Gå til innhold

Kamptråd: Bodø/Glimt - Stabæk


kkh94
 Del

Stabæks beste  

134 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

Anbefalte innlegg


5 minutter siden skrev asmats:

Noen som vet om Gyasi er ferdig i klubben?

Er det lov å skrive "håper det" uten å bli slaktet?

Med unntak av noen treningskamper for et par år siden har han vist lite, og ref diskusjonen om holdning til Akademiet vil jeg mye heller at en Aga (eller Geelmuyden..) tar de spilleminuttene Gyasi ville tatt. Eller noen av de unge som har kommet til oss: Torvund, Amer, Edvardsen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


16 minutter siden skrev odd:

Er det lov å skrive "håper det" uten å bli slaktet?

Med unntak av noen treningskamper for et par år siden har han vist lite, og ref diskusjonen om holdning til Akademiet vil jeg mye heller at en Aga (eller Geelmuyden..) tar de spilleminuttene Gyasi ville tatt. Eller noen av de unge som har kommet til oss: Torvund, Amer, Edvardsen. 

Det er lov. Han har ikke ferdighetsnivået som trengs inne. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


57 minutter siden skrev FranckTheBank:

Kinoshita er ikke god nok dessverre.

Fin assist av Toutoh men ellers synes jeg det var tynn suppe.

Brynhildsen ser veldig mye bedre ut.

Lumanza virker ikke helt i form. 

Kinoshita burde ha scort eller gjort bedre på avgjørende sjansen i dag. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


46 minutter siden skrev jensemann:

For en gangs skyld det andre laget som er misfornøyde med pipeblåseren

Det skal legges til at misnøyen i artikkelen gjelder at han er så forbanna arrogant, ikke avgjørelsene i dag.

Når det gjelder avgjørelsene synes jeg han har flaks som ikke blir matchavgjørende. Straffen mot Yaw kunne blitt (nok en) avgjørende feil. Manglende rødt til Berg mener jeg også er en bom. Gode avgjørelser på annulleringen og duellen mellom Yaw og Zinkernagel på slutten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har ikke sett kampen, kun høydepunktene (mønsterkontring på 1-1, glimrende straffe på 1-2, og må vel være kampens beste prestasjon på 2-3). Hvilken situasjon er det der så mange rundt om mener Yaw skulle hatt rødt?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har sett kampen på nytt og kan bare se at dommer gjør en klar feil - dømmingen av straffen til B/G.  Det er skulder mot skulder og er verken straffe eller kort. Når det gjelder situasjonen med løpsduellen mot vårt mål, dømmes sjelden hvis ikke forsvarer kommer helt klart bakfra. Vi har hatt en del situasjoner med Brynhildsen som er blitt tatt på samme måten uten å få noe som helst. Slike situasjoner er også ofte et resultat av plutselige kontringer og dommere er ofte dårlig plassert og ser ikke berøringspunktet klart på lang avstand. Situasjonen er på kanten, men spiller faller litt lett. Ellers synes jeg B/G var dyktige til å spille seg gjennom vår midtbane, spesielt i 1. omgang. Vi kom på en slags halvdistanse, uten press og ballen kunne passere til B/Gs angripere som møtte i stadige bevegelser.   

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvordan bedømmer du straffen vår til ikke å være rødt kort? 

Først må vi anta at det er en straffbar hands. Da er det definert som at når armen er i en unaturlig posisjon osv, så er det noe spilleren gjør med hensikt. (La oss ikke diskutere hvordan i hule det kan være med hensikt det Berg gjør der, men sånn er visst reglene.)

Hvis han ikke tar ballen, vil den falle ned til en av våre én meter fra mål. Klar målsjanse?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev odd:

Hvordan bedømmer du straffen vår til ikke å være rødt kort? 

Først må vi anta at det er en straffbar hands. Da er det definert som at når armen er i en unaturlig posisjon osv, så er det noe spilleren gjør med hensikt. (La oss ikke diskutere hvordan i hule det kan være med hensikt det Berg gjør der, men sånn er visst reglene.)

Hvis han ikke tar ballen, vil den falle ned til en av våre én meter fra mål. Klar målsjanse?

Slik jeg ser dette etter å ha dømt på noe lavere nivå,  er dette en handssituasjon hvor spiller ikke har hensikt (viljehands), men kan ha fordel av situasjonen.  Husker i farten ikke reglene nøyaktig, men handssituasjoner er vanskelige og fordelstolkning er blitt stadig mer vanlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


49 minutter siden skrev knutta:

De nye reglene som inntreffer neste år, som PL har i år, er jo blandt annet at det skal dømmes straffe for alle hands i feltet. I tillegg til at spillere skal forlate banen ved nærmeste linje.

Det har alltid vært sånn at det skal dømmes straffe for alle hands i feltet. Det som endrer seg er hva som defineres som hands ?

Men viktigere: Jeg tror du har misforstått de nye reglene. Det er alle mål/målsjanser som kommer som følge av at ballen treffer en hånd som skal blåses av. Den delen vil altså bare være strengere mot angripende lag. (Men så virker det som de har tatt vekk alle muligheter for å argumentere at det var ballen som søkte hånden dersom hånden ikke er langs kroppen, så der blir det strengere for alle.)

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev JeanClaude:

Slik jeg ser dette etter å ha dømt på noe lavere nivå,  er dette en handssituasjon hvor spiller ikke har hensikt (viljehands), men kan ha fordel av situasjonen.  Husker i farten ikke reglene nøyaktig, men handssituasjoner er vanskelige og fordelstolkning er blitt stadig mer vanlig.

Begrepet "viljehands" finnes vel ikke lengre? Nå er det definert å være "med intensjon" dersom hånden er i "unaturlig posisjon". Så hvis det først blåses hands, så blåses det hands. Det er ingen formildenden omstendigheter, siden intensjonen er tillagt spilleren allerede når det blåses.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


27 minutter siden skrev odd:

Begrepet "viljehands" finnes vel ikke lengre? Nå er det definert å være "med intensjon" dersom hånden er i "unaturlig posisjon". Så hvis det først blåses hands, så blåses det hands. Det er ingen formildenden omstendigheter, siden intensjonen er tillagt spilleren allerede når det blåses.

Jeg er enig med deg, men er ikke "med vilje" og "med intensjon" (hensikt) omtrent det samme da ? Det kommer sikkert fortsatt til å bli tolkningsspørsmål i reglene - hva er skulder, hva er arm osv. Helt kommer ikke en ikke unna tolkninger før VAR er der - og selv da må det tolkning av bilder til....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mulig jeg var litt upresis. Poenget er at i det hånden er i "unaturlig posisjon" så er det definert som å være med intensjon, og dermed straffbar. Akkurat like mye som feks da Suarez sto på streken og lekte keeper i VM 2010. Så der vi kanskje før skilte mellom "viljehands" (Suarez) og annen hands som også kunne gi frispark, er det nå enten hands eller ikke hands.

Og siden reglene virker ganske klare på at det Berg gjorde var hands, så er eneste avgjørelsen som står igjen å se på om det fratok Stabæk en klar målsjanse eller ikke. Eller... Det er en avgjørelse til. Når det blåses straffe gis det bare gult dersom spilleren prøvde å ta ballen. (Husker ikke definisjonene, men typisk der keeper er et tidel av et sekund for sen og tar mannen i stedet for ballen.) Det kan derimot umulig brukes på forseelser som hands, holding etc der intensjonen (unaturlig posisjon = intensjon) jo ikke kan være å ta ballen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


8 timer siden skrev JeanClaude:

Jeg har sett kampen på nytt og kan bare se at dommer gjør en klar feil - dømmingen av straffen til B/G.  Det er skulder mot skulder og er verken straffe eller kort. Når det gjelder situasjonen med løpsduellen mot vårt mål, dømmes sjelden hvis ikke forsvarer kommer helt klart bakfra. Vi har hatt en del situasjoner med Brynhildsen som er blitt tatt på samme måten uten å få noe som helst. Slike situasjoner er også ofte et resultat av plutselige kontringer og dommere er ofte dårlig plassert og ser ikke berøringspunktet klart på lang avstand. Situasjonen er på kanten, men spiller faller litt lett. Ellers synes jeg B/G var dyktige til å spille seg gjennom vår midtbane, spesielt i 1. omgang. Vi kom på en slags halvdistanse, uten press og ballen kunne passere til B/Gs angripere som møtte i stadige bevegelser.   

Jeg er også enig i at den store feilen var straffen til Glimt. Men nå ble det jo mål uansett, så da hadde den feilaktige avblåsningen ingen effekt. Jeg håpet derimot at det at de fikk straffe skulle gjøre at de ikke fikk målet likevel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 timer siden skrev geirti:

Jeg er også enig i at den store feilen var straffen til Glimt. Men nå ble det jo mål uansett, så da hadde den feilaktige avblåsningen ingen effekt. Jeg håpet derimot at det at de fikk straffe skulle gjøre at de ikke fikk målet likevel.

Nå ble det gitt gult kort i forbindelse med straffen. Det hadde neppe blitt gitt om målet hadde vært godkjent. Så en liten effekt fikk den.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Bodø/Glimt - Stabæk
×
×
  • Opprett ny...