Gå til innhold

Om flaggveivingen


Anbefalte innlegg


Akkurat nå skrev kkh94:

I grunn er jo dette et av $$' store problemer: at mange av de toneangivende virker å mene at det er viktigere å få skryt utenfra og se kule ut i tribunekulturmiljøet enn det er å ivareta de som helst vil se kampen og bidra med synging. Hjelper ikke å være gode visuelt om man ikke er mange nok til å overdøve smålagene. Og det er fort der man er på vei.

Og da er vel spørsmålet. Hvem har bestemt at vi har sluttet med tifoer og nå kun synger og flagger med store flagg? Har styret stemt over det, eller det en enkeltperson som har bestemt. Jeg mener dette er en så viktig avgjørelse at den burde ha blitt bestemt/stemt over på årsmøtet/medlmesmøte isåfall..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sluttet med tifoer? Du vet at de hverken blir sydd, streket opp eller malt av seg selv, sant? Send meg en PM om du er interessert, så skal jeg sende deg en invitasjon neste gang det er dugnad. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


14 minutter siden skrev Torres:

Sluttet med tifoer? Du vet at de hverken blir sydd, streket opp eller malt av seg selv, sant? Send meg en PM om du er interessert, så skal jeg sende deg en invitasjon neste gang det er dugnad. 

Jeg vet alt det. Men prøver bare å belyse at SS kanskje må vurdere en annen rettning hvis ønsker å ha mest mulig folk å feltet, og da vil det garantert være flere folk til å hjelpe til med tifoer...Mener å huske at det var noen flere tifoer i fjor og sesongen før enn hva det er i år. Er det så at SS har mistet folk her også? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev nichb:

Og da er vel spørsmålet. Hvem har bestemt at vi har sluttet med tifoer og nå kun synger og flagger med store flagg? Har styret stemt over det, eller det en enkeltperson som har bestemt. Jeg mener dette er en så viktig avgjørelse at den burde ha blitt bestemt/stemt over på årsmøtet/medlmesmøte isåfall..

Litt småprovoserende å melde. Det er i stor grad de samme som har jobbet med tifo de siste 10+(?) årene, og det ligger mye jobb på relativt få skuldre i SS. Dette er ofte de samme menneskene som bidrar på andre fronter enn bare tifo også. Grunnen til at det er færre tifoer kan ha noe med å gjøre at det er vanskelig å få med folk til å bidra. Det er tid- og ressurskrevende å lage større tifoer, og det tar energi.

Forøvrig er det ingenting som er "bestemt". Det er mennesker med engasjement for klubben som gjør det de oppriktig mener er best for klubben og SS, så kan man ha en diskusjon om hva som egentlig er det riktige. 

1 time siden skrev Potter:

Sist men ikke minst; det ser fett ut med hoppende fans som vifter med skjerf. Det burde kjøres en kampanje på det. For noen få år siden hadde ALLE skjerf med på kamp, og ALLE brukte de.

Og igjen, dette var vi gode på før, det samme med hopping. Engasjementet på tribunen er tidvis kritisk lavt og vi har perioder, som i går, hvor det virker mer som en skoleklasse som blir tvunget til å synge i kor enn et supporterfelt på fotballkamp. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 minutter siden skrev msp:

Litt småprovoserende å melde. Det er i stor grad de samme som har jobbet med tifo de siste 10+(?) årene, og det ligger mye jobb på relativt få skuldre i SS. Dette er ofte de samme menneskene som bidrar på andre fronter enn bare tifo også. Grunnen til at det er færre tifoer kan ha noe med å gjøre at det er vanskelig å få med folk til å bidra. Det er tid- og ressurskrevende å lage større tifoer, og det tar energi.

Jeg prøvde å sette det litt på kanten, full respekt for de som står på og jobber med dette, det var ikke ment å rakke ned på de. Sorry hvis det ble oppfattet slik. Men prøvde å se om, siden flere forlater feltet av enkelte grunner( feks falggingen) om det da er færre som bidrar på tifo-delen også. Hvis det er kun de samme som bidrar år etter år, da hvorfor er det  ingen "nye" som ønsker  å bidra?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 minutter siden skrev nichb:

Jeg prøvde å sette det litt på kanten, full respekt for de som står på og jobber med dette, det var ikke ment å rakke ned på de. Sorry hvis det ble oppfattet slik. Men prøvde å se om, siden flere forlater feltet av enkelte grunner( feks falggingen) om det da er færre som bidrar på tifo-delen også. Hvis det er kun de samme som bidrar år etter år, da hvorfor er det  ingen "nye" som ønsker  å bidra?

Hvorfor ingen nye ønsker å bidra lurer jeg også veldig på. Jeg har prøvd å etterlyse flere til å hjelpe ved å legge ut et laaangt innlegg på forumet hvor jeg startet en egen tråd, hvor mange nye meldte seg?: 0!

Og jeg forstår ikke hvorfor, er det fordi folk tenker at noen andre kommer til å gjøre jobben uansett, så de trenger ikke meg? Isåfall er dette feil, og her har du svaret på hvorfor det har vært så lite tifoer i år. Jeg som tifoansvarlig og de 3-5 som har pleid og hjelpe meg er slitne av og måtte gjøre jobben selv, stort sett hver gang. Så om noen ønsker tifo er det bare å melde seg så har vi grupper hvor dere kan legges til. Det trengs sårt :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 minutter siden skrev nichb:

Jeg prøvde å sette det litt på kanten, full respekt for de som står på og jobber med dette, det var ikke ment å rakke ned på de. Sorry hvis det ble oppfattet slik. Men prøvde å se om, siden flere forlater feltet av enkelte grunner( feks falggingen) om det da er færre som bidrar på tifo-delen også. Hvis det er kun de samme som bidrar år etter år, da hvorfor er det  ingen "nye" som ønsker  å bidra?

Det er ikke godt å si, kanskje man har tatt på seg for mye arbeid selv, kanskje har man vært for dårlige til å invitere folk med, kanskje tar folk det for gitt at noen gjør noe, kanskje gidder ikke folk bruke 20 timer på en helg på å stå på knærne i en eller annen garasje. Uansett er det et mål å få med flere og å få flere engasjert i tifoarbeidet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Et litt omskrevet innlegg fra meg i et annet forum hvor Posse og jeg deltar:

  • Megaflagg til innmarsj, scoringer og kampslutt.
  • Vifteflagg til bruk ved forannevnte, samt underveis i matchen når det passer med syngingen.

Med en slik hovedregel blir flaggbruken slik den var i en årrekke. Det var lite murring da, selv om enkelte også den gang synes de så for dårlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For det første vil jeg si det er dumt å kritisere for mye de som faktisk legger ned dugnadstimer for $$, heriblant de som lager tifo'ene. Det er en jobb man tar fordi noen må ta den, ikke fordi det er så jævla artig. Det er ganske få personer det hele står og hviler på (maks 20?), og disse er det viktig å beholde og berømme. Men 20 personer som står og synger alt de orker blir ikke rare ståfeltet, så vi trenger mange av oss andre også. Som synger/hopper/veiver når vi blir dratt igang av forsanger(e), men ellers er der for å se kampen. Jeg tror det er selvbedrag å tro at man noensinne vil få et ståfelt hvor alle synger og bidrar maks. Det vil for eksempel alltid være noen som er ganske ferske og ikke har "tatt steget" ennå. Men vi trenger et stort felt, selv om det til enhver tid vil være en del "gratispassasjerer" av forskjellige grader. Noen er blant dem som bidrar utenom men er tyst på feltet, noen bidrar bare feltet, noen gjør ingen av delene. Men de er på feltet, og er nok kanskje på vei til å bidra litt mer. Man kan bli dratt med på en sang som man har lært seg teksten på, eller kanskje man får en henvendelse fra en som står foran deg: "jeg hørte du sto og pratet om tifoen vi hadde i dag, har du lyst til å være med neste gang vi skal lage noe?". Verving er en vrien sak, men første post vil for mange være å komme på kamp, og da spesielt til ståfeltet vårt. Så får vi alle ta et ansvar for å ta det videre derfra.

 

Det man begynte med her, flagging vs. god sikt, er et problem som lett må kunne la seg løse - Potter har jo for eksempel kommet med noen forslag som virker å kunne forene behovene for et godt visuelt uttrykk med å få med seg det meste av kampen.

 

Angående verving: hvordan ligger vi an, historisk sett (sammenlignet med f.eks. siste fem år) når det gjelder $$-medlemskap og sesongkort på ståfeltet?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis det betyr noe.  Jeg sitter på hovis sånn ca rett overfor $$.  Jeg ser flaggingen ved innmarsj og kampstart.  Jeg hører dere, men om dere veiver med små eller store flagg er ikke noe jeg får med meg.  Jeg ser på kampen, også småspillet på midten, og grøsser når det småspilles innenfor egen 16....

Det som er kult og legges merke til (ble lagt kanskje mer riktig) er hopping og vifting med skjerf.  Husker ikke hvilken sang det er hvor det hoppes i takt (i alle fall delvis) sideveis.  Kult å se på og tvinger vel de passive til å bli med.

Har tidligere sittet på familietribunen da den var ved siden av dere.  Husker det ikke var like lett å se bestandig grunnet flaggene.  Nå var sesongkort så billig der med hele familien at det var ingen grunn til å klage.

Håper dere blir enige og vokser dere store.  Klubben trenger dere.  Mitt bidrag i år var å kaste ut poden fra hovis og gi ham sesongkort hus support ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Innlegg fra nostalgihjørnet: Slik så det ut i 2009 på Fornebu. Nå er vel SS ca 10-20 % av hvordan det var den gangen.

Siden Stabæk er en klubb kjent for hårete mål kan jo dette være noe å jobbe mot...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Brannfakkel.

Tar jeg feil hvis den tribunekulturen dagens SS prøver å skape stammer fra sydeligere land der stemningen ofte blir skapt av mye alkohol før og under kamp, delvis amper stemning, høy temperatur langt fra hva Ola Normann er vokst opp med? 

Kunne det vært en ide å tenke annerledes dersom målet er å rekruttere flere- da det kulturelle norske kræsjer ganske greit med dette?

Får å slukke fakkelen er jeg veldig fan av hvordan SS fremstår på sitt beste med tifo, bluss etc etc. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


11 minutter siden skrev Ace:

Innlegg fra nostalgihjørnet: Slik så det ut i 2009 på Fornebu. Nå er vel SS ca 10-20 % av hvordan det var den gangen.

Siden Stabæk er en klubb kjent for hårete mål kan jo dette være noe å jobbe mot...

Mye kan forandre seg med tiden, plutselig fikk vi tromme å, si..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 minutter siden skrev M-A-N:

Kjernen må anerkjenne hvor viktige disse er for stemningen (og det visuelle inntrykket) og ta innspill på alvor. Det går ikke an å møte alle innspill og kritikk med enten latterliggjøring eller «er du klar over hvor mye tid og krefter vi bruker på tifo, turer, osv. Hva bidrar du med?»

Har det virkelig vært så mye latterliggjøring nå? Hvis så går det isåfall begge veier, noe som kanskje kjennetegner forumet generelt de siste årene. Vi har alle samme formål, men kanskje litt forskjellige syn på hvordan vi får et best mulig resultat. Dette må det, nok en gang, gå an å ha en samtale om uten at det skal bli fryktelig dårlig stemning. Vi ser alle at det er en negativ utvikling på tribunen, i mine øyne er de sportslige resultatene hovedårsaken til det, men jeg sliter litt med å forstå hvorfor engasjementet har blitt så lavt som det er til tider. Det blir tyngre og tyngre å holde feltet i gang, og jeg frykter at en del andre som bruker mye tid på å få til ting på tribunen føler det samme. Vi får prøve å finne på noe lurt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


17 minutter siden skrev msp:

Har det virkelig vært så mye latterliggjøring nå? Hvis så går det isåfall begge veier, noe som kanskje kjennetegner forumet generelt de siste årene. Vi har alle samme formål, men kanskje litt forskjellige syn på hvordan vi får et best mulig resultat. Dette må det, nok en gang, gå an å ha en samtale om uten at det skal bli fryktelig dårlig stemning. Vi ser alle at det er en negativ utvikling på tribunen, i mine øyne er de sportslige resultatene hovedårsaken til det, men jeg sliter litt med å forstå hvorfor engasjementet har blitt så lavt som det er til tider. Det blir tyngre og tyngre å holde feltet i gang, og jeg frykter at en del andre som bruker mye tid på å få til ting på tribunen føler det samme. Vi får prøve å finne på noe lurt.

Jeg opplevde de to første innleggene som svarte som latterliggjøring/arrogante. Så ble dette påpekt og diskusjonen ble bedre.

uansett, sportslige resultater har en del å si, men like mye den generelle interessen for norsk fotball tror jeg. Den er veldig svak som dagen. For 10-15 år siden hadde jeg mange jeg kunne prate med om norsk fotball, nå er det veldig få og det er blitt mer for spesielt interesserte. 

Hovis er litt mer stabilt med mange lojale voksne, mens SS har hatt veldig mye unge mennesker når vi har vært store. VGS-folk og unge voksne. Den gruppen svinger nok mer med trender, miljøer hvor dette snakkes opp. Mange dro kanskje på kamp for å være med i gjengen/på det som skjer. Nå sees man kanskje oftere på som litt sær om man bruker mye tid på Nadderud.

det er naturlig at en del trekker mot hovis når de blir eldre og får familier etc, men jeg mener frafallet til hovis er større enn den kunne vært grunnet de grunnene jeg nevnte i forrige innlegg. 

Når det er sagt; jeg har alltid vært stolt av SS - ikke fordi vi er størst, men vi er gode og mye kulere enn sammenlignbare grupper. Vi er og har alltid vært best blant de små supportergruppene i landet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 minutter siden skrev msp:

i mine øyne er de sportslige resultatene hovedårsaken til det,

Generelt vil sportslige resultater påvirke interessen. Men vi skal være forsiktige med å gjemme oss bak ting vi ikke får gjort noe med. Eksempel fra nyere tid fra tre sesonger etter hverandre der vi har kjempet hhv i toppen, bunnen og vært middelhavsfarer:

2015: 3 plass. Snitt: 3880
2016: 14 plass Snitt: 3809
2017: 9 plass Snitt: 3960

Kan også legge til at vi i det tragikomiske 2012 (desidert sist og halvparten av poengene vi trengte for å redde plassen) hadde 3903 i snitt.

Jeg synes det er merkelig at ikke resultatene påvirker tilskuertallet i større grad. Uansett bør vi fokusere på om det er noe vi kan gjøre for å få flere både på feltet og Nadderud generelt.
 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har ikke fått noe svar på spørsmålet mitt om utvikling av antall sesongkort på ståfeltet og antall medlemmer av $$ de siste fem årene, men inntil videre antar jeg at svaret er: det har gått nedover. I så fall er det vel verving som skal til? Nye medlemmer, og nye sesongkortinnehavere. Blir vi flere blir det mer trøkk, større bredde/variasjon, stiligere visuelt osv. Små detaljer som når man skal flagge finner man ut av, men i varig nedgang blir alle frustrerte.

 

Vervingen kan både være folk som har vært medlem før/hatt sesongkort før, og helt nye. Når det gjelder å prøve å re-verve tidligere medlemmer/sesongkortholdere, så har man jo kontaktinformasjon, så der kan man drive personlig verving. Når det gjelder helt nye medlemmer/sesongkorthavere, så kan man både gå etter ungdommen (f.eks. alle over en viss alder som spiller/har spilt på et aldersbestemt stabæklag og andre lag i området) og man kan prøve å nå øvrige (f.eks. andre på stadion). Men for å nå alle disse gruppene, så må man ha noe å komme med og riktig måte å komme med det på. Man kan kanskje ha stand på gressletta i forkant av kampene, eller dagen før kampdag på strategiske steder (kanskje ikke bare Bekkestua?). Hvis man klarer å lage et register over noe slikt, så kan f.eks. første bortetur være gratis. Det krever selvfølgelig ressurser å nå ut med noe slikt, men vi er avhengige av å vokse fra der vi er nå. Det er også klubben, så kanskje man kunne samkjørt med dem rundt dette på et vis. Kanskje man kunne hatt kampanjer rettet mot bestemte kamper (gjerne mot en kjedelig/svak motstander som vanligvis drar veldig lite tilskuere). Som M-A-N sier, det aller kuleste stedet å være fan av Stabæk, er på ståfeltet når det går bra. Dette må vi få flere til å både forstå og ønske å oppleve.

 

At vi ikke skal gå end i skyttergravene når vi er så få som vi er og trenger flere, sier vel seg selv, men likevel er det det enkelte her inne velger å gjøre. Jaja.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev M-A-N:

Jeg opplevde de to første innleggene som svarte som latterliggjøring/arrogante. Så ble dette påpekt og diskusjonen ble bedre.

Lei meg for at du opplevde mitt første innlegg som latterliggjørende og/eller arrogant. Det var ikke meningen!

Jeg trodde helt ærlig at det var bred enighet. Fordi jeg nylig har bodd 7 måneder i Australia hadde jeg (inntil i går) ikke vært på $$-feltet på Nadderud på ett år. Jeg opplevde ikke flaggingen på feltet igår som noe mer enn det har vært de siste 5-6 årene, heller tvert imot. Jeg reagerte tvert imot på at det ikke var så mye flagging og tenkte at det gjerne kunne vært mer. Så jeg kjenner meg ikke igjen i at det var mye flagging igår og heller ikke at det har vært mye de siste årene. Men etter å ha lest hele diskusjonen kan jeg også forstå at det handler om flagstørrelse, timing og plassering. Der kan man sikkert gjøre forbedringer (selv om jeg mener vi ikke skal tilpasse oss folk på andre felt).

Men nok om det. Jeg synes (som tidligere nevnt) at $$ har mye større problemer enn flagging. Jeg har (som deg M-A-N) alltid vært stolt av $$ og synes også at vi er Norges beste lille supportergruppe. Jeg har også vært stolt av at $$ har vært en supportergruppe som har bestått av flere grupperinger som bidrar hver for seg, samlet og også inn i Stabæk Support gjennom styret, tifo og turer. Dette har fungert overraskende bra, med veldig få konflikter, i mange år. Dette mener jeg var helt avgjørende for til vi ble den jævlig fete supportergruppen vi ble!

De siste par årene har jeg (som flere andre har nevnt her) følt at det har blitt mer og mer uenigheter, ufine personangrep og grupperinger som jobber mot hverandre, istedenfor med hverandre. Dette har nok også vært med til at både færre møter og opp og noen flytter til hovis. Selv føler jeg at også forumet har vært en del av det, selv om det som skjer på tribunen, turer og andre arenaer nok er det verste. Men at negativiteten og motsetningene på forumet sprer seg til andre steder er heller ikke overraskende.

Jeg føler ikke personlig at min motivasjon for å komme på kamp og bidra har blitt påvirket, men jeg føler samtidig at jeg ikke helt har motivasjonen til å prøve å gjøre noe med de utfordringene $$ har. Og jeg er litt redd for at det gjelder for mange andre også. Jeg håper allikevel noen har motivasjon, lyst og iver nok til å prøve å samle $$ igjen og gjøre det enda mer inkluderende, for det tror jeg er viktig hvis vi skal få flere tilbake og flere nye inn!

Ellers må jeg si at det er vanskelig å skrive uten å tråkke noen på tærne, det er virkelig ikke meningen. Det står stor respekt av alle som bidrar til klubbe på alle måter – og det håper jeg enda flere vil gjøre, enda mer!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kunne det vært noe å plassert kontainer på utsiden(garantert plass ved siden av Stabæk sin), så alle på Hovis også har lett tilgang på SS effekter ,(barn som voksne) og kanskje lettere å komme ikontakt med  ny eller gamle som kan verves ..for nå kommer man sånn røfflig kunn i fysisk  kontakt med SS hvis man er på innsiden av portene til SS...Tror det viktig å være i tilgjengelig på kampdager.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 timer siden skrev nichb:

Kunne det vært noe å plassert kontainer på utsiden(garantert plass ved siden av Stabæk sin), så alle på Hovis også har lett tilgang på SS effekter ,(barn som voksne) og kanskje lettere å komme ikontakt med  ny eller gamle som kan verves ..for nå kommer man sånn røfflig kunn i fysisk  kontakt med SS hvis man er på innsiden av portene til SS...Tror det viktig å være i tilgjengelig på kampdager.

Tro meg, det har vært diskutert både av oss i styret og klubben. Men dessverre finnes det per i dag ingen til å drifte et slikt tilbud. Styret i SS har både i fjor og i år forsøkt å få tak i frivillige hvor blant annet dette var en av tingene man ønsket å prøve ut, men når ingen melder seg lar det seg ikke gjennomføre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 timer siden skrev PhunxZtar:

Tro meg, det har vært diskutert både av oss i styret og klubben. Men dessverre finnes det per i dag ingen til å drifte et slikt tilbud. Styret i SS har både i fjor og i år forsøkt å få tak i frivillige hvor blant annet dette var en av tingene man ønsket å prøve ut, men når ingen melder seg lar det seg ikke gjennomføre.

Styret med gode medhjelpere klarer kanskje å gjennomføre dette et par ganger i året, eller? Eller på Onkel Blaa før match?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


19 timer siden skrev Forza Stabæk:

Medlemsflukten kan også ha noe med den nedlatende tonen man ofte blir møtt med, hvis man har et annet syn på saken enn «den harde kjernen».. 

All mulig cred og respekt til de/dere som står på vesentlig mer enn oss andre, men det må være mulig å diskutere det som gjøres på feltet uten å bli høvla ned. 

 

19 timer siden skrev Mortimer:

Hei William 

Du vil ikke gå i skyttergraven men skal man ta det du skriver bokstavelig kan vi legge ned SS for spillerne bryr seg ikke om støtten og blir heller ikke påvirket av det SS gjør. Ei heller gjør hovis. Da er det merkelig at spillere selv, både i Stabæk og i andre klubber forteller en annen historie om betydningen supportere har. Men de lyver sikkert. Det du lirer av deg her er i beste fall kunnskapsløst og jeg mistenker at du kun ønsker å provosere. 

Jeg synes det er litt humor med de som flytter over fra ss feltet til hovis med unnskyldningen om at det flagges for mye. Kom igjen a. Kall en spade for en spade, det er lov å innrømme at man ikke gidder å stå i 2*45 og bidra med stemmen sin fordi det passer bedre å nyte matchen fra ett sete på motsatt side. Men det er klart at det er lettere å skylde på at det flagges for mye ? 

SS har tapt seg, det vet alle. Flagging eller ei.  Det har nok mest med mangelen på sportslig suksess å gjøre. Folk blir lei av evig nedrykksstrid og få gode opplevelser på hjemmebane. Feltet er jo stappfullt i kvalikken eller når det virkelig betyr noe, som mot Godset i fjor. Rekrutteringen i området er vanskelig fordi veldig mange faller i fra ifm studier og min erfaring er at de som faller fra da sjelden kommer tilbake til feltet når de er ferdig studert.

 

 

Vi flyttet vekk fra feltet etter 10-15 år grunnet årsakene Forza Stabæk nevner. Det har jeg forsåvidt også nevnt for noen år tilbake her til massiv motbør. Det hadde nada med mengden flagg å gjøre.

Men det er vel kanskje off topic i denne diskusjonen:) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Om flaggveivingen
×
×
  • Opprett ny...