Jump to content
Sign in to follow this  
Petter

Daniel Braaten

Recommended Posts

10 minutter siden skrev nichb:

Mulig de var i samme landslagstropp i 2004, men spilte ikke samtidig på banen.. 

Har kommet til samme konklusjon. Berg sluttet på landslaget i 2004, mens Braathen begynte sin i vinterkampene med spillere fra TL i 2004

1 time siden skrev nichb:

Mulig de var i samme landslagstropp i 2004, men spilte ikke samtidig på banen.. 

Hennig spilte bare en og sin siste kamp for Norge i mai 2004 mot Wales, da var ikke Braaten tatt ut.

Med Daniel i laget, så kan vi kanskje begynne å synge " for det kan bare Daniel" igjen. Passer bedre til en sånn spillertype enn det Granli var. 

Blir vel «Daniel Braaten, klapp klapp» 🤪

det kan bare Daniel er vel forbeholdt nannskog. Legenden!

6 minutter siden skrev @ringo:

Det startet vel med Stian Ohr eller?

Jepp, Ohr var først. Legenden.

Hepp, 

Har vært og myst litt på Bataljonen sitt forum for å lese meg opp på Braaten

«33 år gamle Daniel Omoya Braaten (uten h) har signert en 1-årsavtale med Brann. Velkommen!

Braaten er primært kantspiller, men kan også brukes som spiss. Han har 52 landskamper for Norge og har tidligere spilt for Skeid, Rosenborg, Bolton, Toulouse, København og Vålerengen.

Han er kjent som en fysisk robust spiller med mye trøkk i spillet og (ingen ulempe i Bergen:) god evne til å prestere under press. Fart har også vært en viktig egenskap for Braaten gjennom karrieren (men hvor rask han fortsatt er som 33-åring har vært gjenstand for spekulasjoner her på forumet).

Lars Arne Nilsen sa nylig at Braaten "blir litt misforstått fordi han er en laid back type, men han er en veldig seriøs fotballspiller som trener godt og tar vare på kroppen sin. Daniel er 33 år og gjennomtrent."

I samme artikkel ble Rekdal sitert på at "Han er fantastisk i garderoben, flink på feltet og spesielt dyktig overfor de unge på laget. Han er veldig seriøs og trener godt."

Braatens tidligere lagkamerat Stengel sa i fjor at Han binder opp et helt forsvar.

Braaten er 1,84 meter høy og 88 kg.»

Så fortsetter det med mye hyllest ispedd snakk om skader.

noen utdrag:

Ingen ting hadde vært bedre enn om han kom seg 100% fra skadene og herjet i eliteserien. Jeg er i alle fall spent. Og som andre har sagt, han er antageligvis en billig type som skaper god stemning selv når han ikke spiller.

Er det så flott? Skal vi være like avhengige av Braaten neste år? En spiller som pådrar seg en strekk på sommeren og er ute resten av året? Soltvedt har kanskje rett i at han ikke ble skadet fordi han var gammel, men alderen påvirker hvor lang tid det tar å bli frisk.

Neste sesong bør planlegges der bidrag fra Braaten ansees som en bonus. Ikke der laget er bygget rundt ham.

Quote from: 1908 on November 03, 2017, 23:56:41 PM Brann syter over at de ikke har penger til yngre talenter.. Hva faen bruke de penger på? Old boys.... 

Jaja, tror vi skal leve greit med vårens beste Brann spiller i en sesong til. Daniel Braaten er fremdeles 35 år et stykke ut i vårsesongen neste år. Frode Kippe som forlenget med Lillestrøm i går blir 40 år i januar.

Enorm på sitt beste, men dessverre altfor ujevn.  Han skal uansett ha stor takk for bidraget!  Særleg for vårsesongen i fjor.

Ja, håper at han får sjansen i en annen klubb og samtidig får orden på kroppen sin. Kan være mye god ball igjen i han da...

Velkommen, kjempe bra, da kommer det etterlengtet tyngde, erfaring og rutine inn i ett ungt Stabæk lag i utvikling :)

Hvis han kommer i godt slag, så tror jeg han kommer til å trekke noen ekstra til stadion også. En knallgod fotballspiller og en rå fyr, som jeg tror vil gi både unggutta og publikum et lite boost gjennom sesongen. 

Rapportene fra @ringo over her matcher bra med det inntrykket. Blir litt gira av denne signeringa, jeg! :)

Husker desverre 5-0 tapet i Bergen i 2017. Tror Jeppe Moe også er svært fornøyd med å ha Daniel på eget lag.brutalt overkjørt i den kampen.  En Daniel i form er det ingen som har lyst til å møte 1mot1

Topp signering! Bra mann i garderoben, flink med unggutta, bøttevis med erfaring og nå har vi 3 mann i troppen med hår på kassa!

Daniel (36) kan bli Ohi-erstatter

FIKK EN OMGANG: Daniel Braaten spilte en omgang for Stabæk i generalprøven mot Mjøndalen. FOTO: ANDERS HOVEN/DIGITALSPORT

FIKK EN OMGANG: Daniel Braaten spilte en omgang for Stabæk i generalprøven mot Mjøndalen. FOTO: ANDERS HOVEN/DIGITALSPORT

Publisert:24. mars 2019, kl. 19:37

Henning Berg tror ikke Stabæk får erstattet Ohi Omoijuanfo fullt ut. – Det har vi ikke penger til, sier han.

MJØNDALEN - STABÆK 0-1 (0-1)

I forrige uke ble Ohi Omoijuanfo solgt til Molde. Søndag scoret han i debuten for sin nye klubb. Om en uke er det seriestart mot Lillestrøm og Stabæk jobber på spreng for å hente erstatter for toppscoreren fra 2017.

– Vi jobber det vi kan. Så vet vi at vi ikke kommer til å finne en som kan erstatte ham fullt ut. Det har vi ikke penger til, sier Berg.

Stabæk-treneren sier de ser etter en spiller som passer profilen og rollen og at de også har spillere internt som kan erstatte Ohi.

LES OGSÅ: Henning Berg: – Ikke et ideelt tidspunkt å selge Ohi

Braaten spilte

En av dem er Daniel Braaten. Søndag spilte han en omgang mot Mjøndalen.

– Daniel fikk verdifulle 45 minutter nå etter å ha kommet litt sent til oss og vært syk i ti dager i Spania. Så langt har han ikke fått bidratt så mye, at han fikk en omgang her var veldig bra.

Berg innrømmer samtidig at 36-åringen er kamprusten.

– Vi må se ham gjennom uken. Man vet med de guttene at når fløyten går og det er viktig kamp, så er det opp et par hakk, som gjør at han kan få ut potensialet sitt. Det er bare spørsmål om hvor mange minutter han klarer å levere det på.

Braaten sier han er frisk og fin og jobber med å komme seg i skikkelig form. Han sier han regner seg selv som aktuell for kamptroppen til seriestarten.

– Alle ønsker å spille mest mulig, jeg inngår i den kategorien, sier Braaten.

LES OGSÅ: Stabæk manglet ti - vant generalprøven mot Mjøndalen

Ti spillere borte

1. april stenger overgangsvinduet i Norge. Berg sier de diskuterer fortløpende og at det ikke kom som en bombe at Ohi ble solgt, selv om det tok tid.

Søndag var tre nigerianere og en kineser med på prøvespill.

– Når vi har ti spillere som er borte så må vi ha noen å trene med. Da var det ålreit å se på noe for fremtiden, sier Berg.

For landskamppause bare noen dager før seriestart gjorde at Stabæk måtte stille med et helt annet lag i generalprøven enn det som kommer til å starte mot Lillestrøm i serieåpningen 1. april.

KAMPFAKTA

Mjøndalen - Stabæk 0-1 (0-0)

Fotball, treningskamp menn:

Mål: 0–1 (74.) Matthew Rusike

Stabæk: Marcus Sandberg – Andreas Hanche-Olsen, Steinar Strømnes, Vadim Demidov, Peder Vogt – Morten Renå Olsen, Luc Kassi – Matthew Rusike, Daniel Braaten, Younes Amer – Franck Boli

Innbyttere: Jie Sun i 46. min. for Strømnes, Raymond Gyasi i 46. min. for Braaten, Okachi Anthony i 46. min. for Amer, Anders Johansen i 69. min. for Demidov, Anthony Omaka i 81. min. for Kassi, Oscar Aga i 86. min. for Anthony

Dommer: Bobby Madley

Gult kort: Daniel Braaten, Stabæk

Tilskuere: 600 på Isachsen stadion

Flott mål

Likevel ble det seier borte mot Mjøndalen. Et drøyt kvarter før slutt falt avgjørelsen. Franck Boli ble frispilt til høyre innenfor Mjøndalens 16-meter, han slo inn til Matthew Rusike som stanget inn 1–0 til Stabæk.

Mjøndalen traff både stolpen og tverrliggeren, men fikk ikke ballen i mål. Dermed ble det seier til Stabæk i generalprøven.

LETER: Henning Berg sier Stabæk leter etter Ohi-erstatter, men at det også kan bli noen internt som skal overta rollen hans.FOTO: KARL BRAANAAS

LETER: Henning Berg sier Stabæk leter etter Ohi-erstatter, men at det også kan bli noen internt som skal overta rollen hans.FOTO: KARL BRAANAAS

Synd han ikke kom inn for å demme opp for MIF sluttspurten igår

Derfor kutter han ut sosiale medier

Daniel Braaten (36) om karrieren, hvorfor han ikke er på sosiale medier, forholdet til media og lite spilletid i Stabæk.

17. MAI 2019 KL. 21.49

NADDERUD (Dagbladet): Det finnes en Dagbladet TV-reportasje fra juni 2009 som heter «Årets slappeste sportsvideo, Daniel Braaten».

Videoen er sevfølgelig klippet, men på de fleste klippene fra landslagstreningen det er filmet fra driver Braaten med alt annet enn å spille fotball. Han står stille og slapper av i 30 sekunder, hopper litt rundt og tuller, driver med akrobatikk og ser ikke ut til å være veldig begeistret når det er dødballtrening.

På spørsmål fra reporteren om hvorfor han tror han er så populær blant folket, svarer Braaten at det «kanskje er fordi jeg ikke bare løper rett fram. Jeg er ikke A4-typen».

Daniel Braaten gir sjeldent intervjuer. Han kan oppleves som en litt mystisk, laidback og slapp type ut ifra de intervjuene han har gitt tidligere. Det er som oftest korte svar, og en følelse av at han vil bli ferdig så fort som mulig.

- For deg er dette sikkert greit, men for meg er det «waste of time», sier Braaten til Dagbladet midt i intervjuet.

Vi møter 36 år gamle Braaten i brakkene på Nadderud stadion, Stabæks hjemmebane, etter en lang dag med trening og foredrag.

Lille Nadderud er et godt stykke unna Santiago Bernabeu, Emirates Stadium og de andre mektige stadionene Braaten har spilt på.

Vi snakker om en spiller som har spilt mot flere av verdens beste spillere: Lionel Messi, Cristiano Ronaldo, Zinedine Zidane, Thierry Henry, Andrea Pirlo, Zlatan Ibrahimovic og Gianluigi Buffon. For å nevne noen.

Og nå sitter han altså her på et lite rom med en banan og hodet hvilende bakover mot hendene, mens han stiller på sitt første store intervju med norsk presse på to år.

Fra Skeid og ut i verden

Først litt om karrieren. Med en herlig kombinasjon av fart, styrke og teknisk finesse spilte Daniel Braaten fra Oslo seg inn i det norske fotballpublikummets hjerter på 2000-tallet. Først i Skeid med kompisen Daniel Fredheim Holm, før han ble solgt til Rosenborg sommeren 2004.

- Tiden i Skeid var en glede. Lek og moro. Jeg koste meg med gutta. Kort fortalt var jeg 17 år i Skeid. Jeg fikk muligheten tidlig til å spille 1. divisjon. Etter en fin sesong i 2003 gikk jeg videre til Rosenborg. Koste meg i Trøndelag. Jeg hadde ikke så mye tid til å tenke. Én uke etter at jeg kom opp var det Champions League-kvalifisering. Jeg ble bare kastet ut i det. Men det gikk fint. Det var en fin gjeng. Gutta var seiersvante og hadde god selvtillit, sier Braaten.

Fra Rosenborg gikk turen videre til Bolton og Premier League. Braaten fikk spille en del i cupene, men satt mye på benken i serien, for eksempel mot favorittlaget Tottenham.

- Jeg fikk en liten smak av Premier League og var i himmelen i to måneder, men så fikk treneren sparken. Etter det var det kroken på døra for alle oss åtte som ble henta av ham. Vi ble satt til side. Det var kjipt å bare varme opp på alle de store arenaene og aldri få komme inn. Men sånn er det. Så var det Frankrike neste.

DEN GANG DA: Daniel Braaten i kamp for Skeid mot Rosenborg i NM-semifinale i 2003. Året etter ble han solgt fra nettopp Skeid til Rosenborg. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIXDEN GANG DA: Daniel Braaten i kamp for Skeid mot Rosenborg i NM-semifinale i 2003. Året etter ble han solgt fra nettopp Skeid til Rosenborg. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIXVis mer

I Frankrike hadde Braaten kanskje sine beste år, som en viktig spiller på Toulouse i Ligue 1.

- Jeg koste meg i fem år og trivdes godt der nede. Så var det et lite stopp i Danmark på vei hjem. Køben var gøy, ass. Også, ja... Litt Vålerenga og litt Brann, og nå er jeg her.

Et lite stopp i Danmark var én sesong i FC København. De siste årene har Braaten vært inn og ut av laget i Vålerenga og stort sett fast i Brann, før han signerte en ettårskontrakt med Stabæk før denne sesongen.

Imponerte mot Carlos

Noe av det Braaten huskes best for, er den voldsomt gode kampen mot Real Madrid i 2005. Der spilte han på samme side som dobbel verdensmester og én av de beste som noen gang har spilt venstreback, brasilianeren Roberto Carlos. Braaten imponerte stort i Rosenborgs 1-4-tap.

- Når du spiller Champions League og ser hvem som står siden av deg på vei ut av tunnelen, så er jo det bare gledelig. Å få være en del av det var hyggelig.

- Du fikk jo mye skryt for en god prestasjon på høyresiden mot Roberto Carlos?

- Ja... Det var en koselig affære, men vi tapte jo, så det har gått litt i glemmeboka.

Nylig var han på plass i Frankrike for å feire at det var ti år siden Toulouse slo Paris Saint-Germain 4-1. I et TV-intervju på Toulouse sin hjemmeside snakker Braaten imponerende godt fransk, med tanke på at det er seks år siden han spilte fotball i Frankrike.

- Det var koselig det. Det er fransktalende spillere stort sett overalt. Så det holdes vedlike. Det er fint å ta med seg et ekstra språk på veien.

- Du har bodd mye rundt og opplevd mye forskjellig gjennom fotballen. Hvordan har det vært?

- Det har vært magisk å bo i forskjellige land og oppleve forskjellige kulturer. Jeg har vært heldig og kan ikke klage.

Lite spilletid

De siste årene har Braaten altså spilt fotball i Norge. I år står han med fire kamper for bunnlaget Stabæk; én fra start i første NM-runde mot Heming, samt tre innhopp i Eliteserien

- Å komme tilbake til Tippeligaen har vært stas... Eller nei, vent, Eliteserien, heter det jo nå. Det eneste som er litt kjipt er at det er så mange kunstgressbaner. Nå er det jo bare kunstgress overalt. Det er jo ikke noen grunn til å ha kunstgress sør for Trondheim. Men, men. Sånn er det. Man må tjene penger. Det koster jo litt med vedlikehold.

GODE OPPLEVELSER: Daniel Braaten har spilt mot mange av tidenes beste spillere. Her mot Lionel Messi og Argentina på Ullevaal stadion i Norges 2-1-seier mot Argentina i 2007. Foto: NTB ScanpixGODE OPPLEVELSER: Daniel Braaten har spilt mot mange av tidenes beste spillere. Her mot Lionel Messi og Argentina på Ullevaal stadion i Norges 2-1-seier mot Argentina i 2007. Foto: NTB ScanpixVis mer

- Hvordan har tiden i Stabæk vært så langt?

- Den har vært bra, vi er en fin gjeng. Det er mye talent og potensialet er stort. Så får vi bare se hvordan det går.

- Hva tenker du om egen spilletid?

- Nei, den har jo vært fraværende. Jeg har blitt god til å varme opp, da! Vi får se om det blir noen minutter utover.

- Hadde du forventet å spille mer?

- Folk starter med blanke ark før sesongen. Gutta har gjort det ok. Men om jeg hadde forventet mer? Det hadde vært greit med litt spilletid. Det er lov å bytte. Jeg får bare være tålmodig da, vet du.

- Hva kan du bidra med i Stabæk?

- Jeg har bra med rutine. Det skal ikke stå på det. Jeg er kanskje ikke den som løper mest, men jeg vet hvor jeg skal løpe.

- Hva er grunnen til at du ikke har spilt andrelagskamper?

- Jeg er snart 40 år, så jeg får spare på det kruttet jeg har.

- Hvor lenge skal du holde på med fotball?

- Det nærmer seg slutten, så får vi se.

Utdannet muskelterapeut

I den tidligere omtalte videoen fra 2009 fikk han også spørsmål om hva han ville gjort hvis han ikke var fotballspiller. Braaten svarte at han kanskje ville jobbet på et verksted, der han kunne sett «at alle gjorde jobben sin».

Braaten er utdannet muskelterapeut, men det var bare noe han holdt på med sammen med en kompis før overgangen fra Skeid til Rosenborg. Å skaffe seg en ny jobb har enda ikke blitt aktuelt for Braaten.

Hva han skal gjøre etter karrieren, velger han å holde for seg selv. Inntil videre er han hvert fall Stabæk-spiller ut året, og en del av det å være fotballspiller, er å forholde seg til media.

- Hvordan synes du oppmerksomheten fra media er?

- Nei... Det bryr jeg meg ikke noe om, ass. Folk er forskjellige. Noen liker å være i media, andre ikke. Sånn er det bare.

- Ser du hva som blir skrevet om deg? Følger du med?

- Nei. Det brydde jeg meg kanskje om da jeg spilte 1. divisjon i Skeid i 2000.

- Liker du å bli intervjuet?

- For deg er det sikkert greit, men for meg er det «waste of time».

- Du har jo opplevd utrolig mye som mange andre norske spillere ikke er i nærheten av...

- Ja...

- Og du har spilt mot flere av verdens beste spillere...

- Ja, jo... Av og til må jeg klype meg litt i armen og se at jeg har vært med på ting. Det er vel okei, det. Så får man legge det fra seg og tenke på det som kommer.

STJERNE: Daniel Braaten gjorde seg bemerket på den internasjonale fotballscenen med en god kamp mot Roberto Carlos og Real Madrid i Champions League høsten 2005. Foto: NTB ScanpixSTJERNE: Daniel Braaten gjorde seg bemerket på den internasjonale fotballscenen med en god kamp mot Roberto Carlos og Real Madrid i Champions League høsten 2005. Foto: NTB ScanpixVis mer

- Mange danner seg kanskje et inntrykk av deg gjennom media. Hvordan vil du beskrive deg selv?

- Stille og rolig.

- Jeg prøvde å finne informasjon om deg på sosiale medier, men fant deg hverken på Facebook, Twitter eller Instagram. Hva er grunnen til det?

- Jeg har ikke noe behov for å ytre meningene mine om det ene eller det andre. Jeg har «connections» med de jeg trenger. Sånn er det. De som kjenner meg, de kjenner meg.

- Hva ville du spurt deg selv om hvis du var journalist?

- Nei... Det er et godt spørsmål. Jeg ville vel kanskje funnet noen andre snakkesalige fra laget som er mer «up and coming» for å få ut noe artig.

- Blir du lykkelig av noe annet enn å spille fotball?

- Jeg er familiefar.

Pause.

- Vi fotballspillere er privilegerte med de arbeidstidene vi har, så det går fint å kombinere fotball og familie.

- Helt magisk

Når Braaten legger opp kan han se tilbake på proffopphold i to av de fem store ligaene, 52 landskamper for Norge og en haug med gode opplevelser. Braaten har også spilt på lag med flere spillere som er - eller senere har blitt - blant verdens beste.

- Fotball er fotball. Vi må ikke glemme at dette er gøy. At jeg fikk lov til å trene med Nicolas Anelka for eksempel, er givende. Anelka var helt magisk. Han er den beste jeg har spilt med. Jeg har også spilt med Tottenham-gutta Moussa Sissoko og Serge Aurier, i tillegg til Paris Saint Germain-spiller Adrien Rabiot. Det er en del av gutta som har gått en god skole hos meg, sier Braaten og ler litt.

Han gjør ofte det. Ikke sånn at han får latterkrampe og slår i bordet, men en lun og stille latter.

I samme sekund som Braaten skjønner at intervjuet er over, reiser han seg og går rolig mot døra. Under tiden i Brann fikk han mye skryt for sine menneskelige egenskaper, og for at han var flink til å se andre.

Selv om han - ifølge seg selv - føler at han har brukt opp tiden sin på dette intervjuet, stopper han opp rett før han går ut av rommet og sier «ha en fin dag videre, da!».

Og smiler lurt.

Fin type ... Elverum kampen viste at han kan bli veldig viktig for dette året.

3 minutter siden skrev enda en jævla islending:

Ekstremt bra løst sak av journalisten.

Fun fact: Journalisten er tidligere akademispiller i Stabæk (95-årgangen).

Bare spør Chr. så får du livshistorien til faren hans også :)

Veldig god i dag. Flotte nedtak på langpasninger. Trygg med ballen i trengte posisjoner. Flink til å finne medspillere. Alltid offensiv. Hvis kroppen holder så kan dette bli helt gull utover sesongen.

1 time siden skrev geirti:

Veldig god i dag. Flotte nedtak på langpasninger. Trygg med ballen i trengte posisjoner. Flink til å finne medspillere. Alltid offensiv. Hvis kroppen holder så kan dette bli helt gull utover sesongen.

Enig - BB. Synes også han var flink til å jage på topp og presse keeper og forsvaret til Ranheim.