fyr som kan spille fotball selv om det brenner rundt øra på han. Tenker en typisk boks til boks spiller som løper mye og er taktisk klok. Eventuelt kan man jo også se på muligheten for å signere Keita. Jeg tror ikke folk her inne hadde vært i nærheten av så negativ til han om han kom fra eget akademi. 

Også må vi først og fremst se hvem som forsvinner.

Hvis Njie stikker, da holder det kanskje med Valencic, Kassi, Sæter og Vetlesen? 

Om enten Boli eller Ohi stikker holder det vel med Mauritz-Hansen og Oscar Aga? Hvis begge stikker må vi på spissjakt. Vi har Kassi, Vetlesen og Sæter som også kan fylle rollen Ohi har hatt i Berg sitt lag. 

Blir Børkeeiet solgt må vi uten tvil hente en ny sentral midtbanespiller. 

Så lenge ikke både Vetlesen og Sæter forsvinner tror jeg vi lever godt med å bare beholde 1 av dem.

Endret av Andreas
La til litt rundt spissplassen.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 minutter siden, ingo skrev:

Hugos halvtimes innhopp i går var meget bra. Han satte fart i midtbanen og skapte mye på kort tid. Samtidig avsluttet Børkeeiet sesongen med tre kamper av høy klasse, vår bestemann i går og hjemme mot Aalesund. Skjønner ikke klagingen på Jeppe, han slo vel sin åttende målgivende med corneren som er så hard og i riktig høyde at den sklir av hodet til Guyey (eller hva han heter) og i mål. Innleggsfoten og skuddfoten er av høy klasse, og defensivt klarer han seg helt ok - og enda bedre i 2019. Demidov er blitt en ekte klubbspiller som gir alt og som har betydd veldig mye på tampen av sesongen. Henning og IAO har stått i stormen og klart å skru sammen et lag som ikke er et defensivt kaos, men som nærmer seg velorganisert og gjerrig.  Hennings fokus på å holde nullen fremfor å jage 2-0 og risikere 1-1 på Nadderud, viste seg å være helt riktig og et resultat av at han har så mye erfaring fra Champions League at han vet hva det betyr å holde tett i hjemmekampene. Nå håper og jobbet vi hardt for å få et nødvendig spillersalg, og dermed får et mulighetsrom for å forsterke stallen. Samtidig som vi kan (tror jeg) glede oss over at vi allerede ser tre "nye" spillere som vil forsterke oss betydelig neste sesong - i Sindre Mauritz-Hansen, Phillip Valencic og Raymond Gyasi. En skadefri sesong for Hugo og Ola Brynhildsen vil også bety to klare forsterkninger sammenlignet med i år. Så gjelder det å fornye/kjøpe sesongkort og vise at vi har støtte nok der ute til å gjøre nødvendige grep. Akkurat nå er ingen ting viktigere enn at sesongkortsalget tar av, både på Hovis og på Support. Så heller enn å skrive et innlegg til her, skriv ut en giro og vis at du vil være med på moroa i 2019. Jeg er kjempeoptimist.

Har du noe status på Kassi? Siden du ikke nevner han for neste sesong. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


46 minutter siden, @ringo skrev:

Hepp,

Luc Kassi håper jeg virkelig at vi får se tilbake i fint driv neste sesong.

Men vi må heve kvaliteten fra i år, vi gjør for mange jr. feil som koster oss poeng og vi redder til slutt med minste mulige margin. Vi trenger helt åpenbart noen flere "gjetere" som kan gi unggutta trygge rammer til å utvikle seg i. Det er ikke et poeng i seg selv å ha mest kvantitet i spillerutviklingen, men å ha best kvalitet. I år har det stundom vært litt for mange unge samtidig. Det er også vanlig at unge spillere utvikler seg i litt rykk og napp og det må de få lov til uten at resultatene våre skal bli helt avhengig av de unge har "dagen".

Det bør starte med en solid midtbanespiller, i sommervinduet trengte vi to. Men slik Børkeeiet har fremstått mot slutten av sesongen kan vi klare oss med en nå i vinter. Blir det for dyrt kan man vurdere å sende hjem Keita før tiden - han er en brukbar spiller, men ikke mer enn det og bør følgelig ikke ta opp plassene til våre egne spillere. En Kassi i form skal jo normalt ta en av plassene på midten der han også, og da skal det ikke være plass til Keita i start 11'eren lenger.

En anvendelig defensiv spiller, som kan spille både back og stopper, tror jeg hadde vært kjekt. Rutine er igjen en nøkkelkvalitet. 

"Sometimes you have to kill your darlings!"; er det visstnok noe som heter, om en slik spiller inn betyr at det blir vanskeligere for Hanche, Moe eller Granli så er det dessverre prisen vi må betale for å ta steget ettt hakk videre og sikre at vi ikke ligger halvveis over kanten av stupet og kaver etter halmstrå på overtid av sesongen neste år også!

Fremover på banen må vi nesten vente og se hva som skjer på salgsfronten før vi riktig kan vurdere gapet mellom hva vi har og hva vi trenger.

@ringo

Er Skogseid ferdig som fotballspiller?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 minutter siden, blaamann skrev:

Er Skogseid ferdig som fotballspiller?

Har ikke fått tilbud om ny kontrakt, så tror dessverre det. 

https://www.eurosport.no/fotball/kvalifisering-eliteserien/2018/flere-spillere-ble-tilbudt-kontrakt-i-sommer-ma-respektere-at-de-vil-vente_stb_sto7043799/story.shtml

Endret av Morriz
Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden, @ringo skrev:

Hepp,

Luc Kassi håper jeg virkelig at vi får se tilbake i fint driv neste sesong.

Men vi må heve kvaliteten fra i år, vi gjør for mange jr. feil som koster oss poeng og vi redder til slutt med minste mulige margin. Vi trenger helt åpenbart noen flere "gjetere" som kan gi unggutta trygge rammer til å utvikle seg i. Det er ikke et poeng i seg selv å ha mest kvantitet i spillerutviklingen, men å ha best kvalitet. I år har det stundom vært litt for mange unge samtidig. Det er også vanlig at unge spillere utvikler seg i litt rykk og napp og det må de få lov til uten at resultatene våre skal bli helt avhengig av de unge har "dagen".

Det bør starte med en solid midtbanespiller, i sommervinduet trengte vi to. Men slik Børkeeiet har fremstått mot slutten av sesongen kan vi klare oss med en nå i vinter. Blir det for dyrt kan man vurdere å sende hjem Keita før tiden - han er en brukbar spiller, men ikke mer enn det og bør følgelig ikke ta opp plassene til våre egne spillere. En Kassi i form skal jo normalt ta en av plassene på midten der han også, og da skal det ikke være plass til Keita i start 11'eren lenger.

En anvendelig defensiv spiller, som kan spille både back og stopper, tror jeg hadde vært kjekt. Rutine er igjen en nøkkelkvalitet. 

"Sometimes you have to kill your darlings!"; er det visstnok noe som heter, om en slik spiller inn betyr at det blir vanskeligere for Hanche, Moe eller Granli så er det dessverre prisen vi må betale for å ta steget ettt hakk videre og sikre at vi ikke ligger halvveis over kanten av stupet og kaver etter halmstrå på overtid av sesongen neste år også!

Fremover på banen må vi nesten vente og se hva som skjer på salgsfronten før vi riktig kan vurdere gapet mellom hva vi har og hva vi trenger.

@ringo

Juniorfeil blir borte når juniorene blir seniorer. Det er seniorfeil som er skummelt, for de forsvinner ikke ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden, dirtyharry skrev:

Noen som er skarpere enn meg på nettet og finner en liste over Bosman-spillere fra Allsvenskan?


https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/lar-inte-ha-upplevt-ett-storre-intresse/

 

1. Kristoffer Olsson, AIK 

Position: Mittfältare 

Startade för Sverige mot Ryssland och har höjt sitt marknadsvärde ytterligare. Lag från Italien, Ryssland, Tyskland och England rycker i AIK:s guldklimp. Lär säljas i vinter. 

2. Aliou Badji, Djurgården

Position: Anfallare 

Har ryktats såväl till turkiska Galatasaray som franska Rennes. Djurgården har knappt upplevt ett större intresse för en spelare de senaste åren. Lär säljas inom kort. 

3. Paulinho, BK Häcken 

Position: Anfallare 

Skyttekungar brukar säljas och Paulinho lär inte bli något undantag. Frågan är om brassen går samma väg som John Owoeri gjorde när han lämnade BK Häcken. Att dra österut för att casha in lär vara ett hett alternativ för brassen. 

 

4. David Moberg-Karlsson, IFK Norrköping 

Position: Anfallare 

Har bud på sig från Sparta Prag där upp emot 15 miljoner kronor ligger på bordet just nu. Förhandlingar pågår och det bör nog lösa sig om någon vecka. Allt annat skulle förvåna. 

5. Hosam Aeish, Östersunds FK 

Position: Anfallare/mittfältare 

Succén i ÖFK har gett eko och han har intresse på sig från flera håll. Fortfarande ung och det är knappast så att ÖFK kan stå emot om det kommer ett bra bud. Kontraktet går ut efter säsongen 2020. 

6. Kalle Holmberg, IFK Norrköping

Position: Anfallare 

Fick fart på målskyttet till slut och ha inte gjort någon hemlighet av att han vill utomlands och testa sin förmåga i en större liga än allsvenskan. Nio mål och sex framspelningar bör göra så han får chansen. "Totte" Nyman lär vara på väg hem också så "Peking" lär inte stå i vägen. 

 

 

7. Jack Lahne, Brommapojkarna 

Position: Anfallare 

Prislappen för 17-åringen ligger på omkring 15 miljoner kronor och målet mot AFC Eskilstuna i kvalet lär ha stärkt aktierna för Lahne hos de utländska klubbarna. Här gäller det att anfallaren väljer rätt för sin utvecklings skull.

8. Daniel Sundgren, AIK 

Position: Ytterback 

Har gjort en fin säsong med AIK med SM-guld som krönte säsongen 2018. AIK har bra backup på högerbacken och vill Sundgren i väg så lär AIK släppa honom relativt billigt. 

9. Franz Brorsson, Malmö FF

Position: Mittback   

Har varit på väg bort från MFF i de senaste fönstren. FC Rostov lade bud på mittbacken, men övergången gick i stöpet. Bör få sin flytt nu i vinter. Kontraktet går ut 2020. 

10. Neto Borges, Hammarby  

Position: Ytter 

Hans agenter har varit i Brighton för att diskutera en övergång men tveksamt om den blir av. Har intresse på sig från CSKA Sofia också, men Bajen vill helst inte sälja i vinterfönstret. Hammarby vill också ha bra betalt. Omkring 20 miljoner kronor för brassen. 

 

Endret av Morriz
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Litt eldre: http://www.fotbolldirekt.se/2018/09/12/just-nu-pa-fd-121-utgaende-allsvenska-kontrakt-rankar-topp-10/

1. Henok Goitom, AIK.

– Lagkapten för allsvenskans just nu bästa lag. Varit otroligt viktig för AIK sedan han skrev på sommaren 2012 och efter ett års utlandsäventyr i Spanien och USA 2016 har han fortsatt vara en bärande spelare för Gnaget. Viktigt att förlänga här!

2. Jiloan Hamad, Hammarby.

– Här blir det desto svårare att få till en förlängning. Hamad har varit tydlig med att han vill utomlands igen och efter att det inte blev någon flytt i somras talar det mesta för att mittfältsstjärnan lämnar gratis efter säsongen – vilket så klart vore ett enormt tapp för tabelltvåan Bajen!

3. Kerim Mrabti, Djurgården.

– Precis som i fallet Hamad är det mer eller mindre klart att Mrabti lämnar Djurgården gratis i vinter, ett minst sagt hårt slag för Stockholmsklubben eftersom Mrabti är deras viktigaste offensiva spelare.

4. Alexander Milosevic, AIK.

– Kritade på ett ettårskontrakt inför säsongen och har varit en av allsvenskans bästa försvarsspelare i år. Nobbade flera utländska klubbar i sommar, men här kan det säkert bli tal om en förlängning om mittbacken inte hittar rätt internationellt, detta med tanke på hans stora AIK-hjärta!

5. Rasmus Elm, Kalmar.

– Allsvenskans bästa mittfältare när han är frisk, för då håller han fortfarande landslagsklass! Haft otroligt mycket problem med skador och sjukdomar under sin karriär, men vill han fortsätta ska KFF givetvis erbjuda 30-åringen nytt kontrakt.

6. Emil Salomonsson, Göteborg.

– Varit i klubben sedan 2011 och har i många år varit en av allsvenskans bästa ytterbackar. Var nära en flytt till Spartak Moskva förra året, en affär som skulle ge Blåvitt runt tio miljoner kronor. Nu talar det mesta för att 29-åringen, som startade i träningslandskampen mot Tjeckien i mars 2016, lämnar gratis efter säsongen.

7. Nahir Besara, Örebro.

– En av de vassaste offensiva mittfältarna i serien och en poängspelare av rang! I fjol blev det hela tio mål och sju assist från Besara som med allra största sannolikhet försvinner i vinter. I dagarna kom uppgifter om att han är nära en klubb i Qatar.

8. Jonas Olsson, Djurgården.

– Om det är något Stockholmsklubben inte har problem med så är det mittbacksuppsättningen, vilket troligen blir det som gör att Olsson inte får förlängt kontrakt. Enligt FD:s uppgifter har Djurgården inte kommit med något erbjudande till kaptenen, men lik förbannat är det en karaktär och vinnarskalle med tunga meriter som Blåränderna kommer att sakna.

9. David Boo Wiklander, Göteborg. 

– På tal om vinnarskallar så är Wiklander just en sådan – och sedan Sebastian Eriksson lämnade i somras är mittbacken extremt viktig, både på och utanför planen! Wiklander som fyller 34 år i oktober berättade för mig så sent som i går att han vill skriva på nytt med IFK Göteborg, vilket så klart är en mycket positiv nyhet för den blåvita klubben.

10. Curtis Edwards, Östersund. 

– Efter alla spelartapp efter Europa League-succén utgör nu Edwards en del av den nya stommen i Jämtlandsklubben. En spännande och något annorlunda spelartyp i Östersunds trupp och här ska så klart ÖFK försöka få till en förlängning!

FOTNOT: Andreas Isaksson, Kennedy Bakircioglü, Tobias Hysén och Markus Rosenberg, som alla aviserat att de inte fortsätter efter säsongen, finns inte med på denna lista. Inte heller Norrköpings Andreas Johansson, som är klar för Halmstad.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Troppen 2019
×
×
  • Opprett ny...