Gå til innhold

Kamptråd: Fart - Stabæk, Fart kunstgress lørdag 03.08.19 15.00


gwestlund
 Del

Anbefalte innlegg


Nå starter kampen for tilværelsen i Toppserien 2020! Chixa spiller sin kamp i morgen lørdag, etter en ekstra lang sommer pause.

Motstandere er Fart.

Kampen går på Fart Kunstgress, med avspark klokken 15:00

Skal Chixa ha noe som helst håp om spill i toppserien også neste år må de ta med seg tre poeng i denne kampen. 

Så hva tror dere at vi kan vi forvente?

Statistikk fra tidligere møter

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Klippet fra toppfotballkvinner.no

Kampen begge må vinne

Fart – Stabæk, Fart kunstgress

I en kamp som er vel som spennende som toppkampen mellom LSK Kvinner og Klepp finner vi lagene i bunnen av tabellen. Gjestende lag Stabæk ligger på jumboplass med ett poeng. Rett over med to poeng ligger de rødkledde fra Hamar. 

Nyopprykkede Fart har ikke tatt nivået så godt som man kanskje skulle håpe på etter poengdelingen mot Lyn i åpningskampen. Foruten et sterkt poeng borte mot Avaldsnes (3-3), har det skortet på oppturene for Leif Nordlis gjeng. De røk ut av cupen mot Grei i mai, og har derfor ikke spilt kamp i midtuken, som de fleste andre Toppserie-lagene.

De blåkledde fra Bærum har tatt grep grep i sommer. Hovedtrener Vanja Stefanovic fikk sparken, og Martin Lindmark og Ingvild Stensland tar over til klubben finner en permanent erstatter. Så gjenstår det å se hvilken effekt det gir. Vil vi se en ny giv etter trenerbytte?

Stabæk spilte cup-kamp i midtuken mot Arna-Bjørnar. De tapte 3-2 og fikk med det ingen revansje fra siste serierunde før sommersesongen hvor de tapte på eget gress mot bergenserne.

Tre ting å se opp for: 

  • Høy toppfart: Hjemmelagets Mina Kjørum har i flere kamper vist at hun har tempoet og teknikken til å stresse selv de hvasseste forsvarsspillere. Hun har to mål til nå, og øyner nok en mulighet mot laget som slipper inn nest flest mål i ligaen.
  • Finner nettet: I cup-kampen mot Arna-Bjørnar scoret Stabæk to ganger. Det er én scoring mer enn hva de har maktet gjennom hele Toppserie-sesongen til nå. Ser vi en trend som snur?
  • Første seier: Begge lags trenere har nok markert dette oppgjøret som en god mulighet for tre poeng. Gnistene kan fly når vi trolig får se to heltente lag kjempe om å komme seg ut av nedrykksstriden.
Stabæk mot FartTRENINGSKAMP: Lagene møttes til treningskamp før sesongstart. Da endte det med en 2-0-seier til Stabæk. Får vi en reprise på lørdag?
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Å si at jeg gleder meg er kanskje å ta i, for dette er kampen hvor vi har alt å tape (med null poeng her vil jeg si at nedrykket er et faktum), men ikke all verdens å vinne. Vi berger jo ikke akkurat plassen med seier her, vi gir oss bare muligheten til å være en outsider til å komme opp på kvalikk eller trygg plass. MEN, dette er første kampen på lenge hvor jeg virkelig har tro på seier. Trener'n er bytta ut, vi har begynt å vise tenner og har i tillegg årets letteste motstander (det samme kan selvfølgelig de si om oss). Dette står om ære og ikke minst om å være eller ikke være et toppserielag. Så gleder eller gruer meg? Jeg vet da pokker. Men så var det denne nær religiøse troen da. Så da gleder jeg meg vel kanskje litt likevel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fikk ikke med meg alt men vi hadde noen ålreite muligheter. Fart hadde noen større og var av det jeg så det beste laget både i spillet og i sjanser.  Syns ikke vi kom grisedårlig ut av det, men mtp på motstanderen gjorde vi nok det.. Huttetu

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette var faktisk grisedårlig. Vet ikke om spillerne trodde dette skulle bli lett kamp etter det som skjedde i Bergen. Innsatsen er under enhver kritikk, står og ser på. Ingen som roper for å få litt mer guts i lage et. Unntaket var Guro ved en anledning, men var etter en egen miss, og mest i frustrasjon over seg selv. Bjånesøy burde ikke være sliten etter onsdag siden hun ikke var med. Står nærmest konstant i offside. Det har hun egentlig gjort i hele år. Høyt press som kjørte i Bergen var borte. To dødballer på slutten hvor man skulle tro at spillerne ville prøve å krige ballen i mål, men i stedet sto man dom saltstøtter. Fortsetter å trekke alle i forsvar på corner selv når vi ligger under. Unntaket var den siste. Da lå vi igjen med to, men det hadde kanskje mest med at Fart holdt igjen fire spillere.

Mulig spillerne er slitne etter onsdag, men det er s total mangel på innsats at det ikke bare har med det å gjøre. Hadde man spilt som i Bergen hadde man tatt dette greit. Vel, vi får gjennomføre sesongen, og i motsetning til mange andre tror jeg det er mulig å rykke opp igjen. Dog ikke om man kun lar det skure å gå. J15 i Norway Cup viser at det gror godt i cupen. Fighteregenskapene til et par av spillerne der skulle jeg gjerne sett. Friis-Tandberg har vel mer muskler enn halve A- laget har tilsammen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Klippet fra Kvinnefotballmagasinet.no

Svenske import reddet Fart og sendte Stabæk til 1.divisjon!

Tøff påstand, men om Stabæk Fotball Kvinners nye trener Per Inge Jacobsen greier å redde Bærumslaget nå, så vil det være årets bragd i Toppserien.

Men først til Fotballaget Fart sin nye yndling fra Sverige Åsa Emelie Helmvall, som satte kampens eneste scoring i det 15.minutt.
Hun ble dagens heltinne på Hamar og nå er det håp for laget, tross at jeg tror det skal bli vanskelig å ta igjen lagene over streken.
Det er "kun" seks poeng opp til kvalik nå og avstanden er mindre da 12 kamper gjenstår.

For Stabæk må dette være tøft, men man så det komme i vår og da Magasinet som eneste i landet tippet Stabæk helt på bunn, så reagerte mange. Med en tynn spillerstall og med lite referanser til å kunne kjempe med de fleste så måtte dette komme.

Fakta nå er at det er 10 poeng opp til kvalik, det samme til trygg plass. Legger man til målforskjellen så er det 11.poeng.

Antar man at Arna Bjørnar Toppfotball og Avaldsnes Toppfotball, Lyn Fotball Damer vinner minst tre av de siste tolv kampene, så vil de stå med 20-20 og 21 poeng.

Det betyr at Stabæk må vinne minst de syv siste kampene, aller helst med åtte matcher av de 12 gjenstående, og da vil de stå med 22 eller 25 poeng.
Greier de det, så vil det være en enorm prestasjon. For med et poeng og et mål på 10 matcher lukter det ikke Toppserie av fra det gamle storlaget.

Jeg tror klubben reagerte for sent både på trener siden og tapte flere kamper om viktige forsterkninger.

Min påstand er at Stabæk en klubb jeg kjenner og liker godt, spiller i 1.divisjon neste år- det en påstand allerede etter 10 kamper. 
Men- jeg kan ta feil noe jeg gjør hver dag.....og de blaa gir neppe opp!

I sin debut for Fart, scoret hun og gir håp om overlevelse. Hun kom fra 1.divisjon i svensk fotball før denne matchen
Svenske Åsa her i sin gamle klubb i Sverige, sendte Fart til himmels.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


29 minutter siden skrev sexxes:

Dette var faktisk grisedårlig

Ja, mye mulig jeg tidvis så det jeg prøvde å se. Er man dårligere enn det nest dårligste laget er man fort det dårligste.. Grisedårlig er nok riktig ord. Satan det her blir tungt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Siden man har vært (for) sent ute med å ta grep denne sesongen, får man heller prøve å være tidligere ute med tanke på neste sesong.

Om tre uker kan vi kanskje anta at vi ligger 12-15 poeng bak kvalikk, og da med kun 27 poeng igjen å spille om. Da er det lov til å begynne å legge ganske klare planer for neste år. I midten av neste måned spilles 16., 10. (!) og 17. serierunde. Dersom vi f.eks. er mer enn 15 poeng bak når disse kampene er over, vil nedrykket være offisielt, kanskje er det til og med over en kamp før. Om ikke før, så kan man hvertfall da snakke ganske fritt med spillerne om planene for enste år. Hvilke blir med videre - hvilke må vi erstatte - hvilke grep er vi villige til å ta for å komme oss opp igjen med en gang. Ønsker klubben å satse litt for å få damene opp igjen? Hvor mye? Fordelen med å gjøre det så innihælvete dårlig er at man får en tidlig avklaring og kan utnytte den ekstra tiden til å forberede seg godt. Ulempen med hvordan vi fremstår er alt det andre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 minutt siden skrev @ringo:

Det som vel er det kipe er at 1.div ikke er definert som toppidrett - så da kan man glemme utenlandske spillere.

Et nedrykk er fort game over

Nå er nedrykket så godt som et faktum, men vi kan da ikke bare gi opp all fremtid for det?

Hvordan fungerer dette med det idiotiske seriesystemet man skal innføre? Da får man vel en kombinert toppserie- og 1. divisjonsavdelign deler av året?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hehe - ja det blir nok under navnet ØHIL er jeg redd :)

Skal ikke svartmale, men det er klart det blir tøft. Man kan stryke utlendinger og man kan stryke landslagsspillere, og så må man begynne å bygge derifra. Men klart det er mulig, alt er mulig!

Vi vet jo heller ikke hvilke konsekvenser et nedrykk for jentene vil ha for utbyggingen av Nadderud, ref. uttalelsen fra ordføreren.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


21 minutter siden skrev Nr14:

Tror du ØHIL sitt kunstgress blir godkjent for toppserien ellers må de kanskje rulle ned bakken til Nadderud.

Banen er vel på disp i 1. divisjon, og er vel i tillegg tribuner og garderober som ikke vil bli godkjent (merk at Ørn ikke fikk spille på sitt nye anlegg før etter utbredinger). På den annen side med det nye seriesystemet bør der jo bli like krav i divisjonene. Så får vi se hvordan det slår ut. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Poenget var egentlig at vi bør heie på ØHIL opp som en backup hvis vi rykker ned. Da har ikke kommunen argumenter at det bare er et herre ES lag når beslutning skal fattes. Noe som egentlig ikke burde være en faktor da stadion skal stå der i 50 år og ingen kan garantere for ES og TS spill hvert år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På 4.8.2019 den 21.22 skrev Nr14:

Poenget var egentlig at vi bør heie på ØHIL opp som en backup hvis vi rykker ned. Da har ikke kommunen argumenter at det bare er et herre ES lag når beslutning skal fattes. Noe som egentlig ikke burde være en faktor da stadion skal stå der i 50 år og ingen kan garantere for ES og TS spill hvert år.

Joda, bare spør Ingo.  Ganske sikker på at han hiver på CL også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Fart - Stabæk, Fart kunstgress lørdag 03.08.19 15.00
×
×
  • Opprett ny...