Jump to content
Sign in to follow this  
kkh94

Matthew Rusike

Recommended Posts

4 timer siden skrev odd:

Slemt å skrive det ut, men... Rusike har overgått Kjeksen. Er det bare uflaks, eller har han generelt hatt lett for å bli skadet tidligere også?

Litt slemt... beinbrudd og korsbånd skade kan man ikke fake... vet ikke hvor du vil?

Var på Nadderud med resten av laget i ettermiddag hvertfall. 

Nekter å gi opp

Matthew Rusike trente på Nadderud fredag. Kan han komme tilbake denne sesongen? Fredag skal han sjekke kneet igjen.

Matthew Rusike trente på Nadderud fredag. Kan han komme tilbake denne sesongen? Fredag skal han sjekke kneet igjen.
Tor Bjørnar Holmlund

Matthew Rusike (29) nekter å gi opp, og håper på en ny mulighet i Stabæk. Onsdag skal kneet undersøkes på nytt.

– Jeg har fortsatt et glimt av håp, og velger å tro på et best mulig scenario, sier Stabæk-spilleren Matthew Rusike.

Fredag trente han med stor intensitet på tartandekket på Nadderud. På gresset ved siden av forberedte Stabæk seg til lørdagens hjemmekamp mot Strømsgodset. Den kampen spiller definitivt ikke spilleren fra Zimbabwe. Men spilleren som for noen uker siden ødela kneet med det som trolig er en korsbåndskade, nekter å gi opp håpet om å spille fotball også i fremtiden. Kanskje allerede denne sesongen.

– MR-undersøkelsen forteller at det trolig er en korsbåndskade. Men legen begynner å bli usikker, og kneet kjennes veldig bra ut. Onsdag skal de i hvert fall gå inn i kneet og kikke. Er det en korsbåndskade, så opererer jeg umiddelbart, og begynner med rehabilitering med en gang, sier han.

– Hvis ikke, så får vi se. Det kan være at jeg har spilt med denne skaden i mange år. Jeg vet ikke.

Han legger ikke skjul på at sesongen i Stabæk har vært et aldri så lite mareritt. 

Stabæk-oppholdet åpnet med at han brakk armen på den første treningen, brakk foten i den første seriekampen og pådro seg trolig en korsbåndskade da han spilte for B-laget.

– Det kan jo virke som om det har hvilt en forbannelsen over denne sesongen. Jeg lurer på hva jeg har gjort som har fortjent dette, sier han.

– Plutselig eksploderte alt i ansiktet mitt, på en måte. Og jeg er veldig lei meg fordi jeg ikke har fått bidratt for klubben på en god måte.

Men 29-åringen nekter å gi opp. Selv om han får konstatert en alvorlig korsbåndskade, som trolig setter han utenfor fotballen i ni, ti måneder, skal han tilbake på banen.

– Ser du bort ifra kneskaden, er jeg i god form. Jeg har mange år igjen på fotballbanen.

Han har lyst til å fortsette i Stabæk. Han trives i klubben, men forstår også hvis klubben ikke tilbyr han noe nytt med en slik alvorlig skade.

– Til syvende og sist er dette business. Slik er fotballen, sier Matthew Rusike.

Sportslig leder i Stabæk, Inge André Olsen, vil ikke konkludere noe rundt fremtiden til Rusike. 

– I hvert fall ikke før vi ser hva som skjer onsdag. Om vi gir han et nytt tilbud etter dette året, må vi avvente å se, sier han.

Stabæk møter Strømsgodset hjemme på Nadderud lørdag. Tre poenget mot drammenserne vil gi Stabæk et godt pusterom i bunnstriden. 

Han har en innstilling som gjør at jeg synes han fortjener en ny sjanse i klubben. Med er lengre rehab-opohold vil han vel være sykemeldt og således få sykepenger av NAV? I så måte skulle en tro det er lite risiko å forlenge ut neste sesong. Skal han opereres kan han bli klar til neste sommer og være vår "nye Boli"

55 minutter siden skrev Håvard:

Med er lengre rehab-opohold vil han vel være sykemeldt og således få sykepenger av NAV? I så måte skulle en tro det er lite risiko å forlenge ut neste sesong. 

Skulle virkelig ønske du hadde rett, men tviler sterkt på at han har rukket å opparbeide seg trygderettigheter i Norge på de få dagene han var skadefri. 

1 time siden skrev mbh:

Av alle usikre kort det har vært gamblet på de siste årene, må dette i alle fall være det mest sympatiske å satse videre på. Jeg håper han blir på en eller annen måte.

TAKK! 

Dette tenkte jeg når jeg hørte han første gangen og så han første gangen. 

8 timer siden skrev Bebe:

Skulle virkelig ønske du hadde rett, men tviler sterkt på at han har rukket å opparbeide seg trygderettigheter i Norge på de få dagene han var skadefri. 

Folketrygdloven:

For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.

Var han ansatt og arbeidsfør i mer enn fire uker før LSK-kampen? Han ble vel ikke ansett som arbeidsufør pga armbruddet, så den perioden vil telle med i de fire ukene.

4 timer siden skrev geirti:

Var han ansatt og arbeidsfør i mer enn fire uker før LSK-kampen? Han ble vel ikke ansett som arbeidsufør pga armbruddet, så den perioden vil telle med i de fire ukene.

Ser ut som han ikke rakk fire uker, nei:

03383C00-151A-4894-8E1C-EB1AC3149B3E.jpeg

Vil det ikke være mer relevant å se på perioden fra comeback til ny skade? Såvidt jeg kan se er det 4 uker fra kamp - kamp, og med noe trening i forkant av comebacket er det vel sannsynlig at han da er innenfor kravet? Regner med han ift Folketrygden ble friskmeldt en stund før han spilte kamp. 

Tilbake på banen 15. juli og ut med skade 12. august. Det er på dagen fire uker.

2 minutter siden skrev Marius:

Tilbake på banen 15. juli og ut med skade 12. august. Det er på dagen fire uker.

Hvor er Stene???